Energieverbruiksmanager met slechte toegang tot Energiemeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:03
Ik heb sinds kort een eigen huisje in een appartementencomplex en ik wil graag zo zuinig mogelijk omspringen met mijn gas en elektriciteit. Ik wil dus eigenlijk de energiestromen inzichtelijk maken en weten wanneer welk apparaat een hoop stroom verstookt. Ik heb een hoop A++(+) apparaten nu, maar ik heb nog steeds geen idee waar m`n sluipverbruik ligt.

Nu komt het mooie, mijn energiemeter zit niet in de meterkast in het appartement maar in een centrale ruimte waar ik geen toegang heb tot internet of uberhaupt een telefoonlijn voor bijvoorbeeld een Youless.

Zijn er andere manieren het energieverbruik in het hele huis inzichtelijk te krijgen, bijvoorbeeld via de groepenkast? Deze zit namelijk wel in mijn huis.

Ik hoor het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Je kunt een kWh meter met pulsled (laten) monteren, dan kun je daar de Youless op monteren.

Of een current clamp installeren, maar dan moet je al bij de losse draden kunnen.

Wel apart dat je niet bij je meterkast kunt. Hoe zit dat met je energierekening dan, wie betaalt dat? Betaal je dat zelf of huur je all-in o.i.d.?

Kun je eens een foto van je groepenkast maken?

Is het een huurwoning overigens? Dan moet je bovenstaande wijzigingen namelijk wel met de huurder overleggen! Zomaar in de meterkast gaan klooien vinden verhuurders niet heel leuk ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 15-09-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
ThinkPadd schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:56:
Je kunt een kWh meter met pulsled (laten) monteren, dan kun je daar de Youless op monteren.

...

Is het een huurwoning overigens? Dan moet je bovenstaande wijzigingen namelijk wel met de huurder overleggen! Zomaar in de meterkast gaan klooien vinden verhuurders niet heel leuk ;)
Ik zal eens kijken naar die pulsled. Dit is gewoon dezelfde puls die mijn energiemeter zou uitgeven maar dan op een rails van de groepenkast naar ik begrijp?

Overigens was ik inderdaad niet helemaal duidelijk. Mijn energiemeter is geplaatst buiten het huis in een kast in een centrale ruimte. Ik heb de sleutel van de kast en kan dus wel gewoon bij mijn energiemeter. Echter heb ik naast het lichtnet geen enkele andere verbinding in die ruimte. Uitlezen en laten inlezen in een Database is dus al niet mogelijk. De afstand is niet te overbruggen met simpel WIFI en er lopen geen andere data-achtige kabels door deze kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

Crazy-

Best life ever

Kabeltje trekken naar huis? Zal toch wel een loze leiding aanwezig zijn nog? Eventueel je telefoon leiding vervangen voor utp?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27

DukeBox

loves wheat smoothies

RS485 een optie ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Crazy- schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:06:
Kabeltje trekken naar huis? Zal toch wel een loze leiding aanwezig zijn nog? Eventueel je telefoon leiding vervangen voor utp?
Dat is geen optie, er zit misschien wel een loze leiding maar deze zijn afgeschermd met flexibel PVC. En dan nog is de overbrugging >100m. Dan zou ik dus met een repeater moeten werken maar de kabel komt tussendoor niet op een plek waar ik die er even tussen kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Om die 100mtr. zou ik me niet zo druk maken, je hebt geen Gbit nodig ;)
en t zal niet gelijk 150m+ zijn neem ik aan. (aardige afstand trouwens, dat wel..!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Crazy- schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:49:
Om die 100mtr. zou ik me niet zo druk maken, je hebt geen Gbit nodig ;)
en t zal niet gelijk 150m+ zijn neem ik aan. (aardige afstand trouwens, dat wel..!)
Alsnog is een kabel trekken geen optie. De leidingen zijn niet begaanbaar zonder de bestaande infrastructuur goed om zeep te helpen.

Ik heb me eens ingeschreven bij Enelogic zodat ik uberhaupt gegevens van m`n slimme meter kan gaan gebruiken. Dan kan ik in ieder geval al op tijdens inlezen wat er verbruikt wordt. Nu alleen nog zorgen dat m`n adres daar herkend wordt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Powerline een optie?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Die kan ik wel eens bekijken. Wel onder de voorwaarde dat ik een stopcontact heb bij m`n energiemeter. En hopen dat de fases een beetje dusdanig kloppen dat powerline een beetje werkt. Maar kan Powerline zo`n 100m aan energiekabel overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Als het dezelfde groep is, moet je ver komen :) zeker met een rustige, vrije, groep.
www.energiemanageronline.nl een idee? die lezen je slimme meters uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49

Dido

heforshe

100 meter afstand tussen je meterkast en je woning? Je woont op de 40ste verdieping? Volgens mij blijven er weinig plekken in Nederland over waar jou huis kan leven...

[ot]Ik las 100 meter rechte lijn, als in WIFI-coverable of niet. En dan is 100 meter echt wel een rotend binnen een Nederlands gebouw.[ot]

[ Voor 30% gewijzigd door Dido op 16-09-2014 15:47 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-07 10:10
Aan 100m zit je snel hoor.. hoef je niet op de 40e verdieping te wonen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
Heb je wel 3G signaal in de meterkast? Data van de youless over 3G laten wegschrijven met een daarvoor geschikt routertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Crazy- schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:03:
Als het dezelfde groep is, moet je ver komen :) zeker met een rustige, vrije, groep.
www.energiemanageronline.nl een idee? die lezen je slimme meters uit
Pak dan www.enelogic.com , die doet het gratis. Bij EMO moet je er voor betalen.
Maar wie zegt dat TS een slimme meter heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je maar 1 groep/hoofdaansluiting in je appartement ? Zo ja, dan kan je daar ook gewoon een 2e meter tussenplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 16-09-2014 22:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Voor iedereen, of het 100m is of niet heb ik geen exact idee van. Al met al ligt er een berg kabel en met alle hoeken die gemaakt moeten worden zal het best 100m + zijn.

Uiteindelijk heb ik ff een accountje aangemaakt bij Enelogic. Met de gegevens uit mn Slimme meter kom ik een heel eind.

Wat betreft het real-time uitlezen van m`n energiemeter, dat doen we dan nog maar even niet. Ik heb hier al wat suggesties gezien die mogelijkerwijs te doen zijn, maar allen vereisen iets meer tweak-werk dan ik zou willen. Het is en blijft allemaal eigendom van de verhuurder, daar ga ik niet graag aan prullen :) .
Pagina: 1