Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwzdoorn
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-09 18:37
Beste Tweakers,

Na wat speurwerk en suggesties ben ik nu van plan een eigen eGPU te maken met een MSI GTX 770. Mijn huidige MBP 15" (2011) ga ik via thunderbolt en TB > Expresscard 2.0 connecten waardoor ik al weet dat ik iets aan performance ga verliezen.

Ik heb al iets onderzoek gedaan naar P34L / P34H maar heb hierbij wat advies nodig. Welke onderdelen heb ik precies nodig? Ik wil eerst alles compleet zonder chasing doen, hiervoor bedenk ik later een oplossing.

- Power supply
- MSI GTX 770 (http://tweakers.net/price...force-gtx-770-gaming.html)
- Sonnet Echo Expresscard Pro Thunderbolt (2.0)
- Expresscard cable
- Thunderbolt cable
- P3AL / P34H module.. (maar welke?)

Mis ik dan nog iets? Heeft iemand ervaring met deze setup?

Mijn budget ligt op max 500 euro.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

Alhoewel ik geen verstand heb van thunderbolt en whatnot, lijkt het met wel verstandig dat die kaart genoeg power krijgt...

Zie ook dat het een PCI-E 2.0 1x connectie is, ik raad dat dus echt met klem af.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 12-09-2014 15:13 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gaat het überhaubt qua drivers werken? Is wel een Mac natuurlijk...

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ostheer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 09:56
Waarschijnlijk heb je inmiddels al actie ondernomen, maar ik heb een vergelijkebare setup. In mijn geval een HP Zbook 15 i.c.m. een MSI GTX 770 Gaming, via Expresscard 2.0.
Ik heb een 'EXP GDC' gebruikt, deze heb ik via Taobao gekocht. Deze initieel getest met een GTX 980 van een vriend van me, en dit werkte. Daarna heb ik via V&A een MSI GTX 770 gekocht.

Het is inderdaad een PCIe 2.0 x1 link, performance is bij mij ongeveer 70% van het normale. :P

TDP van de kaart is officieel 230W, maar ik gebruik een externe Dell 220W ATX voeding.
Alles werkt, er is echter wel een aantal eigenaardigheden, te weten:
1. mijn tweede monitor die via VGA is aangesloten op de interne Intel HD4600 geeft een soort artefacten wanneer de 770 beladen word (idle is er dus niks aan de hand). :?
2. De analoge sound output van de in de laptop geïntegreerde geluidskaart geeft crackling en piept op de achtergrond, gelijktijdig met de visuele artefacten op het tweede scherm. De frequentie en hevigheid van de audio distortion hangt merkbaar samen met de visuele artefacten (ook hier: idle is het prima).
3. Heel af en toe een onverklaarbare blackout van zowel het hoofdscherm (op de 770) en het tweede scherm (op de 4600), dit is zowel onder load als idle gebeurd.

Ik sta voor een raadsel. 8)7

Hoe draait het systeem bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Ik zit ook aan een dergelijk systeem te denken. Alleen wil het met zo'n mini PCi-E kaart doen.
Ik heb een Dell Optiplex 7010 Ultra small form factor.

Op het moederbord zit een PCI-E minicard (halve hoogte volgens mij). Op internet lees ik dat een PCI-E minicard de specificatie heeft van een PCI-E x1 slot.

Wat zou het performance verlies zijn als ik zo'n PM100C (PCI-E minicard naar HDMI) i.c.m. een PE4C (voor PCI-E x16 kaarten) aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:00

Thomg

Aww yiss

Immens, x1 is desastreus voor de performance van de kaart.

Kheb hier nog een x1 naar x16 riser liggen waarmee ik het kan testen met mijn 780Ti, maar dit is best wel "Water is nat" werk.

[ Voor 52% gewijzigd door Thomg op 28-02-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Thomg schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:35:

Kheb hier nog een x1 naar x16 riser liggen waarmee ik het kan testen met mijn 780Ti, maar dit is best wel "Water is nat" werk.
Maar Ostheer schrijft dat hij een performance heeft van ongeveer 70% van het normale. Hij gebruikt een express card, welke ook een specificatie heeft van PCI-E x1.

Als ik op wikipedia kijk heeft een PCI-E 2.0 x1 een bandbreedte van 4 Gbit/s, voor x16 moet wordt dat dus 64 Gbit/s.
Is dit het enige waar je naar moet kijken?

Tuurlijk als de bandbreedtje van mini pci-e slot x1 is ga je daar nooit de prestaties van een x16 halen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraveDog
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-01-2024
Ik ga zelf een setup bouwen zodra ik de nieuwe pro 15" in mijn bezit heb ( Hopelijk na de zomer )
en gezien je budget zou je dit ook kunnen toepassen.

AKiTiO Thunder2 PCIe Box ( strip deze )
Koop verder:
Cooler Master Elite 130
PSU
ATX Jumper Switch
16x Powered Riser
Thunderbolt cable: Apple Thunderbolt Cable (2.0 Meters)

Deze setup wordt op het Tech forum ( forum.techinferno.com ) steeds vaker toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Thomg schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 16:35:

Je hebt toch geen riser kaart nodig om dat te testen. Je moederbord heeft vast wel een PCIe x1 poort, daar passen ook PCIe x16 kaarten in, de achterkant van het slot is open. De pinnen die dan geen contact maken, dienen alleen voor meer bandbreedte maar zijn verder niet essentieel voor de werking van een uitbreidingskaart.

En ik denk dat jij de impact van PCIe bandbreedte zwaar overschat. Lees dit artikel maar even door http://www.guru3d.com/art...ce-analysis-review,1.html, voor een enkele GTX 980 maakt het in games maar een paar FPS verschil of je nu PCIe 1.1 x16 of PCIe 3 x16 gebruikt (bij SLI maakt het wel een groter verschil). Nu is PCIe 2.0 x1 nog een stuk minder bandbreedte dan PCIe 1.1 x16, maar die tests geven toch een indicatie dat de prestaties lineair afnemen met de bandbreedte, dus weer maar een paar fps, en bovendien vereist een GTX 980 meer bandbreedte dan een GTX 770 (omdat die simpelweg veel sneller is) dus zal de invloed van de bandbreedte ook kleiner zijn.

Vergeleken met de bottleneck die de mobiele processor vormt bij dit soort opstellingen (zeker als je een MacBook Air met een low voltage ultrabook dualcore gebruikt), is die beperkte bandbreedte verwaarloosbaar. Als je geen quadcore hebt (en voldoende RAM), zie ik het nut eigenlijk niet van een gamekaart aan te sluiten op een laptop, behalve dat het wel een leuk project is "omdat het kan".
Pagina: 1