Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hardware ESXi server

Pagina: 1
Acties:

• II_Echelon_II
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 21:39
Hey,

Ik ben van plan thuis een kleine ESXi server op te zetten.
Ik heb echter geen flouw idee hoe zwaar ESXi is en wat voor een hardware dat ik nodig zal hebben. Voor zover ik weet is hier ook nog vrij weinig over te vinden. Ik ga echter voor een desktop, aangezien een echte server lawaaierig zou zijn,
Ik verwacht niet meer als 10 VM's draaiende.

Heeft iemand een idee?

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 23:14

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

ESX(i) gebruikt zelf amper. Dat is het probleem niet, wat we graag willen weten is wat je wilt gaan draaien op je server (VM's) zijn dit hele IO intensieve servers of juist meer CPU of zelfs GPU related. 10VM's is al best veel als je kijkt naar krachtige VM's.
Een ding is een feit, RAM is prioteit 1. Veel ram heb je echt nodig in ESX voor de rest hebben we toch echt meer informatie nodig.

Edit: Hoe wil je storage regelen wil je dit lokaal draaien of heb je een SAN/NAS. Denk bijvoorbeeld met windows aan een minimum van 10K schijven aangezien windows redelijk stroperig is zonder als je bijv. meerdere servers op 1 schijf draait. Linux op de command line heeft daar wat minder problemen mee alleen database queries zullen bijvoorbeeld langzamer zijn.

Power?
Wat zijn je stroom eisen of maakt het eigenlijk niks uit, voor thuisgebruik is een 300W+ server niet zo fijn voor 24/7 gebruik bijvoorbeeld..

[ Voor 40% gewijzigd door TVH7 op 13-09-2014 23:54 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
TVH7 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:51:
ESX(i) gebruikt zelf amper. Dat is het probleem niet, wat we graag willen weten is wat je wilt gaan draaien op je server (VM's) zijn dit hele IO intensieve servers of juist meer CPU of zelfs GPU related. 10VM's is al best veel als je kijkt naar krachtige VM's.
Een ding is een feit, RAM is prioteit 1. Veel ram heb je echt nodig in ESX voor de rest hebben we toch echt meer informatie nodig.

Edit: Hoe wil je storage regelen wil je dit lokaal draaien of heb je een SAN/NAS. Denk bijvoorbeeld met windows aan een minimum van 10K schijven aangezien windows redelijk stroperig is zonder als je bijv. meerdere servers op 1 schijf draait. Linux op de command line heeft daar wat minder problemen mee alleen database queries zullen bijvoorbeeld langzamer zijn.

Power?
Wat zijn je stroom eisen of maakt het eigenlijk niks uit, voor thuisgebruik is een 300W+ server niet zo fijn voor 24/7 gebruik bijvoorbeeld..
Op basis van de huidige informatie valt er nog heel erg weinig te zeggen over wat er aan hardware nodig is, maar wat je inderdaad terecht al aangeeft is geheugen altijd handig.
Gegeven dat je naar een desktop-based build wilt zou ik wel goed opletten daarom dat je een moederbord kiest dat voldoende ondersteuning aan RAM biedt.
Daarnaast is een ESXi over het algemeen 24/7 up, en dan is een zuinige CPU prettig. Ook met het oog op geluidsreductie is zuinig fijn, aangezien er dan weinig energie in warmte omgezet wordt die je af moet gaan voeren.
Voor wat betreft storage is naar mijn mening SSD voor windows-based OSen prima. Voor bijvoorbeld webservers op Linux, storage van data etc maar ook niet al te zwaar belastte SQL-servers is een conventionele HDD ook prima. Zelf gebruik ik zowel SSD als HDD, wat prima functioneert zolang je maar oplet bij je configuratie.

iRacing Profiel

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-11 16:04
Voorbeeld, draai zelf ESXi 5.5 op een HP N40l Microserver met 8GB RAM. Draai hier een NAS op, webserver en een DB server. Dit draait prima tot dusver. Ik weet uit eerdere ervaringen dat ik hier nog een Core server (2008R2), een SNMP server en een OpenVPN server op kan draaien zonder problemen.

De microserver is relatief goedkoop, ik denk als jij 600 euro uitgeeft je al een heel eind komt. RAM is indd het belangrijkst en denk dan wel dat jij aan 32GB moet denken (16GB is denk ik net te weinig, maar zoals anderen al aangaven weten we niet precies wat jouw eisen en wensen pakket is).

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

• II_Echelon_II
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 21:39
Dom van me om niet te noemen waarvoor de server is bedoeld :)
Hij is voornamelijk voor thuisgebruik. Denk aan een fileserver, FTP, webserver voor eigen gebruik, datebaseserver voor eigen gebruik, firewall, IDS.
Niets intensiefs dus. Hiervan zal vrijwel alles op Linux draaien op wellicht een Windows 8 machine voor test doeleinden na.

Ik hoop hiermee jullie wat wijzer te hebben gemaakt ;)