• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-05 23:24
Als gevolg van een stroomuitval is mijn computer kapot gegaan. Na onderzoek wees uit dat het mijn moederbord was dat het probleem veroorzaakte. Ik had een Asrock 880GMH/U3S3. Na het installeren van het nieuwe moederbord, een Asrock 990FX Extreme3 werkt de computer weer, maar blijft ie regelmatig hangen.

Mijn systeem is als volgt:
Asrock 990FX Extreme3
AMD FX8120
Radeon 6850 HD
2 x 4 GB Kingston HyperX (KHX1600C9D3K2/8G)
XFX 550 watt voeding
Tranquillo Rev 2 CPU koeler
Nog een losse fan voor luchtdoorstroom
256 Samsung SSD
500 GB HDD
1 TB HDD

Heb de voeding op andere gelijkwaardige PC geprobeerd en daar liep het niet vast.
De temperaturen van de CPU en GPU zijn ook alles behalve hoog, dus dit kan ook niet het probleem zijn.

Bios versie is 1.70, drivers voor alle componenten zijn naar mijn weten up to date. Windows 7 Ultimate, 64 bit opnieuw geïnstalleerd (en drivers ook weer allemaal).

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Storingen zijn willekeurig. Dan om de minuut, dan een kwartier lang niks.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Valt alles op zwart, of krijg je een BSOD? Kijk eens in de systeem-logs of er een melding naar voren komt.

Je moederbord heeft een TDP van 140w, terwijl je processor een TDP van 125w heeft. Dit mag dus ook het probleem niet zijn.

Waar meet je je temperaturen? Ik hoor vaker verhalen dat de temps in de BIOS/3rd party software niet accuraat zijn. Voel eens aan je heatsink of deze ook warm wordt? Misschien zit je koelpasta wel niet lekker :)

Controleer je CPU ook eens op verbogen pinnetjes? Misschien heb je iets scheef gedrukt met het overzetten.

Als dit alles niet mag baten zou ik gaan zoeken in je RAM.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Of in de PSU. Als je dit gehad hebt na een stroomstoring is dat misschien wel een punt om naar te kijken.

• EG Mike
TERW_DAN schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:17:
Of in de PSU. Als je dit gehad hebt na een stroomstoring is dat misschien wel een punt om naar te kijken.
Ik weet niet hoe de PSU verder getest is, maar TS geeft aan dat deze in een ander systeem wel naar behoren werkt.

• Dennis!90
pryth schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:14:
Valt alles op zwart, of krijg je een BSOD? Kijk eens in de systeem-logs of er een melding naar voren komt.

Je moederbord heeft een TDP van 140w, terwijl je processor een TDP van 125w heeft. Dit mag dus ook het probleem niet zijn.

Waar meet je je temperaturen? Ik hoor vaker verhalen dat de temps in de BIOS/3rd party software niet accuraat zijn. Voel eens aan je heatsink of deze ook warm wordt? Misschien zit je koelpasta wel niet lekker :)

Controleer je CPU ook eens op verbogen pinnetjes? Misschien heb je iets scheef gedrukt met het overzetten.

Als dit alles niet mag baten zou ik gaan zoeken in je RAM.
Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn wellicht. De PC blijft aan staan, geen BSOD. Ik ben gewoon aan het internetten o.i.d. en het scherm bevriest voor een seconde of 20-30 en daarna kan ik weer verder gaan. Ik heb dus al problemen bij zeer lichte applicaties.

Ik heb de temperaturen gemeten via Speedfan, bios and HWMonitor. Resultaat:
CPU > 33-40
GPU > 37-40
Mobo > ~45

CPU heeft geen verbogen pinnetjes. De heatsink is ook niet meer koud (en wordt warm als ik even een zware applicatie / game opstart).

Tot aan de stroomstoring nooit problemen gehad.
TERW_DAN schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:17:
pryth schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:22:
[...]

Ik weet niet hoe de PSU verder getest is, maar TS geeft aan dat deze in een ander systeem wel naar behoren werkt.
Ik heb deze in een andere pc - vrij gelijkwaardig systeem - geprobeerd. Weet niet meer de exacte specificaties, maar iig een medium computer net als die van mij (dacht AMD FX6300, en een Radeon 6970).

• EG Mike
Ah, da's nuttige aanvullende informatie! Voor de volledigheid, heb je al een clean install gedaan om een softwareprobleem uit te sluiten?

Probeer eens al je HDDs los te gooien, en enkel je SSD (OS is hierop geinstalleerd?) te laten draaien. Wellicht is er een probleem met een van je schijven waarvan je een applicatie draait, en dat deze (als gevolg van de stroomstoring) blijft hangen?

• Dennis!90
pryth schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:01:
Ah, da's nuttige aanvullende informatie! Voor de volledigheid, heb je al een clean install gedaan om een softwareprobleem uit te sluiten?

Probeer eens al je HDDs los te gooien, en enkel je SSD (OS is hierop geinstalleerd?) te laten draaien. Wellicht is er een probleem met een van je schijven waarvan je een applicatie draait, en dat deze (als gevolg van de stroomstoring) blijft hangen?
Jup, Windows is volledig opnieuw geïnstalleerd. Ik zal eens de andere schijven loskoppelen, het OS is inderdaad op de SSD geïnstalleerd.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Nemesizz

Untouchable

Dat is helaas iets wat een aantal fabrikanten beweren maar niet waar kunnen maken.
Soms beweren ze dat zelfs bij 4+1 fases die niet eens gekoeld zijn, dan is het bord zowat constant aan het throttelen bij een 125W TDP CPU.

Ook dit bord heeft helaas slechts een 4+1 fase VRM (zoals wel meer bordjes van Asrock), en dat is gewoon niet genoeg om een octa-core FX stabiel van power te voorzien.
De VRM's worden dan vaak te heet en moeten de CPU laten throttelen om schade te voorkomen.
Met 4+1 fase is het niet aan te raden om een CPU met een TDP hoger dan 95W erin te planten.

Bij het aanschaffen van een moederbord voor een AMD FX hexa of octa core moet je heel goed opletten op de VRM's. Veel fabrikanten hebben slechts 4+1 fases op de goedkopere bordjes, en dat is niet voldoende om een 125W TDP (of een 95W TDP CPU die je wil overklokken) om stabiel van power te voorzien.
Dit gebeurt dus niet alleen bij Asrock, maar ook bij andere merken.

Voor een AMD octa-core is het ten zeerste aan te raden om voor een 8+2 fase VRM te gaan op het moederbord.

Van de FX8120 zijn volgens mij 2 varianten van, een met een 125W tdp en een met een 95W tdp.

• EG Mike
Nemesizz schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:18:
[...]

Dat is helaas iets wat een aantal fabrikanten beweren maar niet waar kunnen maken.
Soms beweren ze dat zelfs bij 4+1 fases die niet eens gekoeld zijn, dan is het bord zowat constant aan het throttelen bij een 125W TDP CPU.

Ook dit bord heeft helaas slechts een 4+1 fase VRM (zoals wel meer bordjes van Asrock), en dat is gewoon niet genoeg om een octa-core FX stabiel van power te voorzien.
De VRM's worden dan vaak te heet en moeten de CPU laten throttelen om schade te voorkomen.
Met 4+1 fase is het niet aan te raden om een CPU met een TDP hoger dan 95W erin te planten.

Bij het aanschaffen van een moederbord voor een AMD FX hexa of octa core moet je heel goed opletten op de VRM's. Veel fabrikanten hebben slechts 4+1 fases op de goedkopere bordjes, en dat is niet voldoende om een 125W TDP (of een 95W TDP CPU die je wil overklokken) om stabiel van power te voorzien.
Dit gebeurt dus niet alleen bij Asrock, maar ook bij andere merken.

Voor een AMD octa-core is het ten zeerste aan te raden om voor een 8+2 fase VRM te gaan op het moederbord.

Van de FX8120 zijn volgens mij 2 varianten van, een met een 125W tdp en een met een 95W tdp.
Maar, bij het overschrijden van de TDP, zou dan het hele systeem niet op zwart moeten springen, in plaats van een tijdje blijven hangen?

• Dennis!90
Dennis!90 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:07:
[...]

Jup, Windows is volledig opnieuw geïnstalleerd. Ik zal eens de andere schijven loskoppelen, het OS is inderdaad op de SSD geïnstalleerd.
Probleem blijft dus bestaan. Liep ook weer vast toen ik dit bericht wilde typen. Zal ik memtest eventjes 1-2 uur ofzo laten lopen voor de zekerheid?

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn pc. ook een FX8120

probleem van de Extreme3 zat bij mij in de bios.
de instellingen voor je processor worden niet automatisch ingesteld
dat moet je handmatig zelf doen.

mijn fx8120 liep toen op 6 cores ipv 8

zie je alle cors in windows? ( ctrl+alt+del ---> taskmanager )
heb je de schijf geinstalleerd toen je deze in AHCI mode heb gezet ipv SATA?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07

Nemesizz

Untouchable

pryth schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:29:
[...]
Maar, bij het overschrijden van de TDP, zou dan het hele systeem niet op zwart moeten springen, in plaats van een tijdje blijven hangen?
Nee, bij oververhitting van de VRM's word de CPU gethrotteled, oftewel de kloksnelheid gaat (drastisch) omlaag, en dit leverd performance verlies op.
Als het spul zelfs dan nog te heet is kan ie natuurlijk op zwart springen, maar meestal krijg je constante verlaging van de CPU snelheid.

Voordat die beveiliging erin zat gebeurde het wel eens dat de VRM's gewoon doorbrandde . Dit was metname in het tijdperk van de Phenom quad-cores die op m-atx bordjes (met te weinig VRM fases) werden geplant.

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 17:08
Misschien een idee om eens je CPU eens te stressen met Cinebench, Prime of AIDA64. Daarna goed in de gaten houden of de CPU in snelheid omlaag gaat, hoe heet de CPU wordt en of uberhaupt de gehele PC bevriest of alleen de muis etc.
Dit inderdaad doen met alle hardeware die je niet nodig hebt te ontkoppelen en niet je videokaart belasten.

• Dennis!90
frankym schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:38:
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn pc. ook een FX8120

probleem van de Extreme3 zat bij mij in de bios.
de instellingen voor je processor worden niet automatisch ingesteld
dat moet je handmatig zelf doen.

mijn fx8120 liep toen op 6 cores ipv 8

zie je alle cors in windows? ( ctrl+alt+del ---> taskmanager )
heb je de schijf geinstalleerd toen je deze in AHCI mode heb gezet ipv SATA?
Alle 8 de cores zijn zichtbaar.
Geïnstalleerd in AHCI mode ja.
Bliksem B schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:27:
Misschien een idee om eens je CPU eens te stressen met Cinebench, Prime of AIDA64. Daarna goed in de gaten houden of de CPU in snelheid omlaag gaat, hoe heet de CPU wordt en of uberhaupt de gehele PC bevriest of alleen de muis etc.
Dit inderdaad doen met alle hardeware die je niet nodig hebt te ontkoppelen en niet je videokaart belasten.
Kan ik eens proberen ja. Komische is, meestal bevriest het beeld compleet incl. muis, maar soms doet ie ook gewoon niks en kan ik wel nog met de muis bewegen en zie ik de computer bijvoorbeeld ook proberen naar de site te gaan (rondje draait van laden). Kort hierna bevriest dan alles met uitzondering van de muis en dan ineens springt ie weer 'aan' en kan ik verder.

• Bliksem B
Dennis!90 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:11:
[...]

Alle 8 de cores zijn zichtbaar.
Geïnstalleerd in AHCI mode ja.

[...]

Kan ik eens proberen ja. Komische is, meestal bevriest het beeld compleet incl. muis, maar soms doet ie ook gewoon niks en kan ik wel nog met de muis bewegen en zie ik de computer bijvoorbeeld ook proberen naar de site te gaan (rondje draait van laden). Kort hierna bevriest dan alles met uitzondering van de muis en dan ineens springt ie weer 'aan' en kan ik verder.
Klinkt een beetje als een kapotte harde schrijf, maar met een SSD heb ik daar alleen geen ervaring mee. Misschien dat door de stroomuitval de SSD een fout in het bestandsysteem heeft veroorzaakt (is maar een idee)? Andere mensen hier een toevoeging op?

• Dennis!90
Bliksem B schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:24:
[...]

Klinkt een beetje als een kapotte harde schrijf, maar met een SSD heb ik daar alleen geen ervaring mee. Misschien dat door de stroomuitval de SSD een fout in het bestandsysteem heeft veroorzaakt (is maar een idee)? Andere mensen hier een toevoeging op?
Ik run nu een stresstest, maar tot op heden geen problemen en de temperatuur overstijgt de 55-60 graden niet.

Ik zou eventueel straks nog Windows op een gewone HDD kunnen installeren en het dan wederom proberen..

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

dit soort topics moeten eigenlijk als sticky's :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door A87 op 11-09-2014 14:54 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Dennis!90
Stresstest geen problemen opgeleverd. Bleef maar eenmaal hangen. Wat me opvalt is dat de PC vooral blijft hangen tijdens internetten (en af en toe bij andere applicaties als Word of een test). CPU temperatuur bleef mooi onder de 60 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis!90 op 11-09-2014 16:00 ]

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
heb je wel de nieuwste chipset drivers geinstalleerd ?

• Dennis!90
frankym schreef op donderdag 11 september 2014 @ 16:49:
heb je wel de nieuwste chipset drivers geinstalleerd ?
Ja, drivers zijn up to date.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Timings en voltage van je RAM staan goed?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• bartburg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 19:38
Ssd firmware naar laaste update?
Heb dit ook met mijn ssd gehad pas na de laatste firmware deed hij het naar behoren!

• Dennis!90
Petervanakelyen schreef op donderdag 11 september 2014 @ 17:26:
Timings en voltage van je RAM staan goed?
Volgens mij niks bijzonders, zou het even moeten nakijken zo.
bartburg schreef op donderdag 11 september 2014 @ 17:33:
Ssd firmware naar laaste update?
Heb dit ook met mijn ssd gehad pas na de laatste firmware deed hij het naar behoren!
Die was in ieder geval niet up to date. Na het eten even checken of dit het probleem wellicht is. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Ben erg benieuwd wat eruit komt! Ik vermoed zelf ook je schijf. Check 'm voor de zekerheid ook ff op bad-sectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis!90
De Firmware heeft een update gehad, dat heeft het probleem niet verholpen, al is het naar mijn mening wel iets afgenomen (kan ook toeval zijn..). Ik zal later vandaag nog eens Windows opnieuw installeren op een normale HDD. Wellicht dat dan naar voren komt dat het de SSD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 15:00
check ook eens of je de laatste chipset drivers hebt geinstaleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Is al 3x aangegeven dat deze up to date zijn.

Run ff HDTune en test je schijf op fouten! Had je Memtest nog laten draaien toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-06 10:44
Kijk nou gewoon eerst eens in je taskmanager waar windows zo druk mee bezig is als je pc 'hangt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis!90
freaky35 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:50:
check ook eens of je de laatste chipset drivers hebt geinstaleerd
Up to date.
zetje01 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:12:
Kijk nou gewoon eerst eens in je taskmanager waar windows zo druk mee bezig is als je pc 'hangt'.
Dat gaat dus niet omdat ie vast hangt
pryth schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:03:
Is al 3x aangegeven dat deze up to date zijn.

Run ff HDTune en test je schijf op fouten! Had je Memtest nog laten draaien toevallig?
.

Memtest geen probleem. Had ik ook niet verwacht, had het stiekem ook al snel geprobeerd met andere geheugen sticks en ze los van elkaar.

HDTune kan ik even doen. Levert dat niks op dan installeer ik Windows op een HDD ipv de SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis!90 op 12-09-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
Al wat verder met je probleem? Ben benieuwd wat hieruit komt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis!90
pryth schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 10:42:
Al wat verder met je probleem? Ben benieuwd wat hieruit komt! :)
Nog niet toegekomen aan het testen van Windows op een andere schijf. Zojuist Windows er wel op geïnstalleerd. Ik verwacht het morgen te kunnen uittesten. Momenteel loopt de andere Windows versie op de SSD in ieder geval nog regelmatig vast (al is de frequentie wel ietwat afgenomen heb ik het gevoel).

• Dennis!90
Ook de harde schijven zijn het niet..

Ik vermoed toch dat er dan iets niet goed is met het nieuwe moederbord, want de rest is vrijwel allemaal uitgesloten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 658459

beetje laat, maar ik heb pas een nieuw moederbord gekocht omdat ik een 8120 eightcore van AMD had gekocht, maar die kon niet op mijn oude moederbord.
het nieuwe moederbord is ook de Asrock 990fx extreme3.
ook bij mij blijft het regelmatig hangen bij bijvoorbeeld het openen van Google Chrome, en bij het gamen, gaat het best goed tot een paar minuten en dan laggt het spel voor ongeveer 10 tot 20 seconden, en daarna niet meer. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
nieuws: Samsung onderzoekt opnieuw prestatieproblemen 840 EVO-ssd's Misschien ligt het daaraan Dennis!90 ?

@ CoenSwaars, als je een reguliere harde schrijf hebt is het normaal dat een browser even blijft hangen (zeg 3 sec). Dit heeft te maken met de accestijden, bij een SSD is het een ander verhaal. Al gezoekt op google naar problemen met het bordje?
Pagina: 1