Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Backup] Lange termijn opslag backup - Tape of USB disk?

Pagina: 1
Acties:

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:06
Beste Tweakers,

bij mij op het werk zijn we aan het kijken naar een uitbreiding van onze bestaande back-up oplossing.

MOmenteel gebruiken wij Symantec Backup Exec 12.0, waarmee wij zonder problemen elke nacht een volledige back-up wordt gemaakt.
Hierbij hebben wij 5 USB disks welke dagelijk worden gewisseld, en wij dus 5 dagen terug kunnen halen.

Er is verzogt om met ene oplossing te komen waarmee wij tot 7 jaar terug kunnen kijken, en hebben we besloten om de volgende oplossing allemaal te combineren: (Een totaal van 29 disks)
  • Dagelijkse back-up (5x, ma-vrij)
  • Wekelijkse back-up (5x, tot 5 weken terug)
  • Maandelijkse back-up (12x, jan-dec)
  • Jaarlijkse back-up (7x, tot 7 jaar terug)
Nu hebben we het schema aardig voor elkaar, maar er rest nog 1 vraag: Moet ik voor de lange termijn bac-up tapes gebruiken of is een USB drive ook goed.

Het betreft in eerste instantie de jaarlijkse back-up.
De schijf wordt op 1 januari aangesloten, om op 31 december beschreven te worden en dan voor 7 jaar in de kluis te verdwijnen.
Is een USB schijf na al die tijd nog uit te lezen?

Ik heb wel e.e.a. gegoogled, maar kwam daar zeer uiteenlopende antwoorden/resultaten tegen wat betreft betrouwbaarheid van "disks vs tapes"

Dus mijn vraag aan de ervaren tweakers: Welk idee hebben jullie hierbij?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Afgezien van bewaarbaarheid, heb jij over zeven jaar nog apparatuur met een USB aansluiting? Je wordt nu wel erg hard afhankelijk van een bepaald type apparaat of interface.

Om terug te komen op je primaire vraag, hoe minder bewegende onderdelen in een apparaat zitten des te kleiner de kans op een defect. Qua medium wint een tape het dan altijd. Wel zul je tegen die tijd dan nog eventueel een compatible tapedrive moeten vinden (en dat kan een uitdaging worden).

Waarom zet je die jaarlijkes backup niet ergens in de cloud bij Amazon of Microsoft neer?

Benoem verder je RTO per backup eens? (RTO = Recovery Time Object = hoelang een restore mag duren).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ArcticTiger
Question Mark, bedankt voor je input.

Of ik over 7 jaar nog apparatuur heb met ene USB aansluiting? Wie zal het zeggen, dat is moeilijk te voorspellen denk ik zo.
Ik moet een plan indienen met onze wensen erin, en helaas kunnen we niet in de toekomst kijken :)
Hetzelfde geldt voor de tape drive, waarbij we, indien we tapes gaan gebruiken, LTO-6 tapes zullen gebruiken.
Al heb ik wel gezien dat de LTO-6 drive die we op het oog hebben nog LTO-4 tapes kan lezen, dus ik heb de verwachting dat toekomstige LTO generaties ook nog wel een dergelijke compatibility hebben voor de oudere generaties.

De totale backup bedraagt per jaar ruim 1TB, en aangezien we het hebben over een langdurig project, zal er toch gauw naar +/- 10TB cloud opslag gekeken moeten worden als we voor 7 jaar aan backup willen bewaren

RTO moet het liefst zo kort mogelijk zijn voor de korte termijn back-up, voor de jaarlijkse back-up mag het wat langer zijn (ik verwcaht niet dat we snel iets terug zullen moeten zoeken wat ouder is dan 3 jaar...)
Of moet ik de RTO echt in een harde tijd specificeren?

Het gaat mij puur om de betrouwbaarheid van de opslagmedia, aangezien de kosten als ik voor tapes kies bijna dubbel zijn aan de kosten als ik voor enkel harddisks ga (en dat zit hem voornamelijk in de prijs van de tape drive)

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
USB schijven gaan vrij snel stuk.
Ook kan het voorkomen dat iemand een schijf laat vallen etc, allemaal zaken om rekening mee te houden. Naar mijn idee is tape dus een stuk betrouwbaarder.

Bij mij op het werk wordt er 1 lokale backup gemaakt van iedere fysieke machine welke naar een iscsi target van een Synology gaat.
Tevens wordt er een backup gemaakt naar een dedicated backup server in een datacenter.
Op deze manier hebben wij EN een backup offsite EN een lokale backup om een snelle restore te kunnen doen (je wilt geen restore doen van bv een fileserver met 2TB aan data over je internetverbinding, server uit een rack halen om ermee naar een datacenter te rijden is ook niet ideaal).

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ArcticTiger schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:38:
Question Mark, bedankt voor je input.

Of ik over 7 jaar nog apparatuur heb met ene USB aansluiting? Wie zal het zeggen, dat is moeilijk te voorspellen denk ik zo.
Ik moet een plan indienen met onze wensen erin, en helaas kunnen we niet in de toekomst kijken :)
Eigenlijk kun je dat wel, je geeft immers al aan dat je niet zeker weet of je in de toekomst nog gebruik kunt maken van USB devices. Dat is ook een conclusie. Juist daarom zou ik kiezen voor een oplossing die minder afhankelijk is van hardware.
De totale backup bedraagt per jaar ruim 1TB, en aangezien we het hebben over een langdurig project, zal er toch gauw naar +/- 10TB cloud opslag gekeken moeten worden als we voor 7 jaar aan backup willen bewaren
RTO moet het liefst zo kort mogelijk zijn voor de korte termijn back-up, voor de jaarlijkse back-up mag het wat langer zijn (ik verwcaht niet dat we snel iets terug zullen moeten zoeken wat ouder is dan 3 jaar...)
Of moet ik de RTO echt in een harde tijd specificeren?
Van mij niet hoor, het is jullie backup en jullie keuze. Als de RTO echter wel gedefineerd is kun je echter op voorhand al een aantal oplossingen afschrijven.
Het gaat mij puur om de betrouwbaarheid van de opslagmedia, aangezien de kosten als ik voor tapes kies bijna dubbel zijn aan de kosten als ik voor enkel harddisks ga (en dat zit hem voornamelijk in de prijs van de tape drive)
Hier spreek je eigenlijk gezegd jezelf tegen. Je geeft eerst aan dat het puur om betrouwbaarheid gaat, terwijl je later aangeeft dat kosten ook een issue zijn. Wat is het nu?

Die dag, wekelijks en maandbackup zijn niet zo heel spannend. Het spannende wordt het bewaren van een jaarbackup zeven jaar lang op hetzelfde medium. Er zijn bedrijven die dit voor je kunnen verzorgen. Jij levert op moment X een backup aan, en zij bewaren deze voor je. Als je deze op moment Y weer terug wilt kunnen zij deze op dat moment restoren naar elk medium wat je maar wenst en deze bij je bezorgen. Ideaal voor jouw situatie dus.

De RTO van deze oplossing is echter wel redelijk lang, vandaar dat hier al naar vroeg.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Heb je over 7 jaar nog de beschikking over de restore-software, en de applicaties om de restore te gebruiken, i.c.m. de juiste (virtuele/fysieke) servers en OS'en?)

Meer zekerheid heb je door twee technieken te gebruiken; lokale backup en cloud. Kost wel meer..
Cloud of any externe dienst: wel goed op de contracten letten. Naast of zij je data ook hebben gebackupt; faillissement / overname / gewoon stoppen / ... En afhankelijk van de data, checken of het wel mag van de wet (WBP art. 76, Patriot Act, en zo). Amerikaanse cloud-storage kan erg goedkoop, zeker als je niet verwacht ook weer te downloaden/recoveren. http://lifehacker.com/how...p-backup-solut-1460814873 als extra kopie kost geen drol.
Waarom per se nu al op de groei kopen? Nu voor 4 jaar, over 4 jaar alles kopieren (!) naar nieuwe technieken.
Afbeeldingslocatie: http://www.jcmit.com/MemoryDiskPriceGraph-2014Apr.jpg

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ArcticTiger
Duidelijke uiteenzetting.
[...]
Eigenlijk kun je dat wel, je geeft immers al aan dat je niet zeker weet of je in de toekomst nog gebruik kunt maken van USB devices. Dat is ook een conclusie. Juist daarom zou ik kiezen voor een oplossing die minder afhankelijk is van hardware.
Ik ga er van uit dat ik over 7 jaar nog wel USB devices in gebruik heb / uit kan lezen en/of de eventueel te gebruiken tape nog uit kan lezen.
Het is niet zo dat we voor deze oplossing gaan vertrouwen op standaarden die pak-em-beet 4 jaar geleden standaard waren, maar huidige technieken zullen gebruiken (USB 3.0 voor de schijven, eventueel LTO-6 voor tapes)
[...]

[...]
Van mij niet hoor, het is jullie backup en jullie keuze. Als de RTO echter wel gedefineerd is kun je echter op voorhand al een aantal oplossingen afschrijven.
Zoals ik al aangaf is het belangrijkste dat we de korte termijn back-up snel kunnen recoveren in geval van nood.
De gegevens die voor langere tijd (1+ jaar) bewaard worden, is eerder omdat we verplicht zijn om de gegevens 7 jaar te bewaren (belasting, douane etc.)
[...]
Hier spreek je eigenlijk gezegd jezelf tegen. Je geeft eerst aan dat het puur om betrouwbaarheid gaat, terwijl je later aangeeft dat kosten ook een issue zijn. Wat is het nu?

Die dag, wekelijks en maandbackup zijn niet zo heel spannend. Het spannende wordt het bewaren van een jaarbackup zeven jaar lang op hetzelfde medium. Er zijn bedrijven die dit voor je kunnen verzorgen. Jij levert op moment X een backup aan, en zij bewaren deze voor je. Als je deze op moment Y weer terug wilt kunnen zij deze op dat moment restoren naar elk medium wat je maar wenst en deze bij je bezorgen. Ideaal voor jouw situatie dus.

De RTO van deze oplossing is echter wel redelijk lang, vandaar dat hier al naar vroeg.
De dagelijke en wekelijkse back-up kunnen natuurlijk gewoon op een USB schijf, de data zal in 5 weken tijd niet zo snel vergaan als de schijf in de kluis ligt.
In het geval van de maandelijkse back-up vertrouw ik het ook nog genoeg om een schijf een jaar stil te laten liggen, echter de jaarlijkse backup ben ik niet zeker van.

En dan komen we toch weer op het punt van mijn initiele vraag:
Welk medium is betrouwbaar genoeg om 7 jaar in een kluis te kunnen liggen en daarna nog uit te lezen.
Het gaat hier om betrouwbaarheid, niet zo zeer de kosten

Is tape hier betrouwbaar genoeg voor, dan zal dat worden voorgesteld.
Is een USB schijf hier betrouwbaar genoeg voor dan gaan we voor USB schijf.
In geval van een USB schijf is het natuurlijk ook vrij simpel om een script te schrijven welke de USB schijf kopieert naar ene andere schijf en vervolgens weer terug schrijft, om de data te "verversen"
F_J_K schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:43:
(Heb je over 7 jaar nog de beschikking over de restore-software, en de applicaties om de restore te gebruiken, i.c.m. de juiste (virtuele/fysieke) servers en OS'en?)

Meer zekerheid heb je door twee technieken te gebruiken; lokale backup en cloud. Kost wel meer..
Cloud of any externe dienst: wel goed op de contracten letten. Naast of zij je data ook hebben gebackupt; faillissement / overname / gewoon stoppen / ... En afhankelijk van de data, checken of het wel mag van de wet (WBP art. 76, Patriot Act, en zo). Amerikaanse cloud-storage kan erg goedkoop, zeker als je niet verwacht ook weer te downloaden/recoveren. http://lifehacker.com/how...p-backup-solut-1460814873 als extra kopie kost geen drol.

[...]

Waarom per se nu al op de groei kopen? Nu voor 4 jaar, over 4 jaar alles kopieren (!) naar nieuwe technieken.
[afbeelding]
Om eerlijk te zijn zijn wij niet zo happig op de cloud, onder andere vanwege redenen die je zelf al aangeeft: faillissement / overname / gewoon stoppen
Je maakt jezelf afhankelijk van een derde partij, in zo'n geval zetten we bij voorkeur zelf een VPN op tussen 2 locaties voor de back-up.
Wij houden liefst toch zo veel mogelijk inhouse, simpel omdat we dan zelf de controle over onze data etc. hebben :)

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je dan toch een tapestreamer met tapes aanschaft, waarom dan nog dagelijkse backups op USB hd's?
Tapes zijn goedkoper wanneer je kijkt naar kosten per GB en ook nog eens veel betrouwbaarder.

[ Voor 0% gewijzigd door jimbo123 op 12-09-2014 10:19 . Reden: typo ]

• ArcticTiger
jimbo123 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:18:
Als je dan toch een tapestreamer met tapes aanschaft, waarom dan nog dagelijkse backups op USB hd's?
Tapes zijn goedkoper wanneer je kijkt naar kosten per GB en ook nog eens veel betrouwbaarder.
Dat kopt, maar een USB disk is sneller uit te lezen, wat ook belangrijk is.
Zoals ik in mijn posts al heb aangegeven is het voor de lange termijn backup geen vereiste om vlot uitgelezen te kunnen worden omdat dit enkle wordt opgeslagen "omdat het moet"

En daarnaast is de beslissing nog niet genomen of er wel of gene tape drive aangeschaft moet worden.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
ArcticTiger schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:26:
[...]

Zoals ik in mijn posts al heb aangegeven is het voor de lange termijn backup geen vereiste om vlot uitgelezen te kunnen worden omdat dit enkle wordt opgeslagen "omdat het moet"

En daarnaast is de beslissing nog niet genomen of er wel of gene tape drive aangeschaft moet worden.
Backup op USB disks zie ik toch als een houwtje-touwtje situatie en meer voor particulier gebruik.
Ze zijn er gewoon niet voor gemaakt om dagelijks compleet overschreven en vervoerd te worden.

Tape is tegenwoordig best wel snel hoor, en voor het heel snel restoren kun je shadowcopy gebruiken.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:07
ArcticTiger schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:26:
[...]

Afhankelijk van de hoeveelheid en het type data heb je gelijk of zit je er volkomen naast.
Waar disken het vooral winnen ten opzichte van tape als het op snelheid aankomt is uiteraard de zoeksnelheid, zodra het echter om (bulk)restores gaat wordt het ineens een ander verhaal en is tape absoluut niet traag.
Een full heightLTO-6 unit doet uncompressed 160MB/s, beetje compressie erbij en je schiet ruim over de 200 en met wat mazzel over de 300MB/s heen.
Dat wil ik jouw USB disk nog wel eens zien doen ;)
Dat is overigens niet alleen een theoretische snelheid, ook in de praktijk zijn die getallen (mits de backup goed ingeregeld is) haalbaar.
Voor wat betreft betrouwbaarheid, zoek eens op BER en vergelijk tape en disk met elkaar.

Voor wat betreft RTO waar ik eerder iets over voorbij zag komen, iedereen roept altijd dat die zo kort mogelijk moet zijn.
Vervolgens komt er een prijs op tafel en dan mag de RTO ineens veel groter zijn ;)
Overigens moet jij de RTO (en de RPO) niet in een harde tijd specificeren, dat moet de "business" doen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:54:
Overigens moet jij de RTO (en de RPO) niet in een harde tijd specificeren, dat moet de "business" doen.
.. waarbij 'de business' ook wel de orde van grootte van de prijzen hoort bij dat specificeren. Anders wordt het nu nu nu. :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ArcticTiger
Dit heeft me toch weer wat interessant leesvoer gegeven, wat toch weer wat extra informatie en ideeen heeft gegeven.

Met name door het zoeken naar BER tape vs disk kwam ik een interessant artikel tegen.

Hierdoor neig ik toch wat meer naar een gecombineerde oplossing van tape en disc.
Disk voor de dag/week back-up en tape voor de maand/jaar back-up.

Zoals gezegd moeten wij de gegevens 7 jaar bewaren voor o.a. de belastingdienst (dus een RPO van 7 jaar?), deze zal ik wellicht niet snel terug hoeven te kunnen lezen.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:07
RPO is een Recovery Point Objective en dat is het maximale data verlies wat je kunt/mag hebben.
Bij een dagelijkse backup is je RPO dus als het goed is 24 uur (niet helemaal waar, je moet eigenlijk niet kijken naar de laatste backup maar naar de laatste geslaagde backup)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let ook op dat voor LTO (6) wel de minimale streaming snelheid van je tapedrive gehaald moet worden. De host moet toch wel met zo'n 80 'a 90 MB per seconde de data aan kunnen leveren. Rechtstreeks backuppen via het netwerk wordt dan lastig.

"Backup2Disk2tape" is dan ook een wat meer gangbaar scenario.

• ArcticTiger
Question Mark schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:08:
Let ook op dat voor LTO (6) wel de minimale streaming snelheid van je tapedrive gehaald moet worden. De host moet toch wel met zo'n 80 'a 90 MB per seconde de data aan kunnen leveren. Rechtstreeks backuppen via het netwerk wordt dan lastig.

"Backup2Disk2tape" is dan ook een wat meer gangbaar scenario.
Goed dat je het zegt, had ik even niet aan gedacht.
Tijd om uit te zoeken of onze oude server dat nog wel aan kan :+

Het idee was om onze server (IBM System X x3400 7976) uit te breiden met een externe SAS kaart (PCIe 2.0 x8) met vervolgens een IBM TS2260 Tape Drive
Echter de server heeft enkel PCIx 1.0 x8 voor uitbreidingskaarten... Is dit afdoende?
Anders vervalt het hele tape gebeuren :+

Edit: Ja deze kaart is compatible met deze server, en ja deze kaart is ook compatible met deze tape drive :)
Edit 2: Volgens Wikipedia zou het afdoende moeten zijn (PCIe 1.0 met 8 lanes zou 2GB/s zijn?)

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticTiger op 12-09-2014 15:34 ]

Pagina: 1