• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 17:49
De computer van mijn broertje liep de laatste tijd vast tijdens games. Softwarematig was het ook een rommeltje. Dus eerst windows opnieuw geïnstalleerd en toen werd het probleem vrij snel duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/wclt9e.jpg

Er zat een boxed Intel koeler op, dus snel een Mugen 4 besteld en die er opgezet. Daarna opnieuw opstarten en: geen beeld, en pc boot niet meer. Onderdelen 1 voor 1 verwijderd maar ook met alleen mobo(vga onboard) cpu en geheugen, geen boot. Fans draaien maar systeem gaat na een seconde of 10 weer vanzelf uit, een seconde of 2 daarna gaat ie weer aan en dan meteen weer uit, daarna weer hetzelfde.

Uiteindelijk geheugen er uitgehaald en 1 reepje teruggeplaatst. Bordje heeft 2 geheugen banken en 1 ram module in bank 1 geplaatst. Beeld, boot! Hoppa dacht ik , 2e reepje erbij en gaan.. Niet dus, reepjes omgewisseld en ze werken beide in bank1 zodra er een reepje in bank 2 gaat boot ie niet meer.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen of is bank2 gewoon verloren? Zat 2*2GB in en als ik 1*4GB zou plaatsen is dat waarschijnlijk wel merkbaar. :'(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zie je fysieke schade aan het geheugen slot (dat is geen bank, dat is iets compleet anders). Heb je de CPU eruit gehaald toen je de koeler verving? De MCH zit immers in de CPU bij dit platform, dus als je ergens een pinnetje beschadigt hebt dan kan het zijn dat een van de 2 sloten het niet meer doet.

• Chiel
TERW_DAN schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:58:
Zie je fysieke schade aan het geheugen slot (dat is geen bank, dat is iets compleet anders). Heb je de CPU eruit gehaald toen je de koeler verving? De MCH zit immers in de CPU bij dit platform, dus als je ergens een pinnetje beschadigt hebt dan kan het zijn dat een van de 2 sloten het niet meer doet.
Ah sorry verkeerde benaming :P Cpu is er uit geweest om schoon te maken en nieuwe koelpasta op te doen. Zie aan het geheugenslot geen fysieke schade. CPU heeft zelf geen pinnetjes.

Afbeeldingslocatie: http://reviewunit.com/wp-content/uploads/IntelCorei3530Processorreview_D724/intel.png

Zou het zin hebben om de cpu er opnieuw uit te halen, schoon te maken, net als het blokje van de mugen4, nieuwe koelpasta te smeren en dan opnieuw te proberen?

[ Voor 10% gewijzigd door Chiel op 14-09-2014 19:10 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou eerder eens naar de pinnetjes te kijken van je socket. Grote kans dat die beschadigt zijn als je je CPU er niet zorgvuldig genoeg hebt uitgehaald.

• Chiel
Heb net even de CPU losgehad, met een loep de CPU en socket bekeken maar ik kan er niets bijzonders aan zien. CPU en koelblok schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht. Geen ander resultaat. Is het verschil tussen 2*2GB of 1*4GB heel groot in prestaties? De videokaart is een 4870 en mijn broertje heeft er een monitor op 1280×1024 aan hangen dus topprestaties worden van het systeem niet verwacht, in games komt het denk ik het meest op de videokaart aan.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kan zijn dat je CPU niet lekker contact maakt waardoor je geheugen niet werkt.
Ik heb dit 2 keer gehad en het opgelost door een beetje contact spray te gebruiken.

De andere keer ben ik een half uur met een naald in de weer geweest om de 'veertjes' in de socket iets omhoog te duwen toen werkte het ook weer, dit was met een LGA-1156 en een beetje goedkoop moederbord in het begin van die series en er bleken toen al wat problemen te zijn met de sockets van de betreffende fabrikant maar ik weet niet meer welke dat was. Dit zou toen komen dat na een tijdje de pennetjes niet meer goed veerde, lui werden door hitte ofzo. (Dit heb ik ook wel eens gezien met S771/775 bij systemen die extreem heet zijn geweest voor langere tijd).

Dit ben ik later ook nog weleens op mijn werk tegengekomen maar toen niet de moeite meer genomen. Het kwam sporadisch voor maar toendertijd besloten S1156 cpus niet meer uit de sockets te halen als het niet nodig was en ze gewoon schoon te maken terwijl ze nog op het moederbord zitten wat makkelijk kan eigenlijk.

En 1 x 4GB maakt niet echt veel uit in deze situatie.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Chiel
Bedankt beide voor jullie reacties. Ik heb nog eens goed gekeken met een betere loep en veel licht. Ik heb er ook nog even foto`s van gemaakt. Wist niet dat mijn simpele Lumia520 door een loep nog zulke foto`s kon nemen :P

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29on7yb.jpg

Ik ga er nu dan ook van uit dat het probleem toch bij de socket zit en dat de enige oplossing een vervangend moederbord zal zijn. Tijd om V&A weer eens door te struinen, naar een 1156 bordje :D

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die ene pin is idd wel behoorlijk gehavend. Je zou 'm nog kunnen proberen terug te buigen. die linkse is er zo te zien wat minder erg aan toe.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon met microscoop en goed gereedschap terug zetten

• Chiel
Helaas geen microscoop en skills voorhanden :D Maar ik ga even rondkijken of iemand anders hier iets mee kan.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het is priegel werk, en met een naald/vergrootglas kom je een heel eind. Ik deed het alleen met een naald.
Ik heb er wel een pincet bij gebruikt trouwens, 1 met een heeeeeleeeee scherpe punt.

Lijkt een beetje op deze : http://oud.girlscene.nl/i...t_Splinter_8cm_Ni_424.jpg

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-02 23:44
al eens gedacht aan dartpijltjes?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Ik zie dat je uit Enschede komt. Ik kan je evt wel een keertje proberen te helpen.
Ik heb wel eens een opteron bord gehad met kromme pinnen. hij draait nog steeds _/-\o_

Hoewel de mugen 4 een goede upgrade is (lekker stil in dit geval), zou hij met boxed koeler ook niet zo warm moeten worden imo. Denk dat de oude koeler ook niet goed zat of een dikke plakaat oude pasta er tussen had zitten.

• Chiel
timberleek schreef op maandag 15 september 2014 @ 00:03:
Ik zie dat je uit Enschede komt. Ik kan je evt wel een keertje proberen te helpen.
Ik heb wel eens een opteron bord gehad met kromme pinnen. hij draait nog steeds _/-\o_

Hoewel de mugen 4 een goede upgrade is (lekker stil in dit geval), zou hij met boxed koeler ook niet zo warm moeten worden imo. Denk dat de oude koeler ook niet goed zat of een dikke plakaat oude pasta er tussen had zitten.
Bedankt voor het aanbod d:)b uiteindelijk bleek er ook een pinnetje verdwenen te zijn ;( Gelukkig heb ik redelijk voordelig een nieuw bordje op de kop kunnen tikken. Nieuwe goede pasta en de Mugen4 er op geeft idle zo`n 30 graden. Heb `m nog niet laten stressen maar ik verwacht geen heel schokkende temperaturen meer :P
Pagina: 1