• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:15
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop gaat vooral gebruikt worden in de collegezaal, tekstverwerking maar ook het bewerken van Full HD video's moet goed kunnen. De laptop zal niet gebruikt worden voor games. Heb niet direct behoefte aan een tablet, een pennetje zoals op de Surface zie ik me nog niet gebruiken, maar als eigenaar van een Sony tablet zie ik wel voordelen van een touchscreen.

Wat is je budget?
Rond de 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazekers, maar het gewicht is niet de prioriteit nummer 1, afleesbaarheid van het scherm en accuduur vind ik belangrijker.

Nu zit ik eigenlijk met het volgende:

Uit mijn vergelijkingen heb ik gemerkt dat de Macbook Pro een scherm heeft dat minder fel is, lagged alles in OSX als de malle vanwege de niet krachtig genoege GPU en is-ie een stuk zwaarder. Het toetsenbord daarentegen is een stuk beter.

Bij de Surface Pro 3 zijn er echter veel warmteproblemen en bugs in het systeem, beide laptops (tablets), lijken dus problemen te hebben. Weet nu dus niet echt wat de betere keuze is, vind het namelijk allebei prachtige apparaten.

Graag dus hulp bij deze moeilijke keuze :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor dat geld zou ik écht een MacBook Air overwegen in plaats van een Pro. Zeker handig voor in de collegezalen en een film renderen of bewerken is ook geen probleem voor z'n machine.

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 13:18

-TAZZ-

X

Ik heb al jaren een MacBook maar heb 3 weken geleden in de MS shop in San Francisco even met de Surface gespeeld en het kon mij niet bekoren.

Mijn voornaaste issues met de Surface 3:
- Hij is niet te gebruiken op schoot. Het scherm en toetsenbord zijn 'los' verbonden, je hebt dus altijd dat steuntje achter het scherm nodig. En dat werkt voor geen meter op schoot, heb het geprobeerd en bijna een S3 afgeschreven. MS medewerker daar gaf aan hem dan als tablet te gebruiken maar als ik een mail wil typen, doc bewerken, etc wil ik een toetsenbord.
- Het toetsenbord is verrekte klein. Ik heb geen hele grote handen maar als je een beetje snel/blind typt ga je dit toetsenbord vervloeken. Wat een klein, smal ruk ding zonder enige feedback.

M.a.w. het is eigenlijk een tablet met een toetsenbord dat niet/weinig te gebruiken is. Blijft over een tablet van 1.200,-.

Daarnaast zou ik persoonlijk op dit moment geen Surface 3 aanschaffen aangezien MS de Surface 3 voor MS een enorm verliesgevend product schijnt te zijn omdat het voor geen meter loopt. De geruchten gaan al dat MS daarom mogelijk binnen niet al te lange tijd stopt met de hele Surface lijn.

• Mr Ton
  • Laatst online: 11-05 16:03
Ik heb mijn hele studententijd gebruik gemaakt van een MacBook Pro, hij is nu al dik 5 jaar oud en gebruik hem nu nog om mijn master thesis op te typen. Ik kan studenten alleen maar aanraden om een MBP te halen voor de studie, ze zijn echt ideaal door het lage gewicht, direct opgestart, lange accuduur, kleine adapter (!), fijne toetsenbord en gewoon de enorme betrouwbaarheid van het OS: nooit zal er een error, virus, iets je in de weg zitten wanneer je druk bent met een opdracht of thesis. De trackpad is ook heel erg goed, waardoor je nooit een muis mee hoeft te nemen, iets wat veel studenten met Windows laptops wel doen. De nieuwe MBPs zijn nog een stuk lichter en hebben een Retina scherm dus zijn alleen nog maar fijner geworden.

Ze zijn niet voor niets super populair onder studenten. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Ton op 13-09-2014 21:33 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• D-TECH
sypie schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:23:
Voor dat geld zou ik écht een MacBook Air overwegen in plaats van een Pro. Zeker handig voor in de collegezalen en een film renderen of bewerken is ook geen probleem voor z'n machine.
Een goed scherm vind ik erg belangrijk. Het TN-paneel van de Air zit ook in zo'n 200 euro laptop van Asus.

Heb bij een premium reseller even wat gespeeld met de Pro, en bij het scrollen op een website als The Verge ging dat haperig, op de iPad Air niet, en ook niet op de Surface. Zie in het forum dat meer mensen problemen hebben met het apparaat.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 14:30
Volgens mij heb je allang je keuze gemaakt, aangezien je de MacBooks alleen maar aan het afkraken bent. Dus waar heb je ons nog voor nodig? :)

The devil is in the details.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Met Hahn.

Ik heb zelf o.a. ook een MBP uit 2011 flink voor de studie gebruikt, nergens last van, zowel op Mac OS X als Windows 8 niet. Misschien dat D-TECH even verder moet kijken dan z'n neus lang is.

De Surface is vooral een dure tablet met een toetsenbord-gimmick, een fatsoenlijk bluetooth-toetsenbord doet al wonderen, maar als echte laptop vervanger is het niet te gebruiken.

• D-TECH
Hahn schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 22:10:
Volgens mij heb je allang je keuze gemaakt, aangezien je de MacBooks alleen maar aan het afkraken bent. Dus waar heb je ons nog voor nodig? :)
Ik ga denk ik voor de MacBook, valt ie tegen, dan is de restwaarde erg goed, de Surface heeft een belabberde restwaarde en inderdaad geen goed toetsenbord.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 14:30
Aparte conclusie na alle minpunten die je opnoemde ;) Maar goed, je zei al een tablet te hebben en sowieso denk ik dat je meer kunt met een MacBook Pro/Air dan met een Surface Pro, dus ik zou hetzelfde gekozen hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja ik heb een 15inch Macbook gehad en die heb ik weggedaan om een Surface Pro 2, waar ik echt waanzinnig blij mee ben. Vooral aantekeningen maken met pen werkt erg goed, het toetsenbord is acceptabel goed in de TypeCover2 die ik heb. Ik ga nu kijken naar een upgrade naar de Pro3 maar dat is nogal een flinke investering. Een complete Pro2 heb je al voor een slordige 600/700 euro incl Typecover2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 18:35
D-TECH schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:14:
Uit mijn vergelijkingen heb ik gemerkt dat de Macbook Pro een scherm heeft dat minder fel is, lagged alles in OSX als de malle vanwege de niet krachtig genoege GPU en is-ie een stuk zwaarder. Het toetsenbord daarentegen is een stuk beter.
Dit is echt complete onzin, de nieuwe pro uitgekomen in 2014 is snel genoeg om alle standaard handelingen uit te voeren in OSX. En met de nieuwe OSX op stapel zal dit alleen maar beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vind sowieso de 'argumenten' die tegen een bepaald stuk hardware genoemd worden, zowel bij de Macbook als de Surface echt totale onzin. Een gloednieuwe laptop die lagged? Een Surface 3 die niet op schoot kan? Toetsenbord te klein? Dan heb je echt de hardware niet getest in een situatie die er voor bedoeld is. Of je vergroot problemen gigantisch uit :)

Het zijn beiden in hun eigen categorie fenomenale stukken hardware. Wil je een tablet-achtige notebook met een pen om mee te tekenen/schrijven? Neem een Surface Pro 2 of 3. Wil je een laptop dat een echt powerhouse is? Neem een Macbook Pro Retina. Beiden hebben hun eigen voordelen. Het toetsenbord van de Macbook is beter, de flexibiliteit van de Surface is weer groter (als Tablet te gebruiken, tekenen/schrijven met de pen). Wil je Windows 8? Neem een Surface of zet Parallels op je Mac. Wil je pertinent Mac OSX (prima keuze, fijn OS), neem een Macbook.

[ Voor 45% gewijzigd door sebastius op 14-09-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 13:18

-TAZZ-

X

sebastius schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:34:
Ik vind sowieso de 'argumenten' die tegen een bepaald stuk hardware genoemd worden, zowel bij de Macbook als de Surface echt totale onzin. Een gloednieuwe laptop die lagged? Een Surface 3 die niet op schoot kan? Toetsenbord te klein? Dan heb je echt de hardware niet getest in een situatie die er voor bedoeld is. Of je vergroot problemen gigantisch uit :)
Nee dan vergroot je de problemen niet uit, dan lees je niet goed. Dan heb je juist de hardware getest in de situatie waar je hem voor zou willen gebruiken en kom je erachter dat deze hier niet voor geschikt is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb vandaag de Surface Pro 3 even geprobeerd in de winkel en het viel me heel erg mee. Het scherm is prachtig, touch werkt echt en van de stylus kan ik me voorstellen dat hij handig is bij het maken van aantekeningen voor de studie, annoteren van pdf-documenten bijvoorbeeld.

Zelf heb ik een 15" MacBook Pro retina waar ik helemaal tevreden over ben, maar ik zocht een laptop erbij, voor werk (ben zelfstandige) en ik heb nog getwijfeld tussen een MacBook Air met alleen Windows en een Surface Pro 3. De MacBook viel af omdat ik het scherm achterhaald vind: lage resolutie, geen touch en geen ips. De Surface heeft veel langer op mijn lijstje gestaan, maar werd vervangen door de ThinkPad Yoga. Een groot voordeel van de Surface vond ik de stylus + digitizer, een nadeel de beperkte uitbreidbaarheid (ook een reden om de Air te schrappen). Maar die Yoga zou dus ook nog een optie voor je kunnen zijn.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206255

Ik werk nu een paar weken op de SP3, hij bevalt uitstekend:

Scherm is scherp en een genot voor beeldbewerking, het pennetje draagt bij voor nauwkeurigheid. Toetsenbord werkt goed, ook op schoot, maar dat zul je zelf misschien moeten aanvoelen.

Nog één ding ter overweging omdat je een student bent: ik moet voor mijn onderzoeksmaster zo'n 500 pagina's per week lezen, maar met de SP print ik niets meer. Lezen gaat erg soepel en onder comfortabele hoek dankzij de kickstand. Met het pennetje kan ik direct arceren en aantekeningen maken in het pdf bestand. Met wat oefening gaat het zelfs sneller dan op papier. Oh, en met de studentendeals van MS heb je de i5 8GB versie voor 1180 euro (excl. typecover die je wel echt nodig hebt).
Pagina: 1