The Executer schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:28:
Hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, maar dan de Windows licenties. Op mijn huidige werkplek komt het wel eens voor dat een machine die net ge-imaged is niet geactiveerd raakt. Op dat moment vullen wij de MAK key in waarna de machine geactiveerd is. Vanuit mijn vorige werkgever weet ik dat die MAK activaties bijvoorbeeld op 5000 staat en elke activatie bijgehouden wordt. Hoe zit het dan als je een machine hebt met een eigen W7 licentie? Immers heb je daar al voor betaald, maar betaal je Microsoft ook nog voor de MAK en wordt je activatie van het totaal aantal beschikbare activaties afgetrokken.
MAK zit redelijk complex in elkaar : je betaalt niet direct voor het aantal activaties wat je doet, het limiet is er eerder om te voorkomen dat je oneindig gaat activeren. Als je door het aantal activaties heen bent moet je contact opnemen met MS om de counter te verhogen (KMS is sowieso handiger om te gebruiken ).
Wij moeten iedere keer aan MS doorgeven hoeveel installaties wij hebben voor alle MS producten welke wij op basis van VL gebruiken. Je kan natuurlijk een stuk minder melden bij MS als wat er daadwerkelijk gebruikt wordt (en ik weet dat veel bedrijven dat doen) alleen ben je wel de lul als je toevallig controle krijgt.
OEM licenties etc geven wij natuurlijk niet door, die vallen ook buiten de scope van wat wij doorgeven.