Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe routers, wat zijn nou de juiste keuzes?

Pagina: 1
Acties:

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Hallo

Voor mijzelf en wat vrienden/kenissen ben ik aan het kijken naar andere routers. Mijn eigen router (tp-link 1043ND als AP) is op sterven na dood (oa verhuis ongelukje) en ik wil wel eens naar 5GHz ondersteuning.

Bij mijn ouders staat ook een 1043ND als router. Die kan zo langzamerhand mogelijk ook wel eens vervangen worden. Dan kan ook hier de 5GHz ondersteuning meteen meegenomen worden aangezien er redelijk wat 2.4GHz netwerken in de lucht hangen.

En de nummer drie, voor kennissen die beneden een D-link hebben staan voor wifi, maar door de bunker waar ze in wonen blijft er op de slaapkamer amper netwerk over. Hiervoor wilde ik boven een 2e router neerzetten (er ligt utp door het huis) als AP.

Over het algemeen geen bijzondere eisen, maar ik ben de afgelopen tijd niet echt meer bezig geweest met het wel en wee van de routerwereld. Dus eigenlijk mijn "simpele" vraag, wat zijn nou de leuke routers van het moment?
Kwa eisen lijkt me een 200 euro router niet nodig, maar 30 euro uitgeven en dan net niks hebben schiet ook niet op natuurlijk.

_________________________________________________________________________________

In het kort nodig:
1 AP (nu 1043ND)
Gebruikers: meestal max 2/3 draadloze devices (laptop, telefoon, printer). aangesloten op bedraad netwerk in studentenhuis met oa mijn nas, desktop en wat servers)

1 Router (nu 1043ND)
gebruikers: meestal max 5/6 draadloze devices (2 laptops, 3 telefoons, 1 printer). bedraad aan 1 desktop en een NAS.

1 AP (nu nog niks)
Gebruikers: meestal 1 of 2 telefoons, misschien soms een laptop.

Voor alle 3 natuurlijk graag een stabiele router, en eentje met goed bereik. 5Ghz upgrade wil ik graag meteen meenemen. Verder niet echt eisen.
__________________________________________________________________________________

Gevonden:

voor routers <100 euro zie ik dat het vooral TP-link is dat de klok slaat met de
WDR4300 Archer C5 en Archer C7

Daartussen kom ik nog deNetgear WNDR3700 tegen, maar interne antennes lijkt me een stuk minder goed voor het bereik

Hebben jullie ervaring met deze routers?
Zijn het goede keuzes (en dan welke?), of kan ik beter aan iets anders gaan denken?

Alvast bedankt _/-\o_

timberleek

ps: volgens mij staat zo alle info er wel in :+

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zeg een ASUS, een leuk 2e handsje! Check_Mate in 'V&A aangeboden: Asus RT-AC66U'

niet mij advertentie trouwens, het is wel dezelfde router die ik ook gebruik.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
WNDR4300 zou het voor al je use cases top moeten doen en heb ik ook bij veel mensen geplaatst (naar tevredenheid).

Wel is de 2,4 ghz radio iets minder sterk dan die van je huidige router weet ik uit ervaring. Dit is bij de meeste dual band routers omdat er nu eenmaal meer zorg en aandacht gaat naar het 5G-gedeelte. Of dit een probleem vormt zul je moeten testen want dat is 100% lokatie afhankelijk.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@andy88, dat is niet al altijd zo, de antennes zijn bij het Ac66u model volgens asus dual band antennes .

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lip schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:08:
Ik zeg een ASUS, een leuk 2e handsje! Check_Mate in 'V&A aangeboden: Asus RT-AC66U'

niet mij advertentie trouwens, het is wel dezelfde router die ik ook gebruik.
Geen DFS-support. Kun je net zo goed geen 5GHz hebben. Geen optie IMHO.

Edit:
Even ter uitleg: zonder DFS mag je maar (de eerste) vier kanalen gebruiken in 5GHz, en met ac gebruik je per default al een blok van vier kanalen. Maw alledrie de devices (router + 2x AP) zullen - voorzover signaal overlapt - met elkaar interfereren. Enige manier om dat te vermijden is om ze naar 40MHz kanaalbreedte te verlagen (of misschien zelfs 20MHz als de twee APs niet alleen met router maar ook met elkaar overlappen).

Beetje jammer aangezien 5GHz gewoon 19 kanalen in EU bevat als je zorgt voor certificering. Dan kun je rustig 3x 80MHz (4 kanalen elk) doen en nog een blok van 4 in reserve houden.

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 14-09-2014 15:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Die asus routers heb ik even opgezocht. Daar lees je wel veel goede verhalen over. Aan de andere kant lees ik ook dat de 66u's met relatief weinig vermogen zenden. Klopt dit, en hoe veel gevolgen heeft dit in de praktijk?

Nog even een puntje dat ik niet echt had genoemd. De routers komen niet in hetzelfde huis te staan, maar in 3 verschillende. Onderling gaan ze dus geen last van elkaar hebben, daarvoor zou DFS dus niet nodig zijn. Het enige nadeel is alleen wel dat een toevallige buur met een eveneens non-DFS router dan meteen op hetzelfde kanaal komt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

timberleek schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:43:
Die asus routers heb ik even opgezocht. Daar lees je wel veel goede verhalen over. Aan de andere kant lees ik ook dat de 66u's met relatief weinig vermogen zenden. Klopt dit, en hoe veel gevolgen heeft dit in de praktijk?
Zie het DFS-verhaal. De 5GHz-kanalen die je zonder DFS mag gebruiken zijn de low-power kanalen. Om de high-power kanalen vanaf 100 te mogen gebruiken is DFS in alle gevallen verplicht.

Wat het in praktijk uitmaakt? Max 20% snelheid is mijn ervaring, meestal hooguit 5%.

Daarnaast is het zo dat 2.4GHz totaal geen nadruk had bij ontwerp, het heeft maar 2x2 MiMo en de prestaties zijn hooguit middelmatig te noemen. Dat vind ik eerlijk gezegd logisch, je koopt geen 802.11ac apparaat om vervolgens nadruk te leggen op legacy meuk dat geen 5GHz laat staan ac aankan. Als je 2.4GHz belangrijker vindt kun je beter een oudere, goedkopere AP kopen die daar 3x3 doet.
Nog even een puntje dat ik niet echt had genoemd. De routers komen niet in hetzelfde huis te staan, maar in 3 verschillende. Onderling gaan ze dus geen last van elkaar hebben, daarvoor zou DFS dus niet nodig zijn. Het enige nadeel is alleen wel dat een toevallige buur met een eveneens non-DFS router dan meteen op hetzelfde kanaal komt
Yep. Dan is het minder dramatisch, maar dan nog: die Asus dingen zijn niet goedkoop. Voor die prijs kun je DFS verwachten en ook krijgen. De Netgear R6300 doet dat bijv wel voor een paar EUR minder met verder vrijwel identieke specs. Prestaties zijn zeer vergelijkbaar (AC66U doet het marginaal beter door betere externe antennes - mits je ze goed plaatst en ook zorgt dat er geen kabels omheen hangen). Ik zou dan ook veel eerder de R6300 aanraden. Ik hoor trouwens dat de TP-Link Archer C7 v2 eindelijk ook DFS zou doen. Als dat zo is, zou ik die aanraden want sneller en goedkoper. Maar goed, gezien TP-Link in het verleden erg moeilijk doet over DFS en vaak (net zoals Asus) alleen in VS de boel laat certificeren zou ik zeggen eerst zien, dan geloven...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1