Nog meer upgraden of niet nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-02 09:23
Beste Tweakers,

Al een aantal jaar ben ik in het bezit van een 24" samsung monitor die niet meer dan 1680x1050 ondersteund op 60Hz. Een tijdje terug heeft een vriend van mij een nieuwe monitor gekocht die ik zelf ook heel graag zou willen hebben. Dit omdat ik graag een slag groter wil hebben en dit scherm een veel rustiger beeld geeft dan mijn huidige monitor wat erg fijn is aangezien ik er aardig wat tijd achter zit.

Samen met de monitor wil ik ook meteen mijn oude videokaart vervangen omdat ik nu op 1680x1050 bij veel nieuwe games merk dat het gewoon allemaal niet meer zo vloeiend loopt tenzij ik details redelijk omlaag schroef wat ik natuurlijk het liefst niet wil doen en dus denk dat ik op 1920x1080 helemaal details moet laten lopen.

Maar nu heb ik wat vragen:

Ten 1e, Op het moment ligt mijn aandacht bij een Nvidia GTX 770 omdat deze goede reviews krijgen en een GTX 780 al snel aardig wat duurder word.
Alhoewel ik bij de 770 ook niet echt kan kiezen want ook die verschillen namelijk van 280-480 euro en zelfs één gevonden van 650 euro! :?

Dit zit hem voor zover ik kan zien voornamelijk in de 2 vs 4 GB GDDR5 geheugen.. Maakt dit veel uit?
Kom ik bijvoorbeeld met een GTX 770 Gaming prima uit de voeten met de huidige spellen of kan ik beter wat extra investeren in een 4 GB GDDR5 versie of misschien zelfs voor een GTX 780 gaan of is dat verschil nihil?

Ten 2e ben ik benieuwd of jullie nog andere upgrades aanraden om het maximale uit mijn systeem te halen met zo min mogelijk uitgaven. Voor deze upgrade ronde heb ik zo'n 750 euro beschikbaar welke natuurlijk NIET geheel besteed MOET worden.

Overig huidig systeem:
-Asus M5A97 Pro
-AMD Phenom II X4 965 Black edition 3,4GHz
-Twee setjes van 2x4GB Kingston HyperX 1600Mhz CL 9-9-9 geheugen, weet zo even niet welke product code.
-Crucial M4 128GB

Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien, Alvast bedankt!! 8)

Gr Mike

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom de 770 en niet de goedkopere en gelijkwaardige 280X, die echter wel meer VRAM heeft en daarom op hogere resoluties en stevige textures beter zal presteren. Of nóg beter (maar wel een stapje duurder), de 290nonX, met liefst 4GB VRAM, net zo veel als een 780, die die zelfs op punten achter zich laat.

De belangrijkste vraag die echter open staat, welke voeding heb je nu (merk en type en leeftijd).

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 14-09-2014 20:12 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Tja, als je die 144HZ TN monitor nuttig wilt maken, kom je niet zo ver met een Phenom X4...

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Cowamundo
@br00ky,
Als voeding heb ik een Cooler Master 700 Silent Pro.

Misschien is de 280x of 290 idd wel iets om over na te denken.
Soms best handig hoor zo'n compare website maar lang niet alle uitvoeringen zijn er in terug te vinden helaas en dat maakt het soms wel lastig kiezen als je er niet helemaal in thuis bent.

Verschil tussen kaarten zoals deze 2 zou ik bv wel eens willen weten:
MSI R9 290 Gaming 4G vs GIGABYTE GV-N770OC-4GD

Zelfde prijs categorie dus welke is dan simpel weg meer bang for your buck.

@jorisvdelsen
Ja daar ben ik mij van bewust, ik zoek dan ook iets wat langer mee kan omdat een CPU/Mobo/SSD upgrade er ook nog aan zit te komen maar nu eerst dit om mee te beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cowamundo op 14-09-2014 22:55 ]

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
De 290 natuurlijk.

Maar nogmaals: waarom een 144HZ monitor? Je weet dat als je dat ding nuttig wilt maken je je settings flink omlaag moet zetten? En die Phenom gaat die 290 bottlenecken...

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De 290 is de veel betere kaart.

144hz zou idd wat prettiger voor de oogjes zijn, al helpt non-pwm backlight ook al heel erg. Ik vind zelf dat soort schermen hun geld niet waard. TN panelen zijn gewoon vrij slecht vergeleken met moderne AMVA's en IPS'en. Slechtere kleuren, nogsteeds kutte kijkhoeken, slecht contrast en toch vrij veel backlightbleeding vind ik allemaal erg jammer, zeker bij een paneel van 300 ballen.

Dan heb ik liever een paneel met met minder hz, maar veel betere kleuren, zeer goed contrast, prima kijkhoeken en nauwelijks/geen backlightbleeding: pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart

En je Phenom is idd toch wel aan vervanging toe. De x6 komt nog leuk mee, maar de x4 is toch wel erg traag voor moderne meuk.

People as things, that’s where it starts.

• Cowamundo
@ jorisvdelsen
De keuze voor deze monitor had ik gedeeltelijk gemaakt omdat ik hem al bij een vriend van mij heb gezien, vind het een erg prettig scherm om naar te kijken. Ook weet ik dat de 144HZ nu misschien nog niet volledig haalbaar is maar dit ook met het oog op de toekomst zodat ik later hopelijk niet weer een nieuwe monitor hoef te kopen.

Ik had al verwacht dat mijn X4 voor een bottleneck zou zorgen, ook deze staat op de lijst van vervanging maar daar moet ik nog even mee wachten tot de 13e maand.

@VasZaitsev
Poeh hé, dat is informatie waarvan ik echt niet op de hoogte ben, dacht dat ik al aardig wat zoek werk had gedaan naar verschillen maar dit zegt mij echt helemaal niks. :| Zijn dit nieuwe ontwikkelingen / opvolgers van... of is dit een gevalletje "het is net maar waar je van houd" net als Nvidia/AMD voorkeur?
edit:
ok, DIT gaf me al iets meer duidelijkheid. Kijkhoeken maakt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uit omdat ik er toch altijd recht voor zit en ook geen films kijk op de computer. Reactietijd daar in tegen vind ik wel belangrijk voor het gamen.

Ik zal eens gaan inlezen in het verschil tussen dit soort schermen, bedankt voor het voorbeeld maar ik wil graag naar een 27"of groter.

[ Voor 14% gewijzigd door Cowamundo op 14-09-2014 23:34 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

TFT heeft een aantal manieren waarop je het kan maken als het ware, en de drie grootste versies zijn TN, IPS/PLS en (AM)VA.

Elk van die soorten, en hun talloze ondersoorten, hebben eigen voor en na delen. Echter, waar IPS en AMVA in al die jaren veel voorutigang hebben geboekt en eigenlijk verlost zijn van hun nadelen, is TN niet heel veel beter geworden, omdat die techniek nou eenmaal kinda belabberd is, en het vooral moest hebben van de oude nadelen van IPS en VA.

Immers, IPS en VA waren langzame technieken. IPS had een voor gaming dramatische inputlag en veel last van clouding/IPS glow. VA had ook een niet al te beste inputlag, en veel last van ghosting.

TN ondertussen had nauwelijks inputlag, geen last van ghosting, en omdat ongeveer het hele scherm 1 grote backlightbleed was, viel het niet heel erg op.

Maar, zoals ik al zei, IPS en AMVA zijn volwassen geworden. IPS en AMVA zijn allebei net zo snel geworden als TN qua inputlag, IPS heeft veel minder last van zijn glow dan eerst [maar het is er nog wel] en door AMA is de ghosting van AMVA zeer ver teruggedrongen en eigenlijk vergelijkbaar met die van IPS en 60hz TN's

Daardoor vallen nu de vele gebreken van TN zo hard op. Slechte kleuren door de 6bits bus, wat voor banding kan zorgen. Het ook slechte contrast zorgt voor veel black crush, waardoor details verloren gaan, de hoge mate van backlightbleeding laat het gecrushte zwart grijs ogen en de waardeloze kijkhoeken verergeren al die problemen.

Hierdoor schrijf ik TN eigenlijk per definitie af. Uiteraard zijn moderne, dure 144hz panelen heel wat beter dan die van 5 jaar oude budgetschermpjes, echter, ik vind dit soort panelen in dure schermen nog steeds achterlopen op IPS en zeker de laatste generatie AMVA's.

Dan blijven over IPS en AMVA. Lange tijd had IPS de betere kleuren en oneindige kijkhoek. AMVA moest het hebben van zeer hoog contrast, want de kleuren waren wat minder en de kijkhoek was beter dan TN, maar daar was ook alles mee gezegd.

Echter, de nieuwste AMVA's hebben inmiddels ook zeer goede kleuren, en veel betere kijkhoeken. Hierdoor verslaat IPS AMVA alleen nog maar op gebied van kijkhoeken, een verschil wat ik zelf niet heel belangrijk vind.

Dus nee, het is, vind ik, zeker geen kwestie van "het is maar waar je van houdt", het zijn allemaal dingen die perfect meetbaar zijn, en aan de hand daarvan, raad ik bijna altijd een modern AMVA scherm aan. Erg goede kleuren uit de doos, voor LCD erg hoog contrast, zeer weinig backlightbleeding, PWM-free backlight, amper ghosting, weinig inputlag. Voor normale gebruikers alleen maar voordelen.

Na deze monsterpost, ook nog een vraag: waarom 27"? Ik vind het maar een irritante monitormaat [mijn CRT TV was zo groot] en 1080p is imo te weinig daarvoor, van tamelijk dichtbij pixels kunnen tellen is niet chill. Ook zijn ze muchos duuros, en kun je geen 1440p AMVA's vinden. En de 27" IPS'en worden geplaagd met vrij veel glow en laag contrast.

Ik zie in je edit "kijkhoek maakt mij niks uit, want ik zit recht voor mijn scherm"
Leuk, ware het niet dat TN zo slecht is/kan zijn dat je dan nog een groot kleurverschil ziet in de hoeken vanwege de kijkhoek. De moderne hebben er minder last van, maar, toch, je hoeft je hoofd nauwelijks te verplaatsen om te mogen genieten van waarvoor TN staat.

En kieskeurig loopt zoals vanouds weer enkele jaren achter :+

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 14-09-2014 23:52 ]

• Cowamundo
@VasZaitsev
Super bedankt voor de uitgebreide uitleg, zeer interessante informatie om toch nog eens goed na te gaan denken over mijn keuze..

Hoe kan ik zien of weten wanneer een scherm uit een nieuwe generatie AMVA bestaat, Datum oid?

De keuze voor 27" heeft niet echt veel achterliggende gedachten, vind soms mijn scherm gewoon wat klein aanvoelen. Heb een vrij diep bureau en vind het lelijk om mijn scherm dan halverwege mijn bureau te zetten dus staat hij redelijk ver naar de muur toe geschoven.

Thanks a bunch!!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
Aan de hand van de datum ga je weinig conclusies kunnen trekken bij schermen, VA en TN panelen bestaan al jaren. Het is een kwestie van de specificaties lezen of filteren op schermtechniek. Bv in de Pricewatch hier zijn dit alle A-MVA schermen: http://tweakers.net/categ...XRZYk5SlbRSkaGphZKsbW1tQA. Die filters zijn wel niet altijd juist, dus zeker even de fabrikant gegevens nakijken.

Je ziet aan de populariteit dat A-MVA scherm van BenQ veel bekeken worden. Ik ben wel zelf niet zo voor BenQ meer te vinden, heb er thuis eentje staan met kapotte voeding (condensators kapot vermoed ik, was me de moeite niet waard om die te vervangen), maar die is wel 10 jaar oud, waarvan die 5 jaar ongeveer gewerkt heeft.

• Cowamundo
Ok bedankt! Ik ga er straks naar kijken als ik thuis ben.

Weet iemand of er nog releases voor grafische kaarten in de nabije toekomst op de agenda staan? Die zorgen soms nog wel eens voor een leuke prijs daling bij de andere kaarten namelijk.

Thnx

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:20
AMD heeft net de R9 285 uitgebracht die de R9 280 moet vervangen, de R9 280 is al redelijk in prijs gedaald en aangezien de R9 285 nauwelijks/niet sneller is, zie ik weinig reden dat die nog meer gaat dalen.

Nvidia gaat normaal gezien eind deze maand nieuwe high end modellen tonen (lees het nieuws anders :P ? nieuws: Afbeelding toont mogelijke GeForce GTX 980 met twee 6-pinsaansluitingen), ik denk dat de GTX 780 dan wel goedkoper te krijgen zal zijn.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-02 17:54
interessant stuk VasZaitsev, maar
Echter, de nieuwste AMVA's hebben inmiddels ook zeer goede kleuren, en veel betere kijkhoeken. Hierdoor verslaat IPS AMVA alleen nog maar op gebied van kijkhoeken, een verschil wat ik zelf niet heel belangrijk vind.
als je IPS beter vindt dan AMVA, waarom adviseer je dat dan niet? IPS is namelijk ook nog eens goedkoper http://tweakers.net/categ...5DYFvQasqd-rqbFi0qjX6fd-_

En verder vind ik de keuze in amva schermen behoorlijk beperkt: onder de €400 zijn ze er alleen op 1080p in 24" of 27". Bij IPS heb je veel meer keuze in resolutie diagonaal en fabrikant.

• Cowamundo
@MacPoedel Haha dat was idd een beetje aparte timing. Zat op mij werk dus had alleen even naar forum reacties gekeken. Toen ik thuis kwam zag ik idd de aankondiging van 19 Sept in het item staan. Heb ik nog even langer de tijd om mijn keuze te maken i guess.

Ook nog even wat opgezocht over AMVA shermen maar kwam helaas toch ook wel wat reviews tegen waarin ze toch klagen over ghosting en dat het niet echt ideal gaming monitoren zijn maar voor al het ander werk prima. Twijfel twijfel

[ Voor 31% gewijzigd door Cowamundo op 15-09-2014 20:08 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Rrob schreef op maandag 15 september 2014 @ 19:35:
interessant stuk VasZaitsev, maar

[...]

als je IPS beter vindt dan AMVA, waarom adviseer je dat dan niet? IPS is namelijk ook nog eens goedkoper http://tweakers.net/categ...5DYFvQasqd-rqbFi0qjX6fd-_

En verder vind ik de keuze in amva schermen behoorlijk beperkt: onder de €400 zijn ze er alleen op 1080p in 24" of 27". Bij IPS heb je veel meer keuze in resolutie diagonaal en fabrikant.
Dan lees je mijn stukje niet goed ;) Ik zeg/bedoel dat IPS alleen nog maar een wat betere kijkhoek heeft, maar dat ik dat verschil niet belangrijk genoeg vindt om IPS te rechtvaardigen. IPS heeft namelijk, zeker als je een goedkoop paneel heeft, een knap laag contrast.

Er is idd een vrij kleine markt voor AMVA panelen, met maar 1 of 2 fabrikanten, AU is duidelijk de grootste, en beste. Overigens is het helemaal niet zo erg dat er maar een handjevol fabrikanten en modellen zijn, de GW2265M en die Iiyama 24" AMVA zorgen ervoor dat 90% van de mensen voor 120 of 160 euro een zeer goed scherm in huis heeft. Dat er geen 1200p/1440p schermen zijn is jammer, maar voor de normale consument geen enkel probleem. Overigens kost een degelijk IPS 1440p ook iets van 500 ballen, en zijn 1200p IPS'jes ook schreeuwend duur vergeleken met hun 1080p broertjes.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik slechts weinig schermreviews serieus neem. TFTCentral is zeer goed, met ook zeer goede en duidelijke testvoorbeelden en goede conclusies. De rest van de reviewers vind ik vaak toch beneden niveau, door teveel naar cijfertjes te kijken, en niet kijken naar hoe die cijfers zich in de praktijk verhouden. het verschil tussen 2ms en 6ms reactiesnelheid merk je eigenlijk niet, maar toch zie ik nog zeer veel sites IPS en AMVA aan de kant schuiven "want dit TN paneel is wel 2ms sneller derpiederp"

Enfin, naar mijn mening zijn onderstaande schermen intressant qua prijs/kwaliteit, alle drie hebben een nieuw paneel met zonder PWM backlight.
pricewatch: BenQ GW2265M Zwart klein en erg goedkoop, uit de doos niet echt geweldige kleuren.
pricewatch: BenQ GW2760HE Zwart goedkoop 27" scherm, niet de mooiste behuizing, met dikke bezels.
pricewatch: BenQ GW2760HS Zwart voor AMVA een prijzig 27" paneel, maar met veel dunnere randen dan de HE, leuk voor Eyefinity dus.
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart heel net geprijst 24" scherm met een wat betere behuizing dan wat BenQ biedt, ook met wat meer extra's zoals een hubje.

Zelf heb ik een BenQ GW2265HM, een GW2265M met ook een HDMI poort, erg goed schermpje voor een lage prijs. Hiervoor had ik jaren een 19" BenQ VA die nu voor mijn moeder is, nooit problemen mee gehad, en dat kreng moet nu ook iets van 10 jaar zijn.

• Cowamundo
Toch van de week maar even naar een paar winkels in de hoop dat ik met eigen ogen zowel NT, IPS als AMVA schermen naast elkaar kan vergelijken kwa kleur verschil. Eerlijk gezegd kan ik mij meer ergeren aan ghosting dan de kleuren, gebruik al jaren een NT scherm en heb niet het idee dat ik kwa kleur iets mis. Waarschijnlijk ook omdat ik zowel thuis en op het werk een NT scherm(en) heb en er ondertussen aan gewend ben geraakt. Maar wie weet is het zo'n wereld van verschil dat ik toch overstag ga naar een ander type. Voor zover iedereen bedankt voor de duidelijke info!
edit:
wat typos weg gehaald

[ Voor 3% gewijzigd door Cowamundo op 16-09-2014 08:44 ]

• DeLuXo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-01-2024
i.v.m. gesloten topic dan maar mijn reactie hier plempen:

Voor de bang-for-buck i.c.m. jouw wensen zou ik eerder kijken naar een 280X eerlijk gezegd. Dat bespaart je 100 eurie, terwijl je zeer waarschijnlijk er net zoveel aan hebt met 1080p gaming.

Die €100 zou je dan opzij kunnen leggen om voor een nieuwe CPU (+ mobo en geheugen dan) te kijken.

• Cowamundo
Na een fout van mijn kant, Excuus.

En hier dan mijn volgende dilemma.

Ik zoek een?
Een nieuwe GPU om mijn oude EAH6970 DCII/2DI4S/2GD5 mee te vervangen om de nieuwe games op 1920x1080 te kunnen spelen en waar ik voorlopig nog wel even mee vooruit kan.

Wat is je budget?
Rond de 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor Nvidia/AMD of Asus, Sapphire, MSI, XFX etc...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
1920x1080 Gaming, Simple as that. Goed geventileerde woonkamer. Geen multi screen, Geen overclocken, Geen custom coolers of watercooling.

Overige Hardware:
- Monitor 1920x1080, (Ben nog aan het kijken welke maar meer dan 1920x1080 hoeft van mij niet.
- Win7 64bit
- Asus M5A97 Pro
- AMD Phenom II X4 965 Black edition 3,4GHz
- Twee setjes van 2x4GB Kingston HyperX 1600Mhz CL 9-9-9
- Crucial M4 128GB
- Coolermaster 700 Silent Pro

Ik weet dat mijn CPU waarschijnlijk voor een bottleneck gaat zorgen maar ook die gaat vervangen worden. (waarschijnlijk door een i5-4690)

Nu is mijn oog gevallen op de MSI R9 290 GAMING 4G.
Uit verschillende forum posts en reviews gelezen dat de winst op een X versie namelijk verwaarloosbaar is en niet in verhouding staat tot de extra 50-70 euro.

Is er überhaupt nog een kaart uit de Nvidia GTX serie die tegen deze kaart kan opboksen voor het zelfde geld?

Of zouden jullie toch een X versie of een ander merk dan MSI aanraden?

• Cowamundo
Ok, na wat meer onderzoek denk ik toch dat ik voor de Club3d R9 290 RoyalAce ga.
Dit omdat deze bij veel benchmarks en reviews beter uit de verf komt dan de MSI R9 290 Gaming G4 en nog ietsje goedkoper is ook!

Omlaag stappen naar de 280 of 280x hoeft van mij na wat bedenktijd niet aangezien de 290 prima in mijn budget past en ik er dan toch weer net even iets langer mee toe kan dan een 280(x) overclocken en meteen aan de max zitten.

--------------------------------

Nu rest mij nog één laatst struikelblok, de eventuele CPU bottleneck?
Is het aan te raden om eerst de 290 in huis te halen en dan te kijken/testen (hoe?) of de cpu een bottleneck vormt of is er op voorhand al met zekerheid te zeggen dat dit het geval gaat zijn?

Mocht de CPU inderdaad een bottleneck zijn dan is het maximaal haalbare op mijn mobo de FX-4350 want ik denk niet dat ik voor Gamen en casual use baat heb bij een 6 of 8 core?
Hier een vergelijking tussen de 2 processoren.

Voor mij is dan eventueel upgraden naar de FX-4350 de goedkoopste oplossing omdat ik anders sowieso een nieuwe mobo moet, de processor (waarschijnlijk dan een 4690) bijna 2x zo duur is en ik mogelijk ook nieuw geheugen zal moeten omdat ik niet weet of deze dan nog wel goed combineerbaar is.

Of is naar een FX-4350 zonde geld en raden jullie aan voorlopig dan even te leven met de bottleneck (voor zover ik dat ga merken cq last van ga krijgen) en door te sparen tot ik een mobo/cpu/mem upgrade kan betalen?

Graag jullie gedachten.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou eerst kijken hoe je huidige setup het gaat doen met die 290. Je zou je processor een schopje kunnen geven als je er een aftermarket koeler op zet.

De switch van MSI naar Club3d is trouwens een prima keus. Deze kaart is prima en de prijs is erg scherp.

• Cowamundo
Wederom bedankt br00ky!

Dan ga ik nog even dubben over welke monitor en dan kan alles in huis gehaald worden! :*)

Werkt dat AMD Overdrive een beetje goed om te overclocken of is het aan te raden dit toch gewoon via de BIOS te doen?

Op de 965 BE zit al een Arctic Freezer 13 Pro omdat ik vond dat de stock cooler redelijk herrie maakte bij hogere loads/temps.

Ook zit alles verpakt in een Cooler Master HAF-X dus ook circulatie is niet echt een punt denk ik.

Heb trouwens nog even gekeken en het geheugen bestaat uit 2 setjes: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/8G 16GB totaal.

• Cowamundo
br00ky schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:47:
Ik zou eerst kijken hoe je huidige setup het gaat doen met die 290. Je zou je processor een schopje kunnen geven als je er een aftermarket koeler op zet.

De switch van MSI naar Club3d is trouwens een prima keus. Deze kaart is prima en de prijs is erg scherp.
De videokaart aankoop gaat nog even in de kast ivm de nieuwe 970 GTX, die gooit alles weer helemaal om.
Eerst nog maar even officiële kaarten van Asus, MSI, Gigabyte etc afwachten met de daarbij behorende benchmarks! O-)

• Cowamundo
Op het moment ben ik nog steeds erg aan het twijfelen over welke monitor ik nou wil hebben....
Nu erg veel info aan het verzamelen over de Iiyama ProLite GB2773HS-1 Zwart maar vooral over de Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart welke ik in een test voorbij zag komen en mijn aandacht trok.
De 2773 vind ik voornamelijk interessant ivm de 27" maar omdat ik nu een 22" heb (dacht eerst 24".. foutje) lijkt me die stap wel erg groot en weet ik nou niet of de kwaliteit er echt op vooruit gaat omdat deze net als de 2488 op 1920x1080 draait en dan grotere pixels krijgt of meer ruimte tussen de pixels. toch?

De 2488 komt komt voor zover ik reviews gelezen heb goed uit alle testen voor een 24" met 120/144Hz alleen de contrast schijnt niet al te best te zijn. (wat ga je hier van merken bij gamen en bij welke games het meest?)

Is de 2488 volgens jullie een goede aankoop of zijn er betere alternatieven die niet al te duur worden? (+/-€300,-)
edit:
inkijkhoeken is niet echt van toepassing aangezien ik 99,9% van de tijd alleen en recht voor het scherm zit. tenzij ze echt heel slecht zijn en daarom rare randen krijg.

Hoe is de BenQ-XL2420Z bijvoorbeeld ten opzichte van de 2488?

Nog wat overige onduidelijkheden:
De werking en het doel van overdrive snap ik enig sinds wel door deze review waarin het wordt uitgelegd.
Alleen is het mij nou niet helemaal duidelijk wanneer hier nou gebruik van gemaakt kan/moet worden, ze hebben het namelijk ook steeds over 60Hz en 120Hz banden?

Is er iemand dit in simpele "jip en janneke" taal kan uitleggen?

Looking forward to reactions!

[ Voor 8% gewijzigd door Cowamundo op 21-09-2014 15:21 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Hmmm ik heb de 2488 zelf en game er aardig op los. Ik vind het contrast helemaal niet slecht en je kunt spelen met de instellingen natuurlijk. Voor wat ik er voor betaald heb vind ik het een hele complete goed presterende monitor.

Voor 300 euries zul je vast wel een beter exemplaar kunnen krijgen maar daar zullen den andere tweakers wel meer over kunnen zeggen dan ikke :)

Ah je gaat voor de nieuwe nvidia kaarten.. Die zijn erg leuk natuurlijk.
Alleen wanneer je toch budget hebt voor zulke prijzige onderdelen dan zou ik zeker mobo en CPU upgraden. Voor zo'n 225 euro heb je een nieuw mobo en een i5.

De phenom gaat dat gewoon niet lekker trekken. Ook niet met OC.

• Cowamundo
Ja ik heb zelf ook wel het idee dat die monitor sowieso geen slechte koop is, maar als ik een betere kan kopen voor een paar euro's meer is dat altijd fijn om over na te denken.

De Phenom gaat ook zeker nog vervangen worden maar dat zal nog eventjes moeten wachten of ik wacht nog heel even tot het einde jaar (13e maand) zodat ik misschien alles in 1x kan kopen.

Maargoed, nog even wachten of er nog andere mensen zijn die iets te zeggen hebben over die monitoren...

Jij iig bedankt voor je reactie!!
Pagina: 1