• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 19:52
Ik wil een 32" tv kopen voor de slaapkamer en deze aan een gipsen wand monteren.

De TV weegt zo'n 5 kilo en ik wil hem monteren aan een kantelbare beugel, dus 1 die zo'n 15 graden kan worden gekanteld.

Nu is het gipsenwandje zo'n 7 cm dik en ik wil voorkomen dat ik er doorheen ga en in de badkamer uitkom.
Meestal zitten er schroeven bij van zo'n 6 cm. en dit vind ik een beetje riskant.

Kan ik een dergelijke constructie ook met andere schroeven/pluggen monteren van zo'n 5 cm. lang ?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:58

DonJunior

NO Moderator

Ik heb mijn 42" tv middels keilbouten aan de muur (eveneens geen draagmuur) hangen. Dat zou ook bij jou moeten gaan werken lijkt me.

*sowieso

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 11:08
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om meerdere schroeven te gebruiken?
In mijn oude huis had ik mijn 50" Panasonic Plasma aan de 4 schroeven hangen die meegeleverd waren met de beugel. In ons nieuwe huis zouden die schroeven te lang zijn voor de muur, gewoon kortere genomen en nu met 8 stuks vastgezet...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:08

DjVe

Hatsaflats!

Gewoon goede gipswand wokkels gebruiken. Pak de metalen van Fischer: http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/

• Thysiej
  • Laatst online: 22:14
Keilbouten lijken mij een beetje overdreven voor een tv van 5kg, normale schroeven en hollewandpluggen lijken mij voldoende (ervan uitgaande dat je alleen een raamwerk achter de gipsenwand hebt staan)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou geen keilbouten gebruiken in gips, dat lijkt me veel te sterk voor het muurtje.

6 cm boren in een muur van 7 cm is geen probleem. Plakbandje om je boor zodat je niet te diep gaat, en vooral niet hameren maar gewoon een staalboortje gebruiken.
Qua gewicht stelt het toch niets voor?
Thysiej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:49:
Keilbouten lijken mij een beetje overdreven voor een tv van 5kg, normale schroeven en hollewandpluggen lijken mij voldoende (ervan uitgaande dat je alleen een raamwerk achter de gipsenwand hebt staan)
TS heeft gewoon 7 cm gipsblokken.
DjVe schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:49:
Gewoon goede gipswand wokkels gebruiken. Pak de metalen van Fischer: http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/
Dit is niet bedoeld voor gipsblokken.

[ Voor 54% gewijzigd door RemcoDelft op 11-09-2014 08:51 ]

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 08:53
Plankje van een centimeter ertussen? Netjes schilderen en klaar.

Natte krant (363218) (V.242)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:08
Thysiej schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:49:
Het lijkt mij niet onverstandig om bij zulks een bevestiging rekening te houden met een véél grotere en zwaardere TV, zodat je zonder problemen kan upgraden, mocht je dat in de toekomst willen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RemcoDelft schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:50:
[...]

TS heeft gewoon 7 cm gipsblokken.

[...]

Dit is niet bedoeld voor gipsblokken.
Dat staat op zich nergens dus ik kan me die verwarring wel voorstellen. Bij een gipswand stel ik me ook een raamwerk+gipsplaten voor en geen muur van gipsblokken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:42
in een muur van celbetonblokken (standaard in 5 - 7 - 10cm) kan je gewoon normale schroeven gebruiken...

Pak een degelijke maat, dus denk aan M8.
Gat boren - plug erin - frame erop - bout erin en aandraaien...

Bij gipsplaat met houtconstructie zou ik idd Wokkels (kunststof of metaal) of hollewandpluggen gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://www.borenco.nl/image/cache/data/producten/Hollewandpluggen_HM-500x500.jpg

De wokkels zijn het eenvoudigst in gebruik.

[ Voor 47% gewijzigd door maomanna op 11-09-2014 09:24 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• DjVe
  • Laatst online: 20:08

DjVe

Hatsaflats!

Orion84 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:59:
[...]

Dat staat op zich nergens dus ik kan me die verwarring wel voorstellen. Bij een gipswand stel ik me ook een raamwerk+gipsplaten voor en geen muur van gipsblokken.
Daar ging ik inderdaad vanuit.

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 09:03
Wij hebben onze 50" ook aan een gipswandje hangen.

1. Bij de bouwmarkt een stuk massief eikenhout gekocht van 1cm dik / 100cm breed / 40cm hoog.
2. Via een dieptemeter (of een paar kleine gaatjes boren) de muurlatten achter de gipswand opgezocht.
3. De eikenhout plaat op 6 tot 8 plaatsen goed vast zetten op deze latten.
4. Muur plus eikenhouten plaat in dezelfde kleur schilderen.
5. Muurbeugel monteren op de eikenhouten plaat.

Nu is de kracht over een veel groter gebied verdeeld én heb je op de plaat meteen ruimte voor kabelmanagement. Enige nadeel is wel dat je tv 1cm verder van de muur komt.

Kiwi !

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Vaak worden plug-"kwaliteiten" gerelateerd aan het gewicht wat je er aan wilt hangen. Dat suggereert een verticale bepasting.
Maar, afhankelijk van je constructie, gaat het vaker om de uittrekkracht. Ook in jouw geval.
Let eens op een wastafelophanging.
De plug moet dus strak in de muur zitten. Dat bereik je door het gat passend te boren. Kies een schroef die de plug goed naar buiten drukt. Een ouderwetse houtschroef doet dat beter dan een spaanplaatschroef.
Een spaanplaatschroef met schachtdeel zonder draad is weer beter dan vol draad.
Als je het op zeker wilt spelen zet je de plug met lijm in het gat. Watervaste houtlijm is hiervoor ideaal, want die schuimt een beetje en vult alles op. Wel wachten tot ie droog is.
Monteer de plug gelijk met de muur.
Niet dieper, want je moet voorkomen dat de plug bij het schroeven weer terug trekt, en dus in het gat gaat schuiven/schuren.
Pluggen
Stap1 is de normale waarmee je geod kan werken.
Stap2 geeft mijns inziens geen hogere uittrekkracht, maar is wel minder kritisch mbt het geboorde gat.
Stap4 is de kozijnplug (deze moet je schroeven, niet spijkeren) eigenlijk een verlengde uitvoering van Stap1. Die heb je ook voor 6mm, deze is ideaal! Die trek je er "nooit" meer uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-09-2014 10:07 ]

• Piet400
Bedankt voor de reacties.

Het gaat inderdaad om celbeton van 7 cm. heb ik inderdaad niet erg duidelijk vermeld.

Als ik een (kantelbare) beugel koop is het dan verstandig om bijgeleverde pluggen en schroeven te gebruiken?

Of zoals via de geposte link, messing pluggen kopen ? hierbij wordt expliciet genoemd dat deze voor tv wandsteunen geschikt is.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-07 08:30
Holle wand pluggen gebruiken, en afzien van een kantelbare beugel.

Celbeton. Die 15 kg kun je met bijgeleverde lange pluggen / schroeven makkelijk monteren.

[ Voor 43% gewijzigd door Flozem op 11-09-2014 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Is een gipsenwand hetzelfde al celbeton ?

In iedergeval een standaard muurtje tussen 2 kamers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ramon schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:57:
[...]

Het lijkt mij niet onverstandig om bij zulks een bevestiging rekening te houden met een véél grotere en zwaardere TV, zodat je zonder problemen kan upgraden, mocht je dat in de toekomst willen.
Sure, maar keilbouten op een gipsblokken muur? Lekker handig om iets te gebruiken wat enorme spanning op het oppervlak geeft te gebruiken. Bij gips wil je zoveel mogelijk spanningloos bevestigen omdat het zulk broos spul is. Keilbouten zijn in dat geval dus enorme overkill en werken 9 uit de 10 keer averechts.

OT:

http://klus-info.nl/klussen/materialen/pluggen

We weten nu nog steeds niet echt wat je hebt. Heb je YTONG (cellenbetonblokken/gasblokken) of echt gipsblokken? Nogal een verschil namelijk wat het eea aankan en wat er het beste in de muur kan. Bovenstaande link kan je iig op weg helpen met welke pluggen je kan gebruiken.

Voor een TV van 5 Kg + beugel van pakweg 2 Kg heb je niet van die verschrikkelijk grote lange schroeven of bouten nodig. Je kan gerust schroeven van 6 cm lang nemen als je muurtje 7 dik is. De schroeven gaan namelijk ook nog eens door je muurbeugel heen wat ook al weer een mm of 5 scheelt. ?Je moet alleen rustig aan boren (bijv. een markering op de diepte van je boortje aangeven) Zoals hierboven ook al aangegeven is kan je ook het gewicht meer verdelen door een balkje of (dik) plankje tegen de want te doen eerst en daar dan weer de beugel op te monteren. Zo verdeel je de kracht. Maar het is maar 7 Kg, gips kan dat heus wel aan als je gewoon goede pluggen + schroeven (of bouten) gebruikt

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 12-09-2014 08:23 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1