Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wil een oude drieweg-statiefkop (Gitzo G1371M) demonteren en opnieuw instellen omdat hij wat stroef gaat. nu krijg ik het middenstuk niet van het onderstuk. Ik moet hiervoor twee ingesneden zichzelf vastklemmende buisjes verwijderen zodat ik de as eruit kan halen. Op de afbeelding gaat het om de twee staafjes bij deel D350.103.
Gitzo G1371M
Ik heb al geprobeerd ze er met een metalen pen uit te tikken, maar er komt geen beweging in... Moet ik gewoon harder tikken of is er een betere manier om die staafjes te verwijderen? Ik wil ze bij het monteren wel weer kunnen gebruiken uiteraard.

Mocht het niet goed mogelijk zijn laat ik het er maar bij, het belangrijkste is toch het stellen van de onderste as, met name die loopt te stroef.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 14-09-2014 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Van wat voor materiaal is dat deel van de kop gemaakt? Verschillen in uitzetting bij verwarmen/afkoelen kunnen er voor zorgen dat ze losser komen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat zou inderdaad wel een idee zijn. Ik vermoed dat de pennen van staal zijn en vooral in het magnesiumlegeringdeel van de kop klemmen. Verder lopen ze nog door de de stalen as en openingen in het kunststof van de 'doppen'.

Ik laat het er trouwens maar bij wat betreft dat deel. De andere twee assen zijn een beetje met schroeven te stellen (inmiddels gebeurd), maar de middelste as is gewoon zoals hij is, ik ben niet van plan iets af te schuren en ik heb door een sleuf wat vet bij de as gekregen wat voldoende effect lijkt te hebben.