Windows 7 installatie overzetten naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 14:53
Hallo!

Mijn moeder klaagt al maanden over haar slome laptop (17" Hp van 3 jaar oud met een Pentium) en omdat volgens mij processorsnelheden niet veel omhoog zijn gegaan dacht ik dat een SSD een geweldige uitkomst zou zijn.

Nu heb ik t volgende probleem: Ze wil gewoon haar laptop kunnen gebruiken als dat hij nu is, dus de complete installatie (met oudere Office licenties etc.) moet over op de SSD.
Nou ben ik daar geen held in, maar een (voor mij als deels Mac user) logische gedachte zou zijn: ingebouwde backup tool gebruiken -> Dit op een externe HDD -> Crucial M500 ssd in de laptop -> Windows cd installatie zonder drivers doen -> Backupp terug zetten.
Echter kom ik alleen dit soort guides tegen: http://computertotaal.nl/...op-een-ssd-20758/pagina-2
Is zoiets de enige mogelijkheid of kan het ook op mijn manier?

Alvast bedankt!
MVG
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook alvast eerst even een schone installatie van W8 doen en msconfig goed instellen. Dat maakt ze ook al stukken sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Beide schijven aan een pc hangen, een bootable usb drive maken, ghost daar op (of misschien zit er software bij de SSD?) alle andere schijven loskoppelen.

Van usb booten, ghost starten, bron schijf selecteren, doelschijf selecteren 2 x op enter (als SSD kleiner is dan bronschijf past hij automatisch grote aan, indien SSD groter is dat bronschijf zelf even maximale grote aangeven) wachten en klaar, SSD weer in de laptop en klaar.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:33
Je moet inderdaad de guide die je hebt gevonden volgen. Dat is niet bijzonder moeilijk en geeft wel de garantie dat je Windows installatie precies blijft zoals het was. Je hebt dan ook nooit gezeur met missende drivers/software/licentiecodes.

Wat je zelf van plan was kan ook, maar biedt die garantie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Overigens, de CPU snelheden zijn wel degelijk omhoog gegaan. Per generatie misschien niet zo veel, maar als je een 1st gen "nehalem"-stijl pentium met een huidige i3 vergeleikt is het verschil natuurlijk enorm...

Veel SSD's, zoals die van Samsung, komen trouwens met een migratie tool... je hebt zelfs van de Samsungs een speciale notebook editie waar een USB adapter bij zit inclusief software, en dat werkt eigenlijk erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Heel erg bedankt allemaal!
@Dbhuis Haha dat was mijn eerste idee ook, maar mn moeder snapt net hoe dit allemaal werkt, en wil t ook zo houden
@prutser Ehm, een stomme vraag misschien, maar wat bedoel je met Ghost? En voor de rest gewoon iedere pc te gebruiken?
@Robinl94 Bedankt! Dan zal ik die eerst proberen
@Umbrah daar heb je gelijk in, maar de processor wordt volgens mij bij gewoon browsen en een beetje mailen en tekstverwerken sowieso nog niet op zn limieten gedreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Norton Ghost voor DOS (hirens bootcd heeft het er op staan wat ook een optie is of ultimate bootcd), is volgens mij wel ergens te downloaden. Het is een clone programma.
Ik heb dit al een aantal keer gedaan met zowel laptops als desktops en dit is elke keer goed gegaan.

1 keer heb ik bij een patriot of crucial ssd een usb adaptor+software gehad maar dit duurde echt super lang voordat de clone klaar was, denk aan 3 uur ofzo en was maar een 120gb ssd. Ghost heeft tot nu toe niet langer dan 2,5 uur met een 512gb ssd van Samsung (340gb aan data).

Ik heb de usb stiks kant en klaar maar b.v. : http://www.howtogeek.com/...a-bootable-dos-usb-drive/ is een optie.
Na het maken van de stik kun je gewoon ghost.exe er op kopieren en klaar. Of met Hirens bootch/ultimate bootcd volgens mij staat daar ook Ghost op of iets vergelijkbaars.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, een pure image brengt nogal wat problemen mee, ik zou niet zomaar met ghost aan de gang gaan:

* Sector grootte
* TRIM
* Defrag uit (!!!!!!!!! aan laten kan je SSD mollen en het is onnodig)
* Indexing service
* prefetch uitschakelen (superfetch juist aanlaten)
* Hiberfil.sys weghalen en hibernate uitzetten

Ik zou imaging dus echt afraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik kreeg destijds bij een Samsung ssd ghost er gewoon gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41
En bij bv de Crucial MX100 zit een key voor Acronis TrueImage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Umbrah schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:07:
Tsja, een pure image brengt nogal wat problemen mee, ik zou niet zomaar met ghost aan de gang gaan:

* Sector grootte
* TRIM
* Indexing service

Hier zijn eventueel tooltjes voor om bepaalde dingen 'goed' te zetten, maar zoals ik al aangaf heb ik dit vele malen gedaan en buiten 1 ruk SSD(Firmware problemen) om geen problemen ondervonden.
Als ik zo zou moeten schatten heb ik tot nu toe een kleine 200 ssd's gecloned (werk/prive).

Trim kan via tooltje fabrikant.
Defrag staat uit zodra windows ziet dat het een SSD is.
Hibernate uit : CMD(as admin) powercfg -h off (en bij mij ging hiberfill.sys automatisch weg na dit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Helaas heb ik ivm budget geen van die twee ssd's, ik ben nu echter bezig met de guide die ik eerder liet zien, ik hoop en gok op succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Umbrah schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:07:

* Sector grootte
* TRIM
* Indexing service

Het is maar net hoe serieus je het wil. Een schijf klonen op een SSD kan ook prima, wellicht heb je een paar optimizaties niet standaard, maar het is dan alsnog honderden keren sneller. Overigens heb ik Hibernate ook gewoon aan staan op m'n SSD. Binnen 10 jaar heb ik echt wel een keer een andere SSD.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Bedankt!
Maar mag ik nog een hele domme vraag stellen?
Voor mij is de derde pagina van deze guide wat onduidelijk: http://computertotaal.nl/...op-een-ssd-20758/pagina-3
Deze zegt dat ik Windows moet herinstalleren om te partitioneren, iets wat ik niet helemaal snap omdat de vorige pagina eindigde met dat de windows image was terug gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De handleiding van de ComputerIdee is sowieso al wazig vind ik.

Of je gebruikt de back-up functie van Windows 7, boot vanaf de DVD en kies dan voor recovery van het OS middels een image die je hebt gemaakt.

Alternatief zou ik zeggen de tooltjes die bij de SSD zitten. Ik heb zowel Crucial als Samsung drives in gebruik en bij elk exemplaar kreeg ik wel een tool cadeau om te klonen. Die tools zijn ook erg gebruikersvriendelijk.
Nou doe ik eigenlijk dan een clean install, gewoon ook om van ouwe troep af te komen. Een verse start is soms ook fijn.

En dat de laptop van je moeder sloom of traag is hoeft nog niet eens door het gebrek aan een SSD te komen. Je maakt de boel wel sneller, maar als die laptop vol staat met rommel dan maak je enkel de rommel sneller. Je pakt niet het probleem aan.

Ik ken ook genoeg mensen die elke applicatie installeren die ze tegenkomen en ook maar meteen laten opstarten met Windows voor het gemak. Gevolg is dat na verloop van tijd Windows soms tientallen minuten bezig is met starten omdat er zoveel services etc. gestart moeten worden.

Controleer dus eens wat er allemaal op die laptop staat. Soms kan je al enorme voortgang boeken door overtollige software te verwijderen of niet mee op te laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Bedankt! ik zal zo direct jou manier proberen, maar ik heb als probleem dat de backup ook alle lege ruimte pakt, dus hij pakt de volle 500 gb in plaats van de gebruikte 90 GB die ik op de SSD wil, hoe zorg ik dat niet alle lege ruimte wordt gebackupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MisterJack41 schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:17:
Bedankt! ik zal zo direct jou manier proberen, maar ik heb als probleem dat de backup ook alle lege ruimte pakt, dus hij pakt de volle 500 gb in plaats van de gebruikte 90 GB die ik op de SSD wil, hoe zorg ik dat niet alle lege ruimte wordt gebackupt?
Je moet het volume dan shrinken van disk management. Ze die zo klein mogelijk en start dan de back-up. Je image moet kleiner zijn dan je nieuwe SSD.

Het shrinken van een volume is misschien wel iets voor een wat ervarener gebruiker.

Heb je bij je SSD geen tooling gekregen om de klonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Nope!, de doos was op de ssd na helemaal leeg....
Dat shrinken klinkt nogal gevaarlijk, hoe kan ik dit het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MisterJack41 schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:25:
Nope!, de doos was op de ssd na helemaal leeg....
Dat shrinken klinkt nogal gevaarlijk, hoe kan ik dit het beste doen?
Hier kan je met plaatjes erbij zien hoe je een shrink doet. Maar let wel op, dit is eigenlijk iets voor gevorderde gebruikers. Overigens staat Windows niet toe dat je meer shrinkt dan kan.

Wel vreemd dat je niets bij je SSD hebt gekregen. Al mijn Samsung en Crucial disks kwamen met een code voor kloon software of een DVD met de software erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Met ghost cloned hij alleen de gebruikte ruimte, hij zegt wel van 'target space insufficiënt' oid maar zolang de bron data minder is dan de ruimte op je doel is er niets aan de hand. Je maakt het jezelf wel moeilijk imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
@cmd-snake, bedankt! ik begin er denk ik maar niet aan, te bang dat t fout gaat.
Ik vond t ook al vreemd, maar helaas

@prutser Ik weet t... maar ik ga nu ghost proberen, is daar een gratis versie van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MisterJack41 schreef op maandag 15 september 2014 @ 18:58:
@cmd-snake, bedankt! ik begin er denk ik maar niet aan, te bang dat t fout gaat.
Ik vond t ook al vreemd, maar helaas

@prutser Ik weet t... maar ik ga nu ghost proberen, is daar een gratis versie van?
Norton/Symantec Ghost is betaalde software.

Waarom overigens niet een schone installatie doen? Als je de Windows 7 DVD bij de laptop hebt kan je ook dat overwegen. Je moet alleen dan de gebruikersdata van je moeder opslaan op een externe schijf. (Mijn Documenten, mail instellingen, mails etc..)

Het voordeel van een schone installatie is ook dat je mogelijk een hoop ballast kwijt raakt uit de vorige installatie.

Vergeet overigens ook niet om in de BIOS of UEFI AHCI modus aan te zetten op je SATA controller. Zonder AHCI is je SSD trager en is er geen ondersteuning voor het TRIM commando. Een gekloonde Windows installatie is dan ook niet handig, als die niet geïnstalleerd was met AHCI drivers krijg je dan enkel nog blue screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJack41
Hmmm... Ik denk dat ik dit toch even aan de pro's overlaat (er doet zich morgen toevallig de gelegenheid voor dat een bedrijf er even naar kan kijken, kijk ik even mee hoe zij het doen) Heel erg bedankt allemaal!

Edit:
Of als iemand een Ghost-licentie heeft die ik zou mogen gebruiken zou dat ook ontzettend geweldig zijn!

[ Voor 21% gewijzigd door MisterJack41 op 15-09-2014 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

http://www.ultimatebootcd.com/

Daar staan meerdere clone tools op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Jammer dat je niet voor een Samsung 840 had gekozen, dan had je de migratie versie kunnen nemen met een SATA-to-USB 3.0 connector . Alleen Samsung Data Migration Software installeren en je hebt een complete image in 20 minuten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Pagina: 1