• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:48
Hallo Tweakers,

Ik zit op het moment midden in een verhuizing naar en een gezins woning.
In de nieuwe woning wilik de Wi-Fi goed geregeld hebben.
Op het moment zit ik te denken om twee keer en cisco WAP 371 te kopen.
Deze zijn te clusteren waardoor beide als 1 groot netwerk functioneren.
Ik wil ze clusteren zodat ik overal in het hui en perfect dekkend 5Ghz netwerk heb draien daar al mijn dradloze apparatuur dit aankan.
Daarbij komt er een Ziggo 180/18Mbit verbinding waar ik optimaal gebruik van wil maken, ook middels de draadloze appraten en ik vermoed dat zulke snelheden niet te behalen zijn over de 2.4Ghz frquentie
Ik heb al met Ziggo geregeld dat ik het Cisco modem/router krijg welke 4 gigabit ethernet porten heeft zodat er geen bottleneck ontstaat op de poorten.
Bekabeling door het huis is allemaal CAT5E welke ook ruim voldoende moeten zijn.
Nu zit ik naar het prijskaartje te kijken en zie dat dit geintje 400 euro gaat kosten.
Hier komt dus de ham vraag, is er een betere oplossing?
Dat het 400 euro kost vind ik opzich niet erg als het dan maar goed werkt, uiteraard is goedkoper voor eenzelfde performace ook niet erg;)
Ik weet dat dit met de Cisco oplosing goed en stabiel zal werken, en het belangrijkste is dat alles als 1 netwerk functioneert en ik maar een ssid zie op mijn apparaten.
Daarbij zal met de Cisco en naadloze overgang plaats vinden wat en must is als ik zoveel geld uitgeef:)

Graag hoor ik jullie meningen:)

Mini

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Ten eerste zou ik de device verdelen over beide banden, zelf heb ik alle mobiles/tablet/enz. Op de 2,4GHz band en alle snelle (laptops) devices op 5GHz. Maar dat staat los van de AP's die je in gaat zetten.

Wat ook los staat is de keuze voor het modem. Zodra je modem en router in één device hebt, geeft dat voordelen maar vooral nadelen. Dat er Gigabit poorten op zitten betekent niet dat het modem ook op Gigabit routeert. Ik zou dus persoonlijk altijd kiezen voor een losse router.

Goed, dan mijn advies: afhankelijk van of je aan twee AP's genoeg hebt (hoe kom je tot die conclusie?) zou je goed kunnen kiezen voor AP's van Ubiquiti. Scheelt een hoop geld (ten opzichte van de Cisco's) en worden onder serieuze Tweakers bejubeld. En daarmee kan je voldoen aan al je eisen!

Zoek anders eens op Ubiquiti Unifi hier op GoT.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
lier schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:29:
Ten eerste zou ik de device verdelen over beide banden, zelf heb ik alle mobiles/tablet/enz. Op de 2,4GHz band en alle snelle (laptops) devices op 5GHz. Maar dat staat los van de AP's die je in gaat zetten.

Wat ook los staat is de keuze voor het modem. Zodra je modem en router in één device hebt, geeft dat voordelen maar vooral nadelen. Dat er Gigabit poorten op zitten betekent niet dat het modem ook op Gigabit routeert. Ik zou dus persoonlijk altijd kiezen voor een losse router.

Goed, dan mijn advies: afhankelijk van of je aan twee AP's genoeg hebt (hoe kom je tot die conclusie?) zou je goed kunnen kiezen voor AP's van Ubiquiti. Scheelt een hoop geld (ten opzichte van de Cisco's) en worden onder serieuze Tweakers bejubeld. En daarmee kan je voldoen aan al je eisen!

Zoek anders eens op Ubiquiti Unifi hier op GoT.
Bedankt voor de reactie Lier,

Er zal in een later stadium een losse router achter het Ziggo apparaat komen tezamen met een Switch.
Hier moet ik alleen even wat geld voor sparen, de verbouwing kost al genoeg;)

De conclusie dat ik aan twee AP's genoeg heb trek ik uit de ervaring op werk.
Hier hebben we een wap321 hangen op de zolder en beneden is er dekking echter heb ik dan maar 2 van de 5 streepjes op mijn telefoon.
Het pand waar ik in werk is van vergelijkbare grote van het huis waar ik ga wonen.
Als er dus een AP geclusterd beneden geplaatst word zou ik overal volledige dekking moeten hebben door het clusteren.
Het merk welke je oppert heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord en zal hier onderzoek naar doen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Inderdaad Ubiquiti Unifi maar dat is al gezegd :)

Waar je wel even op moet letten is dat je niet op basis van afmetingen kan bepalen of het thuis ook gaat werken met het zelfde aantal aps. Er spelen zoveel meer factoren mee (muren, type muur, storing van buren.andere apparaten,vloeren/ondervloeren.)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:39
Ik zou ook eerder voor de Ubiquiti oplossing gaan, goede ervaring mee itt instap small business spul van Cisco. Wel geen zero handoff gebruiken op de Unify AP's maar een minimum RSSI instellen als je wil roamen (beide AP's zelfde SSID dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
Ik heb even snel onderzoek gedaan naar Ubiquiti Unifi en zou dan voor vergelijkbare specs als de Cisco WAP371 uitkomen op de volgende.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC - UniFi 3.0
Beide hebben 2.4Ghz en 5Ghz met een Wi-Fi snelheid van 1.3Gbps.
Beide zijn te clusteren echter kost de Cisco oplossing net geen 400 euro en kost de ubiquiti oplossing net geen 600 euro.
Dit is toch een aanzienlijk verschil welke ik niet kan rechtvaardigen naar het vrouwtje toe.
Welke Ubiquiti hebben jullie in gedachten die de Cisco WAP371 kan matchen, ik persoonlijk heb echt nog nooit van het merk gehoord.

Het pand waar ik in werk is wel redelijk vergelijkbaar met het huis waar ik ga wonen, zelfde grote, zelfde bouwjaar.
Om die reden maak ik de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
andy88 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:17:
Ik zou ook eerder voor de Ubiquiti oplossing gaan, goede ervaring mee itt instap small business spul van Cisco. Wel geen zero handoff gebruiken op de Unify AP's maar een minimum RSSI instellen als je wil roamen (beide AP's zelfde SSID dus).
Beste Andy,

Is de WAP121 niet het instap model en de 321/371 niet het medium gedeelte?

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:24
Ik heb zelf de WAP371 in huis, 3 stuks totaal en het werkt prima en een stuk prettiger dan Unifi wat ik een hele tijd heb gebruikt. De WAP heeft ook geen aparte server software nodig of wat dan ook, je kunt simpelweg 1 access point als master maken (met backup van anderen) in een Single point setup en het werkt prima (roaming van 1 naar de ander). De 371 is met 2.4 en 5Ghz AC support (tot 1gb/s). De 321 is het instapmodel met single band 2.4.

De WAP371 heeft ook een gemakkelijke GUI die super snel werkt en overal bereikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 20-09-2014 14:32 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:39
De WAP heeft ook geen aparte server software nodig of wat dan ook
Unify's hebben ook geen server nodig. Controller is alleen nodig voor initieele set up en als je instellingen wilt wijzigen.
het werkt prima (roaming van 1 naar de ander).
tcviper, hoe roamen jouw Cisco's dan zonder controller? Dan laat je de keuze om te roamen toch bij het end user device of heb ik het verkeerd? In dat geval zal roamen goed, slecht of redelijk werking afhankelijk van welke apparaat de gebruiker heeft (Windows, OS X, iOS, Android etc).
Beste Andy,

Is de WAP121 niet het instap model en de 321/371 niet het medium gedeelte?
Klopt, al moet ik je eerlijk zeggen dat ik niet al te veel ervaring heb met de Cisco producten en wel met de Unify oplossing. Werkt bij meerdere klanten naar tevredenheid, het grootste deel heeft gewoon de (goedkoopste) single band 2,4 ghz AP's hangen en zelfs met de vreselijk vol zittende WiFi band werkt dit overal super.

[ Voor 28% gewijzigd door andy88 op 20-09-2014 19:29 ]

• tcviper
Uhm, dat legde ik hierboven dus uit, de WAP series gebruikt een single cluster setup en een van de access points word een soort van controller die alles regelt en onderling communiceren ze via LAN om roaming goed te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Even dit topic tot leven brengen.
Ik heb onlangs een netwerk gebouwd met 4 stuks Cisco WAP 371 's en kreeg tot mijn grote verbazing verschillende klachten.
Met name Iphones raken continu de verbinding kwijt met het netwerk, of verkiezen 3G of 4G verbindingen boven de WiFi verbindingen.

Zelf heb ik getest met mijn Iphone6 en had nergens last van, maar toen diegene voor wie ik het gebouwd heb het wilde gebruiken bleek het idd voor geen meter te werken.
Ook roaming werkt voor geen meter. Op de Cisco site staat notabene in de documentatie dat deze access points "Fast Roaming" ondersteunen, maar hoe dit dan geconfigureerd moet worden is niet terug te vinden in de administrator guide.

Iemand meer deze ervaring ? AP's zijn voorzien van laatste firmware, setup met behulp van de Single Point setup. Uiteindelijk heb ik het enigsinds werkend gekregen door de 5gh radio's maar uit te zetten en nog een aantal features die default wel aan staan.

Ik werk normaal met de proffesionele versie met WiFi controllers van Cisco zonder een centje pijn maar dit product maakt me tot op heden toch diep bedroefd, de Dlink access points die er stonden gaven minder gedoe dan dit "premium" spul van Cisco.

Ben benieuwd wat jullie ervaring is, en met name hoe jullie de SSID's hebben opgezet, gebruiken jullie dezelfde voor de 5ghz en 2,4 Ghz band (hetgeen in mijn Wifi Controller omgeving geen centje pijn is) of gebruiken jullie hier andere SSID's voor ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kan doen, is "oude meuk" van Cisco kopen op ebay. Ik bedoel dan de professionel spul, en niet dat consulmenten apparatuur. Vaak worden daar nog goed werkende AP's aangeboden van bedrijven. Zo heb ik een Cisco 1120 AP gekocht, en upgrade gedaan met een 54 Mbps kaartje. Werkt al 7 jaar (uptime is > 2200 dagen). Rocksolid.

Ok, je kan zeggen, dat is allemaal "oud" maar kijk maar rond.... Je kan heel interessante dingen vinden....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met 2e-hands professioneel spul moet je wel even opletten dat je het wel kan gebruiken. Soms heb je losse controllers nodig, soms heb je aparte licenties nodig en vaak heb je redelijk wat kennis nodig om ze goed te configureren. Geluid en electrisch verbruik van professioneel spul zijn vaak ook aanzienlijk, al zal dat bij wifi-apparatuur wel meevallen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
cyclone schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:48:
Even dit topic tot leven brengen.
Ik heb onlangs een netwerk gebouwd met 4 stuks Cisco WAP 371 's en kreeg tot mijn grote verbazing verschillende klachten.
Met name Iphones raken continu de verbinding kwijt met het netwerk, of verkiezen 3G of 4G verbindingen boven de WiFi verbindingen.

Zelf heb ik getest met mijn Iphone6 en had nergens last van, maar toen diegene voor wie ik het gebouwd heb het wilde gebruiken bleek het idd voor geen meter te werken.
Ook roaming werkt voor geen meter. Op de Cisco site staat notabene in de documentatie dat deze access points "Fast Roaming" ondersteunen, maar hoe dit dan geconfigureerd moet worden is niet terug te vinden in de administrator guide.

Iemand meer deze ervaring ? AP's zijn voorzien van laatste firmware, setup met behulp van de Single Point setup. Uiteindelijk heb ik het enigsinds werkend gekregen door de 5gh radio's maar uit te zetten en nog een aantal features die default wel aan staan.

Ik werk normaal met de proffesionele versie met WiFi controllers van Cisco zonder een centje pijn maar dit product maakt me tot op heden toch diep bedroefd, de Dlink access points die er stonden gaven minder gedoe dan dit "premium" spul van Cisco.

Ben benieuwd wat jullie ervaring is, en met name hoe jullie de SSID's hebben opgezet, gebruiken jullie dezelfde voor de 5ghz en 2,4 Ghz band (hetgeen in mijn Wifi Controller omgeving geen centje pijn is) of gebruiken jullie hier andere SSID's voor ?
Bij deze, wanneer het wel goed werkt: https://supportforums.cis.../wap-device-best-practice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik heb nog steeds een case lopen bij Cisco support, heb inmiddels 3 beta's uitgeprobeerd en tot op heden zie ik idd met bepaalde instellingen (die ook genoemd worden in de link die je plaatste) iets verbetering, maar nog steeds niet stabiel. Inmiddels heb ik de hoop ook opgegeven en andere hardware gekocht wat by default in 1 keer werkte en goedkoper was.

Maar dat gezegd hebbende ben ik zwaar teleurgesteld in de junk hardware / slechte support die Cisco levert op dit soort middle segment georiënteerde hardware.
Het is gerebrande hardware die ze niet kunnen supporten. Sonde van je geld en tijd .. wat een troep!!

Ik blijf er voortaan verre van en kan een ieder aanraden het NIET te kopen, koop of gewoon goedkoper spul als Ubiquiti, of voor enterprise omgevingen (waarin ik normaal werk) het "normale" / dure Cisco spul.

Maar voor de low end Ubiquiti rocks !

[ Voor 7% gewijzigd door cyclone op 21-05-2015 00:47 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Naja meningen verschillen zeg ik dan maar, want bij mij is het precies andersom. Wij implementeren bij het mkb de hele smb range van Cisco inclusief RV routers, WAP access points en SG switches en werkt als een zonnetje. Heb er thuis ook drie hangen en wij gebruiken iPhones en iPads en dat werkt super stabiel, nog nooit problemen mee gehad, na volgen van die tweaks. Ook overlopen van een acces point naar de ander werkt zonder problemen. Wat doe je met het spul wat je dus nu niet gebruikt?

Verder is Ubiquity ook prima spul ja. Hebben die gebruikt bij een hotel keten :) ca dertig stuks net unifi controller.

[ Voor 24% gewijzigd door tcviper op 21-05-2015 01:03 ]

Pagina: 1