• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Ik ben niet zo'n vóórloper; if it aint broke don't fix

Bij ons thuis gebruiken we inmiddels al heel wat jaren een HTPC om TV te kijken. Bron is DVB-S (driekopper), en we kijken met behulp van een Anysee dvb-s2 in combinatie met Windows 7 media center (op een Mac Mini >:) )

Werkt perfekt. Opnemen, series opnemen, pauzeren van live tv, programmagids: zonder problemen. Films en gedownloade series gaan lekker via de plugin Mediabrowser. Zelfs m'n ouders en schoonouders, mochten ze een keer moeten oppassen, kunnen er mee omgaan.

Alleen...

Canal Digitaal wordt steeds duurder. We hebben het set top box pakket ooit afgesloten, en dat is in de loop van de jaren van 8 euro per jaar gestegen naar 80 euro per jaar.

Sinds vorig jaar hebben we van xs4all een glasverbinding liggen. 100mbit up & down, voor internet en bellen. TV zou ook kunnen. Ik begrijp alleen dat het dvb-c signaal daarvan niet of alleen met heel veel moeite zodanig te hacken is dat het binnenkomt op Windows media center. Dus als ik het goed begrijp zouden we vast zitten aan een extra box die de live TV-functie van m'n huidige setup overneemt.

Klopt dat?

En hoe gebruikersvriendelijk en betrouwbaar (denk aan de 'wife acceptance factor') is zo'n ding, vooral ten opzichte van Windows Media Center? En schiet ik er überhaupt iets mee op?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:38

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ten eerste: XS4all levert geheel geen DVB-C over hun verbinding, hiervoor moet je toch echt naar een andere glas-provider zoals Telfort, Fype, Vodafone, etc.

Ten tweede: XS4all (en in feite alle Glasvezel providers) leveren een dienst wat wij kennen als Interactieve TV van KPN of IPTV. Het kijken verloopt via een extra ontvanger en gaat geheel buiten je (eventuele) mediacenter om. Het gebruik van deze ontvangers zijn simpel, maar je kan het niet integreren binnen je MCE setup.

Er zijn wel "educatieve" mogelijkheden om een IPTV stream via je mediacenter te bekijken: maar KPN staat dit simpelweg niet toe en zal uiteindelijk realiseren in een (officiele) waarschuwing en/of afsluiting van je verbinding.

Overigens is 80 euro per jaar een schijntje als je na gaat dat IPTV je minimaal 10 euro p/m gaat kosten. Bij DVB-S heb je een groot aantal FTA kanalen die uitzenden in SDTV en HDTV (bijvoorbeeld de Engelse en Duitse zenders) waardoor je aanbod aanzienlijk groter is dan het standaard IPTV aanbod.

De mogelijkheden en vrijheden die je hebt bij DVB-S/Canal Digitaal is (vooralsnog) stukken beter. Ik zou het er gewoon bij houden, al is het alleen maar vanwege het Duitse en Engelse FTA aanbod

Mijn Neo Geo MVS collectie

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Topicstarter
Wel, da's helder; dank je wel! Het ziet er naar uit dat ik beter nog een poos de status quo kan handhaven. Overigens: als we ooit van onze HD-ready tv afstappen naar een grotere (dan 26 inch) dan zal het CD basispakket ook niet meet voldoen, vrees ik. Voor HD kanalen moet je dan ook extra betalen.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 13:01
heel de interactieve tv hype vind ik erg overtrokken. Op dit moment is het een soort teletekst plus. De meeste tv's zijn tergent raag en niet vooruit te branden of je moet weer een apparte settopbox hebben.

Ik geloof wel dat de tv steeds meet een tv met soort ingebouwde xbmc/mediaspeler thinclient achtig iets word, en het zal zeker verbeteren. Maar als ik kijk hoe het nu met horte en stoten gaat denk ik niet dat dit binnen 1 a 2 jaar te wachten staat.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
basjuhh schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:18:
heel de interactieve tv hype vind ik erg overtrokken. Op dit moment is het een soort teletekst plus. De meeste tv's zijn tergent raag en niet vooruit te branden of je moet weer een apparte settopbox hebben.

Ik geloof wel dat de tv steeds meet een tv met soort ingebouwde xbmc/mediaspeler thinclient achtig iets word, en het zal zeker verbeteren. Maar als ik kijk hoe het nu met horte en stoten gaat denk ik niet dat dit binnen 1 a 2 jaar te wachten staat.
Als ik het vergelijk met grofweg 5 jaar geleden is er een extreme stap al in genomen, en het ziet er niet naar uit dat dit op korte termijn minder gaat worden. Juist niet zelfs. Je ziet ook steeds meer producenten van consumenten-elektronica in die markt stappen. Grote bedrijven als Samsung, Sony etc maken al hun producten nu "smart" daar waar dat 5 jaar geleden totaal niet ter spraken was. Ik wilde destijds DLNA op m'n TV hebben, en dat werd daarmee toch al wel een speurtocht naar toestellen die dat ondersteunde. Nu moet je je best doen een toestel te vinden dat niet smart is bij wijze van spreken.
Hetzelfde geldt voor zaken als domotica. Ook dat was 5 jaar geleden alleen voor de welgestelden en fanatieke hobbyisten. Nu krijg je als je van energieleverancier overstapt een thermostaat met domotica-functionaliteiten. Je ziet steeds meer en steeds goedkoper wordende robot-stofzuigers. Wie daar destijds mee zou aankomen, zou de held van de buurt zijn. En dan spreken we over maar 5 jaar geleden.
Microsoft lanceerde onlangs plannen om autoradio's van hun OS te gaan voorzien, maar wil dat in de toekomst uitbreiden naar alles met een stekker zo ongeveer. Van koelkasten en magnetrons tot radio's, thermostaten etc. Allemaal op Windows, allemaal aan elkaar gekoppeld en allemaal dezelfde interface. Dus om nu te stellen dat het met horten en stoten verloopt, dat zeker niet.

Wat betreft interactieve TV is de vraag eerder of het wel een succes gaat worden. Als je het mij vraagt niet, en is het eigenlijk al achterhaald voor het echt van de grond heeft kunnen komen. Het "probleem" is dat zo ongeveer heel Nederland met een tablet, laptop of smartphone op de bank zit, en liever het beeld niet "vervuild" met onzin die je op een additoneel schermpje net zo makkelijk zo niet nog veel eenvoudiger kan krijgen en kan beheren. Dat biedt echter wel weer andere perspectieven natuurlijk, want in feite is het nog steeds interactieve televisie (immers, er is interactie tussen de TV-maker en de TV-kijker, alleen zal de technologie anders worden toegepast. Kijk naar TV-spelletjes als "de slimste mens", of "Ik hou van Holland" waar dat al volop wordt toegepast.

iRacing Profiel

• Peran
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-04-2025
Pardon, mogelijk heb ik het niet goed gelezen.

Ik heb zelf XS4ALL IPTV, zonder glasvezel.

Is het mogelijk (en in welke mate 'makelijk' naar jullie mening) om dit door te sluizen naar Media Center?
Ik heb altijd enorm genoten met de kabel tv via een tv-kaart naar Media Center in Belgie.

Hoog achtend,
Peran :)
Pagina: 1