SSD Installeren

Pagina: 1
Acties:

• kden1m
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09-2023
Hi mensen,

Ik ben een enorme noob op het gebied van hardware. Ik weet hoe ik een PC moet installeren etc. Maar een SSD installeren en met bios werken is toch iets redelijk nieuws voor mij. Daarom zoek ik iemand die een simpele guide heeft waarmee ik stap voor stap die SSD succesvol kan installeren!

Ik heb een Samsung 840 EVO 250gb SSD en dit is mijn mobo: http://www.asrock.com/mb/Intel/H67M/index.asp?cat=

Tot zover heb ik alles erin zitten, ik moet alleen de kabel vanuit de voeding erin stoppen en 1 kabel in een SATA3 poort stoppen. Daarnaast heb ik hier een W7 cd klaarliggen.

Ik hoop dat iemand mij zou willen helpen.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:22

Quad

Doof

Waar loop je precies tegen aan dan? Je zegt het zelf al, kabels erin en DVD erin en gaan.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
inderdaad inbouwen (sata en power kabel erin).

win7 dvd erin en die opstarten. (als hij niet automatisch opstart moet je bij het opstarten kijken of je iets van een bootmenu kan openen (bijvoorbeeld: "press F9 for boot menu"). Dan kun je voor de dvd drive kiezen.

Kun je zo'n bootmenu niet vinden kun je de bootvolgorde in het bios aanpassen zodat de dvd drive bovenaan staat.

Maar standaard staat een optische drive meestal wel bovenaan. Dan start hij meteen de installatie, of krijg je in elk geval een melding "druk op een toets om de installatie te starten" oid.

Als de installatie eenmaal start, gewoon de instructies volgen en je ssd kiezen als installatieschijf

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:44

GurbY{nl}

GurbY{nl}

En het hangt er uiteraard even vanaf of je een volledige clean install van Windows op de SSD wil doen, of dat je de SSD alleen als extra schijf gebruikt, of dat je de huidige partitie gaat clonen naar de SSD en daar de opstartschijf van wil maken...

Heb overigens hetzelfde ding vorige week in mijn eigen pc (clean W7 install voor boot) gestopt.

Mocht je kiezen voor clean install van Windows, dan alle kabels los, alleen de ssd aansluiten, en bij eerste keer opstarten in de bios even kijken of je AHCI enabled hebt.

Daarna zoals hierboven gezegd; booten met W dvd, en installeren op de SSD. Na installatie nog een keer booten, en daarna uitzetten, kabels van de hdd's weer aansluiten en gaan.

[ Voor 33% gewijzigd door GurbY{nl} op 11-09-2014 11:52 ]

• kden1m
Ik wil inderdaad een clean windows install op mijn ssd doen. Ik begon in de war te raken door dit http://www.pixwebdesign.n...ptimalisatie-handleiding/.

-Zorg ervoor dat de harde schijven in AHCI-mode draaien. Dit is noodzakelijk voor TRIM om zijn werk naar behoren te doen. Vaak staat dit standaard op IDE/Legacy. Even aanpassen dus.

En waarom heb ik al mijn drivers van tevoren nodig? Die kan ik toch gewoon via het internet na de installatie van w7 downloaden. Is het ook noodzakelijk om mn HDD los te koppelen? Dat staat ook in die link.

[ Voor 7% gewijzigd door kden1m op 11-09-2014 11:55 ]

Verwijderd

Ik zou beginnen met de BIOS.
Kijk of daar AHCI ingesteld staat. En niet IDE of RAID.
Verder zou ik er voor zorgen dat de SSD op SATA poort 0 zit en dat je overige HDD's loskoppelt.

Daarna inderdaad Windows installeren op de SSD. Windows herkend de SSD en zal daar wat zaken op aanpassen.
Na installatie kun je overige HDD's weer aansluiten.

Drivers kun je inderdaad achteraf installeren, maar dat wordt lastig als bijvoorbeeld je netwerkkaart niet automatisch geïnstalleerd wordt door Windows setup.
Van te voren je drivers klaar hebben liggen op bijvoorbeeld een USB stick is dan wel makkelijk.

Succes!

• kden1m
Ja het stond dus op IDE, dit heb ik veranderd naar AHCI. Maar zodra ik windows wil opstarten krijg ik direct een blue screen. Nu heb ik het maar weer terug veranderd.

Heb alleen nog maar mijn HDD aangesloten, en dus niet mijn SSD. Ik weet niet of dit wat uitmaakt?

[ Voor 37% gewijzigd door kden1m op 11-09-2014 12:32 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:11

Speedmaster

Make my day...

Is er een reden waarom je een clean install wilt doen, Samsung levert software mee waarmee je simpel je bestaande OS kan overzetten naar de nieuwe SSD.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

kden1m schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:29:
Ja het stond dus op IDE, dit heb ik veranderd naar AHCI. Maar zodra ik windows wil opstarten krijg ik direct een blue screen. Nu heb ik het maar weer terug veranderd.

Heb alleen nog maar mijn HDD aangesloten, en dus niet mijn SSD. Ik weet niet of dit wat uitmaakt?
Wanneer je je HDD in IDE mode hebt geïnstalleerd, zal dit niet werken op AHCI mode. Wanneer je Windows op de SSD gaat installeren, zet je hem op AHCI mode en installeer je hem. Als je op je HDD blijft werken dan op IDE zetten. Een hardeschijf/ssd werkt alleen in de modus waarin hij geïnstalleerd is (IDE of AHCI).

• kden1m
thorgal21 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:37:
[...]

Wanneer je je HDD in IDE mode hebt geïnstalleerd, zal dit niet werken op AHCI mode. Wanneer je Windows op de SSD gaat installeren, zet je hem op AHCI mode en installeer je hem. Als je op je HDD blijft werken dan op IDE zetten. Een hardeschijf/ssd werkt alleen in de modus waarin hij geïnstalleerd is (IDE of AHCI).
Ok dus het is mogelijk om eerst in de BIOS te komen voordat de W7 installatie begint?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

:? Jah, op et juiste knopje drukken

Verder zou ik dat 2de deel op die website niet volgen...
Die Configuratie... Dat is een hele hoop overdreven geblaat... Meneer pix moet zich maar houden bij wat ie goed kent... Website design.. en niet SSD advies..

[ Voor 75% gewijzigd door Swordlord op 11-09-2014 12:48 ]

• kden1m
Ja sorry maar ik ben een dikke noob hierin en heel bang dat ik iets fout doe waardoor mijn pc kapot gaat. Moet wel LoL kunnen blijven spelen :D Ik zal ff verder kijken!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25

xAn52

Whatever...

Ja, de BIOS "draait" op je moederbord. Als je je CD van het moederbord ook nog hebt, kan je die na het OS installatie gebruiken voor de drivers.
Dus:
- HDD afkoppelen
- SSD aankoppelen
- Naar de bios en de poort van de SSD op AHCI zetten
- Windows installeren
- Drivers installeren
- Updates installeren
- HDD weer aansluiten
- BIOS controleren voor HDD poort (IDE)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En even goed oppassen dat je hem in een sata3 poort stopt (daar heb je er 2 van) en niet in een sata2 3.0 Gb poort (daar heb je er 4 van)

• kden1m
Ja daar heb ik mijn DVD speler inzitten (sata2) Mijn HDD en SSD komen in de SATA3 poorten, SSD op 0 en HDD op 1. Ben nu alles aan het overzetten op de externe HDD. Ik zal zometeen komen updaten :)

• kden1m
Ok alles is gelukt _/-\o_ :D

nu nog wat instellingen voor de ssd doen

thanks iedereen !!!!

[ Voor 102% gewijzigd door kden1m op 11-09-2014 16:17 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 16:45

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Er zijn twee schijven op je foto welke gevonden worden, met op iedere schijf meerdere partities.

Ik zou je oude schijf loskoppelen en de installatie eerst op je SSD uitvoeren. Vervolgens kun je de oude schijf weer terug aansluiten. Dan weet je in ieder geval dat je ook je data niet verliest of de verkeerde schijf aan het formatteren gaat. Kortom: stappenplan van xAn52 doorlopen.

Edit: Even refreshen voor een reply was wellicht wat handiger... :O

[ Voor 10% gewijzigd door Bastiaan op 11-09-2014 17:03 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:49
kden1m schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:53:
Ok alles is gelukt _/-\o_ :D

nu nog wat instellingen voor de ssd doen
Dat is is niet nodig. Tijdens de Windows installatie wordt alles wel goed ingesteld. ;)

• kden1m
Ohohohoh wat een idioot was ik :D ..had perongeluk de 32bit versie van windows geinstalleerd ..Heb wel de HDD erin gelaten tijdens de nieuwe installatie van de 64bit..Alles werkt prima iig

• r3solution
  • Niet online
Geen idee of het fout is om hier in te breken voor mijn eigen gewin.
Maar ik heb zojuist voor het eerst een ssd aangschaft.
Mijn moederbord heeft geen AHCI functie, is dat een probleem?
En; ja mag een ssd wel formatteren maar niet defragmenteren?

• Reepje
  • Niet online
r3solution schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 12:31:
Geen idee of het fout is om hier in te breken voor mijn eigen gewin.
Het is inderdaad fout om in te breken in een ander topic
Verder is het fout om een heel oud topic te bumpen
ook is het fout om een topic te kapen en over iets heel anders te beginnen

en verder vragen we hier een klein beetje eigen inzet en zijn vragen van het gehalte "hoe kook ik een ei" eigenlijk uit den boze :|

Verwijderd

Hoi r3solution,

Welkom op GoT!

Wel een klein verzoek: reageer niet op 'oude' topics tenzij je zeker weet dat je iets nuttigs hebt toe te voegen. In jouw geval heb je een probleem cq. vraag en dat hoort dan in je eigen topic of in het grote SSD topic. Maar je kunt ook wat googlen want jouw vraag is al vele malen eerder gesteld. Op dit forum wordt wel van je verwacht dat je eigen inzet toont en kortom eerst zelf moeite doet voordat je iets vraagt. Dat kan even wennen zijn omdat GoT iets strenger is dan andere techfora. Maar je krijgt er ook veel voor terug dus probeer het gewoon eens!

Groetjes,
CiPHER
Pagina: 1