AMD koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 22:36
Mijn vader heeft net een nieuw systeem gekocht. Het is een AMD Athlon 700 op een KA7-100. Alles werkt perfect, alleen de CPU-koeler (Dual-fan, gekocht bij Graficall), maakt vreselijk veel lawaai, je weet niet wat je hoort, dit heeft tot gevolg dat deze pc 's nachts uit moet, omdat m'n ouders anders niet kunnen slapen (en de PC staat twee kamers verder op!). Dus als mijn ouders weer eens vroeg naar bed gaan, dan kan ik niet meer internetten op mijn eigen pc :(

Nu is mijn vraag, of de fan langzamer kan draaien en dus minder lawaai gaat maken. De fan draait nu op ongeveer 6800rpm! Als de koeler niet langzamer kan draaien, dan wil mijn vader wel een nieuwe kopen, maar welke? Dit zouden de eisen moeten zijn (in deze volgorde!):
X) Stabiel systeem op 700MHz (niet overgeklokt)
X) Stil
X) Betrouwbaar
X) Goedkoop

Bij voorbaat dank,
Frank Timmer

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
op welk voltage werken de fans? als ze op 12v werken, zou je ze op 7 kunnen laten draaien.
ik zou in ieder geval niet een hele nieuwe koeler aanschaffen, maar alleen andere fans. vraag naar gekogellagerde fans van 12 volt, die kun je daarna altijd nog op 7 zetten.

• Frank Timmer
Hoe kan die Fan's dan op een ander Voltage zetten?

• aatos
de powerstekkertjes die uit de voeding komen hebben verschillende draaidjes, +12v,0v en +5v. als je je fan aansluit op de draadjes van +12v en +5v, draait de fan op 7v. dit zijn de rode en de gele draad.

• Frank Timmer
Ik zal eens kijken, maar ik weet vrijwel zeker dat de fan gewoon op een fan-header (connector) van het mobo (KA7-100) zit.

• aatos
de fan zit nu inderdaad op het moederbord, maar je kunt rustig een fan op de powerstekker aansluiten. als hij maar draait :).
probeer niet de fan die nu op het moederbord is aangesloten op de powerstekker aan te sluiten, want dit is waarschijnlijk een 5v fan. maar als je 12v fans koopt kunnen ze op de powerstekker op 12 of 7 volt.

• Frank Timmer
Het is dus inderdaad een 5V fan die op het mobo is aangesloten, maar is het niet een beetje vreemd dat een fan die minder toeren moet maken meer volt nodig heeft?

Ik kan dus het beste een nieuwe fan kopen, maar wat is dan een stille Athlon koeler?
Het koelblok kan ik overigens wel laten zitten. (Zou een Pentium120 koeler "zwaar" genoeg zijn voor een Athlon700???)

BTW: Ik ben niet zo in de Ampere, Volt, Watt, Ohm e.d. dus kijk niet op als ik onzin uit zit te kramen ;)

• aatos
je moet ook inderdaad niet de 5v fan op 7v of 12v zetten, maar een nieuwe 12v fan (gekogellagerd) op 7 zetten. (of gewoon 12, misschien is die al stil genoeg)

vraag gewoon naar een gekogellagerde 12v van de goede afmeting, welk merk maakt niet uit.

deze sluit je dan aan op de powerstekkertjes uit de voeding.

Verwijderd

ga naar www.hardware.nl , daar hebben ze standaard koelers voor 23 piek. Merk is Justcooler en dat is goed genoeg voor een standaard 700

Verwijderd

de pentium120 fan zal ik er maar niet voor gebruiken, deze hoeft minder te koelen dan die van de K7. Je kan gewoon een 6 of 8cm kastkoeler op je koelblok zetten, deze moet sterk genoeg zijn (bijv. een delta fan)

[niet serieus bedoeld]
je kan ook een heavy metal cooler erop zetten, maar dan moet je de heatplate eraf halen. deze zal wel minder lawaai maken dan de 6800rpm fannetjes. Kosten: 180 guldentjes :)
[/niet serieus bedoeld]

• aatos
rob, hij heeft al een dikkere koeler, dus het zou zonde zijn deze niet te gebruiken. alleen zijn de fans te lawaaiig, dus moeten er andere fans op.

• Frank Timmer
Ok, bedankt allemaal :)

Komt het mij ff goed uit dat een vriend van mij binnenkort een hele lading spullen gaat bestellen bij bolderhardware!

Rob, is dat alleen een koeler of zit er ook een koelblok bij, want die heb ik niet nodig.

• aatos
bij bolder hardware vallen de verzendkosten mee, 10 piek..
Pagina: 1