Actieve monitoren of stereo amp/receiver+speakers?

Pagina: 1
Acties:

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuw appartement. Voor in de woonkamer houd ik gewoon mijn huidige setup; die bevalt en voldoet namelijk prima.

Nu wil ik in mijn werkkamer (12m², rechthoekig) echter ook een leuke audio-setup neerzetten. Nu zit ik heel erg te twijfelen tussen het kopen van

1) een losse stereoversterker (liefst met ingebouwde DAC) aangesloten op een paar bookshelf Hifi-speakers.
Hierbij zat ik te denken aan de Monitor Audio Silver 2 of de Jamo C 803.

2) een tweetal actieve studiomonitoren met een USB-DAC.
Hiervoor heb ik mijn oog op de Adam A7X.

Maar goed, dat zijn nog even details, al geven ze wel een indicatie van mijn budget (€1200 give or take). Het ziet er naar uit dat ik met optie 2 veel makkelijker binnen mijn budget blijf, aangezien een losse amp toch ook al snel €500 kost.

Nu vroeg ik me echter af in hoeverre de gebruikelijke beweringen over studiomonitoren kloppen. Dat ze een vlakkere curve geven afgezet tegen de frequentie en dat ze in het bijzonder zijn bedoeld voor nearfield listening. Vooral dat laatste ingtrigeert mij. Hoezo zijn bepaalde speakers voornamelijk bedoeld voor nearfield? Heeft dat dan iets te maken met de directionaliteit van het geluid en dus zeg maar de 'luisterhoek'? Of is het iets anders / broodje aap?

Zijn er met dit budget nog kwaliteitsverschillen verder? Ik heb het idee dat jij in de Hifi-wereld wat meer betaalt voor design (en ook wel voor naam/faam/gebakken lucht) dan bij monitoren. Dat gezegd hebbende vind ik het design van monitoren wel echt spuuglelijk, om eerlijk te zijn, maar ze staan niet in de woonkamer dus dat maar op zich niet héél veel uit.

Ik begrijp dat er geen "one size fits all"-antwoord is, maar een aantal eigen observaties/tips worden zeker gewaardeed!

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Heeft dat dan iets te maken met de directionaliteit van het geluid
Dat is wel de kern van het verhaal. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, gezien de kwaliteitsverwachtingen die men van monitoren heeft, is het maken van een non-directionele speaker moeilijker dan het maken van een directionele speaker. De hifi-fabrikanten hebben het in die zin dus moeilijker dan de monitorfabrikanten. Je verwacht van je hifi-speaker immers dat ie in de hele kamer goed klinkt en niet per se alleen recht ervoor. Vooral hoogfrequent geluid is directioneel, dat maakt dat directionaliteit hoofdzakelijk wordt bepaald door het design van de tweeter en in het bijzonder de waveguide die eromheen zit.

Het merendeel van de tweeters, zowel in monitors als hifi-speakers, is tegenwoordig dome en die zijn al minder directioneel dan cone tweeters van "vroeger". Dat maakt aan de ene kant dat monitorspeakers tegenwoordig minder directioneel zijn, aan de andere kant zie je tegenwoordig ook veel hifi-speakers die niet per se een heel uitgebreid ontwikkelde waveguide hebben. Dat zal enerzijds een cosmetisch dingetje zijn, anderzijds zal de huidige stand van techniek van de dome tweeter zelf dat wellicht minder belangrijk gemaakt hebben.

Nu kan een monitorfabrikant dus besluiten om totaal geen aandacht te besteden aan de directionaliteit van een monitor om zo kosten te besparen. In de praktijk zie je dat echter niet vaak, en wordt het tegenwoordig ook voor monitoren een selling point dat ze minder directioneel zijn.
De Adams zijn met hun "X-Art"-tweeter dan weer een beetje een vreemde eend in de bijt, die heeft een 4 inch diafragma, wat volgens hen overeenkomt met een 2" normale tweeter: "Equiv. Diaphragm Ø" noemen zij het, dat zal refereren naar een normale dome tweeter neem ik aan, maar het is enigszins vaag. Nu zal een grotere tweeter in de regel directioneler klinken dan een kleinere, wat mij doet vermoeden dat de A7X best nog wel eens een vrij directionele speaker zou kunnen zijn. Ik heb even gekeken bij Dynaudio en KRK, en die leveren in hun grotere speakers resp. een 1.1mm en 1mm tweeter mee, en zijn daardoor minder directioneel.

Hifi-gear heeft ook zeker een designcomponent waarvoor je betaalt, maar je moet ook zeker het praktische verschil tussen hifi en studio niet uit het oog verliezen: bij studiomonitoren betaal je voor gebalanceerde ingangen, 2 geheel gescheiden versterkingssystemen met elk hun eigen voeding en volumeregeling en nog wat van die dingen. Dan is er nog de ergonomie: een hifi-receiver heeft een afstandsbediening, volumeregeling voor beide (alle) speakers, makkelijk schakelen van ingangen, decoderen van surround-signalen en je hoeft geen stroomsnoer naar al je speakers te leggen, je kunt met 1 druk op de knop het hele systeem aan- en uitzetten, etc. Bij studiomonitoren zit er meestal een mengtafel tussen om volume te regelen en inputs te bieden. Je zou daar wel een pre-amp of iets dergelijks voor kunnen kopen, maar dat gaat ook zo weer een paar honderd kosten, wil je iets dat in verhouding staat tot de kwaliteit van de rest van de set. Ik zou er in ieder geval niet signaal van een headphone pre-amp van een DAC voor gebruiken. En ik zou het zeker niet in het digitale domein (d.w.z. op je computer/geluidskaart) regelen.

De mooiste setup is een hifi-receiver met pre-outs, zodat je een onversterkt signaal door kunt sturen naar je studiomonitoren en toch een receiver hebt om al dat andere gedoe te regelen. Echter ga je dan dus dubbele versterkers kopen waar je vervolgens de versterker in je receiver nooit van gebruikt, dus dat is redelijk zonde. Er zijn ook passieve studiomonitoren te krijgen, die kun je zonder problemen op een goede hifi-receiver aansluiten, maar die zijn redelijk zeldzaam (er lijkt bijv. geen passieve variant van de A7X te zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 12-09-2014 03:35 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Bedankt voor je helder en uitgebreid antwoord! Ik kan en zal de opstelling zo maken dat directionaliteit geen probleem is. Ik was eerder benieuwd hoe dit nu zat.

Qua ergonomie heb je een goed punt; daar moet ik nog eens over nadenken. Echter kan ik het belangrijkste punt, het volume, prima mbv de DAC regelen. Ik zat te denken aan een DAC met USB in en XLR uit. Ik moet me er nog in verdiepen, maar ik zat te denken aan de Xonar Essence One ofzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Ahh ok, de Xonar Essence is 1 van de weinige apparaten (behalve dan in het pro-audiogebeuren, daar zullen er meer zijn, maar die hebben vaak ook meteen weer een bak met features die je nooit zult gebruiken) met een volumeregeling op de speakeruitgangen (en nog losgekoppeld van de headphone ook), die zal de truc wel doen. Maar het ding kost dan ook bijna net zoveel als een instapreceiver :P