Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk met 3powerlines en 2 VLANS - welk soort VLAN ?

Pagina: 1
Acties:

• alex.slaets
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-10-2023
Mijn thuisnetwerk bestaat uit twee delen met een Airport extreme als router:
- de verbinding naar het internet (WAN poort naar kabelmodem)
- het interne netwerk : WIFI met 2 airport extremes (de router en een tweede) die ik wil verbinden via powerline.

Er komen 3 powerline adapters.

Om het interne en externe verkeer niet door mekaar te laten lopen (denk bijvoorbeeld aan DHCP) is het me ondertussen duidelijk dat ik voor elke powerline adapter een kleine managed switch moet zetten.

VLAN 10 : WAN poort van Router-Airport Extreme, Digicorder, kabelmodem
VLAN 20: De verbinding tussen de beide Airport-Extreme's ( interne netwerk).

Ik kies voor de TP-LINK TL-SG108E (managed versie !).

Switch 1:
Poort 1 -> naar powerline en dus VLAN 10 EN 20
Poort 2 -> Naar WAN van AE VLAN 10
Poort 3 -> naar digicorder : VLAN 10
poort 4 -> naar LAN poort 1 van de AE - VLAN 20

Switch 2:
Poort 1 -> naar powerline alleen VLAN 20
Poort 2 - > naar AE in bridge mode VLAN 20

Switch 3:
Poort 1 -> naar powerline alleen VLAN 10
Poort 2 -> naar kabelmodem VLAN 10

Nu mijn vraag:
In de handleiding van de TP-LINK SG 108E spreken ze over 3 soorten VLANS:
- MTU
- Port Based
- Tagged (802.11Q)

Ik kom er niet uit met welk soort van VLAN ik het bovenstaande concept kan realiseren.

[ Voor 30% gewijzigd door alex.slaets op 14-09-2014 10:14 . Reden: vervollediging ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
alex.slaets schreef op zondag 14 september 2014 @ 10:09:
Om het interne en externe verkeer niet door mekaar te laten lopen (denk bijvoorbeeld aan DHCP) is het me ondertussen duidelijk dat ik voor elke powerline adapter een kleine managed switch moet zetten.
Dat begrijp ik niet.
Ik neem aan dat je kabelmodem een NAT-router functie heeft, dus alles wat daar achter zit is je LAN. Je hoeft dan helemaal niets te scheiden met VLAN's. Als je jouw voorstel gaat implementeren krijg je een spaghetti netwerk dat voor een thuis netwerkje veel te complex is.

In de regel heb je nooit meer dan 1 router in een thuis netwerk. Gebruik hiervoor bij voorkeur je kabelmodem, tenzij deze geen router functie heeft of deze functioneel te beperkt is voor wat je nodig hebt. In dat geval kun je daarvoor een airport gebruiken.

De airport extreme kun je configureren als AP (Access Point). DHCP, DNS, NAT en router functies zijn dan uitgeschakeld en wat overblijft is een simpele bridge/switch tussen bedraad en draadloos netwerk. De WAN poort gebruik je dan niet. Alle apparaten kun je dan probleemloos op elkaar aansluiten want het vormt allemaal 1 LAN.

• alex.slaets
De routerfunctie moet door de airport extreme gedaan worden. De kabelmodem is geen natting router.
Ik begrijp dat u me wil helpen en het is inderdaad beter de zaken zo simpel mogelijk te houden.

Dus er zijn 2 vlans nodig .

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:22
Waarom, 1 airport wordt de router, en de ander word je acces point. Heb je geen vlans voor nodig

• alex.slaets
Omdat ik de AE wil verbinden via ethernet. Momenteel breidt de 2de AE het draadloos netwerk uit (via Wifi) en dat is minder optimaal. Om dat ik via 1 powerline netwerk met 3 punten zowel een ethernet verbinding intern (192.168.110.0/24) als extern (AE WAN , Digicorder -> kabelmodem) heb ik 2 VLANS nodig.

Ik wou dus graag weten welk soort VLAN (MTU, port-based, tagged) ik voor deze configuratie best kies. De handleiding van de TLINK blinkt namelijk niet echt uit in helderheid en VLAN is voor mij iets relatief nieuw.

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 14:45
Wat kan helpen is even een plaatje te tekenen (in Paint bijvoorbeeld) met welke devices je hebt, en hoe je denkt dat het het best aangesloten kan worden.
Ik heb namelijk sterk het idee dat je hier geen VLAN's nodig hebt. Dat kan je een hoop tijd en geld besparen.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• Ploink
Welk kabelmodem heb je?
Wat is een digicorder en waarom moet deze direct op het internet (WAN)?

Je hebt 1 modem, 3 switches, 2 wifi routers, 3 powerline adapters = 9 netwerk apparaten en 2 VLANs. Dat bizar veel voor een thuisnetwerkje, dus we kunnen beter even nadenken of het niet eenvoudiger kan.

Volgens mij kun je powerline adapters configureren met een aparte key/vlan. Dus als je 4 adapters koopt in 2 paren, dan heb je dus 2 virtuele ethernet kabels. Volgens mij heb je dan de managed switches niet meer nodig.

Maar om toch even je vraag te beantwoorden:

(edit: lang verhaal herschreven)
Tagged VLAN: Aan elkk frame wordst een vlan nummer toegevoegd.
Port based: Een vlan nummer wordt aan het poortje toegewezen. Je kan zo poortjes aan een bepaald vlan toewijzen. Eventueel kun je inkomend verkeer taggen met een vlan nummer.
Vaak gebruik je een combinatie van beiden, want als je 2 of meer vlans over 1 kabel wil sturen moet elk frame een vlan tag hebben.
Soms kan een apparaat (voip telefoon) zelf pakketten taggen, zodat het apparaat ongeacht de lokatie altijd in een bepaald vlan zit.

edit:
Er van uit gaande dat je 'digicorder' aan het wan moet, dan kan je netwerk er zo uit zien:

Kabel
 |
Modem --(WAN)--> powerline --(lichtnet)--> powerline --(WAN)--> digicorder
 |
(WAN) 
 |
AE wifi router --(LAN)--> Wifi & ethernet apparaten op het LAN
 |
(LAN)
 |
powerline
 |
(lichtnet)
 |
powerline
 |
AE wifi AP ---> Wifi & ethernet apparaten op het LAN

[ Voor 47% gewijzigd door Ploink op 14-09-2014 11:31 ]

• alex.slaets
Het schema met 4 powerlines is inderdaad ook mogelijk en wordt ook overwogen. Om bepaalde redenen is dit echter minder elegant, bijvoorbeeld omdat ik dan ergens 2 stopcontacten moet innemen terwijl er maar één is.

De kabelmodem staat op zolder, de digicorder en AE router staan op het gelijkvloers , en het AE-AP staat op de eerste verdieping.

U stelt dus port-based VLAN voor. Het is dus mogelijk om een poort in 2 VLANS te zetten (namelijk de poorten die naar de powerlines gaan) ?

• alex.slaets
(ik probeer even een tekening hierin te krijgen)

• Ploink
Drie switches hebben 3 extra stopcontacten nodig ;)

alex.slaets schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:41:

De kabelmodem staat op zolder, de digicorder en AE router staan op het gelijkvloers , en het AE-AP staat op de eerste verdieping.
Ik zou gewoon de coax inkorten en het modem op de begane grond plaatsen. Die kabel komt van buiten en loopt dus langs elke verdieping.
Of modem op zolder via powerline WAN verbinden met digicorder+router (eventueel unmanaged switch nodig of koop een powerline met 2 of meer ethernet poortjes).
Dan een powerline LAN verbinding van router naar het AP.
U stelt dus port-based VLAN voor. Het is dus mogelijk om een poort in 2 VLANS te zetten (namelijk de poorten die naar de powerlines gaan) ?
Was meer om even toe te lichten wat het verschil is. Ik stel voor om vlan te vermijden en alleen te gebruiken als het echt niet anders kan, want je maakt het allemaal erg ingewikkeld anders.
Je kan idd 2 vlans aan een poortje toewijzen. bijvoorbeeld:
poort 1: vlan 10
poort 2: vlan 10
poort 3: vlan 20
poort 4: vlan 10+20
Nr 1,2 en 4 kunnen met elkaar praten.
Nr 3 kan alleen met 4 praten
Nr 4 kan met allemaal praten, maar als je hier twee vlans door dezelfde kabel stuurt en je wil ze aan de andere kant in een andere switch weer scheiden, dan moeten ze tagged zijn.

• alex.slaets
U hebt inderdaad gelijk dat het met 2+2 powerlines zonder managed switches gaat. Dat is inderdaad een optie, maar er is dat probleem met de stopcontacten. De switches kunnen aan een stopcontact van een powerstrip, de powerlines moeten best in de muur. En dàt aanbod is beperkt.

Dus ik zou in het geval van VLANS toch met tagging moeten werken.

• Ploink
alex.slaets schreef op zondag 14 september 2014 @ 19:19:
... , de powerlines moeten best in de muur.
Tsja, hoe korter de kabels, hoe minder signaal verlies, maar als je nou een contactdoos met een korte dikke kabel gebruikt, desnoods zelf even de kabel inkorten tot minimale lengte, dan zou het toch best wel gaan lijkt me.

Maar de beste oplossing is altijd echte ethernet kabels trekken. Dat is misschien lastig om mooi weg te werken, maar al die switches en powerline adapters is ook niet mooi en goedkoop is het ook niet. Vervang bv de coax naar de zolder door een ethernet kabel en zet het modem beneden.

Zowel bij wifi als powerline is de daadwerkelijke snelheid die je haalt grofweg 1/3e van de opgegeven snelheid en vaak nog veel minder.
Als een download 2x door een powerline gaat, dan hou je misschien 5MB/s (=40Mb/s) over.
Ik heb hier net een 150Mb/s wifi verbinding getest en dan haal ik een download van 5-7MB/s van een interne webserver en dat is een goede verbinding.
Wat je ook kiest, succes met de aanleg :)

Verwijderd

Hoi, ben met een soorgelijke problematiek bezig. Grote probleem is dat er twee modems zijn die allebei als DHCP-server werken. De adressen van modem 1 zijn voor digicorder en digibox, de adressen van modem 2 voor de rest. Het punt is nu dat gescheiden te houden. Zonder ethernetkabels te trekken, want dat gaat hier niet of toch niet op een goede manier.

Wireless werkt niet goed, kan het hier niet vol gaan hangen met repeaters. Powerline lijkt beter.
Powerline met VLAN-switches betekent in mijn geval dat ik al drie VLAN-switches moet gebruiken, waarvan er ééntje alleen aan een digibox hangt... puur om de pakketjes te taggen... omslachtig en duur.
Bovendien, wil ik in de verre kamer ook nog eens wifi hebben. Dat zit nu mooi geïntegreerd in de Devolo, maar als je met VLAN wilt werken dan is dat natuurlijk niet OK want de VLAN-switch komt aan de ethernetpoort en de Wifi is dus "onbeschermd".

Dus: tweede powerline-netwerk lijkt momenteel het meest aantrekkelijk, al maken sommigen hier zich zorgen over de straling...
Kan een tweede powerline-netwerk, tussen dezelfde kamers dan nog, goed werken? Is er performatiedegradatie en zo ja hoevel? Iemand ervaring hiermee? Noteer dat ik met de eerste verbinding reeds verre van de theoretische 500 Mbit/s haal, het zat laatst volgens de managementapplicatie geloof ik op 42 Mbit/s. Op zich geen probleem want dat is voor mij genoeg, maar ik vraag me af wat er gebeurt als er een tweede netwerk bij komt!?

Bij de -bepaald niet kleine- webshop die me mijn eerste twee adapters heeft geleverd, hebben ze geen idee. Heb nu ook de fabrikant aangeschreven, maar het zou nuttig zijn om iets te horen van iemand die hier praktische ervaring mee heeft.

Andere suggesties ook welkom, reacties gewaardeerd.

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:44:
Hoi, ben met een soorgelijke problematiek bezig. Grote probleem is dat er twee modems zijn die allebei als DHCP-server werken. De adressen van modem 1 zijn voor digicorder en digibox, de adressen van modem 2 voor de rest. Het punt is nu dat gescheiden te houden. Zonder ethernetkabels te trekken, want dat gaat hier niet of toch niet op een goede manier.
Heb je dan 2 verschillende abbonementen van verschillende providers? Dat is de enige reden die ik kan bedenken waarom je twee modems zou hebben.
Wireless werkt niet goed, kan het hier niet vol gaan hangen met repeaters. Powerline lijkt beter.
Woon je in een paleis ofzo :?
Het bereik van wifi routers of AP's kan heel verschillend zijn. Een slechte vervangen door een goede kan enorm schelen. Ook plaatsing en orientatie van antennes is belangrijk.

Als je meerdere powerline verbindingen gaat maken, dan moeten die de bandbreedte delen en dan zitten ze elkaar in de weg. Beperk je tot 1 setje powerline, bv voor modem 1 naar digidinges, en doe de rest met kabels en wifi.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom kunnen er niet gewoon UTP kabels getrokken worden? :? Dan heb je een hogere snelheid dan powerlines en kost het je geen stopcontacten.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meerdere powerlines is bijna altijd vragen om problemen gaat het in het begin nog goed dan kan het plots stoppen te werken. Voordat je met Vlans gaat werken maak eerst eens een tekening dat maakt voor een ander maar vaak ook voor jezelf erg veel duidelijk en mogelijk de basis voor een oplossing.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Dank voor de reacties.

Idd. twee providers. In lijn met het wonen in een paleis. ;-)
Alles lezende lijkt het me geen goed idee twee pwl-verbindingen te hebben.
Zoals gezegd is vast ethernet geen realistische optie.
Momenteel 1x wireless met een repeater en 1x pwl voor de digibox. Ik hoopte op verbetering...

Wat in feite voldoende zou zijn: een switchboxje dat zorgt dat als er een dhcp-request van bepaalde MAC-adressen komt dit naar poort x gaat en de rest naar poort y. Dan zou ik maar één extra boxje nodig hebben..

Nog wat gezocht en blijkbaar bestaat er inderdaad zoiets als een MAC VLAN, bv. op de TP-Link TL-SG3216. :)
Volgens mij zou ik dan één zo'n switch kunnen kopen en een MAC-VLAN kunnen definiëren met de MAC-adressen van de digicorder en digibox, terwijl ik poort van de modem voor IP-TV -Telenet- dan in dezelfde VLAN steek, bv. 3. Alle andere poorten dan die van de IP-TV-modem geeft ik een andere PVID, bv. 2.

Dus we hebben dan
Huiskamer: een switch met poorten g1 g2 g3 g4 etc.
Poort g1: PVID 2: untagged en verbonden aan de Internetmodem. Deze modem heeft ook wireless.
Poort g2: PVID 3: untagged en verbonden aan de Telenet IP-TV-modem.
Poort g3: PVID 3: untagged en verbonden aan de digicorder.
Poort g4: PVID 2: untagged en verbonden aan powerline-adapter 1.
Een MAC-VLAN 2 voor MAC-adres M2, van de digibox in kamer 2. Optioneel zou dit ook nog het MAC-adres M1 van de digicorder en van de Telenet-modem kunnen bevatten, maar dit is niet echt nodig.

Kamer 2:
Digibox met MAC-adres M2 verbonden aan powerline-adapter 2.
Mini-PC verbonden met powerline-adapter 2.

Kamer 3:
Powerline-adapter 3 voor aansluiting PC's. Deze heeft ook wireless.

Kan dit werken?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2015 18:22 . Reden: Nieuwe informatie ]

Pagina: 1