bonzz.netninja schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:17:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens, en is zeker ook niet onderdeel van IT maar echt een bedrijfscultuur aspect. Een junior moet gewoon (en zelfs juist) het aantal uren maken dat hij betaald krijt. Een junior krijgt zoveel op zijn bord in het begin van zijn carriere (en is nog niet in staat tot goed time management) dat een goede manager hem beschermd tegen overwerken.
Dat van die bedrijfscultuur valt wel mee, want ik heb altijd collega's gehad die wel om 5 uur naar huis gingen elke dag.
Het is meer een kwestie van een hart voor het vak hebben. Ik vind programmeren nog steeds echt leuk. Het is nog steeds een hobby van mij.
Waar anderen achter hun xbox gaan hangen ofzo, ben ik bezig met design patterns of bijvoorbeeld met AngularJS aan het spelen. Ik zoek ook altijd uit of ik dingen beter kan doen op mijn werk.
Wel is mijn privétijd altijd meer gericht op dingen uitzoeken ipv dingen uitvoeren, maar ik ben er alsnog mee bezig. En uiteraard gaan andere privé afspraken voor; uitjes met mijn vriendin of naar familie bijvoorbeeld. Maar zodra ik tijd over heb, ben ik gewoon weer aan het rommelen ermee
Mijn ervaring is iig dat - zeker toen ik nog jonger was - dat collega's die stipt om 5 uur alles naast zich neerlegden, ver achter gingen lopen op mij en enkele andere ambitieuzere collega's. Met als gevolg dat wij al eerder een hoger salaris kregen en extra'tjes van de zaak. En het aantal keren dat ik een ongemotiveerde collega heb zien vertrekken in mijn leven kan ik al niet meer op mijn handen tellen.
Dus je hebt vooral jezelf ermee als je werk puur als "werk" ziet.
Zeker als je net begint, is het cruciaal dat je veel investeert in jezelf. Zodra je eenmaal 30 bent en al een ruime werkervaring hebt, dan wordt het meer een kwestie van af en toe nieuwe technieken leren en kun je er beter mee weg komen, omdat je al een bepaald bedrag waard bent. Je kunt dan als het goed is al best veel, maar een junior die net begint, in zijn eerste project op zijn bek gaat en dan alsnog volhoudt dat hij precies om 5 uur naar huis wil, die zou bij mij geen nieuw contract krijgen iig.
Ik had er zo een op mijn vorige baan. Wist veel te weinig, kon veel te weinig.. wou ik hem nog wat dingen uitleggen om 5 uur was het meteen een ramp, omdat hij per se naar huis moest. En hij had niet eens een afspraak ofzo

Die heeft zijn proeftijd niet gehaald bij ons.
Daarna kregen we een andere collega die ook net begon. Hij kwam zelf om 5 uur nog even een praatje maken en vragen stellen aan ons als hij iets niet begreep. Ook overdag altijd serieus bezig. Daar hadden we in het begin ook onze twijfels over, vanwege zijn MBO opleiding, maar we zagen wel echt vooruitgang en dus hadden we veel meer geduld met hem. Diezelfde jongen werkt er nu nog en is daar nu de senior developer (inmiddels ook met zijn HBO bezig).
Ik zocht zelf misschien wat meer de extremen op, maar hij draaide vaak weken van 45 tot 50 uur denk ik. En als ik in een positie zou zijn dat ik nieuwe collega's zoek, is hij nog steeds de eerste die een seintje krijgt van mij
Tegenwoordig is het met thuiswerken overigens wel wat makkelijker ook. Ik ga praktisch elke dag om 5 uur tot half 6 naar huis, maar log vaak vanuit thuis nog even in om wat dingetjes te doen. Zeker in het weekend. Het is dus allang niet meer zo dat je echt aanwezig op kantoor moet zijn ervoor, maar investeren in jezelf blijft belangrijk.
En TS zou bijvoorbeeld wat boeken kunnen lezen over iOS development en memory management

Dat is zowel op mijn huidige als vorige baan ook nooit een probleem geweest. Wil je een boek hebben? Bestel het maar.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.