Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

virus op het school netwerk ???

Pagina: 1
Acties:
  • 745 views

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:21
beste tweakers

Wij hebben bij ons op school een apart wifi netwerk voor de laptops van onze opleiding.
Maar zins gister zijn er heel wat mensen (80% van de klas) die wifi problemen krijgen zo iets als dit: Problemen met netwerkverbinding na virus.
We heb alles in dit topic al geprobeerd.
Maar ik heb nergens last van, maar ik gebruikt het wifi netwerk ook nog niet mijn mac aders moet nog worden toegevoegd aan het mac filter.
Wij denken dus een virus over het netwerk, maar daar willen de leraren niets over weten.

Maar mijn vraag is: Dus zou het kunnen dat er een virus over het netwerk gaat.
Zo ja hoe krijg ik hem er dan weer af.

Alfast bedankt Matthijz98 en de rest van de klas.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38

thorgal21

Forum Noob

Wellicht even contact opnemen met de ICT beheerder van je school?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

"Dus zou het kunnen dat er een virus over het netwerk gaat."

Tuurlijk zou dat kunnen.

"Zo ja hoe krijg ik hem er dan weer af."

Het lijkt mij niet aan de student om het probleem van een virus op het school netwerk op te lossen, het virus van je eigen laptop halen(of die van klasgenoten) zou je wel kunnen proberen met AV scanners, malware en spyware scanners.

• Matthijz98
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-11 23:21
thorgal21 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:58:
Wellicht even contact opnemen met de ICT beheerder van je school?
Die zegt dat het niet kan op zijn netwerk.
garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:58:
Het lijkt mij niet aan de student om het probleem van een virus op het school netwerk op te lossen, het virus van je eigen laptop halen(of die van klasgenoten) zou je wel kunnen proberen met AV scanners, malware en spyware scanners.
Ja was het maar zo mooi maar ze doen er niks aan.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Matthijz98 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:32:
[...]

Die zegt dat het niet kan op zijn netwerk.
[...]

Ja was het maar zo mooi maar ze doen er niks aan.
Het is wel heel naïef om als icter te denken dat het niet kan, tuurlijk kan het... als ik jou was zou naar het afdelingshoofd/directie stappen en het probleem voorleggen en zeggen dat er iets mis is en dat je niet serieus genomen wordt, dat jij nog niet getroffen bent en je laptop niet meer durft aan te zetten zolang het probleem niet minstens erkend wordt en dat je het totaal niet eens bent hoe je behandeld wordt.

Verwijderd

De situatie zoals jij hem schetst: 'Dus zou het kunnen dat er een virus over het netwerk gaat' gaat niet echt op. Het virus kan niet actief zijn op enkel het netwerk, (tenzij je enorm slechte netwerkapparatuur hebt, wat me niet het geval lijkt) maar op de cliënts in dat netwerk.

Gezien het een 'apart netwerk' voor jullie klas betreft ga ik er vanuit dat je daarover beheer/zeggenschap hebt. Allemaal even een grondige virusscan laten uitvoeren of zonodig de mac's uit het macfilter halen en pas weer toelaten bij antivirus-controle. Je kunt jezelf alvast beschermen tegen de rest door een fatsoenlijke firewall op je eigen machine te installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2014 10:52 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:45:
[...]

Het is wel heel naïef om als icter te denken dat het niet kan, tuurlijk kan het... als ik jou was zou naar het afdelingshoofd/directie stappen en het probleem voorleggen en zeggen dat er iets mis is en dat je niet serieus genomen wordt, dat jij nog niet getroffen bent en je laptop niet meer durft aan te zetten zolang het probleem niet minstens erkend wordt en dat je het totaal niet eens bent hoe je behandeld wordt.
Strikt genomen heeft hij misschien toch gelijk.
Dit klinkt als een speciaal netwerk is voor eigen laptops van de scholieren.
Speciaal om de reden dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor prive laptops
Het probleem zit hem dan in de eindgebruikers, en niet in "zijn" netwerk.
Dus dan valt dit niet onder het probleem (of iig budget) van systeembeheer

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

heuveltje schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:52:
[...]

Strikt genomen heeft hij misschien toch gelijk.
Dit klinkt als een speciaal netwerk is voor eigen laptops van de scholieren.
Speciaal om de reden dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor prive laptops
Het probleem zit hem dan in de eindgebruikers, en niet in "zijn" netwerk.
Dus niet het probleem (of iig budget) van systeembeheer
Als er meerdere studenten zijn met het zelfde virus, dan verspreid het toch over het netwerk, hij kan op zijn minst een ondersteunde hand bieden en bepaalde virusscanners adviseren ect. Hij als ITer heeft er meer verstand van als de studenten. Al is het probleem beperkt tot het netwerkdeel van privé laptops.

Hij is misschien niet 100% verantwoordelijk, maar zeggen "kan niet in mijn netwerk" zonder enig onderzoek te doen of ondersteuning te bieden is in mijn ogen echt not done.

Verwijderd

garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:45:
[...]

Je weet ook niet hoe het gebracht word.
Als er iemand bij mij komt met een melding in de trend van "er zit een virus in de wifi" op basis van een of ander topic zou ik ook niet weten wat ik daar nou mee aan moet.
Ik zou het eerder zoeken in een file die is uitgedeeld binnen school, als het al een virus is en niet gewoon een kapotte AP o.i.d.
Dat hij niet 80 laptops wil ondersteunen die hij geen van allen heeft geconfigureerd kan ik ook wel in komen.
Aangezien het een school is valt ook niet uit te sluiten dat er gewoon iemand zit te klootviolen met een scrambler of aan kabeltjes zit te sjorren o.i.d., bij mij werden op school werden er destijds ook genoeg kutgeintjes uit gehaald in die categorie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2014 11:03 ]

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:55:
[...]

Je weet ook niet hoe het gebracht word.
Als er iemand bij mij komt met een melding in de trend van "er zit een virus in de wifi" op basis van een of ander topic zou ik ook niet weten wat ik daar nou mee aan moet.
Ik zou het eerder zoeken in een file die is uitgedeeld binnen school, als het al een virus is en niet gewoon een kapotte AP o.i.d.
Dat hij niet 80 laptops wil ondersteunen die hij geen van allen heeft geconfigureerd kan ik ook wel in komen.
Aangezien het een school is valt ook niet uit te sluiten dat er gewoon iemand zit te klootviolen met een scrambler, bij mij werden op school werden er destijds ook genoeg kutgeintjes uit gehaald in die categorie.
"er zit een virus in de wifi"

Leuk maar als ITer zou hij moeten weten dat hij door moet vragen en wat precies de problemen zijn, op basis daarvan kan hij kort onderzoek doen en zijn conclusie trekken.

Als een helpdesk medewerker wordt opgebeld en de gebruiker zegt "m'n pc doet het niet" dan denk je als Iter toch ook niet "ik zou niet weten wat ik daarmee moet", inderdaad je gaat dus doorvragen om zo tot een goede(voor jou) omschrijving van het probleem te komen en op basis daarvan kun je ondersteuning bieden(of niet).

Daarnaast is dit wat jij dus eigenlijk ook zegt: "Ik zou het eerder zoeken in een file die is uitgedeeld binnen school, als het al een virus is en niet gewoon een kapotte AP o.i.d. " die knakker van de IT Moet dus vragen stellen om tot die conclusie te kunnen komen.

[ Voor 9% gewijzigd door garriej op 11-09-2014 11:06 ]

Verwijderd

garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:05:
[...]

Leuk maar als ITer zou hij moeten weten dat hij door moet vragen en wat precies de problemen zijn, op basis daarvan kan hij kort onderzoek doen en zijn conclusie trekken.

Als een helpdesk medewerker wordt opgebeld en de gebruiker zegt "m'n pc doet het niet" dan denk je als Iter toch ook niet "ik zou niet weten wat ik daarmee moet", inderdaad je gaat dus doorvragen om zo tot een goede(voor jou) omschrijving van het probleem te komen en op basis daarvan kun je ondersteuning bieden(of niet).

Daarnaast is dit wat jij dus eigenlijk ook zegt: "Ik zou het eerder zoeken in een file die is uitgedeeld binnen school, als het al een virus is en niet gewoon een kapotte AP o.i.d. " die knakker van de IT Moet dus vragen stellen om tot die conclusie te kunnen komen.
Dat is prima maar je stond niet bij dat gesprek en heb nu alleen het verhaal van de TS. Een ITer die zijn werk serieus neemt en een redelijke hint heeft van een virusuitbraak in zijn netwerk gaat daar echt niet zo lichtzinnig mee om.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:55:
[...]

Als er meerdere studenten zijn met het zelfde virus, dan verspreid het toch over het netwerk, hij kan op zijn minst een ondersteunde hand bieden en bepaalde virusscanners adviseren ect. Hij als ITer heeft er meer verstand van als de studenten. Al is het probleem beperkt tot het netwerkdeel van privé laptops.

Hij is misschien niet 100% verantwoordelijk, maar zeggen "kan niet in mijn netwerk" zonder enig onderzoek te doen of ondersteuning te bieden is in mijn ogen echt not done.
Maar dat het verspreid over het netwerk is wat anders dan "zit in jouw netwerk"
"zit in jouw netwerk" impliceert dat er iets onder jouw beheer is wat besmet is. En tenzij er ergens een brakke server van hem besmet is, zal dat niet het geval zijn.

En tuurlijk kan hij mensen helpen/adviseren. Ik krijg dagelijks ietwat dergelijke problemen aan mijn buro die ik weer terugstuur. Ik kan/wil dat wel. maar heb er geen tijd/geld voor. en een service contract die zegt dat dat het probleem van de klant is. Wil je dat ik help ? prima, maar dan gaat je service contract duurder worden, en dan hoeft het opeens niet meer :)

Ligt er dus helemaal aan wat de afspraken zijn over prive laptops van leerlingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 11-09-2014 11:14 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

garriej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:05:
[...]

Lekker mekkelijk, je kent de situatie daar niet. Als dit puur een entwerk is voor de scholieren dan wordt alleen eht netwerk gefaciliteerd. Hij is neit verantwoordelijk voor de clients die ernaartoe connecten tenzij dit zo afgesproken is (wat ik me met byod niet kan voorstellen overigens).

Enige wat ts kan doen is de SLA eens goed doornemen en dan kijken waar hij/zij moet zijn hiervoor.

Daarnaast lees ik nergens dat het ook daadwerkelijk om een virus gaat maar alleen om wifi problemen. Zoek eerst maar eens uit wat daar de oorzaak dan van is.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Matthijz98 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:55:
...Wij denken dus een virus over het netwerk...
Je had beter op moeten letten op school. Virussen zitten niet op een netwerk; virussen zitten op een webserver.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:29
Brahiewahiewa schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:25:
[...]

Je had beter op moeten letten op school. Virussen zitten niet op een netwerk; virussen zitten op een webserver computers.
En virussen verspreiden zich over het netwerk.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dit topic staat veel te vol van aannames. Toon aan dat je een virus hebt en stap naar de IT afdeling. Zo niet, eerst zelf onderzoek doen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.