Dat scheelt, dan hoef je inderdaad geen rekening te houden met interferentie - althans, niet van andere WiFinetwerken. Evt beveiligingscamera's die in 2.4GHz werken kunnen alsnog de boel om zeep helpen.
5GHz is geen optie; mijn eigen toestellen ondersteunen dit wel, maar mijn moeder haar iPad 2 niet en die gaat het toch het meeste gebruiken.
1) Misverstand: 5GHz support betekent absoluut niet dat je geen 2.4GHz meer hebt, gewoon dat je beide hebt. In gebieden zoals waar ik woon (26k inwoners/km^2

) bittere noodzaak, want 2.4GHz is gewoon volledig vol. In buitengebieden is het puur een kwestie van performance. 5GHz is sneller en stabieler.
2) Zoals gezegd, iPad2 doet idd 5GHz.
Bovendien is ons netwerk te traag en de afstand te klein om hier echt voordelen van te hebben, verwacht ik. Ons netwerk haalt maar 700kb/s down en 100kb/s up.
Nee, je internetverbinding doet die snelheden. Je binnenhuisnetwerk kan veel meer halen, waar je bij iedere file transfer of media stream voordeel bij kunt hebben. Ik zou trouwens bij een dermate trage internetverbinding serieus denken aan een cacheing proxyserver die ervoor zorgt dat vaak opgehaalde pagina's niet iedere keer over internet opgehaald moeten worden - maar dat is ander verhaal

Rhin schreef op zondag 14 september 2014 @ 21:54:
Is de kabel oké trouwens? Die bestel ik dan direct.
Nog even wat informatie: Wij hebben een ADSL netwerk van KPN

dus de snelheid is sowieso al om te huilen. Daarnaast hoeft het netwerk maar een klein gebied te verbinden, de router die we hebben (standaard Experia Box zooi) haalt net de huiskamer en een paar slaapkamers niet. Een lage latency is wel fijn natuurlijk.
Latency is bij WiFi puur een kwestie van signaalkwaliteit. Als je goed signaal binnen krijgt blijven latencies laag, als pakketten verminkt aankomen moeten dingen opnieuw verzonden worden en schieten de latencies omhoog. Een goede locatie voor de AP is daarbij veel belangrijker dan exact welk type je neemt. Gelukkig pak je dat goed aan: netwerkkabel tot aan plek waar je dekking wilt hebben. Als je daar dan de AP goed ophangt (liefst in het zicht, hoog in de kamer/gang met line-of-sight naar plekken waar beste dekking gewenst is) gaat het vrijwel zeker goed.
Die WDR3600 is een redelijke keuze, al blijf ik mopperen over gebrek aan DFS-support (zie m'n rants in andere topics daarover), maar met jouw budget ga je geen DFS-certified apparaten kunnen kopen en heb je het niet nodig (want maar twee 802.11n AP's ver van elkaar en zonder externe interferentie). Het is iig wel goed uitontwikkeld en mocht je willen rommelen ermee, de WRT-support ervoor is uitstekend. Zelfs m'n manager kan er goed mee uit de voeten