Toon posts:

Symptomen van een dode SSD ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik nog nooit iets mee heb gemaakt als een kapotte SSD, vraag ik me af wat de symptomen daar voor zijn!

- PC valt zomaar uit op een willen keurige moment
- PC windows 7 update deed er extreem lang over om voltooien bij het afsluiten.
- Start niet meer in veilig modus, reboot automatisch weer!
- Last know configuration pakt hij ook niet meer, reboot autmatisch weer!
- De auto fix setup die je kan draaien geeft ook geen hoop, reboot automatisch weer!
- Stroom eraf halen inclusief bios batterij heeft ook geen nut blijkbaar!

Kan ik hier bij veronderstellen dat ik hier nu een dode ssd heb?
SSD merk crucial m4 128GB

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:16
Valt uit en blijft uit of doet hij een reboot dan is het namelijk een bsod, een dode SSD kan dit soort klachten veroorzaken, maar meestal is de SSD niet meer leesbaar of hij is heel traag zoals in de tijd van ide33.

Waarmee komt de bsod met booten? Dus even f8 rossen en kiezen voor automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uitschakelen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Verwijderd

Topicstarter
SpoekGTi schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:17:
Valt uit en blijft uit of doet hij een reboot dan is het namelijk een bsod, een dode SSD kan dit soort klachten veroorzaken, maar meestal is de SSD niet meer leesbaar of hij is heel traag zoals in de tijd van ide33.

Waarmee komt de bsod met booten? Dus even f8 rossen en kiezen voor automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uitschakelen
De laatste week viel hij ineens zomaar uit (dacht eerst aan foute ram of videokaart)en nu weer ook ineens maar met blijvende gevolgen, dat hij komt niet meer verder dan de laad scherm!

Dus de bsod komt na het laden van windows, dan blijft me scherm gewoon zwart en valt hij terug op het bootscherm van me moederbord en dan kan ik weer de F knopjes rammen :> voor een bepaalde optie of hij gaat automatische herstel proberen wat hij nog wel haalt! Maar geen succes mee behaald.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Laatste firmware al geinstalleerd? ivm 5000 uren bug?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• SpoekGTi
Dus even f8 rossen en kiezen voor automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uitschakelen <--- daar even voor kiezen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Verwijderd

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:24:
Laatste firmware al geinstalleerd? ivm 5000 uren bug?
:P ja die had ik al gehad! maar wacht dat was toch over het aantal read/writes acties en niet het aantal uren voor dit model?

• rikadoo
  • Niet online
Geen idee dacht dat alle M4`s dat hadden, maar goed als je de laatste FW hebt dan zal dit probleem iig niet van toepassing zijn bij jou probleem.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05-2025
Doe even een S.M.A.R.T test, kijk wat daar uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
SpoekGTi schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:24:
Dus even f8 rossen en kiezen voor automatisch opnieuw opstarten bij systeemfouten uitschakelen <--- daar even voor kiezen
krijg hierbij een STOP fout 0x0000007b.. nou dat is een hardeschijf issue indeed!
jammer!

Verwijderd

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:31:
Geen idee dacht dat alle M4`s dat hadden, maar goed als je de laatste FW hebt dan zal dit probleem iig niet van toepassing zijn bij jou probleem.
Ja alle M4 hadden deze bug, ik herinner nog me wel dat me pc zomaar ineens uitviel na zoveel minuten! bleek dus door die bug te komen :) die in de firmware zat!
Arthur-M. schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:32:
Doe even een S.M.A.R.T test, kijk wat daar uit komt.
Bios optie of software pakket of iets?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 17:42 ]

• rikadoo
  • Niet online
HDtune of CrystalDiskInfo kun je hiervoor gebruiken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Kan ook gewoon een corrupte driver zijn. Welke driver gebruik je voor de ssd?

Verwijderd

Topicstarter
rikadoo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 18:52:
HDtune of CrystalDiskInfo kun je hiervoor gebruiken.
;) Ik kom niet echt verder dat het windows laad scherm en daarna doet hij weer reboot met de zelfde stop error !

dus installeren gaat niet echt makkelijk!
Reepje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 19:27:
Kan ook gewoon een corrupte driver zijn. Welke driver gebruik je voor de ssd?
geen flauw idee maar ik heb daar niks aan veranderd de afgelopen ander half jaar! ;) pas na die 5000 uur bug had ik een update gedaan!

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 19:37 ]

Verwijderd

Dit verschijnsel, BSOD met 0x0000007B , heb ik ook wel 6 keer gehad enkele weken geleden.
Maar dan met een Samsung 840 PRO.
Mijn oplossing was :
Nieuwe installatie van W 7 PRO en daaqrna een backup vd partitie terug gezet met
EaseUS TODO Backup.
Omdat ik de duitse versie heb het volgende "Festplatte-und partitionsicherung " terug gezet.
Zou ook met een Image van Windows kunnen,dacht ik zo, maar ik was in 3 kwartier klaart.
Dus maw woorden het ligt niet aan je SSD.
Misschien heb je hier iets aan ,?

• Reepje
  • Niet online
De vraag is, heb je de laatste firmware. Leuke ssd's van crucial, maar firmware (was in het verleden) beetje slordig. Ik zou dus beginnen met een firmware update.
http://www.crucial.com/wc...rmware-update-070h-en.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Update

Half uur lang de stroom eraf te hebben gehaald, doet hij het eindelijk weer! #omg
Er stond inderdaad de laatste firmware op nu even S.M.A.R.T test.

Update

Error scan van HD geeft alles goed aan (alles is groen)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 22:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou bij HDtune geeft hij bij de tab healt verder niks weer"lege formulier" zelfs na de twee test die je kan doen.

Daarna heb ik crystaldiskinfo gedownload en er staat dat de gezondheidtoestand 96%
Dus dat lijkt me ook wel voldoende of moet ik me zorgen maken bij 96% met 11733 bedrijfsuren.

Vind het maar een raar wat er gebeurd is...

• Reepje
  • Niet online
Er komt iets meer bij kijken dan "goed" bij crystaldisk. Maak eens een screenshot. Misschien dat mensen hier daar wat op kunnen zien.
Als je bij hdtune een leeg veld vind, duidt dit al op een probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Reepje op 12-09-2014 22:29 ]

• SpoekGTi
Stomme vraag maar 7b kan ook controller probleem zijn, niet toevallig van ahci naar ide of raid gesprongen ?

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:28:
Er komt iets meer bij kijken dan "goed" bij crystaldisk. Maak eens een screenshot. Misschien dat mensen hier daar wat op kunnen zien.
Als je bij hdtune een leeg veld vind, duidt dit al op een probleem.
Misschien omdat het de freeware versie is van HDtune?

(plaatje)
http://i57.tinypic.com/2q81w20.png
SpoekGTi schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:51:
Stomme vraag maar 7b kan ook controller probleem zijn, niet toevallig van ahci naar ide of raid gesprongen ?
Nee stond gewoon op ahci!

• Reepje
  • Niet online
Ik zie niets slechts aan de ssd, ook geen kabelproblemen.

Blijft over dat je driver is geflipt, of een ander gaar software probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:20:
Ik zie niets slechts aan de ssd, ook geen kabelproblemen.

Blijft over dat je driver is geflipt, of een ander gaar software probleem.
inderdaad heel vaag software probleem :X , wat is eigenlijk de verwachte levensduur van een ssd ?

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:28:
[...]
wat is eigenlijk de verwachte levensduur van een ssd ?
Nu je de smart hebt, kan je dat toch zelf uitrekenen.
Bij "percent lifetime used" staat als waarde 4. Je hebt dus 4% verbruikt. Stel je hebt deze ssd nu 2 jaar in gebruik. Dan is de theoretische leeftijd 100/4 x 2= 50 jaar.

Dit slaat natuurlijk wel op de schrijfakties, en niet op de echte levenduur. Met grote zekerheid zal deze ssd om andere redenen wel eerder het loodje leggen.
Pagina: 1