Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbruik switch, gemeten met Cresta RCE-1106

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 14:59
Ik snap het even niet meer. Ik heb twee switches. Ik heb tevens de links naar de support/spec page erbij gezet, samen met het maximale verbruik volgens deze support pages.
  1. Netgear FS108p (support: 40 Watt max)
  2. Zyxel gs-108b (support: 6.48 Watt max)
Nu heb ik beide switches aangesloten en met m'n Cresta RCE-1106 gemeten hoeveel ze gebruiken. Zie hier het resultaat. Sorry voor de brakke foto's :)

Eerst de Netgear (ik moet erbij vertellen dat ik maar twee apparaten heb aangesloten op de NIET-PoE poorten)Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/Netgear%20FS108p.jpg
En hier een foto van de Zyxel (met 5 apparaten aangesloten)Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/Zyxel%20gs-108b.jpg

Nu mijn vragen:
  1. Wat geeft de energiemeter nu precies aan qua wattage? Hoeveel Watt gebruiken de apparaten nu precies? 3 of 30 Watt??
  2. En als de specs van de Netgear zeggen dat deze max 40 Watt verbruikt... hoe kan het dan dan -in mijn geval- het verbruik zo véél minder is? Komt dit echt omdat ik maar twee van de acht poorten in gebruik heb, en dan ook nog eens de niet-PoE poorten?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Je kan er beter even een 40W gloeilamp erbij aansluiten. Die een paar minuten laten branden zodat het verbruik stabiel is, en dan de switches erbij pluggen en kijken met hoeveel het verbruik stijgt. Dat is vervolgens het gebruik van je switch. Je meter kan zo'n laag verbruik niet nauwkeurig meten, ook de lage powerfactor (0,50 in het scherm) helpt niet mee. Een gloeilamp heeft een pf van 1,0 en daar kan de meter beter mee overweg.

Maar lage verbruik klopt opzich wel hoor, heb eens een 5port Gbit switch van TP-Link gemeten en die verbruikte ook extreem weinig.

Die Cresta heb ik overigens zelf ook, en heb het idee dat hij de meeste dingen wel aardig nauwkeurig meet. Heb in de meterkast een slimme energiemeter, en daar stijgt het verbruik bijna exact hetzelfde als wat de Cresta aangeeft bij een apparaat.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2014 21:05 ]

• smeerbartje
Ok, de Cresta moet ik dus lezen als respectievelijk 3,038 en 4,058 Watt?

• ThinkPad
Nee.

Het getal wat je na de 3 (eerste foto) en de 4 (tweede foto) ziet staan is de power factor.

De meter geeft dus 3W en 4W aan, maar zoals ik zei, de vraag is hoe betrouwbaar dat is. Daarom even een ohmse last (pf = 1) zoals een verwarmingselement, of een lamp (ook een verwarmingselement :+ ) toevoegen in je meetsetup.

• smeerbartje
Ik ben even niet in de gelegenheid om dat te doen. Gaat dat een factor 10 schelen of hebben we het dan over een paar Watt? Want 4 Watt op jaarbasis is natuurlijk nog steeds geen tientje.

• ThinkPad
Een paar watt denk ik :)

• smeerbartje
Nou, dat weet ik wel genoeg :).
Thanks voor je snelle info!
Pagina: 1