Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 12:27
Ik zit met een vraagje waar ze me bij de Belastingdienst ook niet echt verder konden helpen.
Eind oktober 2013 een huis gekocht. Een kennis heeft voor mij de belastingaangifte gedaan voor 2013 en in december HRA voor mij aangevraagd vanaf 1 januari met een formulier voorlopige aangifte 2014.

Nu krijg ik keurig netjes HRA. Maar van de maanden november en december 2013 heb ik niks ontvangen omdat het vanaf 1 januari 2014 inging. Waarom hier voor gekozen is weet ik zo niet. Hij kon me er zo ook niet mee helpen.

Weet iemand hoe je dit nu kunt realiseren?
Daarnaast vroeg ik me nog af: ik krijg nu de maximale HRA terug, maar zou graag maar een klein deel ontvangen om zo te wennen aan het steeds lager wordende maandbedrag. Hoe is dit te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 14:52
Het gaat om voorlopige teruggaaf, dit is niet met terugwerkende kracht aan te vragen als het goed is.

Dat gebeurd nu eigenlijk via de IB aangifte 2013, VT is een soor van voorschot hierop eigenlijk.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het is voor mij beetje vreemde materie. Ik dacht eerst dat ik met de HRA teruggaaf in januarie gelijk die van november en december kreeg omdat ze zouden kunnen nagaan dat mijn hypotheek op 31 oktober is ingegaan. Maar volgens mij is dat een hersenspinsel van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5 jaar is de termijn dat je HRA terug kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 14:52
HRA is niet meer dan dat je de rente van je hypotheek aftrekt van je bruto-loon. Als je dan IB-aangifte gaat doen krijg je geld 'terug', omdat je minder loonbelasting moest betalen dan dat je werkgever voor je afgedragen heeft.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

de maanden van 2013 en je eenmalige kosten zijn verrekend in de IB aangifte over 2013.

Wat je nu per maand terug krijg is je voorlopige teruggave 2014 welk volgend jaar in de aangifte over 2014 weer wordt verrekend en zo verder

je kan simpel met het programma VT 2014 je verzoek aanpassen. of dit over 2014 nog nut heeft betwijfel ik aangezien we al weer bijna aan het einde zitten

gebruik dadelijk het programma vt 2015 en wijzig je verzoek

[ Voor 32% gewijzigd door Ray op 12-09-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dus feitelijk heb ik het al teruggekregen via de aangifte van 2013 en hoef ik deze maandbedragen niet met terugwerkende kracht terug te vragen?

Hoe zit het dan met de WOZ? Mijn WOZ waarde van de woning is een stukje hoger uitgevallen. Opgegeven was 160K (als schatting van het kadaster omdat de huidige WOZ nergens beschikbaar was), deze werd door de gemeente dit jaar op 191k getaxeerd en is uiteindelijk 170K. Dit wordt dan met de aangifte in 2014 gecorrigeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Binnetie schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:03:
Dus feitelijk heb ik het al teruggekregen via de aangifte van 2013 en hoef ik deze maandbedragen niet met terugwerkende kracht terug te vragen?
Klopt, als de IB2013 goed ingevuld is wel. Dus daar moet wel de rente die je betaald hebt in vermeld zijn.
Hoe zit het dan met de WOZ? Mijn WOZ waarde van de woning is een stukje hoger uitgevallen. Opgegeven was 160K (als schatting van het kadaster omdat de huidige WOZ nergens beschikbaar was), deze werd door de gemeente dit jaar op 191k getaxeerd en is uiteindelijk 170K. Dit wordt dan met de aangifte in 2014 gecorrigeerd?
Voor de WOZ waarde wordt de WOZ van het jaar waarvan de IB aangifte is genomen, en die heeft vaak een peildatum van een jaar eerder. Dus voor IB2014 gebruik je WOZ beschikking 2014, en die heeft als peildatum (vaak) 1-1-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dankjewel. Ik bedoelde inderdaad die met peildatum 1-1-2013. Ik ga even navragen of hij de rente over die 2 maanden heeft meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ie dat niet heeft gedaan kun je altijd nog opnieuw aangifte doen over 2013. Weet alleen niet of dat dan ook digitaal kan.
:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Piper

No guts, no glory

Ik zou overigens ook gaan twijfelen aan de kennis van je kennis over belastingzaken als 'ie je hier niet mee kan helpen, maar dat ligt misschien ook aan mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 19:26
Als je je belastingaangifte goed gedaan hebt dan heb je als het goed is een paar duizend euro teruggekregen voor de eenmalige aftrekbare kosten. Heb je rond april-juli geen paar duizend euro van de belastingdienst ontvangend dan zou ik me nog eens achter de oren krabben.

Je kan prima een nieuwe voorlopige teruggaaf invullen waarin je de verwachte rente op de helft zet. bijvoorbeeld op 3000 euro per jaar. die overige 3000xbelastingtarief krijg je dan in april-juli het jaar erna netjes bijgestort(zolang je de aangifte goed invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zoals al eerder gezegd, de voorlopige aangifte is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk ( Behalve misschien voor je eigen cashflow ). Als je veel te veel terug krijgt, dan moet je bij je daadwerkelijke aangifte terugbetalen, heb je te weinig gehad dan krijg je dat bij je aangifte alsnog.

Je geeft ook aan dat je eigenlijk maar een gedeelte van je maandbedrag van HRA wil ontvangen. Dat is eenvoudig te regelen in je voorlopige aangifte, vul daar gewoon een lager bedrag in voor de geschatte hypotheekrente, en dan krijg je ook meteen minder terug. Bij je daadwerkelijke aangifte moet je natuurlijk wel de echte bedragen invullen.
The Eagle schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:03:
Als ie dat niet heeft gedaan kun je altijd nog opnieuw aangifte doen over 2013. Weet alleen niet of dat dan ook digitaal kan.
:)
Ja je kunt gewoon via de aangifte applicatie nogmaals een aangifte invullen, die vervangt dan de eerder ingediende.
Piper schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:29:
Ik zou overigens ook gaan twijfelen aan de kennis van je kennis over belastingzaken als 'ie je hier niet mee kan helpen, maar dat ligt misschien ook aan mij..
Inderdaad, dat is hetzelfde als iemand onderhoud aan je auto laten plegen, maar als je vraagt waar het gaspendaal voor is dat hij je niet kan helpen :?

[ Voor 55% gewijzigd door Woy op 12-09-2014 10:51 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1