• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:31
Voor een nieuwe laptop voor mijn grootouders, zoek ik een antwoord op de volgende vraag. Ik heb twee laptops op het oog, beide dezelfde fabrikant met identieke hardware. Het enige verschil is de processor, in de ene laptop zit een Celeron N2830, in de andere laptop een Pentium 3558U.

Nu is mijn vraag welke beter is. Volgens de Intel Ark is de Celeron N2830 http://ark.intel.com/nl/p...0-1M-Cache-up-to-2_41-GHz sneller op het gebied van kloksnelheid, turbo, grafische snelheid en TDP ten opzichte van de Pentium 3558U http://ark.intel.com/nl/p...r-3558U-2M-Cache-1_70-GHz.

Klopt dit? De laptop met Celeron N2830 is namelijk goedkoper (€70) dan de laptop met de Pentium 3558U. Iemand die kan bevestigen dat de N2830 beter is, of hebben jullie andere gedachtes?

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

Wat gaat er met de laptop gebeuren? Simpel websurfen? Dan maakt het vrij weinig uit wat je gaat doen. Haal dan de Pentium en besteed die 70 euro in een SSD.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik zou sowiso voor een pentium gaan hoor!, misschien wel een g3258, dan kan je hem oc'en en dan is ie vele malen sneller dan een gewone celeron en koost nog steeds minder!

• MaZeLe
thorgal21 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:48:
Wat gaat er met de laptop gebeuren? Simpel websurfen? Dan maakt het vrij weinig uit wat je gaat doen. Haal dan de Pentium en besteed die 70 euro in een SSD.
Maar de Celeron is goedkoper en in mijn ogen sneller, of klopt dat niet?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
Nee, zo makkelijk is dat niet te stellen. Je zal zelf benchmarks moeten bekijken, maar de Celeron is afgeleid van de Atom architectuur, welke dus in die trage netbooks zit. De Pentium daarentegen is een low power processor gebaseerd op de normale Core i-architectuur. Daardoor heeft de Pentium een veel hogere IPC, wat zoveel wil zeggen dat ze per kloktik (veel) meer berekeningen doet dan de Celeron. Dus de processors puur op kloksnelheid vergelijken is een slecht idee.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
thibautb schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:53:
Ik zou sowiso voor een pentium gaan hoor!, misschien wel een g3258, dan kan je hem oc'en en dan is ie vele malen sneller dan een gewone celeron en koost nog steeds minder!
Die kan niet in die/een laptop en zeker niet OC t/m zeg 4,4 GHz ;)

• MaZeLe
GENETX schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:04:
Nee, zo makkelijk is dat niet te stellen. Je zal zelf benchmarks moeten bekijken, maar de Celeron is afgeleid van de Atom architectuur, welke dus in die trage netbooks zit. De Pentium daarentegen is een low power processor gebaseerd op de normale Core i-architectuur. Daardoor heeft de Pentium een veel hogere IPC, wat zoveel wil zeggen dat ze per kloktik (veel) meer berekeningen doet dan de Celeron. Dus de processors puur op kloksnelheid vergelijken is een slecht idee.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb inderdaad even bij passmark gezocht (stom dat ik daar zelf niet op ben gekomen 8)7 ), zij zeggen inderdaad dat de pentium sneller is (http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=2213&cmp[]=2293).

Bedankt voor de antwoorden. Nu dit uit de lucht is, kan ik gaan bedenken wat werkelijk nodig is. Bedankt!

Verwijderd

Had je toevallig nog een link naar de desbetreffende laptops?
Nieuwschierig ik ben.

• MaZeLe
http://www.dell.com/nl/p/...-3542-laptop/pd?ref=PD_OC en http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-15-3531-laptop.

Ik ben zelf gecharmeerd van deze laptops en heb ze al een aantal keren mogen uitproberen, alleen vaker in een hoger prijssegment.

Verwijderd

Ik begrijp je keuzes. Ze zien er beiden strak uit.
Ik hoop dat Opa en Oma blij zullen zijn met hun nieuwe laptop!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thibautb schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:53:
Ja, grootouders willen natuurlijk gaan OCen 8)7

Grow up...
GENETX schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:04:
Dit.

Wat je altijd moet doen om appels met appels te vergelijken is op te zoeken welke cores die dingen gebruiken en daar reviews van lezen (in dit geval Bay Trail vs Haswell).

Bay Trail/Silvermont is een enorme vooruitgang tov de oudere Atom ontwerpen, maar komt nog steeds niet in de buurt van de reguliere Core-lijn qua performance per clock. Dat komt puur door compromissen om stroomverbruik omlaag te krijgen.

Bottom line is dat de Bay Trail geval een netbook is, terwijl de Haswell een low-end laptop is. Dag en nacht verschil.

Maareh...

Waarom wil je je grootouders eigenlijk een laptop aansmeren, en waarom een van deze twee ultra low-end gevallen?

Meeste grootouders die ik ken zijn ondertussen redelijk slechtziend en krakkemikkig. Ergononie is belangijk, en dat is per definitie crap met een scherm dat aan toetsenbord vast zit, en om beetje de boel te kunnen lezen hebben ze een groot scherm nodig.
Oh, en performance is volstrekt onbelangrijk, want ze willen alleen foto's of filmpjes van de kleinkinderen kijken en verder wat webbrowsen enzo.

Ik zou daarom veel eerder een groot, goed scherm (24" IPS ofzo) aanraden met een nettopje eraan vast. Of als ze echt onderweg bezig willen zijn een Ultrabook (met bijbehorend budget helaas), maar niet zo'n vleesch-noch-visch craptop als deze twee :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-09-2014 14:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb het topic dus duidelijk niet goed genoeg gelezen..., dacht dat het zag of celeron of pentium, dus dacht ik direct aan g3258, maarja, ik zou nog steeds gaan voor een pentium hoor...

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:45

P_Tingen

omdat het KAN

dion_b schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:40:
[...]
Maareh...

Waarom wil je je grootouders eigenlijk een laptop aansmeren, en waarom een van deze twee ultra low-end gevallen?

Meeste grootouders die ik ken zijn ondertussen redelijk slechtziend en krakkemikkig. Ergononie is belangijk, en dat is per definitie crap met een scherm dat aan toetsenbord vast zit, en om beetje de boel te kunnen lezen hebben ze een groot scherm nodig.
Oh, en performance is volstrekt onbelangrijk, want ze willen alleen foto's of filmpjes van de kleinkinderen kijken en verder wat webbrowsen enzo.

Ik zou daarom veel eerder een groot, goed scherm (24" IPS ofzo) aanraden met een nettopje eraan vast. Of als ze echt onderweg bezig willen zijn een Ultrabook (met bijbehorend budget helaas), maar niet zo'n vleesch-noch-visch craptop als deze twee :o
Tja, weet jij veel, misschien zijn de grootouders van TS nog aardig vlug en gezegend met goede ogen. Mijn schoonmoeder is 67, oma van 6 kleinkinderen waarvan de oudste 19, nog zo vlug als water en ziet als een havik. Ik bedoel maar, niet iedereen is direct afgeschreven na zijn 65e

Daarbij, misschien doen ze inderdaad niet heel veel met een computer, hebben ze er niet veel geld voor over of krijgen ze de laptop kado van TS. In alle gevallen kan ik me voorstellen dat een laptop aantrekkelijker (want goedkoper) is dan een nettopje + monitor of een ultabook.

Ik ben het wel met je eens dat de performance waarschijnlijk (ja, gevaarlijke aanname) geen drol uitmaakt in dit geval. Als de laptop voor normale huis, tuin en keukenzaken gebruikt wordt is een Celeron meer dan zat. Ik zou dan het prijsverschil liever willen gebruiken voor een SSD. Dan voelt alles lekker vlot aan en heb je geen last van inkakkende performance vanwege veel windows updates en dergelijke.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Ik zou ook eerder een kleine pc + beeldscherm aanraden, iets als een BRIX.

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 12-09-2014 15:20 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P_Tingen schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:52:
[...]

Tja, weet jij veel, misschien zijn de grootouders van TS nog aardig vlug en gezegend met goede ogen. Mijn schoonmoeder is 67, oma van 6 kleinkinderen waarvan de oudste 19, nog zo vlug als water en ziet als een havik. Ik bedoel maar, niet iedereen is direct afgeschreven na zijn 65e
Bij gebrek aan concrete info moet je het doen met aannames. Mijn schoonouders zijn ook in die leeftijdscategorie, maar m'n grootouders zijn allemaal dood, overleden op leeftijden varierend van 35 tot 97...

Ik heb proberen op te zoeken hoe oud TS was, maar geen info in profiel. Dus aannames. Gemiddelde Tweakers zit tegenwoordig ergens middenin de twintig, met gemiddeld iets van 27 jaar tussen generaties. Dus 25+54=79 voor gemiddelde leeftijd grootouders. Nu had mijn opa (degene die 97 werd) op die leeftijd nog vrolijk een boederij waar hij bloemen voor de exportmarkt verbouwde - en trouwens een computer met email voor de rest van de familie iets met "internet" deed (hij was in 1989 79 :7 ). Maar dat is niet bepaald gemiddeld dus te verwachten voor grootouders van TS als hij ons niets vertelt :o

Meeste mensen van 79 hebben niet meer beste ogen en geen hoge computing eisen ;)
Daarbij, misschien doen ze inderdaad niet heel veel met een computer, hebben ze er niet veel geld voor over of krijgen ze de laptop kado van TS. In alle gevallen kan ik me voorstellen dat een laptop aantrekkelijker (want goedkoper) is dan een nettopje + monitor of een ultabook.
Oneens. Juist omdat hoge resolutie geen eis is, kun je prima een 22" of 24" scherm kopen voor < EUR 200, en een nettopje kost niet meer. Kortom, voor zelfde geld als zo'n laptopje meer dan twee keer schermoppervlak.
Ik ben het wel met je eens dat de performance waarschijnlijk (ja, gevaarlijke aanname) geen drol uitmaakt in dit geval. Als de laptop voor normale huis, tuin en keukenzaken gebruikt wordt is een Celeron meer dan zat. Ik zou dan het prijsverschil liever willen gebruiken voor een SSD. Dan voelt alles lekker vlot aan en heb je geen last van inkakkende performance vanwege veel windows updates en dergelijke.
Eens, binnen bepaalde marges. Heb nog geen Bay Trail systemen gehad maar wel oudere Atoms en die waren gewoon voor sommige desktoptaken hemeltergend traag, al rustte je ze uit met SSD (heb hier een OCZ Vertex 2 liggen die ik uit zo'n systeem gehaald heb voor ik het aan m'n schoonvader doneerde O-) )

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bay Trail is wat dat betreft wel een enorme verbetering, dion_b. Out of order execution enzo. Heb zelf ervaring met een NUC met een 2820 erin, en een simpele Kingston 60GB ssd, en dat werkt echt goed voor het standaardwerk hoor.

Hier stond een dode link.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 14:05
Wat dion_b zegt, licht systeempje met een relatief groot scherm en dan Ubuntu erop. Scheelt je een aantal telefoontjes per week omdat 'er weer een toolbar in de weg zit'
Pagina: 1