Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access Point aankoopadvies?

Pagina: 1
Acties:

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 10:35
Hallo Tweakers,

Ik zoek een goede Access Point. Onze router zit aan de uiterst linkerkant van het huis, en aan de uiterst rechterkant zitten de huiskamer en de slaapkamers, waar iedereen WiFi wil hebben |:( . Met een 30 meter lange ethernetkabel moet dit net lukken, hoppa, die boren we gewoon overal doorheen (ja, zelfs door papa's treintjestafel). Een Access Point moet je toch gewoon via een ethernetkabel aansluiten op de router?

Iemand een idee welke Access Point ik het beste kan kopen? Budget is ongeveer 50 euro, maar daar moet ook nog de 30 meter lange kabel van gekocht worden (ik zat aan deze te denken). Stabiliteit en bereik zijn belangrijk, snelheid ook wel maar ons netwerk is eigenlijk sowieso al niet heel erg snel.

[ Voor 5% gewijzigd door Rhin op 14-09-2014 20:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EUR 50 is nogal aan de lage kant voor een degelijke AP, zeker als er ook EUR 10 vanaf moet voor kabel...

Wat zijn de omstandigheden bij jullie?
- veel andere netwerken in 2.4GHz?
- kunnen devices 5GHz aan?

Oslik blyat! Oslik!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Als je 5 GHz wilt hebben is je budget wellicht te laag. Ik heb zelf dit jaar mijn draadloos netwerk op de bovenverdieping verbeterd door dit access point aan te sluiten op de bestaande bekabeling.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Rhin
dion_b schreef op zondag 14 september 2014 @ 20:18:
EUR 50 is nogal aan de lage kant voor een degelijke AP, zeker als er ook EUR 10 vanaf moet voor kabel...

Wat zijn de omstandigheden bij jullie?
- veel andere netwerken in 2.4GHz?
- kunnen devices 5GHz aan?
Onze dichtstbijzijndste buren wonen ongeveer 1 kilometer verderop, zijn in de 80 en hebben geen internetverbinding volgens mij, dus dat zal geen probleem zijn.
5GHz is geen optie; mijn eigen toestellen ondersteunen dit wel, maar mijn moeder haar iPad 2 niet en die gaat het toch het meeste gebruiken. Bovendien is ons netwerk te traag en de afstand te klein om hier echt voordelen van te hebben, verwacht ik. Ons netwerk haalt maar 700kb/s down en 100kb/s up.
MegaTronics schreef op zondag 14 september 2014 @ 20:35:
Als je 5 GHz wilt hebben is je budget wellicht te laag. Ik heb zelf dit jaar mijn draadloos netwerk op de bovenverdieping verbeterd door dit access point aan te sluiten op de bestaande bekabeling.
Dat ziet er wel goed uit. Werkt het goed?

[ Voor 22% gewijzigd door Rhin op 14-09-2014 20:39 ]

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het werkt voor mij goed genoeg, ik heb nu op de bovenverdieping ruim voldoende dekking. Sterker nog op sommige plekken op de benedenverdieping is die van boven nog sterker dan die van de router beneden. :p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Rhin schreef op zondag 14 september 2014 @ 20:39:
[...]

5GHz is geen optie; mijn eigen toestellen ondersteunen dit wel, maar mijn moeder haar iPad 2 niet en die gaat het toch het meeste gebruiken. Bovendien is ons netwerk te traag en de afstand te klein om hier echt voordelen van te hebben, verwacht ik. Ons netwerk haalt maar 700kb/s down en 100kb/s up.
Ik zou persoonlijk gaan voor de TP-Link TL-WDR3600. Ondersteund dual-band, gigabit ethernet en past nét in je budget :)

De iPad 2 ondersteund overigens wel degelijk 5GHz.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Petervanakelyen schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:10:
[...]

Ik zou persoonlijk gaan voor de TP-Link TL-WDR3600. Ondersteund dual-band, gigabit ethernet en past nét in je budget :)

De iPad 2 ondersteund overigens wel degelijk 5GHz.
Dat is een router, geen accesspoint.
Kan natuurlijk wel, maar dan betaal je meer dan eigenlijk nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door MeNTaL_TO op 14-09-2014 21:32 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik heb de indruk dat de prijzen meestal redelijk gelijk lopen. Neem bijvoorbeeld de WA830RE V2 die hierboven is aangehaald, net dezelfde hardware als de TP-Link WR841ND alleen heeft die laatste 4 ethernet poorten meer en is hij ook nog eens €5 goedkoper :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Rhin
Is de kabel oké trouwens? Die bestel ik dan direct.

Nog even wat informatie: Wij hebben een ADSL netwerk van KPN :'( dus de snelheid is sowieso al om te huilen. Daarnaast hoeft het netwerk maar een klein gebied te verbinden, de router die we hebben (standaard Experia Box zooi) haalt net de huiskamer en een paar slaapkamers niet. Een lage latency is wel fijn natuurlijk.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rhin schreef op zondag 14 september 2014 @ 20:39:
[...]

Onze dichtstbijzijndste buren wonen ongeveer 1 kilometer verderop, zijn in de 80 en hebben geen internetverbinding volgens mij, dus dat zal geen probleem zijn.
Dat scheelt, dan hoef je inderdaad geen rekening te houden met interferentie - althans, niet van andere WiFinetwerken. Evt beveiligingscamera's die in 2.4GHz werken kunnen alsnog de boel om zeep helpen.
5GHz is geen optie; mijn eigen toestellen ondersteunen dit wel, maar mijn moeder haar iPad 2 niet en die gaat het toch het meeste gebruiken.
1) Misverstand: 5GHz support betekent absoluut niet dat je geen 2.4GHz meer hebt, gewoon dat je beide hebt. In gebieden zoals waar ik woon (26k inwoners/km^2 :P ) bittere noodzaak, want 2.4GHz is gewoon volledig vol. In buitengebieden is het puur een kwestie van performance. 5GHz is sneller en stabieler.
2) Zoals gezegd, iPad2 doet idd 5GHz.
Bovendien is ons netwerk te traag en de afstand te klein om hier echt voordelen van te hebben, verwacht ik. Ons netwerk haalt maar 700kb/s down en 100kb/s up.
Nee, je internetverbinding doet die snelheden. Je binnenhuisnetwerk kan veel meer halen, waar je bij iedere file transfer of media stream voordeel bij kunt hebben. Ik zou trouwens bij een dermate trage internetverbinding serieus denken aan een cacheing proxyserver die ervoor zorgt dat vaak opgehaalde pagina's niet iedere keer over internet opgehaald moeten worden - maar dat is ander verhaal ;)
Rhin schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:54:
Is de kabel oké trouwens? Die bestel ik dan direct.

Nog even wat informatie: Wij hebben een ADSL netwerk van KPN :'( dus de snelheid is sowieso al om te huilen. Daarnaast hoeft het netwerk maar een klein gebied te verbinden, de router die we hebben (standaard Experia Box zooi) haalt net de huiskamer en een paar slaapkamers niet. Een lage latency is wel fijn natuurlijk.
Latency is bij WiFi puur een kwestie van signaalkwaliteit. Als je goed signaal binnen krijgt blijven latencies laag, als pakketten verminkt aankomen moeten dingen opnieuw verzonden worden en schieten de latencies omhoog. Een goede locatie voor de AP is daarbij veel belangrijker dan exact welk type je neemt. Gelukkig pak je dat goed aan: netwerkkabel tot aan plek waar je dekking wilt hebben. Als je daar dan de AP goed ophangt (liefst in het zicht, hoog in de kamer/gang met line-of-sight naar plekken waar beste dekking gewenst is) gaat het vrijwel zeker goed.

Die WDR3600 is een redelijke keuze, al blijf ik mopperen over gebrek aan DFS-support (zie m'n rants in andere topics daarover), maar met jouw budget ga je geen DFS-certified apparaten kunnen kopen en heb je het niet nodig (want maar twee 802.11n AP's ver van elkaar en zonder externe interferentie). Het is iig wel goed uitontwikkeld en mocht je willen rommelen ermee, de WRT-support ervoor is uitstekend. Zelfs m'n manager kan er goed mee uit de voeten O-)

Oslik blyat! Oslik!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 18:22
Het gemis van DFS is niet echt een goed argument tegen de WDR3600 als je weet dat het hier gaat om een situatie waarin sowieso al quasi geen andere 2.4/5GHz netwerken zijn.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AndRo555 schreef op maandag 15 september 2014 @ 00:44:
Het gemis van DFS is niet echt een goed argument tegen de WDR3600 als je weet dat het hier gaat om een situatie waarin sowieso al quasi geen andere 2.4/5GHz netwerken zijn.
Je mist ook de high-power kanalen, en daar was hij wel in geinteresseerd...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1