• Chico88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-06-2023
Hoi Tweakers,

Jullie inbreng is zeer gewenst, er is lang over nagedacht en binnenkort gaat er (hopelijk) een bestelling uit...!

Ik zoek een?
HTPC

Wat is je budget?
Max ca. 750/850€

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, series en muziek vanaf de bank te kunnen afspelen, een CD of DVD te draaien en af en toe wat te surfen of een incidenteel spelletje. En als vervanging van mijn (niet zo beste) iOmega NAS, dus liefst met lokaal opgeslagen media, maar uiteraard ook in staat om te streamen. Ik wil er graag XBMC op draaien, en het staat in de woonkamer dus moet er ook nog fraai uitzien en stil zijn, en omdat ie veel aan zal staan (ivm NAS) ook zuinig.

Voor de audio heb ik een coax-digital out nodig: de AV-receiver heeft (nog) geen HDMI, en de 2 optische poorten zijn reeds bezet. Hij komt met een platte CAT5-kabel aan het netwerk, dus wifi is geen must.

TV-opties heb ik niet meegenomen; hoewel het mooi is is het ook erg kostbaar, en in mijn ogen risicovol met het oog op de toekomst. Een Humax PVR zal nog wel even blijven staan dus.

Wat heb je zelf al gevonden?
Al maanden (zoniet jaren) probeer ik iets samen te stellen, maar omdat de keuzes lastig zijn zijn er nog geen knopen doorgehakt. Het oog wil ook wat, een grote lelijke kast komt er thuis niet in.
Ik denk aan een Intel-systeem met volgende opstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H61N-USB3€ 61,-€ 61,-
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 112,-€ 112,-
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 69,95€ 69,95
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,50€ 32,50
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 68,-€ 68,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 62,73€ 62,73
1Streacom FC8 Evo Zilver€ 139,-€ 139,-
1Streacom HT4€ 19,-€ 19,-
1Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart€ 121,95€ 121,95
1Streacom ST-SC30 USB3.0 INT CB€ 10,-€ 10,-
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 23,-€ 23,-
1WD Green WD40EZRX€ 130,59€ 130,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,72

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn mijn keuzes te volgen? Heeft een AMD-systeem de voorkeur? Gaat het systeem kunnen wat ik wil? Als ik ergens €100 op kan besparen is dat altijd welkom.

Ik heb zelf nog nooit een systeem gebouwd, wel vaak versleuteld (harde schijven, videokaarten, geheugen vervangen etc). Omdat de reviews laten zien dat de kast niet eenvoudig is (beperkte ruimte), laat ik hem het liefst door een shop assembleren. Niet echt des-Tweakers, maar vooral uit zelfbescherming. Wordt nog een kunst alles bij 1 shop te vinden, alle adviezen hierover zijn ook welkom!

Voor de bediening heb ik de standaard module + afstandsbediening toegevoegd, deze zal ik kunnen leren aan mijn hoofd-afstandsbediening. Ook kan ik XBMC bedienen via tablet, alle opties lijken me zo gedekt?

Ook ben ik benieuwd naar andere ervaringen met deze kast, liefst in vergelijkbare opstelling.

Groet,
Chico

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou in ieder geval voor een AMD kiezen, gezien deze op grafisch gebied aanzienlijk sterker zijn. Met name de A8 en de A10 kunnen je een stuk meer bieden op het gebied van games.
Je kiest voor 8GB geheugen, wat nogal veel is voor een dergelijk systeem. 4GB volstaat ook al prima. De behuizing die je gekozen hebt is natuurlijk heel persoonlijk; ik zou zelf er niet zo snel voor kiezen, maar ieder zn smaak. Wel zou ik ipv IR kiezen voor CEC. Daarnaast zou ik proberen de kosten van het systeem wat te drukken; voor pakweg 450,- tot 500,- kan je een heel mooi machientje in elkaar zetten wat ook aan je eisen voldoet. Voor de rest van je budget kan je dan een nieuwe NAS kopen, zodat je machine ook weer wat stiller wordt (geen hdd dus stiller).

[ Voor 25% gewijzigd door kroegtijger op 14-09-2014 16:43 ]

iRacing Profiel

• Chico88
Dank voor de tips, ik heb een AMD setup met 4GB gemaakt wat toch wat € scheelt. Games stellen weinig voor en zijn geen harde eis, dus ik ben hierin voor een A6 gegaan. Een mini ITX bord met coax uitgang kon ik nergens vinden, dus zal toch een andere optische lijn ervoor opgeven.

Het NAS-gebeuren vind ik nog wel lastig; ik heb er een (iOmega) maar da's geen topper, al doet ie z'n werk. Deze gebruik ik hoofdzakelijk voor backups. De HDD welke ik hier in wil bouwen zou de primaire NAS worden, met bijkomend voordeel dat ik het kastje eenvoudig mee kan nemen om lokaal bestanden af te spelen. Het zal wat geluid geven, zeker bij acties, maar eventueel met wat rubber ertussen ter demping lijkt me dit nog acceptabel. En anders kan ik hem er altijd nog uit trekken.

Verdere tips?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 50,89€ 50,89
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 84,49€ 84,49
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,42€ 32,42
2Kingston ValueRAM KVR16N11S6/2BK€ 19,35€ 38,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,77

CEC vs IR zegt me niet veel, ik begrijp dat CEC over HDMI gaat? Is er een module welke op de gekozen Streacom case aansluit? Ik heb een universele RF afstandsbediening (met gyro), programmeerbare IR's van een Marantz AV en een Humax PVR en een Logitech Harmony 555, maar sluit iets hiervan bij CEC aan?

• kroegtijger
Chico88 schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:25:
Dank voor de tips, ik heb een AMD setup met 4GB gemaakt wat toch wat € scheelt. Games stellen weinig voor en zijn geen harde eis, dus ik ben hierin voor een A6 gegaan. Een mini ITX bord met coax uitgang kon ik nergens vinden, dus zal toch een andere optische lijn ervoor opgeven.
Je kan ook zoiets er tussen zetten:
http://www.allekabels.nl/...etezS8VUMG24WoRoCky7w_wcB
Het NAS-gebeuren vind ik nog wel lastig; ik heb er een (iOmega) maar da's geen topper, al doet ie z'n werk. Deze gebruik ik hoofdzakelijk voor backups. De HDD welke ik hier in wil bouwen zou de primaire NAS worden, met bijkomend voordeel dat ik het kastje eenvoudig mee kan nemen om lokaal bestanden af te spelen. Het zal wat geluid geven, zeker bij acties, maar eventueel met wat rubber ertussen ter demping lijkt me dit nog acceptabel. En anders kan ik hem er altijd nog uit trekken.

Verdere tips?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 50,89€ 50,89
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 84,49€ 84,49
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 32,42€ 32,42
2Kingston ValueRAM KVR16N11S6/2BK€ 19,35€ 38,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,77

CEC vs IR zegt me niet veel, ik begrijp dat CEC over HDMI gaat? Is er een module welke op de gekozen Streacom case aansluit? Ik heb een universele RF afstandsbediening (met gyro), programmeerbare IR's van een Marantz AV en een Humax PVR en een Logitech Harmony 555, maar sluit iets hiervan bij CEC aan?

iRacing Profiel

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 15:09
Voor het geld van alle losse componenten in de Streacom kast kan je ook OriginAE S10V overwegen. Incluus afstandsbediening , IR module etc en niet veel duurder.

MoBo + Processor + Mem combi heb ik ook. Is meer dan snel genoeg voor een HTPC en de beeldkwaliteit is prima. Aangevuld met een Noctua LH9A koeler die je niet hoort.
BeQuiet 8 CM 430W voeding erbij en je hebt genoeg vermogen en nauwelijks hoorbaar/geen geluid.

Over de Streacom BluRay brander: Doet prima zijn werk (wel een SATA+power adapter nodig!!) maar is behoorlijk lawaaiig in gebruik. Achteraf had ik een andere en veel goedkopere speler genomen. Dan maar geen slot-in.

• Chico88
Da's zeker een optie. Je eerdere linkje elders over (CEC) ziet er ook leuk uit, evenals info over PulseEight. Ik twijfel alleen of dit op mijn 7-jaar oude Panasonic TX32LX70 werkt, heeft wel VieraLink wat hetzelfde zou zijn? Mijn AVR (Marantz SR4200) heeft geen HDMI, dus die valt sowieso al af. Nadeel van CEC is dat je hem niet op afstand aan kunt zetten omdat het over USB gaat, dit zou met IR toch geen probleem zijn?

Is de AMD A6-6400K voldoende voor wat ik ermee wil, of is een A8 nog aan te raden?

• Chico88
Eddo-79 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:34:
Voor het geld van alle losse componenten in de Streacom kast kan je ook OriginAE S10V overwegen. Incluus afstandsbediening , IR module etc en niet veel duurder.
Ehm... €370 (kast+voeding) vs €240 is nog wel een verschilletje. Maar belangrijker: de S10V is 43,5cm breed en 39cm diep, de FC8 slechts 24cm bij 25cm, waarmee ik hem veel beter kan plaatsen. Eerder heb ik deze wel overwogen, maar naast de afmetingen viel ook het display me tegen; deze toont alleen "Welcome To HTPC"?
Eddo-79 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:34:
Over de Streacom BluRay brander: Doet prima zijn werk (wel een SATA+power adapter nodig!!) maar is behoorlijk lawaaiig in gebruik. Achteraf had ik een andere en veel goedkopere speler genomen. Dan maar geen slot-in.
Deze had ik gekozen omdat het de enige slot-in blu-ray drive was welke ik kon vinden, wat voor deze kast nodig was. Zal voornamelijk de HDD gebruiken, maar fijn om een CD of DVD te kunnen draaien. En dan kan de ellendige Philips blu-ray uit het raam :+, wat ben ik dat ding zat zeg....

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 15:09
Chico88 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:04:
[...]

Ehm... €370 (kast+voeding) vs €240 is nog wel een verschilletje. Maar belangrijker: de S10V is 43,5cm breed en 39cm diep, de FC8 slechts 24cm bij 25cm, waarmee ik hem veel beter kan plaatsen. Eerder heb ik deze wel overwogen, maar naast de afmetingen viel ook het display me tegen; deze toont alleen "Welcome To HTPC"?

[...]

Deze had ik gekozen omdat het de enige slot-in blu-ray drive was welke ik kon vinden, wat voor deze kast nodig was. Zal voornamelijk de HDD gebruiken, maar fijn om een CD of DVD te kunnen draaien. En dan kan de ellendige Philips blu-ray uit het raam :+, wat ben ik dat ding zat zeg....
Je bespaart ook op de voeding (std ATX vs extern MicroPSU) en je hebt dan voldoende vermogen om je AMD aan de gang te houden. De display is juist volledig configureerbaar, die kan van alles weergeven.

Bovendien kan je dan aanzienlijk besparen door een andere BluRay brander te nemen, met gewoon een lade ipv slotin. Uiteindelijk zullen de kosten elkaar niet heel veel ontlopen, maar het zijn wel totaal andere componenten.

Maar goed, als de afmetingen niet uitkomen is het inderdaad geen optie. Ik koos hem omdat de afmetingen en stijl overeenkomen met mn receiver.

Verwijderd

Let wel op het toetsenbord. Heb vergelijkbaar Logitecht toetsenbord. Maar bij mij moet ik de control toets gebruiken om de functie toetsen te kunnen aanroepen F1, F2 etc. Heel irritant. Dus ga die van mij binnnenkort vervangen, maar weet niet welke ik heb. Ben nu niet thuis. Als ik het plaatje bekijk van deze, zie ik geen blauwe functietoetsen. Maarja wat in de doos zit komt meestal toch niet overeind. Zo wil ik altijd 2 brede shift toetsen, nou dat kun je ook schudden tegenwoordig.

• Chico88
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:02:
Let wel op het toetsenbord. Heb vergelijkbaar Logitecht toetsenbord. Maar bij mij moet ik de control toets gebruiken om de functie toetsen te kunnen aanroepen F1, F2 etc. Heel irritant. Dus ga die van mij binnnenkort vervangen, maar weet niet welke ik heb.
Je zou de functies van de F-toetsen (actie versus F1/F2/etc) moeten kunnen instellen via de Setpoint-software?
Verwijderd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 14:02:
Zo wil ik altijd 2 brede shift toetsen, nou dat kun je ook schudden tegenwoordig.
De K480? K830? Ik zie er maar weinig bij Logitech die het niet hebben? Of van Microsoft, Rapoo, etc?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Chico88 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:02:
[...]

Je zou de functies van de F-toetsen (actie versus F1/F2/etc) moeten kunnen instellen via de Setpoint-software?

[...]

De K480? K830? Ik zie er maar weinig bij Logitech die het niet hebben? Of van Microsoft, Rapoo, etc?
Nee dat is het verschil tussen de UK international indeling en de US international indeling.
Ik wil ook toetsenborden met de US indeling, maar tegenwoordig verkoopt Logitech alleen maar UK indeling in Nederland. Je zou dus naar een ander merk moeten kijken, Microsoft deed het nog wel, maar misschien zijn die ondertussen ook over? Of importeren...

• kroegtijger
Chico88 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:45:
[...]

Da's zeker een optie. Je eerdere linkje elders over (CEC) ziet er ook leuk uit, evenals info over PulseEight. Ik twijfel alleen of dit op mijn 7-jaar oude Panasonic TX32LX70 werkt, heeft wel VieraLink wat hetzelfde zou zijn?
VieraLink is inderdaad hetzelfde, ten minste... Natuurlijk weer net niet helemaal. CEC is de verzamelnaam, en zou een universele standaard moeten zijn hiervoor. Elke fabrikant heeft daar weer zijn eigen manier van implementatie aan gegeven. Zo heeft Panasonic dus VieraLink, Sony noemt het BraviaLink, AnyNet+ is het bij Samsung en EasyLink voor LG. Het blijkt echter dat sommige fabrikanten (zoals LG) zich net niet helemaal aan de afgesproken standaard lijken te houden, waardoor er nog wel eens conflicten ontstaan en het niet met verschillende merken onderling functioneert. Voor zover ik weet kent Panasonic hier geen issues mee, dus zou het moeten kunnen.
Mijn AVR (Marantz SR4200) heeft geen HDMI, dus die valt sowieso al af. Nadeel van CEC is dat je hem niet op afstand aan kunt zetten omdat het over USB gaat, dit zou met IR toch geen probleem zijn?
Voor wat betreft PowerOn zijn er een paar mogelijkheden
- Via USB, (Het moederbord moet dan Wake-on-USB vanuit S5 toestand ondersteunen. De meeste moederborden doen dit niet.
- Via WOL (Het moederbord moet dan Wake-on-LAN ondersteunen, de meeste doen dit wel. PowerOn kan dan via netwerk zoals smartphone of tablet worden verstuurd)
- Via IR (Het moederbord moet dan over een IR-receiver beschikken die dit ondersteund, óf er moet een hardwarematige oplossing worden toegevoegd voor bediening van de aan/uit schakelaar. Onder andere iMon prodcuten kunnen dit).

CEC werkt voor de besturing van je machine over de USB-poort van de adapter. Alleen beeld en geluid worden wel via de HDMI-poort verstuurt. Het ontvangen signaal van de remote wordt door de adapter van de HDMI kabel vanaf je TV omgezet naar een USB-input, die je computer weer begrijpt. Daarom kan de PulseEigtht External CEC adapter PowerOn uitsluitend op moederborden die Wake-on-USB vanuit S5 functioneren. De internal adapter past op maar een handje vol Intel borden, die over een header hiervoor beschikken. Helaas zijn dit allen Yvi Bridge borden, en daarmee dus outdated.

Naar mijn mening de beste methodes voor PowerOn by Remote zijn de oplossingen die de aan/uit switch bedienen, aangezien deze platform-onafhankelijk zijn en altijd functioneren. Dit zijn over het algemeen ook wel de duurste oplossingen omdat er additionele hardware nodig is.
Daarnaast kun je je de vraag stellen hoe veel je ervoor over hebt. In de regel zet je het ding maar 1x per dag aan en eind van de dag pas weer uit. Het verbruik ervan is ondertussen dermate laag geworden in idle state dat 24/7 aan zelfs nog het overwegen is, dus dat valt ook nog wel te overzien dan. Ik zou dan ook eerder investeren in een oplossing die gebruiksvriendelijk is (CEC dus) en het remote power-on voor lief nemen, dan meer geld kwijt zijn (een iMon VFD kost je al gauw 70,- terwijl een CEC-adapter zo'n 40,- is) om een functie die je waarschijnlijk maar 1x per dag gebruikt te hebben, maar dan wel de verplichting van 2 remotes (of een universele zoals een Harmony, maar dat is dus nog een extra investering) én een line-of-sight (IR-ontvanger moet in het zicht staan; de HTPC kan niet in een kastje of iets dergelijks en een bos bloemen ervoor is al hinderlijk in bediening). Maar uiteraard is dit een persoonlijke afweging.
Is de AMD A6-6400K voldoende voor wat ik ermee wil, of is een A8 nog aan te raden?
Een A6 kan al behoorlijk wat doen. Wil je bijvoorbeeld af en toe eens Worms, The Godfather of andere klassiekers spelen, dan is dat geen probleem. Wil je echter naar de recente releases van first person shooters, dan is meer grafische kracht prettig en kan je naar een A8 of A10 toe. Sneller geheugen heeft dan wel de voorkeur. Een A6 is prima met DDR3-1600, maar een A10 kan je beter met DDR3-2133 nemen. Wil je ook op hoge resoluties en hoge settings spelen, dan kom je in een heel andere build en kan je beter een game-pc bouwen en daar wat HTPC-functies in bijvoegen.
Ter vergelijking: ik heb in 1 van mn systemen er zelf een XFX HD6570 Passive in zitten (wat voor een 6570 een trage kaart is; underclocked om passief te kunnen worden gekoeld), met 4GB en een Athlon II x4 635, en daar valt prima een potje PES2014 op te spelen op 720p met hoge settings, maar dan zit je wel aan het randje van wat het ding wil trekken.

iRacing Profiel

• Chico88
Na wat overwegingen ga ik toch voor de IR-oplossing. CEC is niet noodzakelijk omdat het apparaat direct onder de TV komt. De stand-alone oplossing van IR vind ik dan wel weer nuttig; ik zal hem ook wel eens meenemen en dan niet hoeven dubben of CEC ook elders zal gaan werken. Als PowerOn via IR niet mocht werken kan ik die 2 meter wel overbruggen ;)
Ik heb een 4-tal programmeerbare remotes liggen, dus kom vast tot een geschikte oplossing.
kroegtijger schreef op donderdag 18 september 2014 @ 13:37:
[...]

Een A6 kan al behoorlijk wat doen. Wil je bijvoorbeeld af en toe eens Worms, The Godfather of andere klassiekers spelen, dan is dat geen probleem. Wil je echter naar de recente releases van first person shooters, dan is meer grafische kracht prettig en kan je naar een A8 of A10 toe. Sneller geheugen heeft dan wel de voorkeur. Een A6 is prima met DDR3-1600, maar een A10 kan je beter met DDR3-2133 nemen. Wil je ook op hoge resoluties en hoge settings spelen, dan kom je in een heel andere build en kan je beter een game-pc bouwen en daar wat HTPC-functies in bijvoegen.

[...]
Gamen is echt geen eis, maar ik kies hier toch na wat verder lezen voor een A8-6500. Voor het geheugen ben ik geswitched naar de Corsair Vengeance Low Profile: nog steeds DDR3-1600 maar wel wat beter dan de eerdere ValueSelect. Dit wordt hem dan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 83,-€ 83,-
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 86,-€ 86,-
1WD Green WD40EZRX€ 131,89€ 131,89
1Delock Cable SATA Slimline male + 2pin power 5V > SATA€ 4,96€ 4,96
1Streacom Streacom Infrarood ontvanger + Afstandbediening€ 27,35€ 27,35
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,-€ 30,-
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9B Blue€ 49,-€ 49,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 64,04€ 64,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,19

Enige wat hier verkeerd in staat is de Slimline SATA cable, dit moet een 7+6 pin zijn meen ik maar die kon ik hier niet terugvinden.

En toen...? De kast is niet breed leverbaar. Ik heb contact gehad met 4AllShop, maar deze heeft geen assemblage meer. Informatique wel, maar die is op componenten al dik €50 duurder, met bouwen komt er nog €45 bij. Dus toch zelf bouwen wellicht.. :/ ? Gaat me dat lukken (met wat hulp van de pro's hier)? Zo ja; heb ik alles wat er nodig is, buiten koelpasta?

• kroegtijger
Volgens mij ben je zo wel redelijk compleet inderdaad. Zelf bouwen is niet al te moeilijk, maar vereist wel een beetje geduld en netjes werken. Als je dat niet in je hebt, doe het dan maar niet ;)
Ik vind dat je overigens wel erg veel geld kwijt bent voor een A8-systeem hoor. Niet onlogisch want het zijn prima componenten, maar wel erg veel geld alles bij elkaar. Ik ben zelf ook niet vies van de betere onderdelen te gebruiken, maar ik denk dat ik zelf niet voor een streacom-setup zou kiezen vanwege de kosten. Dan zou ik voor een niet-passief gekoeld systeem kiezen, maar wel zo stil mogelijk. Dan kan je voor zo'n 300,- minder klaar zijn, en heb je minder kans op temperatuurproblemen.

iRacing Profiel

• Chico88
Het systeem is inmiddels besteld en gebouwd, enkel nog voor een andere Blu-ray brander (Panasonic UJ-265) gekozen t.o.v. laatste configuratie. De heatpipes waren even pielen voor deze goed op hun plek zaten, en het was soms even priegelen maar alles past erin incl. 4 heatpipes welke toereikend zouden moeten zijn.

In een eerste boot gisteren in de BIOS gezien dat de CPU temp begon op 540, binnen 5 minuten liep deze op naar 630 waarbij ik hem maar weer uitgeschakeld heb. Lijkt me een koelpasta probleem, misschien eens opnieuw uitvoeren? Wat denken jullie?

Systeem is overigens heerlijk stil, geen fans en erg tevreden over de gemaakte keuzes :) .

• kroegtijger
Koelpasta zou heel goed kunnen inderdaad, maar denk ook aan de omgevings-temperatuur (voldoende vrije ruimte om het systeem heen).

iRacing Profiel

• Chico88
Thanks Kroegtijger, dan ga ik dat gedeelte nog maar eens overdoen. Hij stond los op tafel, graad of 20, kap van de case nog niet gemonteerd. Viel me ook op dat niet alle heatpipes even warm aanvoelden.

Ik zag ergens dat AMDs idle tussen 28 en 37 lopen, in bedrijf tussen 45 en 60. Kijken of ik daarop uit kan komen.

• Chico88
Montage is opnieuw uitgevoerd, nu met meer koelpasta (m.n. op de heatpipe-elementen, maar ook de processor zelf is opnieuw gedaan). Temperatuur begon nu op 42gr, maar liep geleidelijk op en zat na 10 a 15 min weer op 70gr. Koelvinnen aan de zijkant werden dit keer wel erg warm, wat wel duidt op een betere warmteoverdracht. Maar toch; 70 voor CPU lijkt me te hoog, zonder echte belasting. Weet niet goed wat nu nog te beginnen...

Enkele overwegingen:
- Temperatuur is wat BIOS aangeeft. Is dit voldoende betrouwbaar, of zou ik toch doorgaan met config en later via CoreTemp of SpeedFan controleren? Ik las ergens dat BIOS 100% CPU zou gebruiken, omdat Windows het CPU-verbruik normaal managed?
- Ik heb de stock coolermounts van het moederbord verwijderd, evenals de backplate (op de onderkant van het mobo) welke hieraan vast zat. Wellicht had dit niet gemoeten, al kan ik me niet voorstellen dat dit zou helpen?

Tips welkom!

• kroegtijger
Meer pasta is niet per definitie ook beter. Bij teveel pasta werkt het isolerend, met als gevolg een hogere ipv lagere temperatuur. Je hebt maar een heel klein beetje pasta nodig, maar dit moet wel goed verdeeld zijn over de CPU. Je vult hiermee namelijk de minuscule groeven en andere oneffenheden mee op, zodat je koelelement een goed contact kan maken.
Over het algemeen zijn de meet-resultaten vanuit een bios behoorlijk betrouwbaar. Niet 100% accuraat, maar genoeg om als richtlijn te nemen om je koeling op in te stellen. Als het ding 70 graden aangeeft, kan je er wel vanuit gaan dat de werkelijke temperatuur dicht rond die 70 graden zal liggen. Misschien een graad of 2 hoger of lager, maar geen gigantische verschillen.

iRacing Profiel

• Ossi
Wat doe je dat die temperatuur zo oploopt?

Je hebt een AMD, die gemiddeld toch iets meer verbruiken dan een Intel, als je de processor dan ook behoorlijk gebruikt, dan denk ik dat die temperatuur niet heel raar is voor een passief gekoelde processor.

Er zitten helemaal geen ventilators in dat kastje? Dan lijkt mij die temperatuur al helemaal niet zo raar.
Of het wenselijk is, is wat anders, maar volgens mij kan 70 graden niet zoveel kwaad.

• Chico88
Er is nog niets geinstalleerd, dus ik kijk alleen in de BIOS. Daarom verbaast het me ook. Ik heb de koelpasta overigens beschaafd gehouden, alleen de 'rijstkorrel' welke ik eerste had heb ik vervangen door een subtiele 'X'. Dat de heatpipes en case nu aanzienlijk warmer worden lijkt me een teken dat dit al een goede verbetering is, maar toch weet ik niet waarom hij in idle zo oploopt. Wellicht idd teveel gebruikt. Er zitten geen fans in, klopt, de case is volledig passief.

Ik lees elders dat BIOS de CPU vol belast, vandaar mijn eerdere opmerking/vraag. Maar dit is geen bekend verhaal? (bron: http://superuser.com/ques...okay-in-realtemp-speedfan)
"If you boot into DOS, you will also see the temperature rise. Why? Because back in the days that DOS and BIOSes were first written, overheating was not really a problem, so there was no need to idle the CPU. ..... What this means is that the BIOS (basically just a program), like programs running DOS mode, just runs in an infinite loop to accept user input. Again, this was not a problem way back when, but with more modern systems, it can cause the CPU to heat up unnecessarily."

• Ossi
Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar ik sluit het niet uit.
Maar blijkbaar is het draaien van oude DOS-spelletjes wel enorm onzuinig dus...

Maar als dat echt zo zou zijn, waarom installeer je dan niet gewoon Windows? Dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?

• Chico88
Ossi schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:24:
Maar als dat echt zo zou zijn, waarom installeer je dan niet gewoon Windows? Dat zou dan toch geen probleem moeten zijn?
Ja, was ook mijn gedachte... Ben niet heel ervaren, en wil voorkomen dat de boel wegsmeult. Maar zolang BIOS geen alarmbellen laat rinkelen zou het met de warmte mee moeten vallen.
Gisteren dan ook een installatie van Windows geprobeerd; leek allemaal goed te verlopen, de kast werd aanzienlijk minder warm dan voorheen in de BIOS. Na kopieren van WIndows-bestanden heb ik in BIOS de CPU temp gecontroleerd, deze stond op een mooie 48gr.

Alleen... bij de reboot na het kopieren van de bestanden valt de PSU adapter uit. De LED gaat uit, geeft geen stroom meer. Opnieuw inpluggen van het netsnoer in de adapter zorgt dat ie weer aan gaat, maar Windows meldt vervolgens dat er een fout is opgetreden en installatie over moet. Dit tot 3x toe herhaald. Is de config toch te zwaar voor de voeding (PicoPSU-150-XT met 84W adapter)? Of zou het kunnen komen doordat ik d.m.v. een splitter nu de 3 drives (HDD, SSD en ODD) op 1 floppy port van de PicoPSU heb hangen? Er is een 2e floppy port beschikbaar voor extra aansluitingen (middels peripheral extension cable), dit kan ik aanpassen maar levert wel weer meer kabels op?

• Ossi
Chico88 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:42:
[...]

Ja, was ook mijn gedachte... Ben niet heel ervaren, en wil voorkomen dat de boel wegsmeult. Maar zolang BIOS geen alarmbellen laat rinkelen zou het met de warmte mee moeten vallen.
Gisteren dan ook een installatie van Windows geprobeerd; leek allemaal goed te verlopen, de kast werd aanzienlijk minder warm dan voorheen in de BIOS. Na kopieren van WIndows-bestanden heb ik in BIOS de CPU temp gecontroleerd, deze stond op een mooie 48gr.

Alleen... bij de reboot na het kopieren van de bestanden valt de PSU adapter uit. De LED gaat uit, geeft geen stroom meer. Opnieuw inpluggen van het netsnoer in de adapter zorgt dat ie weer aan gaat, maar Windows meldt vervolgens dat er een fout is opgetreden en installatie over moet. Dit tot 3x toe herhaald. Is de config toch te zwaar voor de voeding (PicoPSU-150-XT met 84W adapter)? Of zou het kunnen komen doordat ik d.m.v. een splitter nu de 3 drives (HDD, SSD en ODD) op 1 floppy port van de PicoPSU heb hangen? Er is een 2e floppy port beschikbaar voor extra aansluitingen (middels peripheral extension cable), dit kan ik aanpassen maar levert wel weer meer kabels op?
Ik ben niet heel erg thuis in voedingen, maar ik kan me voorstellen dat dat wel wat te krap is ja, maar daar kan beter iemand anders uitsluitsel over geven.

Ik neem aan dat je ipv floppypoort een molex stekker bedoelt?
Dit is Molex:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Molex_female_connector.jpg

Dit is een plugje voor ouderwetse floppydrives:
Afbeeldingslocatie: https://wiki.installgentoo.com/images/2/2d/4pin_floppy.jpg

Volgens mij zouden drie drives prima moeten kunnen op 1 kabel, had vroeger ook wel 5 drives ofzo op 1 kabel. Of dat ook kan in combinatie met een zwakke voeding weet ik niet.

Wat je zou kunnen proberen is de installatie van Windows via een USB stick proberen. USB zal minder stroom verbruiken dan een dvd-rom.

• Chico88
Ossi schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:52:
[...]
Ik neem aan dat je ipv floppypoort een molex stekker bedoelt?
Nee, ik bedoel wel floppy. Op de PicoPSU zitten 2 floppy-connectors. Op 1 daarvan, hier op de achterzijde, zit standaard al een kabel aangesloten. De andere connector, op de voorzijde, is nog vrij:
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/71TmaGXRerL._SX425_.jpg

Een kabeltje als deze zorgt dan voor extra voedingsaansluitingen:
- 1x Molex 4-pin (3.5" hard drive power)
- 1x SATA (3.5" / 2.5" hard drive SATA power)
Afbeeldingslocatie: http://www.cartft.com/image_db/PicoPSU_Extension.jpg
Volgens mij zouden drie drives prima moeten kunnen op 1 kabel, had vroeger ook wel 5 drives ofzo op 1 kabel. Of dat ook kan in combinatie met een zwakke voeding weet ik niet.
Ik weet ook weinig van voedingen, of je nu kunt splitten of dat het 3e device liever zijn eigen aansluiting heeft. Handleiding van de PicoPSU gaat dieper in op verschillende rails, volts, amperes en loads; het lijkt me relevant, maar ik begrijp er maar weinig van :$ Hoeveel volt is deze floppy aansluiting bv., welke is dit in het overzicht? Hoeveel ampère is de SSD?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NdTLbKA.jpg

• kroegtijger
De PicoPSU zou dit in principe wel aan moeten kunnen. Zeker gezien dat je zeer waarschijnlijk niet alle3 tegelijkertijd aan zal spreken. Het feit dat bij installatie van windows je adapter ermee stopt lijkt me dan ook niet direct hieraan gerelateerd. Gebeurt dit uitsluitend bij installatie van Windows, en nergens anders?

iRacing Profiel

• Chico88
Het gebeurde bij de reboot, niet zeker of Windows zelf daar iets mee te maken heeft. Wellicht eerder aan de POST gerelateerd...? Heb het nog niet elders meegemaakt nee, maar tot 3x toe op dit punt.

• Chico88
Weer wat inzichten verder gekomen vandaag. Windows7 installatie geprobeerd, maar met hetzelfde euvel. Adapter valt uit bij herstart na installatie, melding installatie mislukt en moet overgedaan worden. Toch weer verder geprobeerd met een Windows 8 installatie.

De stroomadapter viel wederom regelmatig uit, vaak maar niet altijd bij een reboot in de installatieprocedure. Ook wel eens willekeurig tussendoor. Ook viel het beeldsignaal soms weg: de stroom blijft erop staan, ik hoor de DVD nog draaien, maar monitor krijgt geen signaal meer en gaat in standby. Enige remedie is de boel uitschakelen en opnieuw inschakelen. Met de powerknop krijg ik hem niet uit. Dit heb ik zowel met HDMI als DVI ervaren.

Ik kwam zeker 5 maal in de configuratieprocedure waarbij je een naam en land opgeeft, en vervolgens (draadloos) netwerk selecteert. Ik zag de netwerken een seconde in beeld, daarna viel de stroom weg. Steeds opnieuw.
Na enkele uren vanavond nogmaals geprobeerd, en ik kwam er doorheen. 49 updates geinstalleerd, drivers en wat tools geinstalleerd, en toen viel het beeld weer weg. Bij nieuwe pogingen zie ik het UEFI/BIOS startscherm, daarna monitor op standby. Het doet me erg denken aan hetgeen hier omschreven is:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2365395

De uitvallende stroomadapter en het wegvallende beeld doen me vermoeden dat de adapter defect of te licht is, en/of dat ik met een defect mobo te maken heb. Er is nog een BIOS update beschikbaar (F4 ipv huidige F3), met verbeteringen in de AGESA ("The AGESA software in the BIOS of such mainboards is responsible for the initialization of the processor cores, memory, and the HyperTransport controller."). Zou wellicht kunnen helpen... Valt er nog meer te na te gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Chico88 op 19-11-2014 22:35 ]

• Chico88
De problemen houden aan, waarbij het beeldsignaal vaker wegvalt dan dat de adapter uitvalt. Het Gigabyte support hierover gevraagd, maar nog geen reactie ontvangen. Op het forum van Gigabyte wordt het volgende aangegeven:
I think you may be under powered. This extract is taken from your user's manual:
"To meet expansion requirements, it is recommended that a power supply that can withstand high
power consumption be used (300W or greater). If a power supply is used that does not provide the
required power, the result can lead to an unstable or unbootable system."
tem."
Is het de moeite de PicoPSU om te ruilen voor een zwaardere variant, bv. de picoPSU-160-XT + 192W Adapter Power Kit ..?

• Ossi
Chico88 schreef op zondag 23 november 2014 @ 09:18:
De problemen houden aan, waarbij het beeldsignaal vaker wegvalt dan dat de adapter uitvalt. Het Gigabyte support hierover gevraagd, maar nog geen reactie ontvangen. Op het forum van Gigabyte wordt het volgende aangegeven:

[...]

Is het de moeite de PicoPSU om te ruilen voor een zwaardere variant, bv. de picoPSU-160-XT + 192W Adapter Power Kit ..?
Persoonlijk denk ik van wel. Geen idee of je je oude PSU makkelijk kan ruilen voor de upgrade?

• Chico88
Ossi schreef op zondag 23 november 2014 @ 15:34:
[...]
Persoonlijk denk ik van wel. Geen idee of je je oude PSU makkelijk kan ruilen voor de upgrade?
Dat ga ik iig proberen, hangt net rond de 14-dagen termijn waarop ik vrij kan retourneren. Shop heeft naast deze kit enkel nog de 102W adapter (niet de 160-XT met 192W adapter, die zou ik dus ergens anders uit moeten halen). Is dat nog het proberen waard, of kan ik uitsluiten dat het enkel aan de AC-DC adapter ligt? En anders wellicht voor Streacom zelf gaan (150W PSU+150W adapter)..?

102W adapter heeft als voordeel dat deze dezelfde stekker heeft, bij de zwaardere komt een andere connector en moet ik het gat in de case verder uitboren...

Deze berekening vond ik overigens via PC PartPicker, voor de bluray burner vind ik geen verbruiksgegevens:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6Fyp8lG.jpg
Ik weet niet goed wat de 84W adapter vs. 150W PSU nu doet; hoeveel kan deze werkelijk aan..?

[ Voor 42% gewijzigd door Chico88 op 23-11-2014 22:30 ]

• Ossi
Chico88 schreef op zondag 23 november 2014 @ 22:05:
[...]

Dat ga ik iig proberen, hangt net rond de 14-dagen termijn waarop ik vrij kan retourneren. Shop heeft naast deze kit enkel nog de 102W adapter (niet de 160-XT met 192W adapter, die zou ik dus ergens anders uit moeten halen). Is dat nog het proberen waard, of kan ik uitsluiten dat het enkel aan de AC-DC adapter ligt? En anders wellicht voor Streacom zelf gaan (150W PSU+150W adapter)..?

102W adapter heeft als voordeel dat deze dezelfde stekker heeft, bij de zwaardere komt een andere connector en moet ik het gat in de case verder uitboren...

Deze berekening vond ik overigens via PC PartPicker, voor de bluray burner vind ik geen verbruiksgegevens:
[afbeelding]
Ik weet niet goed wat de 84W adapter vs. 150W PSU nu doet; hoeveel kan deze werkelijk aan..?
Voedingen hebben meestal een certificaat toch? Bronze, Silver etc. Dat staat geloof ik voor hoeveel vermogen dat ze uit de muur trekken om kunnen zetten naar energie voor de pc.
http://www.pcinside.info/...ver-en-gold-certificering

• Chico88
Ossi schreef op maandag 24 november 2014 @ 10:41:
[...]
Voedingen hebben meestal een certificaat toch? Bronze, Silver etc. Dat staat geloof ik voor hoeveel vermogen dat ze uit de muur trekken om kunnen zetten naar energie voor de pc.
http://www.pcinside.info/...ver-en-gold-certificering
Ja, maar over certificaat is in dit geval niets over vermeld. Efficientie zou volgens de handleiding meen ik >95% zijn ("Low heat dissipation with efficiency over 95%"). Ik bedoel ook meer: ik heb nu een 150W PSU, maar een 84W AC-DC converter (12v x 6.6A). Dan kan het systeem niet meer leveren dan die 84W, of wel?

Zelfde zie je terug bij de 160W PicoPSU: deze wordt geleverd met 102W adapter (8.5A) of 192W (16A). Hoeveel kunnen beide combinaties dan daadwerkelijk aan?

• Ossi
Chico88 schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:06:
[...]

Ja, maar over certificaat is in dit geval niets over vermeld. Efficientie zou volgens de handleiding meen ik >95% zijn ("Low heat dissipation with efficiency over 95%"). Ik bedoel ook meer: ik heb nu een 150W PSU, maar een 84W AC-DC converter (12v x 6.6A). Dan kan het systeem niet meer leveren dan die 84W, of wel?

Zelfde zie je terug bij de 160W PicoPSU: deze wordt geleverd met 102W adapter (8.5A) of 192W (16A). Hoeveel kunnen beide combinaties dan daadwerkelijk aan?
Geen idee, maar misschien kan dit topic beter naar het voedingen topic overgeheveld worden of daar de vragen opnieuw stellen. :)

• Chico88
Die 160W pico kan ik in NL niet vinden. Maar aangezien de geleverde power bepaald wordt door de zwakste schakel vermoed ik dat de 84W adapter hier het probleem is. Dus ik zal eerst de 102W adapter bestellen om te zien of hij dan wel stabiel draait. De 84W mag ik retourneren, gelukkig.

Als ik voor nog zwaarder kies (150W adapter) moet ik vanwege het hogere ampère op een andere aansluiting over (4p), waarvoor ik de uitsparing in de case zal moeten uitboren:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BlmEYLK.jpg

De huidige aansluiting is een stuk kleiner:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9uqpqGr.jpg
Pagina: 1