Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Grote wereldkaart maken van maptiles.

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren,

Bij de Ikea zag ik een canvas van de wereld. Leuk, maar niet echt origineel. Ik zat er aan te denken om van Open Street Map, of Google Maps, op een bepaald zoomniveau álle tiles te downloaden en samen te voegen tot 1 giga-map.

Deze wil ik dan graag af laten drukken (300dpi bijv) op een poster/canvas/trespa oid, van formaatje; 'muur'. 3x2meter oid.

Ik heb al wat gezocht naar applicaties, maar de holy grail zit er niet tussen volgens mij. Zijn hier mensen met ideeën hiervoor?

Professioneel Heftruck Syndroom

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ik weet niet of je kan programmeren/scripten, maar dat lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. De tiles van OpenStreetMap zijn in een vooraf bepaalde mappenstructuur opgeslagen zoom/x/y, dus daar kan je gewoon doorheen loopen en de afbeeldingen naar binnen trekken. Die teken je dan vervolgens op de gewenste doelafbeelding en klaar is NeFoRcE
Komt uiteraard wel iets meer bij kijken dan dat, maar echt veel moeilijker hoeft het niet te zijn

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Met wat javascript gewoon op gaan slaan uit Google Maps? Enige programmeerkennis zal sowieso vereist zijn.

There is no replacement for displacement!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-11 17:47
Je kan screenshots maken en in photoshop weer samenvoegen. Maar of je daar met 300 dpi en formaat muur vrolijk van wordt....

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 08:07
Da's wel een hele lelijke oplossing... 300dpi maakt overigens natuurlijk niet uit qua scherpte, want je kaart wordt gewoon kleiner als je de boel niet wilt uitrekken dus je moet gewoon meer wereld opslaan :)

[ Voor 68% gewijzigd door _eXistenZ_ op 11-09-2014 12:58 ]

There is no replacement for displacement!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 23:16
Kijk eens naar GIS pakketten en Shapefiles. Je kunt bijvoorbeeld met QGIS OpenStreetMaps gewoon inladen, alhoewel de Wereld inclusief veel detail wel erg lang kan duren. Daarnaast zijn Shapefiles vector bestanden en heb je dus geen problemen met schaalbaarheid of iets dergelijks.

Volgens mij kun je in QGIS tevens printen en dus met een PDF printer oid het door jouw gewenste formaat bereiken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
http://www.maximumpc.com/..._and_desktops_google_maps
http://digitalurban.blogs...ture-google-maps-for.html

Etc... Zou vooral even zoeken, zodat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.

https://www.google.nl/sea...n&q=google+maps+to+poster

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2014 13:02 ]

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Shapefiles zijn inderdaad handig als je zelf de details van je kaart wil bepalen. Als je de opmaak van OpenStreetMap of Google maps wil hebben kan je beter niet aan Shapefiles beginnen, omdat je erg lang bezig gaat zijn om de opmaak van je kaart gelijk te krijgen aan wat je op de tiles ziet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nog makkelijker: http://www.instructables....ps/step3/Prepare-the-Map/

- Screengrab add-on installeren in Firefox (misschien is er ook wel een tool voor andere browsers. En voor Ff de nieuwere add-on dan degene die is gelinkt nemen)
- gewenste beeld in Google maps, gewenste zoom-niveau
- deel -> iframe-code aanpassen naar gewenste formaat
- die openen, en opslaan met screengrab

[ Voor 60% gewijzigd door F_J_K op 11-09-2014 13:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Krijg je niet het probleem dat je door het samenvoegen van losse tiles gaten krijgt in je kaart door de projectie van een bol op een plat vlak?

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Nee, de Webmerkator projectie heeft geen gaten in de kaart. Wel veel vervorming bij de beide polen, maar dat heb je bij iedere projectie.
En als je heel kritisch bent: Een meter in Groningen is langer dan een meter in Limburg bij deze projectie, maar dat kan je niet zien met het blote oog.

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Ik heb van Google Maps een heel deel van de Algarve gedownload om in een fotoalbum te krijgen. Kostte wel wat moeite om de boel op de goede plek te krijgen.
Ik had de simpelste methode gebruikt en je krijgt dan 640x640 afbeeldingen met een (c) Google eronder. Effectief kun je dus 640x620 gebruiken en dan de boel overlappen (Moet je ook van onder naar boven werken anders krijg je juist die tekst onderin het plaatje).

Ik ben er wel even mee bezig geweest in ieder geval.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:28
Bumpje naar de andere SG.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb een aantal van jullie oplossingen geprobeerd, maar de meeste zijn helaas depricated. As we speak ben k QGIS aan het regelen met OSM. Eens kijken wat ik daar mee kan.

Deze tool volg ik op dit moment; http://maps.cga.harvard.edu/qgis/wkshop/export_map_print.php

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Omdat ik me verveel en een liefhebber van kaarten en programmeren ben:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Drawing;
using System.Net;
using System.Drawing.Imaging;

namespace ConsoleApplication1
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            var z = 14;
            var llx = 8418; 
            var lly = 5400;
            var urx = 8427;
            var ury = 5408;
            Bitmap b = new Bitmap((urx - llx) * 256, (ury - lly) * 256); 
            for (var i = 0; i < urx - llx; i++)
            {
                for (var j = 0; j < ury - lly; j++)
                {
                    WebRequest w = WebRequest.Create(string.Format("http://tile.openstreetmap.nl/tiles/{2}/{0}/{1}.png", llx + i, lly + j, z));
                    WebResponse respons = w.GetResponse();

Bitmap tile = new Bitmap(respons.GetResponseStream());
                    Graphics gr = Graphics.FromImage(b);
                    gr.DrawImage(tile, i * 256, j * 256);

}
            }
            b.Save(@"D:\temp\test.png", ImageFormat.Png);

}
    }
}

Bij z vul je het zoomniveau in waar je de tiles van wilt hebben, vervolgens kijk je op openstreetmap.nl wat de url is van de tile linksonderin van de uitsnede die je wilt hebben, daar pak je voor de llx de op een na laatste positie in de url en voor lly de laatste, en dit herhaal je voor de tile rechts bovenin en urx en ury respectievelijk.
Je kan ook deze url gebruiken als je de wereld wilt hebben. http://b.tile.openstreetmap.org/12/2106/1351.png

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NeFoRcE schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:39:
Ik heb een aantal van jullie oplossingen geprobeerd, maar de meeste zijn helaas depricated. As we speak ben k QGIS aan het regelen met OSM. Eens kijken wat ik daar mee kan.
Ik had de methode die ik noemde even geprobeerd, werkte prima. Zoals gezegd natuurlijk wel met een nieuwere versie van de add-on om de "webpagina" op te slaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Met 300dpi op 3x2m kom je uit op een resolutie van 35433 x 23622. Over het algemeen kunnen drukkers en repro's met zulke grote bestanden niet overweg. Op een normale kijkafstand is 72dpi voldoende. Mocht je het wel voor elkaar krijgen om een hele muur op 300dpi af te (laten) drukken, dan zullen de details natuurlijk wel fantastisch zijn. In dat geval hoor ik graag hoe je het uiteindelijk gerealiseerd hebt :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
@PeaceNlove,

thanks voor de moeite! Ziet er op het eerste gezicht goed uit, zal het vanavond eens testen.

QGIS ziet er ook prima uit, echter zijn de files wel enorm groot, 33 GB tot 500GB. (M'n provider gaat dit vast leuk vinden).

Hier staat meer info; http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Planet.osm

Iemand enig idee of bij die enorme bestanden ook plekken zoals oceanen zijn opgenomen? Anders heb ik straks 35-500 GB gedownload, en zitten er gaten in -_-'.

Ik zal m'n best doen om mn missie te te halen, en op de meest hoge kwaliteit de boel af te drukken! :)

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

In de OSM bestanden zitten AFAIK geen oceanen. Wel de landsgrenzen, dus als je de achtergrondkleur van je kaart mooi blauw maakt en en de polygonen met de landen een andere kleur rendert ga je goed.
Zo te horen wil je trouwens een globe afdrukken? Kijk dan erg kritisch naar de shapefiles die je wel en niet inlaad in QGIS. De download van 500GB bevat onder andere ook de straat waar jij woont, en dat is vrij nutteloos om te laden wanneer je de hele aarde wil zien ;)
Als je via QGIS gaat: veel succes, als het je lukt een leuke ervaring, maar ga er vanuit dat je er wel veel tijd in moet steken.
En als alternatief heb je nog altijd mijn stukje code :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alternatief
Misschien wel mooier? En gewoon te downloaden in flinke resolutie.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik wil graag op (zeer) groot formaat de wereld afdrukken. Liefst sattelietbeelden (zoals NASA), maar wel met overlay / outlines van de namen van gebieden/landen, etc.

Doel is om de poster op een houten bord (kurk oid) te drukken/plakken, om vervolgens met prikkers aan te geven welke landen/gebieden mijn vriendin en ik bezocht hebben.

@Alterego, deze kende ik inderdaad, echter bevat deze helaas geen outlines van landen, etc.

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Dan zou je in QGIS de BlueMarble van de NASA moeten georefereren en er een shapefile met de landen boven moeten leggen voor de grenzen en eventueel de labels.
Ik heb even snel gekeken, maar wellicht heeft de NASA ook Geotiff beschikbaar? In dat geval kan je de geotiff rechtrstreeks in QGIS gebruiken en hoef je niet te georefereren.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Zit je dan niet met de uitlijning van de landen op de wereldkaart? Dat ze uit verhouding zijn en bijv groenland langgerekt is ipv breed? Kortom; dat de lagen niet goed op elkaar uitgelijnd zijn?

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Nee, als jij er voor zorgt dat je kaartprojectie goed klopt zal QGIS dat indien nodig voor je omrekenen.
Bekende kaartprojecties zijn WGS84 (EPSG:4326) en WebMerkator (Google maps en OSM projectie, EPSG: 900913 of EPSG:3857 ).
Nederlandse kaarten worden vaak in het Rijksdriekhoekstelsel geprojecteerd (EPSG:28992).
Van al deze projecties is bekend hoe ze van en naar WGS84 omgerekend kunnen worden en kan je dus in QGIS een shapefile in het Rijksdriehoekstelsel boven een OpenStreetmap leggen.
GeoTiff is altijd op basis van een kaartprojectie, dus dat is wel gemakkelijker dan gewone TIF om te gebruiken in QGIS.
Pagina: 1