Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

testen tweedehands laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg om een tweedehands Asus N73SV te kopen om daarop 3D CAD tekenen te leren. (Solidworks en Inventor.)
De persoon die de laptop te koop aanbiedt stuurde net een mail waarin hij meldt dat het toestel klaar staat, maar "dat hij soms kan uitvallen nadat de batterij onder de 50% zit (na 1 u gebruik of zo)".
Nu vraag ik me af of dit wel een de accu ligt als hij zo plots uitvalt. En bijvoorbeeld niet een thermisch probleem.
Bestaat er een programma waarmee ik de batterijlading en de temperatuur van de CPU, GPU en eventueel meer kan loggen? Dus zodat ik na de uitval een bestandje terugvind met de gegevens en zo een diagnose kan stellen.
Of hoe vind ik dat terug in bijv. het Windows logboek?
Mischien zijn er ander manier en dan hoor ik dat graag.
Is dit type laptop betrouwbaar? (De reviews bij lancering waren in elk geval goed.)
Ik zou de laptop wel kopen als de accu te vervangen is, maar niet als de boel overhit raakt.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Denk dat het eerder oververhitting is om eerlijk te zijn, maar ik kan ook fout zitten. Geloof dat (na even te hebben gegoogled) programma's als coretemp en MWmonitor een optie hebben om in ieder geval de temperatuur van de CPU te loggen, GPU temperatuur loggen moet ook geen probleem zijn, geen flauw idee of er ook programma's zijn die de batterijlading loggen.

E: Als je weet dat de CPU veel te heet wordt dan kan je sowieso al de conclusie trekken dat hij gewoon oververhit, in dat geval dus niet kopen. Zou sowieso een beetje terughoudend zijn bij dit soort problemen, kan ook zijn dat het op het eerste gezicht de accu lijkt maar dan achteraf toch wat anders blijkt te zijn, en dan zit je met een laptop die constant afsluit.

[ Voor 33% gewijzigd door Thomas op 14-09-2014 20:10 ]

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
als het een 6 cells batterij is kan het heel goed zijn dat de 4de cel kaptop is 1,2 en 3 werken dan goed (50%) en als hij dan bij de 4e aankomt is er geen spanning meer waardoor de laptop direct uitvalt.

door dit goed te testen zou je stresstests of benchmarks kunnen doen waardoor je de laptop iets van 2 uur strest om uit te sluiten dat het aan de temperaturen ligt, hierbij wel netstroom aansluiten en de accu eruit.

Verwijderd

Topicstarter
Zou een tool als HeavyLoad (http://www.jam-software.com/heavyload/) geschikt zijn voor dit stresstesten? En ondertussen met de voorgestelde HWmonitor kijken of de temperaturen niet te hoog oplopen. Wat is "te warm" dan eigenlijk? Ik zag ergens Tj max 105°C.
Of is het beter als de temperatuur (van de chip zelf - ik begrijp dat men tegenwoordig meet met een sensor in de chip zelf, niet meer met temperatuurprobes op het moederbord zoals vroeger) een pak lager zit; wat zijn "gezonde" temperatuurwaarden? Iemand met een NVIDIA Geforce GT520M en / of i7 2630QM die een even kan zien hoe heet dat wordt?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan prime95 gebruiken voor de processor, voor de gpu kan je iets als unigene downloaden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
15 minuten LinX met geheugen op all is een hele goede stresstest. Gaat dit 2 runs goed dan weet je dat CPU en RAM goed is en dat de laptop niet uitvalt door hitte.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mag ik vragen waarom je deze perse zou willen kopen? Afhankelijk van de uitvoering was deze +/-900 euro.
Laptops 2de hands is meestal niet echt een succes en ik spreek uit ervaring, meerdere malen gehad over de jaren dat mensen met een 2de hands laptop aankwamen kort na aankoop en er gelijk al problemen mee waren.
- Uitvallen,
- Overhitting cpu.
- Defecte accu
- Slecht werkende koeling/defecte ventilatoren.
- Laptop al eerder weg geweest voor reparatie en slecht in elkaar gezet.
- Korte tijd na aankoop mankementen/hdd defect/dvdrw defect/scherm defect/inputs-outputs defect.

Sommige laptops hebben ruk koeling als er stof in komt te zitten waardoor je echt de laptop moet demonteren om het te verwijderen en even perslucht er op niet werkt.

Of de prijs moet zeer aantrekkelijk zijn, of het is iemand die je kent ik weet het niet maar is er echt geen alternatief dat je kan halen nieuw voor dezelfde prijs (of iets meer, garantie?).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik zeggen dat ik momenteel in een niet zo gunstige situatie zit. Maar ik wil toch een opleiding 3D-tekenen volgen. (Misschien levert dat me op termijn nieuwe kansen op.)
Dus ging ik op zoek naar iets dat wel voldoet om Inventor en Solidworks te draaien. (Van beide programma's kunnen we tijdens de opleiding gratis gebruik maken.) Nieuw kost een laptop met een i7 processor, 8 gig ram en een 17 inch scherm een dikke 800 tot 900 Euro.
En dat is wel wat veel voor een jaartje oefenen. (Wat er daarna mee gebeurt deert me eigenlijk niet.)
In het ergste geval gaat inderdaad het moederbord om zeep. (Al dacht ik dat Asus redelijk goed zit qua betrouwbaarheid.) Maar ik ben handig en geduldig genoeg om dat dan zelf te vervangen. Duurt even, maar een nieuwe laptop zit onder garantie ook al snel een weekje in een service center. Ik heb al veel dingen, waar een ander zijn neus voor ophaalde, terug goed hersteld. En als ik binnen een jaar de smaak van het tekenen goed te pakken heb en ik sta er wat beter voor, dan koop zeker iets deftiger. Maar dat zien we dan wel.)
Dus leek 350 Euro (vervangen van accu inbegrepen) me beter voor wat ik van plan ben. Voor iets meer geld heb je een nieuwe 15 inch i3 met 2 jaar garantie, maar daarmee moet je niet proberen om dergelijke software te draaien. (Sketchup zou misschien nog wel lukken. Maar hoe handig dat ook is voor de hobbyist, in de industrie moet je daar niet mee afkomen.)
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste. En ik wil ook niet "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten". Gewoon iets dat kan wat het moet kunnen voor een jaartje tekenen.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-11 10:30

thof

FP ProMod
Ik ben in het bezit van een N73SV en herken de problemen. Bij mij was dat een combinatie van een after market accu (china model) i.c.m. warm worden. Uitvallen kwam bij mij door de accu, maar heb recentelijk ook zelf de fan vervangen. Fan vervangen is niet iets wat je even doet aangezien echt alles uit de laptop moet. Denk dat de accu brak is, probeer het eens zonder accu en kijk of hij dan ook uit valt.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Verwijderd

Topicstarter
Op netspanning gaat het allemaal goed. Ik denk dus dat ik alvast een nieuwe accu bestel. En meteen een 6,6 Ah in plaats van de standaard capaciteit (4,4Ah). Ach, wat maakt het uit? Na 3 jaar is een Li-ion toch om zeep...

Verwijderd

Topicstarter
We zijn bijna anderhalf jaar verder en ik ben deze post vanop die Asus i7 laptop aan het tikken. Hij bevalt me nog steeds prima. Ik maak er nog steeds met veel plezier Inventor ontwerpjes op.
Hoewel de nieuwe accu ondertussen ook niet veel meer waard is, aanzie ik hem nog steeds als een waardige desktop-vervanger. Binnenkort wordt de tweede HDD ook een SSD; de primary had ik in het begin al vervangen door een solid-state disk. Over de snelheid en de stabiliteit (Win 7 en Ubuntu 14 LTS) geen klachten. Ik voel me enkel door mijn eigen creativiteit begrensd.
Is dit nu het ultieme? Neen, zeker niet. Ben heel blij dat ik ondertussen ook een Macbook Pro in huis gehaald heb. Bevalt ook prima. Eindelijk kan mijn Medion md96290 met pensioen. Zodra de vorst voorbij is, graaf ik een kuil in de tuin. Of misschien zet ik er nog een lightweight Linux op. Als ik de forums er op na lees, ben ik waarschijnlijk een van de weinige "lucky bastards" die (tot nu toe) enkel geluk gehad heeft met de aangeschafte computers. Oftewel ben ik te positief?

• Grandshock
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 09:29
Leuk om te horen dat je een goede koop hebt gedaan!
Pagina: 1