MacBook Air mid 2013 batterij laad niet op

Pagina: 1
Acties:

• JelteV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 15:42
ik heb een macbook air gekregen die een probleempje heeft. De vorige eigenaar heeft hem echt bijna niet gebruikt.

Alles werkt prima, echter laad de batterij niet meer op.
Als ik de adapter aansluit komt er rechtsboven in het batterijtje netjes een stekkertje te staan. Echter blijft hij maar de melding geven dat hij niet oplaad.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/28ceosy.png

Hij is nu net een klein weekje buiten de garantie.
iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:53
Lijkt me sterk dat een 2013 model al buiten de garantie is?

Rebooten en dergelijke werkt niet? SMC en PRAM resets geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

WTM

consumentenrecht claim bij de verkoper, hopen dat het apple store zelf is die doen niet zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Ja wilde net het zelfde zeggen. Anders kan je ook een andere lader uitproberen

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
Nee, helaas reboot of SMC reset werken niet.
PRAM nog niet geprobeerd, al twijfel ik een beetje of dit het kan zijn. Al kan het geen kwaad.

En even terug naar de winkel waar hij gekocht is gaat het helaas niet worden. Hij is gekocht in Portugal bij een elektronica zaak.
Ik heb nog wel de originele bon.

[ Voor 37% gewijzigd door JelteV op 12-09-2014 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mocht je het probleem niet zelf kunnen oplossen, dan zou ik even telefonisch contact opnemen met Apple en het probleem uitleggen.

Volgens mij kun je de Macbook ook afgeven bij bijvoorbeeld A-mac:
http://www.a-mac.nl/klantenservice/service

Je kunt nog ook langs een winkel gaan en je Macbook even testen met een oplader daar.

Zit er geen vuil in de connector van de Macbook? Licht het lampje wel op op de oplader?

[ Voor 4% gewijzigd door BillSpaarbank op 12-09-2014 08:51 ]

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelteV
ja, als de oplader aangesloten is brand het lampje.
Soms oranje, meestal groen. De macbook doet het dan ook, je kan er gewoon op werken.

De batterij geeft alleen altijd aan dat er 42% aan batterij in zit.
Zodra je de oplader alleen los laat dan gaat de macbook direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:23
Gewoon langs gaan bij apple, dit hoort bij een product van deze waarde nog niet te gebeuren. Apple is met dit soort zaken aardig soepel.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 13:17
BlackMonkey schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:23:
Gewoon langs gaan bij apple, dit hoort bij een product van deze waarde nog niet te gebeuren. Apple is met dit soort zaken aardig soepel.
Behalve dat TS zegt hem te hebben gehad, niet duidelijk van wie en waarvandaan en dat hij een charge probleem heeft, over het algemeen denk ik nu aan een geval vochtschade, vaak is het onderdeel wat meteen niet meer werkt de accu of hij heeft inderdaad een defecte accu al lijkt het me met dit symptoom echt het eerste

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik zou er even mee langs Apple. Bij 93 cycles hoort de accu het nog gewoon te doen. Zie ook dit tabelletje: http://support.apple.com/kb/HT1519 waar ze bij 1000 cycles voor een batterij van een Air pas over 'opgebruikt' spreken.

Dat hij in Portugal is gekocht maakt niet uit, ik heb een Air uit Hongkong ook zonder problemen laten repareren in Nederland (rare vlekken in scherm). Die van mij is echter nog wel in garantie...

Hoop voor je dat ze het uit coulance willen vervangen :) Misschien is de Apple Store in Amsterdam nog wel het beste, die schijnen over het algemeen wat soepeler te zijn daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ondanks dat er lang niet gereageerd is, denk ik hier wel op de juiste plek te zitten.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Mijn macbook air 2011 laadt sinds 2 dagen niet meer op. Wel wordt de batterij herkent (19% geladen) en de lader herkent, deze brand tevens groen licht.

Ik heb de PRAM en SMC methode geprobeerd, helaas geen effect.
De batterij is vorig jaar vervangen en heeft 152 cycli. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

Wat nu??

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 18:13
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:35:
Hallo,

Ondanks dat er lang niet gereageerd is, denk ik hier wel op de juiste plek te zitten.
Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Mijn macbook air 2011 laadt sinds 2 dagen niet meer op. Wel wordt de batterij herkent (19% geladen) en de lader herkent, deze brand tevens groen licht.

Ik heb de PRAM en SMC methode geprobeerd, helaas geen effect.
De batterij is vorig jaar vervangen en heeft 152 cycli. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

Wat nu??

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Dat is vervelend! Is het puur een kwestie van niet opladen of valt de MacBook ook uit zodra deze zonder oplader wordt gebruikt? Download even "Coconut Battery". Dit programma geeft wat meer info weer over de conditie van de accu. Zo zal je kunnen zien wat de gezondheid is etc.

Ik zou toch nogmaals een SMC reset proberen en nogmaals een PRAM. Bij een PRAM reset is het echter belangrijk dat je ervoor zorgt dat de MacBook Air 3x opnieuw opstart. Pas bij de 3e keer worden bepaalde waarden hersteld die niet bij 1 of 2x gebeuren.

Laat even weten hoe dit verloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb zojuist beide nogmaals geprobeerd, helaas geen resultaat.

Vervolgens heb ik coconutBattery gebruikt, zie de afbeelding.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img673/9105/ZCbvJa.png
(Tevens te zien dat de voeding wel herkent wordt)

Zonder voeding gaat de laptop over op batterij. (deze laadt dus alleen niet op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Het lijkt erop dat de accu wel helemaal intact is. Kortom, met de batterij is niets mis. Ik vermoed dat het ligt aan het MagSafe / DC-in board (dit is een klein onderdeel dat ervoor zorgt dat de lader verbindt met het moederbord).

Het is een niet al te duur onderdeel van $50,- (https://www.ifixit.com/Ma...-2011-I-O-Board/IF188-069). Dit kan je zelf ook wel vervangen of iemand die technisch bekwaam is.

Het is nu anders toch gokken geblazen. Het kan de schuld zijn van 3 dingen:

1. MagSafe board (zie link) <-- de website link geeft ook een aantal reacties weer van mensen met hetzelfde probleem. Dit lost het op!
2. De accu zelf
3. Moederbord

Ik denk dat het MagSafe board het meest waarschijnlijk is.

P.S. Heb je ook al een eens een andere lader geprobeerd? Het kan zijn dat er iets intern mis mee is waardoor hij niet goed oplaadt.

[ Voor 6% gewijzigd door Idutchman op 09-04-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik zou idd eerst ff een andere lader proberen voor je hem open maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een andere lader geprobeerd, helaas ook geen succes.

Dan ga ik de DC-in board maar bestellen. Hopen dat daarmee het probleem verholpen is.
Zodra ik het binnen heb en het vervangen is, zal ik laten weten of het probleem verholpen is.

Alvast vriendelijke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Succes! Laat inderdaad even weten hoe dit loopt. Ik vermoed dat dit het probleem oplost! Zorg ervoor dat je de iFixit handleiding hanteert bij het vervangen van het DC-in boardje. Dan kan er vrij weinig misgaan als je rustig de tijd neemt :)

[ Voor 46% gewijzigd door Idutchman op 14-04-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wonderen bestaan. Na 3 weken geen opgeladen accu werd ik vandaag wakker en tot mijn verbazing was de accu 100% opgeladen. Onderdelen wel besteld, maar dat is dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas was het eenmalig.
Gelukkig had ik alle onderdelen om het I/O-board te vervangen al in huis. Vanmorgen aan begonnen en met succes. I/O board vervangen en de laptop laadt weer op! Heel erg bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:41:
Helaas was het eenmalig.
Gelukkig had ik alle onderdelen om het I/O-board te vervangen al in huis. Vanmorgen aan begonnen en met succes. I/O board vervangen en de laptop laadt weer op! Heel erg bedankt voor de hulp.
Super! Ik was er al vrij zeker van dat dit het probleem zou verhelpen! >:) . Veel plezier met de Air!
Pagina: 1