Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• UndahCovah
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-09 12:03
Hallo!

Recentelijk begon mijn computer wat kuren te vertonen. Nadat ik de PC aanzette kreeg ik helemaal geen beeld. Na opnieuw opstarten deed hij het wel gewoon (alsof er niets aan de hand was). Soms moest ik meerdere keren opnieuw opstarten. Heel af en toe viel de computer opeens uit na een BSOD. Na wat zoeken kwam ik erachter dat het waarschijnlijk mijn geheugen was. Daarom heb ik Memtest86 een uurtje of 7 laten draaien. Die vond een error die je hieronder kunt zien:

http://imgur.com/MIf7myk

Mijn vraag komt ongeveer op dit neer: Is mijn geheugen kaduuk en moet ik gewoon nieuwe kopen of kan er nog wat anders aan de hand zijn? Ik snap namelijk niet zo goed wat deze resultaten voorstellen, ook niet na googelen. Ik snap dat er iets aan de hand is maar ik weet niet wat precies. Kan het ook nog iets anders zijn dan m'n geheugen? Ik ben namelijk niet in de gelegenheid om even een stripje geheugen van iemand anders te lenen om dit te testen (niemand die ik ken heeft DDR3). Dus voordat ik overga tot de aanschaf van nieuw geheugen wil ik even zeker weten dat het geheugen echt het probleem is.

Alsvast bedankt!

Ps, relevante Hardware zit vast aan dit topic

• Donool
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-10 20:47

Donool

quickmafs

Als je meerdere modules heb moet je eerst ff een eruit halen, testen > goed? Andere module erbij, weer testen, niet goed? > module 2 kapoet.

• UndahCovah
Bedankt voor de reactie! Ik zal dit eens gaan proberen dit weekend.

Daarnaast had ik nog een andere vraag: stel dat ik op één van mijn stickjes geheugen (of beide) weer een error krijg in Memtest. Betekent dit 100% zeker dat dit stickje kapot is en als ik die vervang dat al mijn problemen tot het verleden behoren. Zou het ook kunnen dat het bijv. het moederbord is? Met andere woorden: hoe interpreteer ik de resultaten zoals hierboven van memtest?

• Donool
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-10 20:47

Donool

quickmafs

Als memtest aangeeft dat er errors zitten in je stick(jes) dan is dat ook echt zo.
Ik kreeg vaak Windows meldingen over geheugen vol of problemen. Na het vervangen van een stick was het klaar dus mijn ervaring leert dat het echt stuk is dan.
Maar dit is natuurlijk geen garantie dat de rest van je componenten nog 100% goed zijn en het dus alleen je geheugen is of ook je moederbord.

Succes ermee!
Je hebt met een situatie als dit eigenlijk een stuk of 4 mogelijkheden
1. Module is stuk
2. geheugencontroller is stuk, maar dan heb je het waarschijnlijk op iedere DIMM, en veel meer problemen dan die 2 die je nu ziet.
3. Je geheugen is niet compatible, maar als het al eerder prima gewerkt heeft zal dat het probleem niet zijn.
4. Geheugen is niet goed ingesteld, bijv een veel te laag voltage, of veel te strakke timings. Ook hier geldt dat als het eerder met deze settings goed gewerkt heeft, het onwaarschijnlijk is dat het dat is.

Het meest waarschijnlijke is dus een dooie module. Maar als memtest errors geeft wil dat niet altijd zeggen dat je module dan maar stuk is.

Mijn BGG-list

• UndahCovah
Nieuw geheugen gekocht en erin gezet, het probleem lijkt te zijn verholpen (tot nu toe niet weer problemen gehad). Hartelijk dank voor de geboden hulp!
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True