Toon posts:

Up te graden desktop voor dagelijks gebruik + fifa online.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu mijn Dell dimension E520 uit 2006 z'n beste tijd wel gehad heeft, en hij de fifa 15 demo niet meer kan draaien, heb ik besloten dat het tijd is voor een nieuwe pc. Ik ben van plan deze voor het eerst zelf samen te stellen en te bouwen, omdat het me heel leuk lijkt om te doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn pc vooral gebruiken voor internetten, tekstverwerken, downloaden, films kijken en het spelen van fifa online (en een paar andere sportgames). Ik doe verder niet aan overklokken of videobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600/700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De enige componenten die ik voorlopig mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem zijn mijn beeldscherm, muis, keyboard, speakerset en printer

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een goede processor en videokaart nodig te hebben waarmee ik een aantal jaar vooruit kan zonder te hoeven upgraden. Ik heb niet veel opslag geheugen nodig. Momenteel heb ik twee harde schijven van 250 GB, maar de tweede heb ik nooit gebruikt en die ander is nooit vol geweest. Daarom dacht ik aan een SSD van 250 GB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk heb ik geen voorkeur, maar qua processor zegt mijn "gevoel" dat ik een Intel moet hebben. Dit is gebaseerd op marktaandeel en reviews op internet. Eigenlijk maar een magere onderbouwing dus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkst vind ik eigenlijk dat ie een aantal jaar meegaat en dat ik bijvoorbeeld fifa 18 er ook nog op kan spelen. Ook moet ie makkelijk te upgraden zijn door er alleen een nieuwe processor of videokaart in te hoeven plaatsen. Verder wil ik dat ie niet veel geluid maakt en dat de behuizing van normale grootte is (voor een ATX moederbord)

Ga je overklokken?
Nee

Ik zat zelf te denken aan het basisgamesysteem uit de BBG van september 2014. Maar volgens mij is dit voor mijn gebruik en wensen zelfs nog iets te zwaar (ik vind dat moeilijk in te schatten). Sowieso zou ik geen extra harde schijf erin zetten en misschien een iets minder zware videokaart. Wat vinden jullie? Met feedback en suggesties zou ik heel blij zijn en als jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 157,-€ 157,-
1MSI H97M-E35€ 70,75€ 70,75
1Club3D Radeon R9 280 royalKing€ 189,50€ 189,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,01€ 52,01
1Crucial MX100 256GB€ 89,95€ 89,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,66

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 22:35 . Reden: wensenlijst toegevoegd ]

Verwijderd

Is het echt alleen maar fifa, ook in de toekomst denk je of worden het ook zwaardere games? Alleen voor fifa volstaat een simpel goedkoop computertje al

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bijna goed!

Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
En hoe maak je nu zo'n leuk lijstje?

De Best Buy Guide is een goed uitgangspunt.

Succes!

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:46:
Het is wel de bedoeling dat je met een eigen lijstje/voorstel komt.
Ik hoopte door de BBG te noemen klaar te zijn, maar nu weet ik in ieder geval hoe het moet :)
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:42:
Is het echt alleen maar fifa, ook in de toekomst denk je of worden het ook zwaardere games? Alleen voor fifa volstaat een simpel goedkoop computertje al
Fifa is denk ik de zwaarste game die ik speel, maar ik hoop het over een paar jaar nog steeds te kunnen spelen in redelijke kwaliteit met dezelfde pc

• Downstar2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-02 20:38
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:42:
Mwoah fifa15 is toch wel heel wat anders dan voorgaande delen..
Kost zeker meer CPU kracht dan eerst, met name door het berekenen van die nieuw toegevoegde ignite engine..

Ik had verwacht dat mijn E8400 systeempje hem nog wel kon draaien, maar helaas..
Misschien ook maar eens kijken voor een update :P

• MK_
  • Niet online

MK_

Het lijstje wat je hebt is leuk, en zal ook prima werken, maar bied jammer genoeg geen uitbreidingsmogelijkheden. Daarnaast kan de GPU minder zonder prestaties in te leveren door de "oude" 7950 Boost te nemen (zelfde chip :)):
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97 GUARD-PRO€ 79,95€ 79,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1XFX TS 550W 80Plus Bronze€ 53,-€ 53,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 709,19

Laat de HDD eruit en dan is dit hét perfecte systeem voor jou :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 07:19:
Het lijstje wat je hebt is leuk, en zal ook prima werken, maar bied jammer genoeg geen uitbreidingsmogelijkheden.
Ik zie dat je een ander moederbord hebt gekozen. Had ie daardoor niet veel uitbreidingsmogelijkheden? En wat is precies het verschil?

En ik zie ook dat je een cpu koeler in het lijstje hebt gezet. Die staat niet in de bbg. Heeft dat met de andere videokaart te maken?

Ik heb vandaag wat reviews gelezen over de Sapphire HD 7950 en een aantal mensen zeggen dat ie veel geluid maakt en de ventilatoren niet denderend zijn. Klopt dat?

(sorry, dat zijn een hoop vragen....)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 22:28:
[...]

Ik zie dat je een ander moederbord hebt gekozen. Had ie daardoor niet veel uitbreidingsmogelijkheden? En wat is precies het verschil?
Grootste verschil is dat de GUARD-PRO 4 RAM sleuven heeft en de E35 maar 2. Naast dat in die GUARD de GPU beter gaat passen. Het ontwerp van de E35 is niet helemaal lekker.
En ik zie ook dat je een cpu koeler in het lijstje hebt gezet. Die staat niet in de bbg. Heeft dat met de andere videokaart te maken?
Nee, maar dat maakt je pc wel stiller. Je kan hem in principe weglaten. Het is niet noodzakelijk.
Ik heb vandaag wat reviews gelezen over de Sapphire HD 7950 en een aantal mensen zeggen dat ie veel geluid maakt en de ventilatoren niet denderend zijn. Klopt dat?
Ligt eraan, er is ook een versie met een reference koeler, die is erg luid. Deze heeft dat niet, en is derhalve al een stuk stiller. Maar je zal je GPU altijd horen tijdens het gamen, dat is inherent aan dat stukje techniek. Daarnaast heb je ook geen kast die het geluid extra dempt. Dat kan wel, maar daar betaal je dan natuurlijk ook voor.

• MK_
  • Niet online

MK_

Wou iets zeggen, maar dat komt dus op hetzelfde neer als dat hierboven :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vertrouw op jullie expertise en heb mijn wenslijst aangepast :) Ik heb er nog een optische schijf aan toegevoegd. Volgens mij heb ik zo wel een systeem waar ik weer wat jaartjes mee vooruit kan, en eventueel alleen hoef te upgraden.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97 GUARD-PRO€ 79,95€ 79,95
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,-€ 13,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,21

Hebben jullie verder nog tips wat betreft het bestellen van de onderdelen? Kan ik dat het beste zo veel mogelijk bij 1 winkel doen ivm de bestelkosten?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het beste wat je kan doen is onder je wenslijst klikken op "bestelkosten berekenen", dan berekent de pricewatch automatisch de goedkoopste combinatie van winkels. Meestal kom je dan uit op 2-3 winkels. Inclusief verzendkosten is dat dan het goedkoopst.

/edit: bij jou kom je dan uit op Megekko+afuture. Bij Afuture zou je dan alleen je processor bestellen. Je kan kijken hoeveel het scheelt als je die ook van Megekko haalt, dan heb je alles van 1 winkel (als je dat prettiger vindt).

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 14-09-2014 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik was al even zelf aan het zoeken en ik dacht juist dat ik beter alles bij Afuture kan kopen en de videokaart bij Alternate. Klopt die berekening wel? Zag ook dat bij Afuture momenteel geen verzendkosten worden berekend.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Volgens de PW kan je niet alles bij Afuture bestellen (hij zit er in ieder geval niet bij als je maximaal 1 winkel als filter instelt). En voor wat betreft verzendkosten, ik weet het niet zeker, maar veel webwinkels hebben boven een bepaald bedrag geen extra kosten, dus waarschijnlijk is dat bij Afuture ook het geval.

Op kleine onvolkomenheden na is de PW altijd juist voor wat betreft de prijs. Megekko is overigens ook een prima winkel. Heb er zelf ook wel eens wat besteld.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 14-09-2014 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk klopt het toch wel. Ik verkeek me op "prijs" en "subtotaal". Daardoor was het goedkoper om alles (behalve de processor) bij Megekko te bestellen. Dat heb ik inmiddels dan ook gedaan. Als het goed is krijg ik alle onderdelen op woensdag thuisgestuurd en dan kan ik aan de gang :)

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle hulp en ik zal jullie op de hoogte houden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gister alle onderdelen binnengekregen en heb vandaag het systeem in elkaar gezet. Maar helaas kreeg ik op het moment van de waarheid geen beeld :((

Alles lijkt wel te werken, want de computer en de fans gaan wel aan en ik zie de lichtjes branden. Alleen het beeld van mijn pc blijft zwart en ik heb geen idee hoe het komt. Ook maakt ie nauwelijks geluid. Ik zie wel dat de fans gaan draaien, maar ik heb niet het idee dat ie ook echt opstart. Alleen weet ik niet of dat misschien komt door de goede kwaliteit van de fans

Ik gebruik gewoon mijn oude beeldscherm (Samsung Syncmaster 2043nwx) met een vga aansluiting. Met een verlengstuk heb ik em aangeloten op 1 van de dvi slots op de videokaart. Daarna heb ik nog geprobeerd om mn beeldscherm aan te sluiten op het moederbord (op het vga slot), wederom zonder succes.

Heeft iemand misschien enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik hoop niet dat ik iets kapot gemaakt heb...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Wees er zeker van dat je aansluit op de dvi-i, aangezien dvi-d alleen digitale signalen uitzendt. Dat werkt niet via vga.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:52:
Wees er zeker van dat je aansluit op de dvi-i, aangezien dvi-d alleen digitale signalen uitzendt. Dat werkt niet via vga.
Dat heb ik gedaan. Het klinkt haast of ie niet echt opstart, maar dat alleen de fans gaan draaien en de lichtjes aangaan.

• MK_
  • Niet online

MK_

Steek anders eens het speakertje in dat bij je kast meegeleverd kwam, dan hoor je direct of er iets kapot is ja of nee (1 lang biepje is goed, meerdere piepjes is een foutmelding).

Verwijderd

Topicstarter
speakertje zit erin, maar ik hoor geen biepjes of iets

• MK_
  • Niet online

MK_

Geen enkel biepje? Als het goed is zou er minstens één biepje moeten komen.

Heb je wel de stroom verbonden naar de CPU?

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld de 2x 4 pins aansluiting naast de cpu? Ik heb zowel de 24 pin als de 2x4 pin aangesloten op het moederbord

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2014 23:05 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ben je zeker dat je ook de 2x4 kabel hebt aangesloten en niet de 6+2 kabel? Die fout word ook nog wel eens regelmatig gemaakt.

• teunw
  • Laatst online: 11-03-2025
Anders nog even kijken of je niet ergens een kabel los hebt zitten, dat wil ook nog wel eens gebeuren.
Gewoon even alles aanduwen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Spacers tussen het moederbord en de case? Anders het hangen en troubleshoot sticky doornemen die ergens op het forum rond dwarrelt.

Verwijderd

Topicstarter
MK1998NL schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:18:
Ben je zeker dat je ook de 2x4 kabel hebt aangesloten en niet de 6+2 kabel? Die fout word ook nog wel eens regelmatig gemaakt.
Ja daar ben ik zeker van. En ik heb alle kabels ook goed aangedrukt.
Ardjee schreef op woensdag 17 september 2014 @ 23:33:
Spacers tussen het moederbord en de case? Anders het hangen en troubleshoot sticky doornemen die ergens op het forum rond dwarrelt.
Uiteraard, anders zou het moederbord er niet eens in kunnen :) Heb je misschien een link van die post?

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03 16:16
Heb ook wel eens last van zoiets gehad. Kon het toen ook niet vinden.
Mijn oplossing destijds: alle kabels weer loshalen en alles opnieuw vastklikken. Daarna werkte de computer direct. Zat blijkbaar dus toch een kabel niet vast of fout.

Zoek desnoods een checklist welke kabels minimaal aangesloten moeten zijn voordat je je computer opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is me gelukt.... Ik heb beeld :)

Ik wilde m'n systeem al bijna weer helemaal opnieuw gaan opbouwen, maar gelukkig besloot ik op het laatst het te proberen met 1 reepje RAM geheugen. En toen had ik ineens wel beeld. Om zeker te weten dat dit het probleem was heb het andere reepje er weer ingeplaatst en toen had ik opnieuw geen beeld. Als laatst heb ik het nog een keer met 1 reepje geprobeerd (dit keer de andere om uit te sluiten dat het stuk is) en toen werkte het wel weer.

Hebben jullie enig idee waarom ik alleen kan opstarten met 1 reepje RAM geheugen? Heeft het misschien met de instellingen te maken? Ik heb ze namelijk wel op de correcte slots geplaatst (in slot 1 & 3 en daarna 2 & 4

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee of zelfde ervaringen?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 09:29

garriej

Ik las ondertieten.

Je hebt 2 RAMetjes. Het werkt als er 1 in zit. Maar heb je ze ook allebei los geprobeerd? misschien is 1 reepje brak, dat zou natuurlijk kunnen, als beide appart werken is dat niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:56:
Als laatst heb ik het nog een keer met 1 reepje geprobeerd (dit keer de andere om uit te sluiten dat het stuk is) en toen werkte het wel weer.
Ja dus :) Beide reepjes doen het dus gewoon.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
Dan is misschien een slot van je moederbord kapot. Andere sloten van je moederbord al geprobeerd?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-03 09:29

garriej

Ik las ondertieten.

Inderdaad, loop even alle sloten na 1 voor 1, als ze het dan beide niet doen in een specifiek slot kijken of je je mobo RMA kan sturen, of onder de wet koop of afstand en een nieuwe bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide reepjes in slot 1 & 3 gezet en 2 & 4. Beide keren werkte het niet. Ik heb alleen niet geprobeerd om 1 reepje alleen in slot 3 te plaatsen bijvoorbeeld.

Als ik thuis ben ga ik elk reepje in alle 4 de slots testen. Hopelijk is er niks kapot...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2014 10:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het lijkt erop dat dimm slot 3 & 4 niet werken.

Ik heb met beide sticks alle slots getest en ik kreeg alleen beeld wanneer ik één van de sticks in slot 1 of 2 had geplaatst. Beide sticks werken dus, maar wanneer ik één van de sticks in slot 3 of 4 plaats dan heb ik geen beeld. Is het misschien mogelijk dat ze uitgeschakeld zijn in de bios of iets dergelijks? Of zou mijn moederbord defect zijn?

• MK_
  • Niet online

MK_

Steek eens het bijgeleverde speakertje in in je MoBo, kijken of hij een foutcode aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan, maar ik hoor niks.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost!

Na wat gegoogle kwam ik op een forum terecht waar iemand met hetzelfde probleem een tip kreeg om de moederbord socket pins te checken. Omdat mij bij het opbouwen al opviel dat er 1 pinnetje verbogen leek, heb ik mn moederbord er weer uitgehaald en het pinnetje heel voorzichtig met een pincet weer op zn plek gezet. Daarna mn pc weer opgebouwd en hij start nu op met beide geheugensticks!

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Ben heel blij met het resultaat en dat ik em zelf heb opgebouwd geeft een voldaan gevoel :)
Pagina: 1