Toekomst prijsvergelijkers

Pagina: 1
Acties:

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al een tijdje vraag ik mij af wat de toekomst van prijsvergelijk websites, zoals Kieskeurig, Beslist, Vergelijk en ook de Pricewatch. Als jullie een webshop beheren en gebruik maken van deze of één van deze vergelijk websites. Zien jullie dan een stijging in het algemene gebruik (bezoek en conversie) of juist een daling ten opzichte van 1 of 2 jaar geleden.

Doen jullie dan ook wel eens testen met het uitsluiten van prijsvergelijk websites en hoe bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:05

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Nou beheer ik geen webshop, maar als ik het vanuit mijn particuliere oogpunt bekijk, dan ben ik hartstikke blij dat er dergelijke sites zijn.

Niet alleen kun je je via deze vergelijkers goed inlezen in een product d.m.v. de reviews, het is ook nog eens vele malen makkelijker om direct in 1 overzicht te zien wat de prijs van product X is bij 24 verschillende winkels, in plaats van dat je 24 websites af moet struinen die allemaal anders ingericht zijn, waarbij de naam van het product weer telkens net iets anders op de site verwoord staat waardoor zoeken via Google weer wat lastiger kan zijn (bijv.: Intel i7 v.s. Intel i-7).

Bovenstaand voorbeeld klinkt wellicht wat raar, en Google zal i7 of i-7 prima uit elkaar kunnen houden, maar probeer het eens met typenummers van TV's, daar wil een extra spatie, of juist geen spatie, regelmatig tientallen resultaten schelen.

Ik moet overigens wel toegeven dat de Pricewatch zonder meer mijn vergelijker is. De specificaties zijn altijd correct, de - redactionele - reviews (indien aanwezig) zijn zeer uitgebreid, en van A tot Z komt eigenlijk altijd wel aan bod wat de consument wilt weten. Dit zijn punten die ik bij de overige vergelijkers vaak mis, maar goed, dit zijn dan ook sites waarbij de consument een review schrijft op basis van zijn ervaring.

Natuurlijk is dit minstens net zo belangrijk als wat de redactie vind, maar een onbevooroordeelde review leest toch wat lekkerder weg als "Top product, niks mis mee!".

Ik wil overigens niet direct zo ver gaan dat ik altijd een dergelijke vergelijker raadpleeg, maar als ik speciale eisen heb, zoals "Shit het is nu 10 uur, ik móet morgen dat product hebben" of ik schaf duurdere producten aan, dan pak ik gegarandeerd een vergelijker erbij om te kijken waar ik dat product nog na 10'en kan bestellen, of waar het het goedkoopst is.

Als ik dan vervolgens een site gevonden heb via een vergelijker en de site komt betrouwbaar over, dan neem ik daar zonder probleem het betreffende product af. Ken ik de site niet of komt hij amateuristisch op me over, dan zal ik in veel gevallen eerst die site nog eens door Google halen of deze links laten liggen en bij een volgend resultaat uit de vergelijker uitkomen.

Als ik een webshop zou beheren dan zou ik in ieder geval geen 2 keer na hoeven denken over het aanmelden bij dergelijke vergelijkers, mits de voorwaarden reëel zijn uiteraard. Volgens mij is er niets makkelijker als je producten in bijv. een JSON object dumpen op een pagina waar de vergelijker deze eenvoudig weg kan plukken. Het kost je niets (ga ik even van uit), maar levert je altijd extra bezoekers op. En al is het maar 1 bezoeker per week, deze bezoeker had je wellicht zonder deze vergelijker niet gevonden, en wie weet herinnerd hij zich volgende maand je site weer als hij weer op zoek is naar een ander product.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad; het zal je niet snel mensen kosten. Mensen die via de pricewatch etc. kijken, zullen anders niet eens de winkel zien. Voor mensen die webwinkels vinden via Google verandert er niets. Risico op minder bezoekers vanwege wel/geen opname in een prijsvergelijker zie ik dus niet.

Gemiddelde conversie-rates: omdat de gemiddelde bezoeker met meer informatie over bedrijf en product op de site komt, zou ik schatten dat ook die stijgt. (Behalve als er te hard wordt geprobeerd te upsellen en de potentiële klant teruggaat naar de vergelijker om het andere apparaat te vergelijken :P )

(Zeg ik zonder cijfers te hebben. En zeg met rood kleurtje maar ik als vrijwilliger op deze site, geen werknemer, aandeelhouder o.i.d.).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Croga

The Unreasonable Man

F_J_K schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:36:
Voor mensen die webwinkels vinden via Google verandert er niets.
Dat is niet persé waar. Links naar je site zijn onderdeel van je pagerank en dus kan de opname in de prijsvergelijker je site omhoog duwen in de zoek resultaten.

Nogsteeds: geen negatieve effecten. Maar er hoeft niet persé niets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 19:18

samo

yo/wassup

De leveranciers en vendoren zitten niet zo te wachten op de prijsvergelijkers. Over de hele markt is de impact minimaal, maar het onderhoud is best hoog. Daarnaast zit de meeste marge niet tussen de prijsvechters, dus die krijgen in sommige gevallen ook minder aandacht.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-07 18:05

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik kan me voorstellen dat een prijsvechter juist baat heeft bij vergelijkingssites, aangezien daar dan - als het goed is tenminste :+ - wordt aangetoond dat hij consequent (een van) de goedkopere is die artikel X levert.

Een nadeel kan ik me voorstellen als je consequent aan de onderkant van de tabel bungelt, maar dit hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn. Als jij je bewust duurder opstelt in de markt, maar dit compenseert door andere USP's, bijvoorbeeld een uitmuntende klantenservice of gratis heen- en terugsturen dan kan dat natuurlijk ook nog prima in je voordeel werken. Nadeel is echter wel dat je als consument niet als eerste ziet hoe goed de service van een bedrijf is, maar wel meteen ziet dat hij € 20,- duurder is als de concurrent.

V.w.b. de impact die minimaal zou zijn, kun je dit onderbouwen? Ik kan me namelijk voorstellen dat - op basis van in ieder geval mijn eigen gedrag - de gemiddelde consument toch vrij snel naar een dergelijke site toe surft als hij wilt kijken waar hij goedkoper uit is.

True, er zullen altijd mensen blijven die meteen naar de winkel rennen, maar volgens mij bagatelliseer je de invloed nu een beetje. Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar volgens mij kunnen die sites niet blijven bestaan als ze geen geld opleveren?

V.w.b. het onderhoud, wat hebben jullie hier bij T.net aan onderhoud van de PW dan wat zo extreem veel tijd vergt? Niet dat het 1,2,3 klik pats boem klaar zou zijn, zeker niet, maar als de basis staat, dan is het niet meer als prijzen implementeren en deze weergeven? Of zit er iemand 8 uur per dag handmatig dingen te tweaken?

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-07 19:18

samo

yo/wassup

Uhm, ja daar heb je me, ik heb zelf helemaal geen kennis hoe dat bij T.net gaat; als mod kom ik er niet mee in aanraking. Ik heb vanuit een distri regelmatig gesprekken gevoerd met resellers, partners, databrokers en vendoren over de prijsvergelijkers en mijn ervaringen zijn dan vooral uit die rol. De echte prijsvechters verkopen ook niet zo heel veel (per prijsvechter) vergeleken met de rest van de markt.

De prijsvechter heeft wel baat bij de sites inderdaad. Maar die krijgt vanuit de leverancierskant (distri of vendor) minder aandacht omdat ze veel producten zonder al te veel aandacht doorschuiven (en daarmee voor de vendor weinig kwaliteit bieden). En dus ook niet altijd de beste prijzen. Daarnaast bestaat de markt behalve e-commerce dozenschuivers ook nog uit retailers zoals de Mediamarkt, e-tailers als coolblue en bol.com, zakelijke leveranciers als centralpoint en een hele hoop dienstverleners die een enorm deel van de hardwareverkopen voor hun rekening nemen. Dat zijn partijen die de niet alleen prijzen goed kunnen doorzetten, maar ook nog eens op een schaal aanbiedingen kunnen verzetten waar een distri of vendor akkoord kan gaan met een lagere marge.

De sites hebben ook zeker wel bestaansrecht maar zoals je zelf aangeeft is ook service, retourbeleid en betrouwbaarheid een belangrijke reden om iets ergens te kopen. Maar ook de betrouwbaarheid van voorraad, de hoeveelheid informatie op de site, de aflevermogelijkheden (bol.com --> ah is een gouden combinatie) en dat soort zaken. Een groot deel van de consumenten loopt nog altijd liever de MediaMarkt in om iets in handen te hebben. En toevallig zijn dat vaak de modellen (exacte modelnummers) die prijsvechters niet hebben. Dan wordt het moeilijk vergelijken ;)

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:38

EnnaN

Toys in the attic

PsychoMantis_NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 07:58:
Het kost je niets (ga ik even van uit)
LOL, meen je dat? Lemme help you out there. Het kost je wel degelijk wat. Per klik of per sale, en het wordt altijd meer. Dacht je dat tweakers dit gratis deed? Waarom denk je dat er overal van die linkjes naar "ow, en check dit op de pricewatch" staan....Het is behoorlijk duur zelfs, maar omdat 'iedereen het doet' kan je het ook niet loslaten.
Croga schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:40:
[...]
Dat is niet persé waar. Links naar je site zijn onderdeel van je pagerank en dus kan de opname in de prijsvergelijker je site omhoog duwen in de zoek resultaten.
Het zijn geen organische links en zullen dus met een nofollow moeten worden geplaatst, en hebben dus amper invloed. Je kan je natuurlijk los van betalen voor kliks en sales ook anders inkopen, en dat gebeurd dan als een soort side-service wel: tweakers heeft daar een handje van bij bepaalde webshops: die staan altijd doodleuk met een follow-link in een bericht ...

Overigens ben ik het prima eens dat je als webshop het gewoon moet doen, maar geen kosten en seo-effect zijn niet de redenen.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

EnnaN schreef op maandag 15 september 2014 @ 22:16:
tweakers heeft daar een handje van bij bepaalde webshops: die staan altijd doodleuk met een follow-link in een bericht ...
Kan je dat toelichten?

Als het goed is zijn alle links naar prijzen van webwinkels - ongeacht de plaats waar we ze tonen - via nofollow-links geplaatst.
Verder bieden we geen mogelijkheid aan winkels of andere partijen om zich in te kopen in de inhoud van artikelen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat er af en toe een nieuwsbericht over een grote webwinkel gaat en dan is het wel gebruikelijk om naar een bron te verwijzen (bijvoorbeeld een persbericht bij de winkel zelf).

Als we desondanks toch ergens de indruk wekken dat we tegen betaling links plaatsen, dan zou ik graag voorbeelden zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:38

EnnaN

Toys in the attic

Ik wou eigenlijk juist niet met namen gooien, zeker niet omdat het niet bekend is of het meer om vriendendienst, inherente voorkeur of iets anders gaat.

Daarnaast: het punt wat ik wou maken is dat een pricewatch dus idd nofollow is, dus dat het geen SEO effect heeft ;)

sig

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

EnnaN schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:09:
Ik wou eigenlijk juist niet met namen gooien, zeker niet omdat het niet bekend is of het meer om vriendendienst, inherente voorkeur of iets anders gaat.
Ok, maar ik blijf benieuwd waar we al dan (hopelijk dus onterecht) die indruk wekken. Als je me het zou willen DM-en, zou ik dat wel waarderen :)
Daarnaast: het punt wat ik wou maken is dat een pricewatch dus idd nofollow is, dus dat het geen SEO effect heeft ;)
En dat klopt. Wij doen dat in ieder geval heel bewust, maar wel vooral omdat we uberhaupt niet willen dat Google die links volgt, niet omdat we die winkels geen SEO-voordeel vanuit de pricewatch gunnen... Het levert namelijk ook een hoop gedoe op bij het berekenen van de eindfactuur aan de winkeliers doordat er een extra berg "clickouts" genegeerd moet worden.
Nou is Google nog wel vrij makkelijk uit te sluiten, maar er zijn natuurlijk wel meer robots en die kennen we ook niet allemaal (het overgrote deel kennen we zelfs niet). Dus vandaar dat e.e.a. in onze robots.txt staat geblokkeerd en om compleet te zijn ook van nofollow is voorzien.

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-07 14:43
gelukkig maar, anders had je google vol met alleen producten als zoekresultaten

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PsychoMantis_NL schreef op maandag 15 september 2014 @ 11:31:
V.w.b. het onderhoud, wat hebben jullie hier bij T.net aan onderhoud van de PW dan wat zo extreem veel tijd vergt? Niet dat het 1,2,3 klik pats boem klaar zou zijn, zeker niet, maar als de basis staat, dan is het niet meer als prijzen implementeren en deze weergeven? Of zit er iemand 8 uur per dag handmatig dingen te tweaken?
De Pricewatch is behalve een prijsvergelijker (waar je een heel eind komt met alle prijslijsten importeren en koppelen op EAN) ook een uitgebreide productvergelijker met een productdatabase vol met specificaties, afbeeldingen, links naar nieuws, reviews, forumtopics etc.

Ik ben zelf in het verleden nauw betrokken geweest bij het verbeteren en onderhouden van de PW en alle productspecificaties, filterdefinities etc. vereisen behoorlijk wat werk om in eerste instantie op te zetten en daarna te onderhouden.

Nieuwe eigenschappen worden relevant voor producten omdat techniek verandert, wat dan weer in de specificaties en filters moet worden verwerkt.

Nieuwe producten moeten worden toegevoegd, dat gebeurt ongetwijfeld deels automatisch en deels worden producten ook door winkels/gebruikers ingestuurd, maar het tot in detail aanvullen van alle specificaties, plaatjes er bij zoeken etc. is in elk geval voor een deel gewoon handwerk.

De periodieke import van prijzen vanuit winkels is natuurlijk geen handwerk, maar het initieel opzetten en onderhouden van de koppelingen met de prijslijsten van de winkels wel. Regelmatig treden er foutjes op wat dan in overleg met de winkel snel moet worden aangepakt om allerlei foute prijzen / koppelingen in de PW te fixen.

Ik weet niet precies wie er tegenwoordig allemaal in het PW team zit, maar voor zover ik weet is dat een team van meerdere personen dat daar full time aan werkt vanaf kantoor :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:42
Even vlug in het kort. Geen zin om uitgebreide functie-omschrijvingen te doen :P

Het PW content team bestaat uit 3 man, die volgens mij allemaal full time er aan werken (de manager werkt volgens mij wel vier dagen in de week). Zij zijn de hele dag bezig om ervoor te zorgen dat de Pricewatch van de juiste producten is voorzien etc. Voorheen bestond het trouwens uit 4 man, maar het is iets ingeslonken. Veel van de productinformatie wordt overigens geïmporteerd, maar er zit ook aardig vaak wat handwerk bij. Controle, nieuwe producten, plaatjes, specificaties... een hoop

Daarnaast heb je een product manager en de developers, die het systeem ontwerpen (voor zowel de eigen werknemers als de aangesloten webshops) waarmee ze hun taken doen. Die zitten dus niet zozeer in het PW team, maar wel dicht tegen aan. Buiten die mensen, is er ook nog sales, sales support en marketing die relaties onderhouden met webshops, nieuwe aansluiten, helpen, noem maar op. Daar bovenop is er part time een business analist die relevante cijfertjes bij elkaar helpt etc.

Niet iedereen van deze laatste paragraaf zal er full time aan werken

Dus ja, het kost wel aardig wat om het (goed!) te onderhouden, en je moet niet vergeten dat je je systemen altijd blijft doorontwikkelen omdat je weer nieuwe inzichten hebt opgedaan hoe is beter, effeciënter of minder slecht (:p) kunnen
Pagina: 1