Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• k1ngfatiej
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08-2021
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een pc laten samen stellen en laten assembleren door het bedrijf waarvoor ik apart nog 60 euro heb betaald.

Nadat ik mijn splinternieuwe pc had binnen gekregen kon ik niet wachten tot ik het kon gebruiken. Vol trots en vol met passie sloot ik de computer aan en installeerde ik windows 8.1. Tijdens het installeren liep de pc regelmatig vast. Ik dacht dat kan gebeuren en het kan misschien aan de USB liggen waar windows op stond.

Helaas was dit niet het geval. De computer bleef maar vastlopen en iedere keer moest ik het opnieuw starten door de aan/uit knop vast te houden.

Uiteindelijk na wat restarts lukt het om windows er op te installeren en dacht ik van het probleem af te zijn. Helaas was ik weer teleurgesteld en bleef de computer na een kwartier vriezen. Met vriezen bedoel ik dan dat ik niets meer kan. Het lichtje van de toetsenbord boven numlock valt uit. De computer staat nog aan maar ik kan niets.

Ik had verwacht dat zij dit direct voor mij zouden oplossen doordat ze wisten waar het aan lag, maar nee hoor. Ik moest mijn pc achter laten en ze zouden het zo snel mogelijk repareren. De volgende dag kreeg ik al een belletje dat de pc gereed was en dat ik het kon komen ophalen. Ik had een vriend van me er heen laten rijden wat overigens een afstand is van 240 km heen en terug.

Weer met volle trots en vol met passie sloot ik de computer aan en was ik er van overtuigd dat mijn pc naar behoren zou werken. Maar mijn ergste nachtmerrie kwam uit. Hetzelfde probleem bleef zich voordoen. Nu moet ik de computer weer daar heen zien te krijgen en weer afwachten. Ik zit inmiddels 10 dagen zonder pc. Ze kunnen mijn geld niet terug storten omdat het gaat om een custom made desktop en kunnen ze alleen aan de hand van een RMA repareren.

Ik heb al ~800 km gemaakt doordat zij iedere keer de pc niet correct hebben gerepareerd / geassembleerd.

De foutmelding die ik een aantal keren heb gehad is clock_watchdog_timeout. Het heeft waarschijnlijk te maken met een deadlock op de processor.

Mijn vraag is nu wat zijn mijn opties. Volgens hen kan ik mijn geld niet terug krijgen omdat het een custom made dekstop is.

Of weet iemand hoe ik het probleem kan verhelpen dat zou namelijk ook heel erg handig zijn.

De specificaties:

Processor: Intel / i5-4460
Moederboord: Gigabyte / GA-H87M-D3H ( na de wissel een Gigabyte / GA-H97M-D3H)
Videokaart: MSI / GeForce GTX750Ti GAMING
Geheugen: Crucial / Ballistix Sport 8GB (4GBx2) DDR3 1600Mhz CL9 1.5V UDIMM
Voeding: Seasonic / M12II Bronze
Opslag: Samsung / 250GB 840 EVO

K1NGFATIEJ

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 16:54
Ik ben die ene vriend waar TS het over heeft. Even voor de volledigheid:
De onderdelen staan allemaal apart op het factuur. De shop waar het om draait, biedt een optie aan om het te assembleren voor €60.
Zij zeggen dat ze het bedrag niet kunnen terugstorten en dat de wet koop-op-afstand hier niet geldt omdat de assemblagekosten erbij zijn gekomen. Ik persoonlijk, geloof hier niks van. De assemblagekosten zijn een extratje die ze aanbieden en waar extra voor is betaald. De onderdelen staan nog steeds los op de factuur. En al zou dat zo zijn, het is wel de bedoeling dat zij hem assembleren en het ding vervolgens bij TS komt en alsnog vastloopt (het gaat trouwens niet om vastlopen in Windows. Hij komt soms namelijk niet eens bij het Windows laadscherm).

Ik hoor ook graag wat jullie hierover te zeggen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Soundless op 11-09-2014 13:26 ]

• Yogghii
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03-2023
Je zou altijd het bedrijf kunnen aanklagen om het afleveren van een niet functioneel product, custom made of niet. Het ligt er maar net aan wat hun onder assembleren verstaan.

Bij het begin van het lezen van je post dacht ik eerst dat het iets te maken had met je HDD of voeding, maar dat lijkt het me niet.
Het enige wat ik je zou kunnen meegeven is om even in de bios van je harde schijf te komen en daar te kijken of de instellingen omtrent je processor wel goed zijn. De melding die je krijgt wordt namelijk waarschijnlijk hiervandaan gegenereerd. Mogelijk zijn er op het internet standaardinstellingen te vinden voor dit moederbord.
Wees ook zeker dat je geen corrupte versie van Windows hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door Yogghii op 11-09-2014 13:27 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Als je hem dan toch laat assembleren, waarom laat je niet ook windows erop zetten? Dat snap ik niet, ik bedoel de licentie moet je toch betalen en bij een pc laten assembleren komen er geen extra kosten bij voor windows installatie(bij de meeste winkels)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat ik gek vind, TS noemt een foutmelding uit Windows waar blijkbaar ook watch Dogs is geïnstalleerd dus iets deed/doet het wel...

• Soundless
garriej, omdat we een MSDN licentie hebben. Wat moet dit trouwens oplossen?
br00ky, heeft dus niks met watch dogs te maken. Hij loopt ook vast op random momenten. We hebben Windows er bv op kunnen installeren. Ook kunnen we soms booten tot aan Windows. Maar langer dan 15/20 min blijft hij niet aan voor hij vastloopt.

[ Voor 58% gewijzigd door Soundless op 11-09-2014 13:38 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Haha, nvm, iets te snel gelezen.

Weten jullie wat ze gedaan hebben toen de pc weg was?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:15

Zenix

BOE!

Watch dogs, haha.

Ik zou even memtest draaien, Ubuntu installatiecd heeft memtest erop staan. Als dat goed gaat weet je dat het probleem zit bij moederbord,CPU of voeding.

• Yogghii
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb ook een tijd lang mijn eigen gebouwde computer niet aan gekregen, bleek het dat ik een RAMmetje niet ver genoeg had aangeduwd. Het kan zijn dat het aan deze onzin ligt. Als het hier aan ligt kun je op zijn minst geld terug vragen voor het assembleren, want dat is dan niet goed gedaan!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:55
Hmmm, volgens mij kan het bijna geen echte "custom" pc zijn :/
Hebben ze er een leuk motiefje op gespoten oid? anders is het gewoon assemblage werk van standaardproducten.

Maar idd zoals hierboven, controleer eerst of alles goed aangesloten zit en of er geen verpakkings meuk in de kast zit.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 22:38
Op het moment dat je windows installatie vastloop dan weet je eigenlijk al dat het foute boel is.
Lijkt mij een gevalletje geheugen, probeer is met 1 bank op te starten, kijk daarnaast of het goed in het moederbord zit.

Edit:
Met 1 bank bedoel ik, opstarten met allebei de bankjes apart van elkaar, eerst met de een en dan met de ander.

[ Voor 21% gewijzigd door Electromonkey op 11-09-2014 13:52 ]

• k1ngfatiej
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08-2021
br00ky schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:39:
Haha, nvm, iets te snel gelezen.

Weten jullie wat ze gedaan hebben toen de pc weg was?
Ze hebben de moederboord vervangen op mijn windows ingelogd en hebben ze aangegeven dat alles naar behoren werkte anderhalf uur lang en blijkbaar een aantal tests uitgevoerd.

• Soundless
k1ngfatiej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:52:
[...]

Ze hebben de moederboord vervangen op mijn windows ingelogd en hebben ze aangegeven dat alles naar behoren werkte anderhalf uur lang en blijkbaar een aantal tests uitgevoerd.
De uitgevoerde tests:
- memtest
- cpu stress-test
- ingelogd op windows, trololol video van 10 uur aangezet ...

De tests (o.a. gisteren uitgevoerd) duurden in totaal 2 uur volgens hun.

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 22:38
En toen je de pc terugkreeg sloeg die weer binnen een uur vast?

Verwijderd

Nieuw moederbord met andere chipset? Ik zou eens beginnen met Windows opnieuw installeren. Dit hoeft echt niet altijd maar zeker met dit soort problemen zou ik daar eens mee beginnen. Daarbij hebben ze die tests onder jouw Windows installatie gedaan? Meeste bedrijven gebruiken daarvoor Live Tool CD's of Live OS-en om juist het besturingssysteem van de klant uit te sluiten.

Ik zou toch ook eens beginnen met het installeren van een ander OS van een andere bron. Om iig het besturingssysteem uit te kunnen sluiten.
Soundless schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:25:
Ik ben die ene vriend waar TS het over heeft. Even voor de volledigheid:
De onderdelen staan allemaal apart op het factuur. De shop waar het om draait, biedt een optie aan om het te assembleren voor €60.
Zij zeggen dat ze het bedrag niet kunnen terugstorten en dat de wet koop-op-afstand hier niet geldt omdat de assemblagekosten erbij zijn gekomen. Ik persoonlijk, geloof hier niks van. De assemblagekosten zijn een extratje die ze aanbieden en waar extra voor is betaald. De onderdelen staan nog steeds los op de factuur. En al zou dat zo zijn, het is wel de bedoeling dat zij hem assembleren en het ding vervolgens bij TS komt en alsnog vastloopt (het gaat trouwens niet om vastlopen in Windows.Hij komt soms namelijk niet eens bij het Windows laadscherm)..

Ik hoor ook graag wat jullie hierover te zeggen hebben.
Dit lijkt inderdaad wel op hardwareproblemen als hij echt nog voor het laden van Windows ermee stopt. Maar ook als het logo nog niet direct zichtbaar is kan hij al aan het laden zijn. Is het echt nog voor of tijdens de POST?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2014 14:03 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:15
Memtest wordt over het algemeen aangeraden om deze gewoon een nacht te laten draaien, meerdere passes om zeker te zijn. AL die tests in 2 uur klinkt mij niet logisch, de tests na memtest in windows zijn dan maar heel beperkt geweest.

• Soundless
Electromonkey schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:58:
En toen je de pc terugkreeg sloeg die weer binnen een uur vast?
Kwartier :+
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:59:
...
Dit lijkt inderdaad wel op hardwareproblemen als hij echt nog voor het laden van Windows ermee stopt. Maar ook als het logo nog niet direct zichtbaar is kan hij al aan het laden zijn. Is het echt nog voor of tijdens de POST?
Het is ook gebeurd @ Windows installatie (meerdere keren opnieuw geinstalleerd om deze reden).
KnoxNL schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:02:
Memtest wordt over het algemeen aangeraden om deze gewoon een nacht te laten draaien, meerdere passes om zeker te zijn. AL die tests in 2 uur klinkt mij niet logisch, de tests na memtest in windows zijn dan maar heel beperkt geweest.
De memtest was ook eerder gedraaid voordat ze bij het windows account konden. Ik gok vanuit een live-cd.

• DCG909
KnoxNL schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:02:
Volgens mij kun je maar max 3 runs memtest uitvoeren met 8GB geheugen :s
16GB DDR3 1866 Mhz testen kost mij iets van 50 minuten per test :/
Dus dan hebben ze het niet echt grondig gedaan lijkt mij...

Met mijn laptop kwam er pas een ram fout (één freaking bit) bij de tweede run -.-"
Koste wel mooi minimaal 4 uur om er achter te komen dat het steeds exact hetzelfde adres was :/

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

DCG909 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:08:
[...]

Volgens mij kun je maar max 3 runs memtest uitvoeren met 8GB geheugen :s
16GB DDR3 1866 Mhz testen kost mij iets van 50 minuten per test :/
Dus dan hebben ze het niet echt grondig gedaan lijkt mij...

Met mijn laptop kwam er pas een ram fout (één freaking bit) bij de tweede run -.-"
Koste wel mooi minimaal 4 uur om er achter te komen dat het steeds exact hetzelfde adres was :/
Dat lijkt me logisch. Want dat adres is kapot.

• DCG909
Zelfs als alles werkt duurt het gewoon verschrikkelijk lang :/
Had mijn desktop ram eerst getest toen ik het net had en dat duurde ook zo lang, zonder errors ;)
Pagina: 1