HD8570M 2GB performance?

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Ik heb sinds gisteren een nieuwe laptop en ben tegen een probleem aangelopen waar ik ondertussen niet zelf meer uit kom. Mijn nieuwe laptop zou oudere games als Assassins Creed Revelations makkelijk moeten kunnen draaien, echter is de performance echt bagger. Het gaat om een HP G081ND (kon hem niet vinden in de Pricewatch). Het betreft de volgende specificaties:

AMD A8-6410 Quad Core CPU @ 2 GHz
HD Mobility 8570M 2GB DDR3 GPU
8GB RAM
1TB HDD
15,6" (resolutie 1366x768).

Ik verwacht van deze laptop geen uitmuntende prestaties maar volgens mij moeten de wat oudere games toch zeker mogelijk zijn. Ik heb inmiddels Assassins Creed Revelations geïnstalleerd maar deze game is haast onspeelbaar. Ongeacht de instellingen en resolutie (!) blijft de framerate rond de ~24 hangen. Simcity draait op de laagste settings ook met ongeveer 20 FPS. De laatste drivers zijn geïnstalleerd en het energieschema staat ingesteld op 'Hoge Prestaties' (Aanbevolen door HP ook geprobeerd).

Het feit dat de framerate hetzelfde blijft ondanks de verschillende instellingen vind ik erg vreemd... Is dit normaal voor deze laptop?

[ Voor 4% gewijzigd door flashingst op 12-09-2014 19:54 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 10:43

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Waarschijnlijk een CPU bottleneck en gezien het een ddr3 grafische kaart betreft moet je daar ook niet teveel van verwachten, ga via notebookcheck controleren wat hij zou moeten halen in bv 3dmark en haal je daar gelijkwaardige resultaten mee dan houdt het op en is het niet softwarematig..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• flashingst
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:02:
Waarschijnlijk een CPU bottleneck en gezien het een ddr3 grafische kaart betreft moet je daar ook niet teveel van verwachten, ga via notebookcheck controleren wat hij zou moeten halen in bv 3dmark en haal je daar gelijkwaardige resultaten mee dan houdt het op en is het niet softwarematig..
Volgens deze site zou de 8570M met Simcity op lage settings met 1024x768 meer dan 70 FPS moeten halen. Ik haal net 20...

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01 20:56
Draait de laptop op het moment dat je de FPS test op de accu, of is ie aangesloten op het stroomnet? Het zou namelijk kunnen zijn dat hij een andere, lagere performance setting kiest, met name wanneer hij alleen op de accu draait. Dit kan je eventueel aanpassen via Control Panel > Power Options.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• flashingst
Moi_in_actie schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:13:
Draait de laptop op het moment dat je de FPS test op de accu, of is ie aangesloten op het stroomnet? Het zou namelijk kunnen zijn dat hij een andere, lagere performance setting kiest, met name wanneer hij alleen op de accu draait. Dit kan je eventueel aanpassen via Control Panel > Power Options.
Laptop staat aangesloten op netstroom...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Geen internetbrowser of mediaplayer (met hardwareversnelling) aanstaan in de achtergrond?
Dan wil de GPU soms 'vast' gaan zitten op medium-clockspeeds en dan heb je bagger prestaties tijdens games.

Check eventueel met een progje zoals GPU-z of de snelheid wel omhoog gaat van je GPU (kun je in van die grafiekjes zien).

• flashingst
Nemesizz schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:20:
Geen internetbrowser of mediaplayer (met hardwareversnelling) aanstaan in de achtergrond?
Dan wil de GPU soms 'vast' gaan zitten op medium-clockspeeds en dan heb je bagger prestaties tijdens games.

Check eventueel met een progje zoals GPU-z of de snelheid wel omhoog gaat van je GPU (kun je in van die grafiekjes zien).
Nee alle andere programma's zijn gesloten. Ik ga GPU-Z even checken...

UPDATE: GPU-Z leest 2 GPU's. De AMD Radeon R5 Graphics en de AMD Radeon HD 8500M....

[ Voor 7% gewijzigd door flashingst op 12-09-2014 20:24 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak moet je CrossFire inschakelen, zodat ze samen gaan werken en je FPS een boost krijgt, zie dit niet binnen CATALYST CONTROL CENTER uitgevinkt staan?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• flashingst
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:26:
Vaak moet je CrossFire inschakelen, zodat ze samen gaan werken en je FPS een boost krijgt, zie dit niet binnen CATALYST CONTROL CENTER uitgevinkt staan?
Ik zoek deze optie nu maar kan hem echt nergens vinden. Ook niet waar hij zou 'moeten' staan. GPU-Z geeft ook aan; CrossFire disabled (CrossFire available).

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

DDU draaien, laatste beta van AMD erop knallen en poging 2 wagen..

• flashingst
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 20:30:
DDU draaien, laatste beta van AMD erop knallen en poging 2 wagen..
Is het verstandig om de gewone drivers van de ATI site te halen of is het beter om deze driver van HP te downloaden? Op de site van ATI staan ook 2 verschillende opties (zowel voor de A8 serie accelerated APU's als voor de HD8000 series GPU). Er zijn dus feitelijk 3 drivers mogelijk.

1. De driver op de website van HP voor de G081ND
2. De Mobility HD8000-serie driver
3. De APU Accelerated A8-serie driver

Edit: kan het zijn dat de HD8000-serie driver en de APU A8-drivers dezelfde zijn? Aangezien ze op dezelfde dag zijn uitgebracht en beide 259MB zijn...

[ Voor 44% gewijzigd door flashingst op 12-09-2014 20:45 ]

• flashingst
Inmiddels de drivers die geïnstalleerd waren ge-deïnstalleerd met DDU en de originele AMD A8 drivers geïnstalleerd. Resultaat? 1 FPS in games. Games starten niet eens... Erg vreemd, vooral aangezien mobiele GPU's met dezelfde performance deze games makkelijk draaien. Een vriend van mij heeft een GT540M (die ongeveer hetzelfde zou presteren) en hij draait AC; Revelations op hele nette medium settings op 1366x768 resolutie.

3DMark 11 geeft 1159 bij de Performance (1280x720). Notebookcheck geeft 1305 aan icm met een i3-4000M die iets sneller is dan de A8-6410 in mijn HP. Wel opmerkelijk is dat 3DMark alleen de R5 graphics aangeeft en dat er nergens iets te vinden is over de HD8570M.

[ Voor 23% gewijzigd door flashingst op 12-09-2014 22:25 ]

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Als je in de bios kijkt kun je ook crosfire inschakelen als dat voor jou van toepassing is en je kan de hoeveelheid videogeheugen toewijzen naar je igpu max 2 gb.

Ik zou gewoon catalist 14.4 driver downloaden en instaleren van de amd site .
Daarna reboot en nog eens proberen.

Op die resolutie en niet al te hoge settings moet je makkelijk boven de 60 frames uitkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Japiegsxr op 12-09-2014 22:26 ]

• Hondhaai
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-01 10:28
Ik had met mijn laptop dat Minecraft super slecht draaide, bleek dat hij dat deed op de Intel HD Graphics 3000 van mijn CPU, ipv de GT555M in mijn Laptop. Bij het Nvidia configuratie scherm kon ik toewijzen welke programma's op welke gpu moesten draaien. Misschien dat games bij jou automatisch op de AMD A8-6410 Quad Core CPU @ 2 GHz draaien?

• flashingst
Japiegsxr schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:25:
Als je in de bios kijkt kun je ook crosfire inschakelen als dat voor jou van toepassing is en je kan de hoeveelheid videogeheugen toewijzen naar je igpu max 2 gb.

Ik zou gewoon catalist 14.4 driver downloaden en instaleren van de amd site .
Daarna reboot en nog eens proberen.

Op die resolutie en niet al te hoge settings moet je makkelijk boven de 60 frames uitkomen.
De BIOS toont verrassend weinig opties. Eigenlijk alleen maar informatie... De Crossfire optie is nergens te bekennen. Heb zowel de HP drivers als de gewone AMD drivers geprobeerd. Met alleen de gewone AMD drivers kan ik games amper opstarten.

Er is een optie van AMD om te kiezen of ik een game met energiestand of hoge prestatie-stand wil draaien. Dit scheelt wel aanzienlijk in performance maar het feit dat de FPS hetzelfde blijft ongeacht de settings van de game roept toch vragen op...

• flashingst
Als ik AC:Revelations draai dan zie ik in GPU-Z bij beide GPU's veranderende waardes. Het lijkt erop dat de APU Graphics gebruikt worden aangezien de stijging in temperatuur en de Memory Usage. Ook lijkt de 8500M-series ingeschakeld, alleen lijkt GPU-Z de temperatuur niet goed af te lezen en ik vind het apart dat de fanspeed naar 0% gaat zodra ik de game open (of dit wordt ook verkeerd afgelezen natuurlijk).

Hier de log van de R5 APU Graphics:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/99igef8bv/image.jpg

Hier de log van de 8570M Graphics:
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/rvq4rc5ft/8500m.jpg

Lijkt toch echt alsof er iets misgaat.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Kun je die interne r5 niet uitschakelen,lijkt erop dat hij die graka gebruikt.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• flashingst
Nee dat is onmogelijk vrees ik. Als iemand weet hoe...?

Het lijkt er volgens de logs op dat beide kaarten gebruikt worden.

Update: Heb in apparaatbeheer beide GPU's om de beurt uitgeschakeld en met 1 GPU wat games geprobeerd maar dit resulteert in 1 FPS, kom amper door het startscherm. Het vreemde is dat wanneer ik beide GPU's weer inschakel, de performance met hoge settings hetzelfde is als met lage settings (20-25 FPS). Het lijkt mij dat als de laptop het zwaar heeft met een game dat dan naarmate de instellingen hoger worden, de gameplay verslechtert. Dat is hier dus niet het geval.

[ Voor 142% gewijzigd door flashingst op 13-09-2014 23:58 ]

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-12-2025
Je hebt het over simcity met 70fps bij 1024x768 weet niet of dat de native resolutie van dat spel is maar denk niet dat je je resolutie op 1024x768 hebt staan? Zou daar het probleem kunnen liggen? 1024x768 is zo 2005.

* EDIT LAAT MAAR 15,6" (resolutie 1366x768).

[ Voor 10% gewijzigd door mike30 op 14-09-2014 13:47 ]

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:16
Heb je de driver van de 8570m Geinstalleerd aangezien die aan moet gaan niet de interne. Probeer nog eens ddu en fan de laatste brta driver van de 8000 serie kaart.

• flashingst
[message=42881850,ndriverrodebest schreef op zondag 14 september 2014 @ 14:28[/message]:
Heb je de driver van de 8570m Geinstalleerd aangezien die aan moet gaan niet de interne. Probeer nog eens ddu en fan de laatste brta driver van de 8000 serie kaart.
Inmiddels weer de laatste HP driver geïnstalleerd want anders kan ik überhaupt geen spel opstarten. Ik ga nog even de laatste beta-driver van AMD proberen te installeren en kijken wat het resultaat is.

In de GPU-Z logs lijken beide kaarten actief te zijn tijdens games. Of ik nou op 1366x768 speel met hoge settings of op 640x480 met laagste settings, FPS blijft hetzelfde...

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

vsync @ 30fps? Kijk eens of je vsync aan hebt staan, in je game instellingen.

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 14-09-2014 18:26 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• flashingst
millman schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:26:
vsync @ 30fps? Kijk eens of je vsync aan hebt staan, in je game instellingen.
Nee. Staat uit.

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Ik heb zelf een hp g6 met a8 4500m + hd7670 oftewel de voorloper van jou laptop. Ik meen me te herinneren dat ik vreemde problemen had bij het installeren van beta drivers. Daarnaast dual graphics werkt niet goed onder directx 9 hij schakelt pas in bij programma's van directx 10 of hoger.

http://www.amd.com/zh-tw/...ologies/dual-graphics#faq

Je moet de mobility drivers hebben:
http://support.amd.com/en.../mobile?os=Windows+7+-+32

Hier zeggen ze dat alleen de sterkste kaart gebruikt wordt wanneer je een programma hebt die alleen directx 9 ondersteund. Nu waren mijn ervaringen juist het tegenovergestelde (met oude drivers 13.11) dus heb ik de laatste driver geïnstalleerd en wat blijkt mijn losse videokaart wordt nu gebruikt ipv de APU _/-\o_ .

Misschien dat de nieuwste drivers ook bij jou helpen zo niet denk ik ook aan een cpu bottleneck.

[ Voor 77% gewijzigd door Arjantje op 15-09-2014 00:28 ]

• flashingst
Arjantje schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:30:
Ik heb zelf een hp g6 met a8 4500m + hd7670 oftewel de voorloper van jou laptop. Ik meen me te herinneren dat ik vreemde problemen had bij het installeren van beta drivers. Daarnaast dual graphics werkt niet goed onder directx 9 hij schakelt pas in bij programma's van directx 10 of hoger.

http://www.amd.com/zh-tw/...ologies/dual-graphics#faq

Je moet de mobility drivers hebben:
http://support.amd.com/en.../mobile?os=Windows+7+-+32

Hier zeggen ze dat alleen de sterkste kaart gebruikt wordt wanneer je een programma hebt die alleen directx 9 ondersteund. Nu waren mijn ervaringen juist het tegenovergestelde (met oude drivers 13.11) dus heb ik de laatste driver geïnstalleerd en wat blijkt mijn losse videokaart wordt nu gebruikt ipv de APU _/-\o_ .

Misschien dat de nieuwste drivers ook bij jou helpen zo niet denk ik ook aan een cpu bottleneck.
Ik heb inmiddels de laatste beta AMD driver geïnstalleerd en ik merk wel een klein verschil. Games draaien een stukje beter maar het is nog niet om over naar huis te schrijven. Ik ga nog proberen om de door jou voorgestelde driver te installeren en dan kijken wat daarvan het resultaat is.

Update: Ik zie nu dat ik die driver al eens geprobeerd heb, alleen is de bovenstaande hier de 32-bit versie.

[ Voor 4% gewijzigd door flashingst op 15-09-2014 01:18 ]

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Klopt ik zie het ik bedoelde deze:

http://support.amd.com/en...os=Windows%208.1%20-%2064

Heb je je energie settings al nagekeken dus alles op maximale prestaties? (Als je op je batterijtje klikt)

• flashingst
Arjantje schreef op maandag 15 september 2014 @ 15:11:
Klopt ik zie het ik bedoelde deze:

http://support.amd.com/en...os=Windows%208.1%20-%2064

Heb je je energie settings al nagekeken dus alles op maximale prestaties? (Als je op je batterijtje klikt)
Ja zeker. Ook verschillende standen geprobeerd.
Pagina: 1