Toon posts:

machine_check_exception error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via een mede Tweaker deze laptop overgenomen V&A aangeboden: Dell Latitude E5510. Helaas reageert die momenteel nergens op maar laten we niet te snel een conclusie trekken en even wachten tot hij reageert.

Vrijdag binnengekregen en toen begon de ellende meteen al na de eerste windows installatie elke keer een blue screen met de error machine_check_exception error. De harde schijf zat meteen al vol fouten (HD Tune) dus die is meteen verwijderd en daarvoor een gloednieuwe SSD geplaats.

Wat heb ik geprobeerd.

Harde schijf verwijderd SDD geplaats, 3 verschillende geheugen kitjes geprobeerd en nog steeds blue screens wel in mindere mate. Nu heb ik wel ernstig het gevoel dat de processor mega mega warm word dus heb ik deze verwijderd zie foto ----> Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/2jb6tc3.jpg Zou dit de oorzaak kunnen zijn? heb momenteel geen koelpasta om het te testen maar vind het wel bijzonder vervelend allemaal mijn vraag is dus hoe erg kan opgedroogde koelpasta van invloed zijn op het uitvallen van....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 11:56 ]

Verwijderd

Nu heb ik wel ernstig het gevoel dat de processor mega mega warm word dus heb ik deze verwijderd
Heb je dat ook gecheckt?
Verder zou ik inderdaad even eerst de dialoog aangaan met de verkoper.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Hou er wel rekening mee dat laptop chips (CPU en/of GPU) vaak aanzienlijk warmer worden (en mogen worden) dan desktop chips. Temperaturen van 60 tot 80ºC zijn vaak helemaal niet zo raar bij laptops.

De hoeveelheid koelpasta is wel duidelijk teveel, maar dat gebeurt helaas vaker bij OEM's.
Ik zie dit heel vaak bij videokaarten en bij OEM PC's ook op de CPU.
Gevolg van teveel pasta is dus dat het 1) isoleerd en eerder negatief dan postief voor de temperatuur is (word zelfs warmer dan zonder koelpasta) en 2) wat je zelf al ziet, droogt te veel pasta sneller uit wat ook weer negatief is voor de temperatuur.
Weet ook niet wat voor pasta er nu op zit, maar het spul maakt ook aardig contact met een aantal chipjes op de CPU zelf, wat mogelijk ook een probleem kan veroorzaken als het geleidende pasta is.

Je geeft aan dat de laptop erg heet word (zoals boven aangegeven dit is opzich wel normaal voor laptops), maar helaas geef je niet aan hoe heet. Denk dat boven de 95ºC toch wel zorgwekkend begint te worden.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Zo te zien is deze idd dusdanig warm geweest en geforceerd om weer aan te gaan,
dat de kern is beschadigd.
Daar komt bij dat de hoeveelheid op de proc wel erg veel is.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

Topicstarter
Ik doelde met de temperatuur toen ik de klep los maakte om de CPU te verwijderen. Heb inmiddels koelpasta tot mijn beschikking hoe kan ik de oude het best verwijderen? Wat voor spul gebruiken jullie hiervoor.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Een machine_check_exception heeft niet met temperatuur te maken maar met een hardware storing.

Wikipedia: Machine-check exception
Some of the main hardware problems that cause MCEs include:

- System bus errors: (error communicating between the processor and the motherboard).

- Memory errors: parity checking detects when a memory error has occurred. Error correction code (ECC) can correct limited memory errors so that processing can continue.

- Cache errors in the processor.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:24
Ik zou in ieder geval even memtesten. Brak geheugen is over het algemeen vaker de boosdoener dan een stukke CPU.

EDIT: Hmf, even goed lezen: verschillende geheugenkits geprobeerd. Dan weet ik het ook niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Thralas op 14-09-2014 18:12 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zou nu eerst de CPu schoonmaken met watte staafjes en nagellak remover of alchol. Daarna de voldoende hoeveelheid pasta en dan even testen. Zou zomaar kunnen dat de koelpasta een soort van sluiting geeft.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt gaan we proberen

Verwijderd

johnkeates schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:09:
Een machine_check_exception heeft niet met temperatuur te maken maar met een hardware storing.

Wikipedia: Machine-check exception

[...]
Misschien even verder lezen op de pagina die je linkt:

Possible causes
Normal causes for MCE errors include overheating and/or incorrect hardware installation. Specific manually-induced causes include:
  • overclocking (which normally increases heat-output)
  • poorly-fitted heatsink/computer fans (the same problem can happen with excessive dust in the CPU fan)
  • an overloaded internal or external power-supply (fixable by upgrading)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 05-02 12:35
Dit soort koelpastagebruik heb ik nog nooit van een OEM gezien; dit was gewoon een wannabee-tweaker in de bocht.

Verwijderd

Topicstarter
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 22:08 . Reden: iks ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem schoongemaakt met nagellak remover, en netjes nieuwe aangebracht zoals het hoort. Tevens viel me op dat de fan matig werkte gedemonteerd schoongemaakt en herplaatst toen even speedfan gedownload ssd 35 c CPU 35 en 41 c toen even even flinkt belast tot 65 graden. Nu loopt die ruim 1,5 uur 20 YouTube filmpjes te draaien en zo far nog geen blue screens die normaal aardig snel kwamen. PS heb de accu er wel uit! Weet niet of dit invloed kan hebben maar ondenkbaar lijkt het me niet

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurd dus weer en enkel en alleen wanneer ik oplader eruit haal ??? Twee accu's geprobeerd en twee batterijen.

Edit terug bij af ..... ik ga nu contact opnemen met de verkoper.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2014 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost met verkoper dus hier mag een slotje op.

Bedankt iedereen voor de reacties en het meedenken.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben nu toch wel benieuwd wat het probleem was :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1