Windows 8 vanaf usb stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 15:20
Dag allemaal!

Mijn vriendin heeft een laptop van werk. Aangezien ze met haar werkaccount moet inloggen is ze nogal beperkt in wat ze ermee kan. Zelfs updaten van browsers ed mag niet, gezien hier een administrator wachtwoord voor heeft die ze niet krijgt. Nu kan ik wel in de bios en bootmenu. Ik vroeg me af of het mogelijk was windows te installeren op een USB 3.0 stick zodat ze als ze hem zelf wil gebruiken gewoon de usb stick in kan pluggen en daar vandaan kan booten. Ik heb op internet hier nogal wat verschillende verhalen over gehoord. Iemand ervaring mee?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt me handiger om even na te vragen of dat überhaupt gewenst is/mag. Iemand die bij ons zijn laptop 'misbruikt' krijgt daar een officiële waarschuwing voor met mogelijk andere gevolgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Helemaal met DukeBox eens. Het is niet voor niets afgeschermd omdat ze niet willen dat gebruikers eigen software installeren en zo het netwerk van het bedrijf later infecteren met troep. Het feit dat ze het terecht het wachtwoord niet krijgt, anders heeft het ook geen zin iets af te schermen, zegt al genoeg.

Ook vanaf USB of cd starten kan mogelijk toch de huidige installatie besmetten en dan heb je een probleem als het werk hier achterkomt of dat deze software iets aanpast waardoor de laptop niet meer werkt.

Komt een leuke 2de hands laptop ipv dit soort actie te gaan doen. Je riskeert er vaak meer problemen mee dan je liefs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
Ik snap dat ze dat wachtwoord niet heeft, maar het idee is om als ik van de USB boot dan ook verder niks met de interne hdd te doen. De boel draait gewoon 100% van de USB dan. Zal het nog wel navragen, maar als ze niet willen dat je andersinds met die laptop werkt had ik wel verwacht dat ze de bios zouden beveiligen (incl bootmenu),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Ik zou dit volgende niet doen als ik jou was, maar goed misschien dat jij daar anders in staat. Pak een hirens boot cd/usb en sloop het admin wachtwoord van de laptop af :+

Kans dat vrouwlief in de problemen komt is natuurlijk aanwezig.

[ Voor 16% gewijzigd door garriej op 12-09-2014 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
garriej schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:16:
Ik zou dit volgende niet doen als ik jou was, maar goed misschien dat jij daar anders in staat. Pak een hirens boot cd/usb en sloop het admin wachtwoord van de laptop af :+

Kans dat vrouwlief in de problemen komt is natuurlijk aanwezig.
Daarom wil ik dat ook niet doen ;) Ik vind het goed dat de omgeving van haar werkgever beveiligd is. Ik dacht alleen dat alle hardware ook te gebruiken is zonder de interne hdd. Dus Windows op een andere hdd (usb stick) en de interne hdd in die windows versie uitschakelen. Dan kan er voor werk geboot worden van de hdd. Voor vrije tijd kan er geboot worden van de USB. Een laptop zonder winrar, vlc, up to date browsers, spotify, is gewoon niet handig. Kan zelfs geen NPO kijke nomdat er silverlight ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Punt is dat je niet kan uitsluiten dat je USB windows niet iets op de HDD uitspookt.
paulklooster schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:08:
..maar als ze niet willen dat je andersinds met die laptop werkt had ik wel verwacht dat ze de bios zouden beveiligen (incl bootmenu),
Het bedrijfsleven is wat anders dan de gemiddelde school... daar werkt het meeste op basis van afspraken en vertrouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 12-09-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

DukeBox schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:22:
Punt is dat je niet kan uitsluiten dat je USB windows niet iets op de HDD uitspookt.

[...]

Het bedrijfsleven is wat anders dan de gemiddelde school... daar werkt het meeste op basis van afspraken en vertrouwen.
En toch heeft mevrouw geen admin rechten, dan timmer je toch ook je bootmenu en bios dicht, anders doe je maar half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Technisch is het volgens mij gewoon mogelijk http://lifehacker.com/how...from-a-usb-dri-1565509124

Maar zolang de interne hd erin zit zal je altijd een risico houden om fouten te maken (met gevolgen).
Je zou eventueel via de Bios elke keer de interne hd aan en uit kunnen zetten, maar dat is ook niet echt praktisch.
Ik zou het zelf niet doen....

[ Voor 17% gewijzigd door fm77 op 12-09-2014 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:18
Windows 8 To Go is wat je zoekt. Er zijn maar een beperkt aantal USB drives die officieel ondersteund worden. Geen van allen goedkoop geloof ik. Maar wat al eerder aangehaald is en veel belangrijker, is de vraag of de werkgever het toestaat.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:22
DukeBox schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:22:

[...]

Behalve een systeembeheerder, die werkt gewoon met policies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het niet handiger zijn een losse laptop aan te schaffen? Zoveel kosten die dingen tegenwoordig ook niet meer. Dan heb je tenminste zekerheid geen gedoe te krijgen m.b.t. overtreden IT beleid van $bedrijf.

Dat het BIOS niet is voorzien van een wachtwoord, lijkt me eerder iets dat de IT afdeling is vergeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2014 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:51:
Dat het BIOS niet is voorzien van een wachtwoord, lijkt me eerder iets dat de IT afdeling is vergeten.
Of niet nodig acht omdat de afspraak gemaakt is dat je je laptop gebruikt zoals je deze hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitSec
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-07 09:21
Je kunt een Live usb Stick maken van win7/win8 alleen heb zelf geen ervaring met die 2 op een live usb.
heb wel ooit ubuntu en backtrack gerunt vanaf mijn usb

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Crahsystor schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:24:
Windows 8 To Go is wat je zoekt. Er zijn maar een beperkt aantal USB drives die officieel ondersteund worden.
Windows 8 To Go is enkel beschikbaar in Windows 8(.1) Enterprise. Dat is niet een editie van Windows 8 waar je als normale consument aan kan komen tenzij je over MSDN of een Volume Licensing contract beschikt. En dan nog zitten er wat haken en ogen aan.
paulklooster schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:20:
Een laptop zonder winrar, vlc, up to date browsers, spotify, is gewoon niet handig. Kan zelfs geen NPO kijke nomdat er silverlight ontbreekt.
Misschien dat haar baas geen zin heeft in al die troep op een laptop?

Waarschijnlijk heeft je vriendin ook een contract of overeenkomst moeten ondertekenen bij het in ontvangst nemen van de laptop. Doorgaans staat in die contracten vaak dat je niet zomaar dingen kan of mag veranderen aan de laptop. Als je systeembeheer afdeling een beetje goed is zit de BIOS of UEFI ook dicht gespijkerd.
Let ook dat misschien bitlocker actief is op het systeem. Door een extra Windows op een USB stick erbij te doen kan de TPM besluiten dat het systeem niet meer veilig is. Dan boot de laptop niet meer totdat er een speciale code is ingevoerd. Die code heeft systeembeheer. Dan moet je vriendin dus met de billen bloot gaan. Met alle gevolgen van dien.

Laptops zijn niet duur meer, een beetje laptop die geschikt is voor Internet, Office etc. kost je enkele honderden euro's. En de V&A op Tweakers staat ook vol met laptops ter overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Enterprise is beschikbaar als je een volume licentiecontact hebt inderdaad. Dan moet je ook nog actieve Software Assurance hebben op Windows Upgrade. En Upgrade werkt alleen vanaf Professional/Business.

Enterprise (Subscription) Agreements hebben altijd de beschikking via VLSC over Enterprise aangezien alle desktops worden gelicenceerd en SA er altijd bij zit. Hetzelfde geldt voor Open Value Subscription

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1