• Mistermad
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-11-2023
Beste,

Ik weet eigenlijk niet wat doen...
Ik ben net afgestudeerd als IT'er en heb net 2 maand achter de boeg in een bedrijf. Het probleem is, het ligt mij precies niet.

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar nu dat ik eenmaal werk heb ik geen idee of ik nog wel iets in de IT wereld zou willen doen... Geen idee waarom ofzo maar de interesse is er niet meer & ik walg van mezelf...
Dit is echt raar om te zeggen maar ik heb geen idee wat te doen... Nochtans heb ik een deftige baas maar ik kan hem niet bekoren omdat ik tekort schiet op een aantal vlakken (vind ik ook van mezelf). Ik heb nu al 2 maand lang s'avonds & in de weekends zitten leren om terug op een bepaald punt te proberen komen maar niks lukt precies...

Zelf kan ik het mentaal gelijk niet meer aan... Het is verschrikkelijk...

Wat in godsnaam kan ik doen?... :'(

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Dat je iets moet doen lijkt me duidelijk, maar wat dan precies is een beetje moeilijk te zeggen op basis van je verhaal. Daar is het een beetje te kort voor. Wat moet je nu doen in je werk waar je tegenaan hikt? De ene baan is de andere niet en op basis van één baan zou ik niet direct de hele ICT-sector laten afvallen. Wat doe je nu, waarom valt het tegen (als dat het tenminste is)?

Saved by the buoyancy of citrus

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Doe anders eens een cursus tekstopmaak..;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
"IT" is zo breed. Van helpdeskmedewerker tot applicatiebeheerder, van ontwikkelaar to reportingconsultant, allemaal ITers.

Ga aan de slag bij een detacheerder als junior en geef aan dat je graag veel korte opdrachten wil doen.
Goede kans dat je na 1 a 2 jaar een veel beter beeld hebt van wat je wel en niet ligt.

Met je papiertje kun je op veel plekken binnen rollen, er zit vast wel wat tussen wat je wel leuk vindt.

PS. Kijk eens naar reporting/data warehousing

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Rustig! Twee maanden is zo'n korte tijd. Je moet wennen aan de switch van studentenleven naar werkleven.

Geef het wat tijd! Je hebt een mooi diploma in handen met je IT diploma, je kan een mooie carrière uitbouwen.

Zoals Philip zei, IT is zo breed. Misschien ligt hetgeen je nu doet niet je ding, maar je kunt gerust een andere richting uit binnen IT.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 21:52
Wat is "als IT'er"? Het zou helpen als we wisten wat voor opleiding je hebt gedaan en wat voor werk je in terecht bent gekomen.

• Mistermad
Aleja hetgeen ik nu doe is development.

Een eerste opdracht was bijvoorbeeld een iOS app maken (maar dan met c#). En blijkbaar versta ik de basisprincipes van een OOP taal nog niet... Aleja ik ben ergens afgestudeerd waar dat ik bepaalde principes die wel belangrijk zijn eigenlijk niet ken...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:48:

Een eerste opdracht was bijvoorbeeld een iOS app maken (maar dan met c#). En blijkbaar versta ik de basisprincipes van een OOP taal nog niet... Aleja ik ben ergens afgestudeerd waar dat ik bepaalde principes die wel belangrijk zijn eigenlijk niet ken...
Dan kan je toch jezelf er voor open stellen van ik ga het proberen te leren en begrijpen en alles moet groeien ik zit er pas 2 maanden ?.

Ik verwacht niet dat ze van je eisen dat je in 1 week even een programma uit je mauw schud waar ze ff 50k mee verdienen als app.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:48:

Dus je vind het niet leuk omdat je kennis mist? Dan ga je niks leuk vinden binnen de IT niet maar ook als automonteur niet want als je dan van school komt ken je ook niet alles.

Dus vind je de IT(development is maar een onderdeel natuurlijk) niet leuk omdat je de kennis niet heb of omdat je het vakgebied niet leuk vind.

Als het punt 1 is zoek een detacheerder en vraag om korte opdrachten(zoals hierboven ook al gezegd werd, dan vind je wellicht je draai)

Verwijderd

Dit klinkt als een probleem met jouw opleiding en niet met jouw motivatie of capaciteiten ofzo.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
OOP is veel gebruikte methode. De enige taal die daar niet mee om kan gaan die ik zo kan noemen is C. C++ daarentegen is wel weer OOP.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:17
Pff, dan krijg je ook een goede opdracht binnen geschoven. Ik neem aan dat je dan ontwikkelt volgens het MVC patroon in Xamarin? Voor iOS ontwikkelen is gewoon moeilijk (uit ervaring, 't is mijn werk) en als je dan zowel de tools, het patroon als de beperkingen van iOS onder de knie moet krijgen (op een niet native platform), kan ik me voorstellen dat het in het begin allesbehalve soepel gaat.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
vistu schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:54:
Pff, dan krijg je ook een goede opdracht binnen geschoven. Ik neem aan dat je dan ontwikkelt volgens het MVC patroon in Xamarin? Voor iOS ontwikkelen is gewoon moeilijk (uit ervaring, 't is mijn werk) en als je dan zowel de tools, het patroon als de beperkingen van iOS onder de knie moet krijgen (op een niet native platform), kan ik me voorstellen dat het in het begin allesbehalve soepel gaat.
Learning curve toch ?, ik zou juist enthousiast zijn om dit dan uit eindelijk wel te kunnen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:59:
Beste,

Ik weet eigenlijk niet wat doen...
Ik ben net afgestudeerd als IT'er en heb net 2 maand achter de boeg in een bedrijf. Het probleem is, het ligt mij precies niet.

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar nu dat ik eenmaal werk heb ik geen idee of ik nog wel iets in de IT wereld zou willen doen... Geen idee waarom ofzo maar de interesse is er niet meer & ik walg van mezelf...
Dit is echt raar om te zeggen maar ik heb geen idee wat te doen... Nochtans heb ik een deftige baas maar ik kan hem niet bekoren omdat ik tekort schiet op een aantal vlakken (vind ik ook van mezelf). Ik heb nu al 2 maand lang s'avonds & in de weekends zitten leren om terug op een bepaald punt te proberen komen maar niks lukt precies...

Als je baas jou niet ziet zitten was je de proeftijd waarschijnlijk niet doorgekomen (in NL, als je in België zit loopt die nog).

Het lijkt erop alsof je alles zelf probeert te leren. Heb je geen senior-collega's die de kennis/ervaring hebben die bij jou onbreekt? In dat geval kan je een mentorconstructie opzetten waarbij er voor jullie beide tijd wordt vrijgemaakt om aan de ontwikkeling van je vaardigheden te werken.

Als er geen enkele andere developers in dienst zijn dan is het inderdaad heel lastig en zwaar om zelf een project zoals dit te doen. Iemand die pas afgestudeerd is zelfstandig een heel softwareontwikkelingstraject laten doen is niet realistisch, je werkgever moet je daarbij voldoende ondersteuning aanbieden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 16:39
Zeg eens nee.

Je werkgever kan je van alles vragen, maar als je de kennis niet hebt moet je dat aangeven. Je moet natuurlijk ook aangeven wat je wel kan.
Dan kun je samen met je werkgever kijken waar je je in kunt ontwikkelen. Maar nog belangrijker: het voorkomt teleurstellingen en creeert een betere sfeer.

• Mistermad
Het probleem dat ik nu ondervind is : Ik kan niet analytisch nadenken & ik mis basis kennis die normaal gezien op school zou moeten aangeleerd worden?

En het is omdat ik deze kennis niet heb dat ik mijn schuldig voel tegenover mijn baas en dergelijke. Ik ben aan het leren en bijstuderen voor dood maar het lukt gewoon niet. (Hiermee bedoel ik: Ik werk 8 uren -9 uren per dag en dan zit ik s'avonds nog eens 2 uren te leren). Mijn hoofd zit gelijk zo vol dat er niks meer bijkomt.

Daarom vind ik het gewoon erg frustrerend en zit ik nu zwaar in de put...
Ik wil wel maar het gaat niet & nu ben ik even radeloos wat te doen.

Basis principes zoals OOP zouden normaal gezien in een prof. bachelor opleiden moeten gegeven zijn. Maar blijkbaar geraak je er ook door als je het niet deftig verstaat (ook al was dit 1 van de belangrijkere stukken in mijn opleiding).

& ja die app. Een aantal mensen hebben al gezegd dat het niet verantwoord was dat ik daar alleen moest aan werken maar wat ga je doen als pas afgestudeerde... Ik persoonlijk dacht dat het echt super ging worden! Een app maken en wa zotten dingen insteken. Maar het was echt het tegenovergestelde...

Ik weet dat dit in veel mensen hun ogen raar lijkt / muggenziften is maar ik kan er gelijk niet aan doen. Ik werk ervoor ik heb er veel voor over maar het lukt precies niet en daardoor valt de interesse ook een stuk weg...

• vistu
Mektheb schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:02:
[...]

Learning curve toch ?, ik zou juist enthousiast zijn om dit dan uit eindelijk wel te kunnen.
Natuurlijk, maar dat is een ander verhaal. Ik kan me goed voorstellen dat je je vers uit de schoolbanken aardig overwhelmed voelt na het krijgen van zo'n opdracht.

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Zit je wel bij de juiste werkgever??

Er zijn zat studenten die van 'school' afkomen en dan het basis programmeren niet volledig onder de knie hebben. Daarnaast is er een verschil tussen programmeren en programmeren. Elke taal heeft zijn dingen. Niet alles is OOP. Niet elke taal is even leesbaar. Niet elke IDE is even makkelijk om mee te werken.

Na twee maanden moet je niet verwachten dat je even alles aan kan. Daarnaast lijkt het alsof je totaal geen begeleiding krijgt vanuit je werkgever. Iets wat veel 'schoolverlaters' wel nodig hebben om een goede start te maken.

Ik ben zelf begonnen bij een groot IT consultant firma, en daar is het normaal om nieuwe mensen in een bootcamp te gooien om de basis te leren die van je verwacht wordt op je job. Met andere woorden, je krijgt een opleiding na je opleiding om wat specifiekere kennis die je nodig hebt op te doen. Daarnaast wordt je de eerste tijd begeleid door ervaren mensen.

Mijn inziens zit je dus bij een werkgever die te veel van je verwacht, en waar jij dus te veel last van hebt. (Of je vind ontwikkelen helemaal niets, en kun je eens kijken of functioneel analyse / testen of iets dergelijks iets voor je is...)

• EMP
  • Laatst online: 01-10 10:48

EMP

Krulloos!

Je zult mijns inziens eerst iets aan je schuldgevoel moeten doen. Als je met zo'n gevoel rondgaat ben je zeer negatief naar jezelf, en wordt het aantrekkelijk om te liegen naar de buitenwereld: "Tuurlijk kan ik dat specifieke iets" (en vervolgens die avond pas opzoeken hoe dat moet). Heel gevaarlijk!

Wees eerlijk! Naar de buitenwereld, maar vooral ook naar jezelf. Jouw school heeft jouw kunnen beloond met een diploma! Heb je gefraudeert, dan is het een bijzonder geval, zo niet, dan heb je die erkenning al binnen.

Jouw baas heeft je beoordeeld, en goed genoeg bevonden om aan het werk te gaan. Een baas heeft 10x liever iemand die er eerlijk voor uit komt als hij/zij iets niet (zo goed) beheerst, dan iemand die bluft/liegt of ontwijkend is als hij/zij iets niet (goed) kan. Iets niet goed kunnen is niet erg, daarover onduidelijk, of zelfs oneerlijk zijn is je eigen graf graven.

Een junior mag leren, en wordt typisch niet als onmisbaar persoon op kritische projecten gezet. Ik weet niet waar je jezelf mee vergelijkt om tot de conclusie te komen dat je iemand tekort schiet, maar zetz dat alsjeblieft uit je hoofd, en vraag eerst aan de persoon waarvan je dat vermoeden hebt hoe die er tegenaan kijkt. Aangezien je nog bij je baas werkt, lijkt het mij sterkt dat hij erg negatief over je zal zijn.

Succes

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:09:

Basis principes zoals OOP zouden normaal gezien in een prof. bachelor opleiden moeten gegeven zijn. Maar blijkbaar geraak je er ook door als je het niet deftig verstaat (ook al was dit 1 van de belangrijkere stukken in mijn opleiding).
Tussen weten wat OOP is en tussen OOP principes goed kunnen toepassen zit toch wel minimaal een jaar of 2 werkervaring.

Ben je als enige aan het design, implementatie en testen aan het werken?

Sowieso zie ik nergens terug dat je uberhaupt hebt lopen sparren/vragen aan collega's.
& ja die app. Een aantal mensen hebben al gezegd dat het niet verantwoord was dat ik daar alleen moest aan werken maar wat ga je doen als pas afgestudeerde... Ik persoonlijk dacht dat het echt super ging worden! Een app maken en wa zotten dingen insteken. Maar het was echt het tegenovergestelde...
Iets zegt me dat je nog geen eens een design op papier hebt maar wel al aan het implementeren geslagen bent :X :+

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 11-09-2014 15:51 ]

• Mistermad
Ik ben de enige werknemer tot nu toe :|

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:00

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Best een relevante update als je het mij vraagt :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Je zit dus bij een startup ofzo? Dat is voor de meeste net afgestuurde mensen echt geen goede plek. Er is geen tijd en geld om je goed te begeleiden waarschijnlijk en de oprichter verwacht waarschijnlijk veel resultaat zonder daar de middelen voor te hebben. Ik zou als ik jou was ander werk zoeken waar je in een team met andere developers van verschillende niveau's terecht komt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46
Stoffel schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:57:
Je zit dus bij een startup ofzo? Dat is voor de meeste net afgestuurde mensen echt geen goede plek. Er is geen tijd en geld om je goed te begeleiden waarschijnlijk en de oprichter verwacht waarschijnlijk veel resultaat zonder daar de middelen voor te hebben. Ik zou als ik jou was ander werk zoeken waar je in een team met andere developers van verschillende niveau's terecht komt.
QFT

In het begin van je carriere moet je groei centraal stellen. Dat helpt ook om minder onzeker te worden.

Pas als je ontwikkelen elders ook niet ligt zou je kunnen overwegen wat anders te gaan doen in de IT. IT afschrijven als geheel heeft geen grond op basis van wat topicstarter nu vertelt.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:51:
Even een vermoeden: En je hebt een gesprek met je werkgever waarin hij zegt dat hij van een afgestudeerde IT-er het een en ander verwacht qua kennis en jij moet dat beamen.

Dan zit waarschijnlijk het manco niet in jou kennisniveau maar in zijn verwachtingsniveau.

Wat al meer hebben gezegd: Zoek eens naar een iets grotere werkgever die wat meer ervaring heeft met starters, op die manier kun je waarschijnlijk veel meer leren in een begripvolle omgeving. En je huidige baas is waarschijnlijk een stuk beter af met een ervaren ontwikkelaar die al een paar jaren ervaring heeft in het 'ontwikkelen van apps voor IOS in C++', maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan natuurlijk.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:51:
Je hebt dus eigenlijk niemand om van te leren, maar je hebt nu wel de verantwoordelijkheden van een lead developer, min of meer? Ik snap wel dat dat frustrerend is. Je moet wel beseffen dat je net van je opleiding komt en praktijkervaring mist, en die is belangrijk. En je lijkt van jezelf te verwachten dat je dat allemaal bijspijkert in een paar weken tijd. Da's niet realistisch, en dat breekt je nu op.

Kan je 2 dingen doen: een andere werkgever zoeken die meer ervaring in huis heeft waarbij je geholpen kan worden (ingewerkt) of jezelf meer tijd gunnen en van je baas verlangen dat je die tijd krijgt. Je komt nou eenmaal pas aan die praktijkervaring door de praktijk mee te maken en dat gaat niet van de ene op de andere dag, logischerwijs.

Ik denk dat het nog te vroeg is om de hele ICT-sector af te schrijven omdat het in eerste instantie niet aansluit bij je verwachtingen. Het lijkt minder te maken te hebben met ICT maar meer met het feit dat je de enige werknemer bent.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Je zal een buddy moeten hebben. Ik kwam het bij mijn werk(bijbaan) ook tegen. Daar waren het dan stagiares die aan een buddy werden gekoppelt. Zo kon kwam de buddy af en toe kijken en vragen en als je ze zelf ergens mee zaten konden ze het direct vragen. Je zal dus een maatje moeten hebben. Samen leer je sneller en leuker dan alleen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Mistermad
Nu dat ik een al deze reacties gelezen heb, moet ik wel concluderen dat ik het IT gebeuren over 1 schreef getrokken heb omdat ik in mijn eigen kunnen niet geloofde. Maar blijkbaar is dit half en half normaal als je van school komt? Hiermee wil ik niet zeggen dat je niks kent als je van school komt.

Het probleem nu is waarschijnlijk dat mijn baas inderdaad te hoge eisen aan het stellen is. En dat ik hoop dat ik aan deze eisen kan voldoen. & Hierdoor is het minder amusant aan mijn kant maar ja inderdaad ik ga proberen nog verder te werken & kijken hoe het evalueert, mocht het zo blijven heb ik inderdaad misschien een andere werkgever nodig die meer kan investeren in een afgestudeerde.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:44
Lijkt me gewoon een kwestie van even met elkaar om de tafel gaan en goede afspraken maken. Ik ken je werkgever natuurlijk niet maar als schoolverlater weet je eigenlijk nog maar bar weinig. Dat heb ik zelf ook gemerkt. Heel leuk en leerzaam die theorie en praktijk opdrachten op school, maar bij een werkgever is het gewoon totaal anders. Dan heb ik het nog niet eens over de druk en het andere leventje. Daaraan moet je gewoon werken.

Ik zou je eigenlijk willen adviseren om te gaan solliciteren bij grote IT dienstverleners. Daar krijg je veelal de ruimte om jezelf te ontwikkelen, krijg je een coach en kun je enorm veel sparren met seniors, is het volgen van opleidingen en trainingen geen punt en zo kun je veel makkelijker keuzes maken in je carrière.

Ik werk zelf bij Capgemini dus kan je dit alleen maar aanbevelen als je als schoolverlater nog gewoon veel moet leren en vlieguren in praktijk moet maken. Dit is bij bepaalde werkgevers gewoon een stuk lastiger en word je (teveel) in het diepe gegooid zonder backup van een coach/senior/benodigde cursussen etc.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Rmg

Rmg

Nog even wat perspectief:

Wij hebben ook wat afstudeer projecten waarbij studenten apps moeten bouwen.

Van afstudeerstagisten (dus afstudeer niveau, duo stages doen we veel dus 2 man op 1 opdracht) verwachten wij ongeveer:

1 Maand: Klantvraag omzetten in een opzet waarvan design gemaakt kan worden. (veel praten met de klant en overleggen met een technisch begeleider.

1 a 1.5 Maand een plan en een design op papier zetten.

2 (2.5 als het eerste stuk goed ging) maanden implementatie

1 maand testen.

(Dan hebben ze ongeveer nog een maand voor een afstudeerverslag)

Die hebben dan een technischbegeleider die minimaal 2x per maand op lokatie is en altijd via email bereikbaar.
Een vloot andere afstudeerders waar ze dingen kunnen vragen
Een complete vloot medewerkers waar ze dingen kunnen vragen
En mogen ze meedoen met Top-Talent Sessies - Intro avonden voor nieuwe medewerkers

Als ze dan een Applicatie hebben gebouwd die 70% van wat ze beloofd hebben ook daadwerkelijk doet, De code nog een beetje onderhoudbaar is. En de app tijdens de demo niet crasht maar alleen daarbuiten. ( en dan hebben we het nog niet gehad over het juist toepassen van design patterns en OO principies of test coverage )

Dan zijn het uitblinkers ;)

Je zit op een interessante plek, maar het zelfstandig werken en alles zelfstandig uitzoeken moet je wel liggen. Probeer ook even een stapje terug te doen en eerst eens een plan en een (grof) ontwerp/schets te maken van wat je nou eigenlijk wil gaan maken zonder je druk te maken over het OO & Implementatie/*(software)ontwikkel stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 11-09-2014 16:28 ]

• Mistermad
Wel, ik heb nu een app gebouwd op een 2-tal maanden, helemaal nieuw in de iOS omgeving & Xamarin omgeving. De app is 'af' maar heeft wel nog wat memory problemen. Maar opzich is de app redelijk kompleet, er zitten natuurlijk geen zotte animaties of dergelijke in.

En ja mijn baas probeert wel te helpen maar dat kan ook niet altijd natuurlijk. Hij heeft ook zijn werk & deze app was een side project. Ik weet wat mij nu te wachten staat (Ofwel blijven werken & echt hard men best doen ofwel ander werk zoeken & hopen dat het daar beter zou kunnen zijn => wat ook nog af te wachten valt eigenlijk).

• vistu
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:32:
Wel, ik heb nu een app gebouwd op een 2-tal maanden, helemaal nieuw in de iOS omgeving & Xamarin omgeving. De app is 'af' maar heeft wel nog wat memory problemen. Maar opzich is de app redelijk kompleet, er zitten natuurlijk geen zotte animaties of dergelijke in.

En ja mijn baas probeert wel te helpen maar dat kan ook niet altijd natuurlijk. Hij heeft ook zijn werk & deze app was een side project. Ik weet wat mij nu te wachten staat (Ofwel blijven werken & echt hard men best doen ofwel ander werk zoeken & hopen dat het daar beter zou kunnen zijn => wat ook nog af te wachten valt eigenlijk).
Niet om je nu de moed in de schoenen te doen zakken, maar 'af' en 'memory problemen' combineren bijzonder slecht. Zo slecht zelfs dat er een goede kans is dat je die problemen niet oplost doordat ze het gevolg zijn van de implementatie; om dat te fixen zal je al snel hele lappen code opnieuw aan het schrijven zijn. Houd daar heel goed rekening mee als je het richting je werkgever hebt over 'af' zijn; je wilt geen verwachtingen scheppen die je niet waar kan maken.

• Rmg

Rmg

Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:32:

Ongeveer wat ik ook neergezet heb ;) na 2 maanden implementeren heb je een app die een demo doorkomt. Nu nog design + Testen :+
Hard werken en leren zul je altijd blijven houden in dit vak, waar het verschil zit is imo hoeveel je zelfstandig moet doen vs hoeveel begeleiding je er bij krijgt.

[ Voor 25% gewijzigd door Rmg op 11-09-2014 16:38 ]

• Mistermad
Nu heb ik in elk geval nog geen concrete richtlijnen gekregen aan hoe ik het beter kan doen / oplossen. Het enige wat ik gekregen heb ik dat het een 'troep' is, en 'We lossen het wel op'. Dus ik hoop dat dit binnenkort zal zijn zodat ik me persoonlijk wat beter zal voelen.

• vistu
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:37:
Nu heb ik in elk geval nog geen concrete richtlijnen gekregen aan hoe ik het beter kan doen / oplossen. Het enige wat ik gekregen heb ik dat het een 'troep' is, en 'We lossen het wel op'. Dus ik hoop dat dit binnenkort zal zijn zodat ik me persoonlijk wat beter zal voelen.
Hm oke, te hopen dan dat snel het geval is. Heb je voor jezelf al eens een goed overzicht gemaakt van de app? Welke objecten zijn er, welke views zijn er, hoe verhouden die zich tot elkaar? Waar haal je je data vandaan, volgens welk model is die data gestructureerd?
Het maken van een dergelijk overzicht kan een behoorlijke eye opener zijn, het zorgt ervoor dat je goed kijkt naar eerder geschreven code en er wat van afstand van neemt. Als je dat eenmaal gedaan hebt kan je proberen een dergelijk overzicht op te stellen op basis van de eisen voor de app. Komen ze overeen? Nee, waarom niet?
Dat je vervolgens misschien niet direct weet hoe je het moet implementeren is niet zo'n ramp, het geeft je wel houvast (wat je volgens mij prima kan gebruiken op het moment).

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Laat je eigenwaarde niet afhangen van wat andere van jouw werk vinden. Gedurende de rest van je carriere ga je nog redelijk wat kritiek op je werk krijgen. Om je elke keer down te voelen als dat het geval is, is niet echt ideaal. Gebruik de feedback om je werk/persoonlijkheid te verbeteren. Indien dat niet lukt, zoek je best een mentor die je daarbij wilt helpen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Komt dat van je baas? Van wie het ook komt, enige professionaliteit mag je wel verwachten en andermans werk zo "troep" noemen valt daar niet onder. Lekker motiverend naar je personeel toe...

• Johnny

Johnny

Ik neem aan dat dit gaat over je werk en je wat je baas zegt?

Mijn advies is om daar zo snel mogelijk weg te gaan en een baan te zoeken bij een echt bedrijf.

Je zit nu zelfstandig een app te maken in opdracht van iemand die er nog een andere baan naast heeft, er worden vage beloftes gemaakt, maar ik kan je nu al vertellen dat die waarschijnlijk niet zullen worden waargemaakt, en jij daar echt niet gelukkig gaat worden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
De gemiddelde HBO-er leert pas echt programmeren op zijn werk. Het diploma zegt bitter weinig.

Welcome to the real world, TS.

Maar goed, de enige tip die ik voor je heb is blijven volhouden. Dat is de enige manier om het te leren. En ervaren collega's die wat behulpzamer zijn natuurlijk.

Ik denk dat jouw werkgever zich ook realiseert dat het erbij hoort dat je momenteel troep produceert :P Haal rustig adem, vraag hem hoe je het kunt verbeteren, en ga weer verder.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 11-09-2014 23:41 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Johnny

Johnny

Ik heb nog even nagedacht over de situatie, en ben tot de conclusie gekomen dat de topicstarter zo snel mogelijk weg moet, behalve dat hij er doodongelukkig wordt heeft bedrijf heeft namelijk helemaal geen inkomsten, en zal waarschijnlijk geen stand houden.

Ik vermoed dat dit ongeveer de situatie is:

1. Meneer de baas heeft een idee voor een geweldige app waarvan hij denkt dat het een gat in de markt is en hij heel rijk kan worden, omdat dat met apps iedereen met een goed idee dat kan.
2. Meneer de baas kan de app niet zelf maken en gaat op zoek naar iemand die dit voor hem kan doen.
3. Meneer de baas komt er achter dat professionals duur zijn.
4a. Meneer de baas heeft geen geld om professionals te betalen, en kan geen mede-investeerders vinden omdat niemand zo slim is om te zien hoe geweldig zijn idee is.
4b. Meneer de baas denkt dat zijn idee zo geweldig is dat niemand het mag weten omdat het anders zal worden gestolen en een ander er met de winst vandoor gaat.
5. Meneer de baas gaat naar de KvK en start een "bedrijf" en houdt zijn eigen baan er naast, omdat hij natuurlijk nog geen inkomsten heeft uit het nieuwe bedrijf.
6. Meneer de baas heeft weer een brilliant idee: zoek een naieve pas afgestudeerde, die zijn geweldige app kan bouwen voor een fractie van de prijs.
7. Meneer de baas betaalt zijn programmeur met spaargeld en het loon wat hij uit zijn andere baan verdient.
8. Na vele maanden ontwikkelen is de app in een voortdurende staat van "bijna" af, maar doordat meneer de baas steeds met meer suggesties voor verbeteringen komt is de app nooit echt af, en de programmeur heeft moeite de app stabiel te krijgen omdat de codebase inmiddels een grote puinzooi is.
9. Het spaargeld van meneer de baas begint op te raken, en de app zal moeten worden verkocht, maar dat gaat niet vanzelf, er is echter geen marketingbudget of ondernemingsplan, de baas heeft nog steeds zijn andere baan waar hij de meeste tijd aan besteed.
10. Meneer de baas wordt steeds wanhopiger en gaat steeds meer druk op de programmeur uitoefenen om meer features toe te voegen, in de hoop dat de app hierdoor populairder zal worden, dit heeft echter een minimaal effect.
11. Het geld begint echt op te raken en het loon van de programmeur wordt niet meer betaald, maar krijgt allerlei beloftes.
12. Het bedrijf gaat failliet, het blijkt dat er veel schulden waren, de programmeur heeft een heel slecht jaar gehad met voortdurende stress en mist enkele maanden aan inkomsten en moet op zoek naar een nieuwe baan.

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt, en het zal ook niet de laatste keer zijn. Als ik jou was zou ik daar zo snel mogelijk weg gaan, andes hoor ik graag over een jaar hoe het er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Mistermad schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:59:

Het beste wat je kan doen is opzeggen. Je gaat nooit gelukkig worden bij deze baas. Nog los van jou baas zijn vermoedelijke gebrek aan capaciteit om leiding te geven, ze lijken de ervaring van een senior te verwachten van een starter.

Mijn advies is om een startersfunctie te zoeken bij bijvoorbeeld een grote detacheerder. Ik neem aan dat de grote jongens die we op de Nederlandse markt zien (bijvoorbeeld IBM, Atos, Capgemini, Sogeti, CGI etc.) allemaal een Belgische tak hebben. Ze opereren internationaal. Doorgaans zet zo'n grote detacheerder je in het begin op een intern project en koppelen ze een beginner aan een ervaren persoon. Zo kan je beginnen om je programmeervaardigheden uit te breiden en praktijkervaring op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ja maar het gemiep over mentaal niet meer aankunnen moet hij dan ook achterwege laten.

Ik heb als junior ook gemiddeld 60 uur per week gedraaid, en velen met mij. Het hoort erbij als je snel door wilt groeien.

Zelfs nu nog, nu ik 33 ben en officieel maar 36 uur per week werk, komt het nog weleens voor dat ik 's avonds en in het weekend bezig ben voor de zaak. En dat is dan nog uit zelfbelang ook, omdat ik het nieuwe framework X of Y wil leren, of een bepaald probleem heel graag wil oplossen.

Want ook al werk je al ruim 10 jaar als developer, dan nog kom je vaak genoeg iets tegen waarvan je denkt "hoe ga ik dat in vredesnaam oplossen" en een baas die het liever nu heeft dan volgende week.

It's part of the job.

Of zoals mijn vorige manager het noemde: "IT is stress with computers" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermad
In elk geval bedankt voor de reacties, ik begrijp wel dat ik meer assertief moet zijn en de dingen naast me neer leggen maar het is geen toffe situatie nu.

Mijn baas zelf is in elk geval niet zo de boeman. Het is misschien wel zo dat hij niet instaat is om de opleiding van mezelf & zijn werk dat hij nu heeft te combineren en dat komt mij natuurlijk slecht uit.

En deze hele situatie wordt natuurlijk verslecht door het feit dat ikzelf me de dingen teveel aantrek. Ik wil gewoon goede producten afleveren en dat gaat nu niet.

Dus het ligt wat aan 2 kanten, aan de 1ne hand heeft mijn baas minder tijd om mij op te leiden, aan de andere kant trek ik me de dingen teveel aan en kraak ik er nu door...
Geen idee of het wel een goed idee is om nu te stoppen, aangezien dit in een ander bedrijf ook zo kan zijn? Of daar zijn het misschien de collega's die minder zijn?

In elk geval bedankt voor de mogelijke oplossingen & ondervindingen die jullie al hebben meegemaakt. Dit geeft mij wel een betere kijk om hetgeen ik misschien moet doen & wat de toekomst waarschijnlijk nog brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 07:29:
Ja maar het gemiep over mentaal niet meer aankunnen moet hij dan ook achterwege laten.

Ik heb als junior ook gemiddeld 60 uur per week gedraaid, en velen met mij. Het hoort erbij als je snel door wilt groeien.
Nu zit ik zelf niet in de IT, maar dit kan toch niet normaal zijn, of ook maar de bedoeling? Je hebt een contract voor 40 uur. En dan hoef je echt niet op 17:00 uur precies de monitor uit te zetten, maar dan hoort er normaal gesproken wel afgerond te worden. En dan kan het best gebeuren dat om wat voor reden dan ook het nodig is een paar uur dan door te werken, maar dan zou het ook normaal moeten zijn om de volgende dag wat uit te slapen (of de volgende week als volgende dag ook nog druk is).

Maar iig stelselmatig gemiddeld 4 uur per dag overwerken vind ik nergens op slaan. Dan moeten ze je gewoon een 60 uur contract geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:41

BoAC

Memento mori

Mistermad schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:05:
..

Dus het ligt wat aan 2 kanten, aan de 1ne hand heeft mijn baas minder tijd om mij op te leiden, aan de andere kant trek ik me de dingen teveel aan en kraak ik er nu door...
Geen idee of het wel een goed idee is om nu te stoppen, aangezien dit in een ander bedrijf ook zo kan zijn? Of daar zijn het misschien de collega's die minder zijn?

In elk geval bedankt voor de mogelijke oplossingen & ondervindingen die jullie al hebben meegemaakt. Dit geeft mij wel een betere kijk om hetgeen ik misschien moet doen & wat de toekomst waarschijnlijk nog brengt.
Het feit is dat je nu altijd alleen aan zaken bouwt en je dus niet kan spiegelen. Extra kennis en kritiek doe je dus minder op wat zo ontzettend belangrijk is voor een beginner. Doorgroei mogelijkheden zijn er niet. Cursussen kunnen waarschijnlijk niet want dan ligt voortgang=productie stil.

Mijn keuze zou gemaakt zijn.

Heb overigens ook bij een klein bedrijf gezeten (8 jaar) en daar ook stil gezeten oftewel geen opleinding. Ik kan je zeggen dat het niet slim is.
Sissors schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:09:
[...]

Nu zit ik zelf niet in de IT, maar dit kan toch niet normaal zijn, of ook maar de bedoeling? Je hebt een contract voor 40 uur. En dan hoef je echt niet op 17:00 uur precies de monitor uit te zetten, maar dan hoort er normaal gesproken wel afgerond te worden. En dan kan het best gebeuren dat om wat voor reden dan ook het nodig is een paar uur dan door te werken, maar dan zou het ook normaal moeten zijn om de volgende dag wat uit te slapen (of de volgende week als volgende dag ook nog druk is).

Maar iig stelselmatig gemiddeld 4 uur per dag overwerken vind ik nergens op slaan. Dan moeten ze je gewoon een 60 uur contract geven.
Ik kan zoiets wel begrijpen :) er bestaat ook zoiets als passie. En als je verder toch niets om handen hebt.. bijvoorbeeld een gezin :P ;)

[ Voor 28% gewijzigd door BoAC op 12-09-2014 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Sissors schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:09:
[...]

Als je in gewoon loondienst bent dan moet je idd niet 60 uur gaan werken. Dan moet je op een gegeven moment echt een lijn trekken, anders is het ook niet goed voor jezelf, of daar extra afspraken over maken (tijd voor tijd?)

Mocht je nou in een hippe startup zitten dan ja, dan maak je misschien wel 60+ uur per week, maar zouden daar ook beloningen bijhoren in bijv. aandelen (naast je 40 uur contract), naar mijn idee.
Lethalis schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 07:29:

Zelfs nu nog, nu ik 33 ben en officieel maar 36 uur per week werk, komt het nog weleens voor dat ik 's avonds en in het weekend bezig ben voor de zaak. En dat is dan nog uit zelfbelang ook, omdat ik het nieuwe framework X of Y wil leren, of een bepaald probleem heel graag wil oplossen.

Want ook al werk je al ruim 10 jaar als developer, dan nog kom je vaak genoeg iets tegen waarvan je denkt "hoe ga ik dat in vredesnaam oplossen" en een baas die het liever nu heeft dan volgende week.

It's part of the job.

Of zoals mijn vorige manager het noemde: "IT is stress with computers" :P
Hier ben ik het niet mee eens, en is zeker ook niet onderdeel van IT maar echt een bedrijfscultuur aspect. Een junior moet gewoon (en zelfs juist) het aantal uren maken dat hij betaald krijt. Een junior krijgt zoveel op zijn bord in het begin van zijn carriere (en is nog niet in staat tot goed time management) dat een goede manager hem beschermd tegen overwerken.

Die bescherming is natuurlijk ook uit eigen belang. Anders vallen die juniors (of mediors/seniors) als bosjes om of vertrekken naar partijen die wel een werkomgeving waar ze naar zoeken. Structureel overwerk is onder aan de streep gewoon tamelijk dom. Je krijgt het altijd op een gegeven moment terug op je project in de vorm van ziektes of onvrede.

Ik ben 32, werk nu 10 jaar in de IT en werk inderdaad soms een weekje over omdat het project dat vraagt, maar compenseer dat meestal. Die ruimte wordt ik ook geacht te pakken van mijn manager.

[ Voor 45% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-09-2014 08:26 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Veel erger dan dit kan het niet worden, want je hebt namelijk geen collega's. Daarnaast hoef je echt niet de eerste baan te nemen die op je pad komt, een sollicitatieprocedure is ook voor jou een kans om kennis te maken met het bedrijf en je toekomstige collega's. Oftewel; je kan gewoon selecteren op een bedrijf dat een cultuur en omgeving heeft die jou liggen. Zeker nu je weet wat je niet wil zou dit wat makkelijker moeten zijn.

Daarnaast heb je ook geen enkele zekerheid. Dit "bedrijf" heeft geen inkomsten en om te slagen moet de app een commercieel succes zijn. Je baas is er zelf niet eens van overtuigd dus die houdt er een andere baan bij. Als het straks misgaat ben jij degene die zijn baan kwijt is. Normaalgesproken worden dit risico's gedragen door ondernemers die een uurtarief hebben van 10 keer wat jij waarschijnlijk verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistermad
Nee nee, je verstaat het verkeerd, de app zelf is gewoon een extra. Het bedrijf waar ik werk houd zich bezig met andere zaken & deze app is gewoon een extra die bovenop de functionaliteit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Rustig gaan solliciteren inderdaad. Wat jij nodig hebt zijn senior collega's die weten waar ze mee bezig zijn. Die kunnen jou dan alles leren wat je nog niet weet en kunnen al hun ervaring delen. Heb jij een probleem waar je niet uit komt? Dan lossen zij dat voor je op of geven ze je een zet in de juiste richting. Daar zijn zij de seniors voor en ben jij de junior voor.

Wat er nu gebeurt is dat jij als junior er alleen voor staat en dat is inderdaad een waardeloos gevoel. Het is niet een kwestie van aankijken hoe het gaat lopen maar een kwestie van nu op zoek naar iets nieuws. Je leert nu veel te langzaam en wellicht zelfs de verkeerde dingen omdat je geen peer reviews hebt. Daar heb jij niks aan qua ontwikkeling. Hij betaald nu wellicht iets meer maar op lange termijn ga je het afleggen omdat je op hetzelfde niveau blijft steken.

Ga eens kijken naar wat kleinere bedrijfjes met wel minimaal een man of 5-6 aan developers. Daar kan je je ontwikkelen, die willen je helpen en die willen jouw als capabele collega hebben dus gaan ze je trainen. Of ga bij de grote jongens kijken en dan echt als junior beginnen, wordt je ook aan seniors gekoppeld en krijg je de trainingen die je nodig hebt. Vraag is alleen of dat sfeertje je trekt.

Vergeet niet dat je nu een baan hebt en pas op hoeft te zeggen als je iets anders hebt. Gewoon solliciteren op je vrije dagen en dan een bedrijf kiezen dat echt bij je past.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 12-09-2014 08:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Je kan het ook van de positieve kant zien: je komt net van school hebt nu meteen de kans om autonoom aan je eigen project te werken waar je een geheel eigen ontwerp en implementatie kan maken. Veel zouden daar een moord voor doen. Stuk beter dan een jaar bugs fixen in legacy code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zoijar schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:30:
Je kan het ook van de positieve kant zien: je komt net van school hebt nu meteen de kans om autonoom aan je eigen project te werken waar je een geheel eigen ontwerp en implementatie kan maken. Veel zouden daar een moord voor doen. Stuk beter dan een jaar bugs fixen in legacy code.
Daar heb je alleen niks aan als je de kennis mist om het goed aan te pakken. Dan ga je jezelf wellicht compleet verkeerde gewoonten aanleren. Zo iets moet je doen als je echt de kennis en ervaring al eerder hebt opgedaan tijdens je studie en tijdens eigen projecten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
En deze hele situatie wordt natuurlijk verslecht door het feit dat ikzelf me de dingen teveel aantrek. Ik wil gewoon goede producten afleveren en dat gaat nu niet.
Laat ik je één goeie raad geven, als ouwe rot in het vak, die ook (meermaals) in die valkuil gevallen is en er doodongelukkig van geworden is: stop daarmee!

Je staat nu nog aan het begin van je carrière, je kan "goeie" gewoontes aanleren die het leven vanaf de start van je carrière een stuk makkelijker zullen maken.

Stelregels:

-Loyaliteit moét. Overdreven loyaliteit schaadt. Je bent niet getrouwd met de baas.

-Werk is werk. Privé is privé. Probeer die twee gescheiden te houden. Niet te veel werkdocumenten thuis op de keukentafel, niet te veel persoonlijke zooi op kantoor. Tenzij er
zware problemen zijn, ga je om 5 uur naar huis en zet je de knop om. Niet makkelijk (ik heb het zelf met vallen en opstaan moeten leren, getuige mijn posts in het verleden op T.Net maar ben er ondertussen vrij goed in geworden). Er is meer dan IT in het leven, 8 tot 5 is al voldoende.

-Op het eind van de rekening ga je werken voor jezelf (en je gezin, later), niet voor de baas of de zaak. Hart voor de zaak moet, maar zie je elders betere mogelijkheden (rekening houdende met dat gras dat soms groener is elders), dan mag je dat niet beletten je baan netjes in goede verstandhouding op te zeggen en verder te gaan.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Laat ik je één goeie raad geven, als ouwe rot in het vak, die ook (meermaals) in die valkuil gelopen is en er doodongelukkig van geworden is: stop daarmee!

Je staat nu nog aan het begin van je carrière, je kan "goeie" gewoontes aanleren die het leven vanaf de start van je carrière een stuk makkelijker zullen maken.

Stelregels:

-Loyaliteit moét. Overdreven loyaliteit schaadt. Je bent niet getrouwd met de baas.

-Werk is werk. Privé is privé. Probeer die twee gescheiden te houden. Niet te veel werkdocumenten thuis op de keukentafel, niet te veel persoonlijke zooi op kantoor. Tenzij er zware problemen zijn, ga je om 5 uur naar huis en zet je de knop om. Niet makkelijk (ik heb het zelf met vallen en opstaan moeten leren, getuige mijn posts in het verleden op T.Net maar ben er ondertussen vrij goed in geworden). Er is meer dan IT in het leven, 8 tot 5 is al voldoende.

-Op het eind van de rekening ga je werken voor jezelf (en je gezin, later), niet voor de baas of de zaak. Hart voor de zaak moet, maar zie je elders betere mogelijkheden (rekening houdende met dat gras dat soms groener is elders), dan mag je dat niet beletten je baan netjes in goede verstandhouding op te zeggen en verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:17:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens, en is zeker ook niet onderdeel van IT maar echt een bedrijfscultuur aspect. Een junior moet gewoon (en zelfs juist) het aantal uren maken dat hij betaald krijt. Een junior krijgt zoveel op zijn bord in het begin van zijn carriere (en is nog niet in staat tot goed time management) dat een goede manager hem beschermd tegen overwerken.
Dat van die bedrijfscultuur valt wel mee, want ik heb altijd collega's gehad die wel om 5 uur naar huis gingen elke dag.

Het is meer een kwestie van een hart voor het vak hebben. Ik vind programmeren nog steeds echt leuk. Het is nog steeds een hobby van mij.

Waar anderen achter hun xbox gaan hangen ofzo, ben ik bezig met design patterns of bijvoorbeeld met AngularJS aan het spelen. Ik zoek ook altijd uit of ik dingen beter kan doen op mijn werk.

Wel is mijn privétijd altijd meer gericht op dingen uitzoeken ipv dingen uitvoeren, maar ik ben er alsnog mee bezig. En uiteraard gaan andere privé afspraken voor; uitjes met mijn vriendin of naar familie bijvoorbeeld. Maar zodra ik tijd over heb, ben ik gewoon weer aan het rommelen ermee :P

Mijn ervaring is iig dat - zeker toen ik nog jonger was - dat collega's die stipt om 5 uur alles naast zich neerlegden, ver achter gingen lopen op mij en enkele andere ambitieuzere collega's. Met als gevolg dat wij al eerder een hoger salaris kregen en extra'tjes van de zaak. En het aantal keren dat ik een ongemotiveerde collega heb zien vertrekken in mijn leven kan ik al niet meer op mijn handen tellen.

Dus je hebt vooral jezelf ermee als je werk puur als "werk" ziet.

Zeker als je net begint, is het cruciaal dat je veel investeert in jezelf. Zodra je eenmaal 30 bent en al een ruime werkervaring hebt, dan wordt het meer een kwestie van af en toe nieuwe technieken leren en kun je er beter mee weg komen, omdat je al een bepaald bedrag waard bent. Je kunt dan als het goed is al best veel, maar een junior die net begint, in zijn eerste project op zijn bek gaat en dan alsnog volhoudt dat hij precies om 5 uur naar huis wil, die zou bij mij geen nieuw contract krijgen iig.

Ik had er zo een op mijn vorige baan. Wist veel te weinig, kon veel te weinig.. wou ik hem nog wat dingen uitleggen om 5 uur was het meteen een ramp, omdat hij per se naar huis moest. En hij had niet eens een afspraak ofzo :') Die heeft zijn proeftijd niet gehaald bij ons.

Daarna kregen we een andere collega die ook net begon. Hij kwam zelf om 5 uur nog even een praatje maken en vragen stellen aan ons als hij iets niet begreep. Ook overdag altijd serieus bezig. Daar hadden we in het begin ook onze twijfels over, vanwege zijn MBO opleiding, maar we zagen wel echt vooruitgang en dus hadden we veel meer geduld met hem. Diezelfde jongen werkt er nu nog en is daar nu de senior developer (inmiddels ook met zijn HBO bezig).

Ik zocht zelf misschien wat meer de extremen op, maar hij draaide vaak weken van 45 tot 50 uur denk ik. En als ik in een positie zou zijn dat ik nieuwe collega's zoek, is hij nog steeds de eerste die een seintje krijgt van mij :)

Tegenwoordig is het met thuiswerken overigens wel wat makkelijker ook. Ik ga praktisch elke dag om 5 uur tot half 6 naar huis, maar log vaak vanuit thuis nog even in om wat dingetjes te doen. Zeker in het weekend. Het is dus allang niet meer zo dat je echt aanwezig op kantoor moet zijn ervoor, maar investeren in jezelf blijft belangrijk.

En TS zou bijvoorbeeld wat boeken kunnen lezen over iOS development en memory management :) Dat is zowel op mijn huidige als vorige baan ook nooit een probleem geweest. Wil je een boek hebben? Bestel het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
demichel schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:58:
[...]
1. Overdreven loyaliteit schaadt. Je bent niet getrouwd met de baas.
2. Werk is werk. Privé is privé. Probeer die twee gescheiden te houden.
3. Op het eind van de rekening ga je werken voor jezelf (en je gezin, later), niet voor de baas of de zaak.
1. Dat ben ik met jou eens. Maar er zit een groot gat tussen loyaliteit en ambitie.
2. Als je ambities hebt, dan is zo'n scheiding simpelweg onmogelijk. Je kunt hoogstens de dingen er uit halen die je er zelf uit wilt halen. Dat doe ik wel een beetje, in die zin dat ik vooral die dingen thuis doe voor mijn werk, die ik zelf ook leuk vind om te doen.
3. Dat klopt, maar je moet wel in jezelf investeren om ook in de toekomst voor jezelf (en je gezin) geld te kunnen blijven verdienen. En hoe ouder je wordt en hoe meer mensen afhankelijk van jou worden, hoe meer geld je moet verdienen om alles te kunnen betalen. Vaak is dat alleen mogelijk als je dan ook een hogere functie hebt of veelgevraagde kennis bezit. En die komt niet vanzelf aanwaaien.

Kortom: privétijd gebruiken om te investeren in jezelf is echt niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Lethalis schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:34:
[...]
3. Dat klopt, maar je moet wel in jezelf investeren om ook in de toekomst voor jezelf (en je gezin) geld te kunnen blijven verdienen. En hoe ouder je wordt en hoe meer mensen afhankelijk van jou worden, hoe meer geld je moet verdienen om alles te kunnen betalen. Vaak is dat alleen mogelijk als je dan ook een hogere functie hebt of veelgevraagde kennis bezit. En die komt niet vanzelf aanwaaien.

Kortom: privétijd gebruiken om te investeren in jezelf is echt niets mis mee.
Absoluut mee akkoord. En dat doe ik zelf ook, maar dan op eigen initiatief, niet omdat het moét voor mijn lopende projecten.

Zo ben ik nu wat Oracle BI boeken aan het lezen thuis, in mijn vrije tijd. We gebruiken op kantoor geen BI, en er zijn geen onmiddellijke plannen om dat in te voeren, maar a) ik vind het interessant en b) ik vind het mooi staan op mijn CV, moest dat ooit nodig zijn, ben ik tenminste niet blijven hangen bij Oracle 6 :-)

In het najaar ga ik wat avondcursussen volgen, ook IT zaken die we hier niet onmiddellijk gebruiken en waar ook geen plannen voor zijn, maar die ik wel interessant vind (en stiekem mooi vind staan op mijn CV). Zaak betaalt die gelukkig wel, waarvoor dank.

Met andere woorden, ik investeer in mezelf in mijn vrije tijd, maar het is totaal vrijblijvend. Na de geboorte van mijn zoon heb ik een jaar of twee totaal niks gestudeerd thuis (prioriteiten!), nu langzaamaan weer wel. Zaken die we nodig hebben op kantoor, studeer ik tijdens de werkuren.

Pagina: 1