Beste Laser in CD/DVD Optische Branders Drives voor Audio

Pagina: 1
Acties:

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11-2025
Achtergrond
15 jaar geleden waren er grote verschillen in de laserelementen tussen optische drives. Zowel lezen als branden waren vaak problematisch. Yamaha en Philips waren de beste maar beiden waren verre van volwassen. De rest gaf zoveel problemen, zelfs bij 1 of 2 speed branden! Al gauw bleek dat de kwaliteit van media en laserelement en een beetje ook de software allen gecombineerd het verschil maakte tussen je audiocd wel kunnen afspelen of niet. De cd werd dan niet herkend of speelde wel af maar met veel een knetterend hikkend geluid van meetafaan of na verloop van tijd. Deze nostalgische 777 ES model heb ik in europese uitvoering. weergalloos geluid, mits goed gebrand.

Afbeeldingslocatie: http://audio-heritage.jp/SONY-ESPRIT/player/cdp-777esa.jpg

Heden
Nu de verschillen veel moeilijker te zien zijn maar slechts nog meetbaar bij zeer professioneel zwaar gebruik, wat zijn de beste lasers? Welke optische drives zijn nu te koop die de allerbeste laser en hun loopwerk geintegreerd hebben?

Hikken
Afspelen in vooral oude cd-spelers geeft namelijk soms de bekende hikken/overslaan van audio als probleem. (toen topmodellen die ca 20 kg wegen omdat ze zo'n zuiver circuit hebben en dus nauwelijks tot geen eigen ruis ookal plug je je hoofdtelefoon direct in het apparaat en zet je deze voluit). Tegenwoordig zijn cd-spelers weliswar kwa laser/loopwerk beter, de rest van de speler is stukken slechter. Dit is de grootste dillemma van de hedendaagse audiofiel die nog zelf eigen cd's samenstelt en draait. Goed nieuw laserloopwerk en goedkope audiocomponenten, of het omgekeerde.

Laser
Weet iemand wat de kwaliteit van het laser bepaalt in een optische drive? welke fabrikanten zoal dit make? Per slot van rekening is het de laser die bepaalt of de (audio)data na 25 jaar of 50 of zelfds 100 jaar nog steeds goed bewaard blijft, tezamen met het gebruikte medium.

Medium
Kan iedereen bevestigen dat Verbatim nog steeds de beste CD's maakt voor audio?

Vlaggenschip
Plextor stond de afgelopen 10 jaar aangeschreven als de beste kwa laser en loopwerk. Echter ze schijnen geen drives meer te maken. Natuurlijk geeft langzaam branden de beste resultaat, 4X of 8X of toch 1X :) Maar stel je wilt de verschillen extremer testen en brandt alles op de hoogste snelheid van X48 speed, welke optische drive geeft de beste data kwaliteit voor audio en maakt dus de beste audioCD met minste kans op hikken en overslaan van tracks in oude cd spelers?

In de door mij samengestelde lijst hieronder heb ik ook 1 Lenovo drive in staan. Eerst dacht ik das vast zo'n noname rebranded shit, maar on closer inspection it seems een optische drive te zijn met maarliefst 4 MB buffer cache, wat volgens mij zeer uitzonderlijk is, veelal is dat 1.5MB of 2MB toch? Deze brander haalt echter hooguit 24X wat weer vreemd is. Oude technologie? De betere drives schijnen ook een lage toeganstijd de hebben < 130 Milliseconde. De slechte > 160 milliseconde. Ervarignen, theorie en links met vergelijkingen zijn welkom!

Vraag
Welke optische drives hebben de beste laser en waar kan men ze nog steeds kopen?

Heb al een lijst beginnen samen te stellen van beschikbare interessante modellen maar hoe filter ik dit verder?

Tweakers Pricewatch Beste Optische Drives

Afbeeldingslocatie: http://www.repairfaq.org/sam/kes400a2.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door SambalSamurai op 11-09-2014 20:18 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Vroeger was het probleem dat de eerste(en dure spelers) niet alles lezen, had niks met de brander te maken.
Bijv kodak goud goud cd's waren wel te lezen, anderen vaak niet. Dus hier denk ik dat je moet gaan testen.

Snel branden, en goede kwaliteit, dit kan dus nooit.
Altijd langzaam branden, dan is de cd/dvd lang houdbaar en het beste leesbaar.

Welke snelheid is het beste, dit is per brander en merk medium, verschillend, dus testen.
Vroeger kon je met cdcheck(als dit de goede naam is), een grafiek maken(po1 po2 dacht ik),
dan kon je de leesbaarheid testen, dus kwaliteit medium/brander testen.
Dacht dat dit al in het jaar 2002/2004 kon testen.

• SambalSamurai
Interessant, goede oude tijden idd met de Goud/Goud discs van Kodak, die waren de beste toen idd.
Herinner me dat er veel op de middelbare school geruild werd met die dingen met games erop.

Heb mijn lijstje teruggebracht tot de volgende twee CD/DVD branders en twee CD/DVD/BlueRay branders

Beste Optische Branders van het moment Versie 2
http://tweakers.net/price...;355107;348486/categorie/

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Ik vraag me af, waarom brand je CD's als audiofiel? Mijn oom en een vriend van mij zijn ook audiofielen en ik ben er de laatste tijd ook wat mee bezig geweest.

Mijn conclusie is in elk geval dat als je met een ouderwetse CD speler wil luisteren, je het beste gewoon CD's kan kopen.

Met een (goede) moderne CD speler zoals de Wadia's bijvoorbeeld maakt het loopwerk en de brandkwaliteit niets meer uit. Zo'n speler werkt eigenlijk gewoon als een computer; het belangrijkste onderdeel is de DA converter en de disc drive dient alleen maar om de audio bestanden naar de 'computer' te transporteren. Hierbij maakt het dus niets uit hoe de CD gebrand is, als hij maar gewoon volledig leesbaar is.

Bij een oude CD speler is het loopwerk nog belangrijk omdat het hele apparaat anders werkt; het loopwerk bepaald onder andere hoe goed en steady de flow van bits naar de DAC is, dat is nu niet meer zo, volgens mij. Daarom was het ook belangrijk om CD's goed te branden omdat het verschil tussen goed branden en slecht branden hem erin zit hoe mooi en regelmatig de data fysiek op de disc staat.

Als je persee die Sony wil blijven gebruiken en persee zelf CD's wil maken zou ik kijken of je ergens tweedehands een goed werkende Plextor kan vinden, ik heb niet echt verstand hiervan maar die dingen werden altijd gezien als de beste branders voor audio.

Of je investeerd in een goede audio streamer, het is de toekomst en eigenlijk zijn vooral moderne CD spelers een beetje achterhaald. Ik weet dat mijn oom erg te spreken is over deze: http://www.audioaanzee.nl...ucten-overzicht-streamers

Ik geloof zelf dat dit op het moment de beste manier is om muziekfiles van je computer uit je speakers te krijgen (wat gewoon een imperfecte manier is van muziek luisteren denk ik maar het is niet anders)

[ Voor 3% gewijzigd door Panzy op 12-09-2014 09:43 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wel eens met Panzy.
Digitale muziek bestaat uit bitjes. 0011001110001110 enz. De brander brand dat, en of het nu muziek of data is maakt niets uit.

Wat vervolgens wel uitmaakt is natuurlijk de software, bestandsvorm en vooral ook de hardware tot aan de kabels en de speakers toe.

Om je muziek te branden is wat raar, want er zijn veel makkelijkere een veel minder storingsgevoelige dragers voor al je bitjes en bytjes.

Verwijderd

Panzy schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:39:
Hierbij maakt het dus niets uit hoe de CD gebrand is, als hij maar gewoon volledig leesbaar is.
Het gaat dan weliswaar niet alleen om zelfgebrande CDs, maar de belangrijkste eigenschap van een CD-speler (hetzij voor audio, hetzij voor rippen) is voor mij de foutcorrectie.

Ik heb ondertussen al een aardig stapeltje CDs uit de late jaren 80 en begin jaren 90 die zeer goed gemasterd zijn en behoorlijk zeldzame muziek hebben (uit het Caraïbisch gebied) en langzaam krijgen ze allemaal in meer of mindere mate 'disc rot'. Natuurlijk helpt heb niet dat ze vaak een paar jaar onder hoge temperaturen en hoge vochtigheid opgeslagen waren voordat ik ze meenam naar Nederland.

Op het moment dat ik disc rot herken rip ik ze (voor zover nog niet gebeurd) op 320kbps en FLAC en dan begin je het verschil tussen de CD-ROM drives echt te merken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:46:
[...]

Op het moment dat ik disc rot herken rip ik ze (voor zover nog niet gebeurd) op 320kbps en FLAC en dan begin je het verschil tussen de CD-ROM drives echt te merken.
Maar dan heb je het over lezen -van oude gedeeltelijk corrupte data- Dan ben je al te laat, want wat weg is, is weg. TS wil een goede brander.

Als we het dan over rot hebben, is -vooral- van belang het gebruikte medium, brandsnelheid en de opslag daarvan.

Ik zeg nog altijd, de op een na beste manier om je audio te bewaren is op harde schijf. En het beste geluid? Dat komt nog steeds van mijn LP's. Daar zit wel "krak en tik" in, maar verder nog steeds superieur geluid. Mag ook wel als je je bedenkt dat het moving coil element (de naald) toendertijd alleen al 600 gulden heeft gekost.

• SambalSamurai
Hi allen, hartelijk dank tot zover! Zeer interessante inzichten en aanvullingen. Vooral Disc Rot is een erg grappige term hehe NOT! als het je favouriete cds aantast natuurlijk. Toevallig luister ik zelf ook veen van de vergeten oude jaren 80, die vrijwel niemand kent, waar geen lyrics meer van bestaan en och wat een hoge kwaliteit aan muziek! die gewoonweg niet doorgemarket is en daardoor in de vergetelheid geraakt.

Ik heb een zeer professionele FLAC speler dus vrij modern wat dat betreft echter gaat het mij hier om stukje nostalgie/verwennerij/vintage-gevoel/experimenteer/spielerij net zo goed als dat jij de Krak en de Tik in jouw grammofoons accepteert, accepteer ik de bijkomstigheden van de audiocd.

Klopt dat de DAC een zeer belangrijk onderdeel is. En volgens menig audiofiel is deze 777 ES een van de beste CD spelers ter wereld tot op de dag van vandaag. Velen hebben hun 777 ES verkocht "geupgrade" naar een mp3/flac streamer icm professionele DAC maar misten hun 777 ES en kochten deze weer met veel moeite terug. Kortom wegdoen van 777 ES is geen optie. Tenzij u afstand neemt van uw LP's dan ben ik ook bereid te luisteren :) hehehe sorry kon het niet laten! Natuurlijk houd je je prachtige LP collectie en de gevoelswaarde wat daarbij hoort, net ik voor geen goud afstand doe van deze 18 KG zware speler met de potenties die erin zitten.

Terug naar de topic! Wat is de beste brander. Dus toch een tweedehands Plextor op de kop tikken? Ik was al bang voor en het was een kwestie van tijd tot een mede Tweaker dat ging voorstellen...

Is er uit onderstaande lijst nog een verschil tussen enerzijds de twee branders zonde ren twee branders met Blueray ondesteuning? Met andere woorden, hebben blueray spelers nog een voordeel/nadeel met hun (ik meen tweede, aparte blauwe?) laser vergeleken met CD/DVD branders met slechts een rode laser?

http://tweakers.net/price...;355107;348486/categorie/

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Vroeger had je een site cdfreaks.com, daar in de forum werd veel uitgelegd en getest.
Site is overgenomen, dus heet nu anders.
http://www.myce.com/?PageSpeed=noscript

[ Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 13-09-2014 05:38 ]

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Reepje schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:58:
Wel eens met Panzy.
Digitale muziek bestaat uit bitjes. 0011001110001110 enz. De brander brand dat, en of het nu muziek of data is maakt niets uit.

Wat vervolgens wel uitmaakt is natuurlijk de software, bestandsvorm en vooral ook de hardware tot aan de kabels en de speakers toe.

Om je muziek te branden is wat raar, want er zijn veel makkelijkere een veel minder storingsgevoelige dragers voor al je bitjes en bytjes.
In theorie klopt het wat je zegt maar de praktijk is anders een cd bestaat ook grotendeels uitschrijffouten. Dus iedere gebranden schijf is weer anders.

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Padje schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 05:49:
[...]

In theorie klopt het wat je zegt maar de praktijk is anders een cd bestaat ook grotendeels uitschrijffouten. Dus iedere gebranden schijf is weer anders.
Hee Padje... een cd is eigenlijk net een mens.
Pagina: 1