Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Linux op USB stick VS. (cheap) SSD

Pagina: 1
Acties:

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bezig om een NAS te maken met als OS Debian Jessie. Het OS is geïnstalleerd op een USB-stick (Adata Superior S102 link http://tweakers.net/price...-s102-pro-32gb-grijs.html). Data staat op een 3TB RAID 1 set bestaande uit twee WD Green Caviar schijven. Het systeem wil ik head-less laten draaien, dus zonder monitor etc.

Nu gebeurt het soms na een reboot dat het systeem blijft hangen in "emergency mode" en het systeem niet meer te benaderen is via SSH, maar reageert wel op een ping. Het systeem moet dan gerest worden en dan is het maar hopen dat het wel goed opstart.. |:( Dit gebeurt volgens mij omdat de USB-stick dan niet snel genoeg reageert, maar zeker weet ik dit niet.

Mijn configuratie in /etc/fstab ziet er als volgt uit:
UUID=123445 / ext4 errors=remount-ro 0 1

# RAID 1 Array
UUID=1234 /data ext4 defaults 0 0
(FYI UUID's kloppen niet)

Dit is de standaard configuratie, alleen de regel om de RAID 1 array te mounten is toegevoegd. Klopt deze configuratie, of is een betere manier?

Daarnaast is mijn vraag, heeft iemand ervaring met Linux draaien vanaf een USB-stick? Zo ja, welke opties gebruik jij om de USB stick te mounten/booten?(fstab of iets anders? andere parameters?)

Omdat een USB-stick in linux veel interrupts veroorzaakt waardoor de CPU vaak wordt ontwaakt uit package state 6 (PC6), heb ik nagedacht om de USB-stick te vervangen door een (el cheapo 30/40 euro) SSD. Dit is bedoeld als laatste middel als blijkt dat een USB stick voor het draaien van een OS gewoon niet goed geschikt is. Graag hoor ik jullie mening en ervaringen hiermee.

Alvast bedankt! :)