• collinmaessen
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-10-2016
Al enige tijd maak ik dankbaar gebruik van een Canon PowerShot SX220 HS voor mijn foto en video benodigdheden. Deze camera werkt prima voor foto's te maken en ik heb de mogelijkheden om hoe de foto's gemaakt worden te beïnvloeden (de opties die ik heb zijn goed genoeg voor mij). En de enkele video's die ik ermee genomen heb is hij voldoende voor. Echter...

Aan het einde van dit jaar heb ik een serie van interviews die ik ga afnemen met video op locatie. Alhoewel ik qua video voor YouTube met deze camera voldoende kwaliteit heb is audio toch een ander verhaal. De twee microfoons in de camera zijn vrij beperkt en ik kan niet horen wat ze opnemen terwijl ik de interviews afneem. Het zal waarschijnlijk goed gaan in de meeste gevallen, maar als het fout gaat heb ik een interview dat ik niet kan gebruiken.

Ik heb twee opties:
  1. Audio recorder gebruiken naast de camera die ik al heb.
  2. Camcorder met audio in en uit.
Ik neig op het moment naar optie 2 omdat camcorders vergeleken met DSLR's vaak kleiner en minder zwaar zijn. Aangezien ik de interviews op een conferentie afneem is dit voor mij een voordeel (rondzeulen van apparatuur is niet leuk en makkelijker mee te nemen in het vliegtuig). Ook al heb ik minder controle over de video opnames, de meeste camera's kunnen prima HD beelden opnemen voor YouTube. Ook heb ik met deze oplossing de audio in de video opname zitten. Wat ik erg prettig vind alleen al door het aantal video bestanden die ik zal hebben door de interviews.

Wat ik qua audio in gedachte had was:
  • Minimaal 1 clip microfoon (liefst twee zodat ik er ook een kan dragen tijdens interviews, hoe aansluiten is dan afhankelijk van gekozen oplossing).
  • Optionele losse microfoon voor snelle interviews op de conferentievloer
  • Hoofdtelefoon waarop ik kan meeluisteren wat opgenomen wordt.
Deze onderdelen ga ik wel uitkomen maar ik sta open voor suggesties. Maar de apparatuur die de daadwerkelijke opnames maakt is het moeilijke gedeelte voor mij...

Ik heb al diverse camcorders bekeken zoals de Canon LEGRIA HF-G25. Deze bevalt wel qua mogelijkheden, maar heeft blijkbaar hier en daar zijn beperkingen die voor mij moeilijk beoordelaar zijn (zoals wat heb ik nodig om twee microfoons aan te sluiten). Ook heb ik naar DSLR gekeken maar hier is het al helemaal moeilijk voor mij.

Qua budget zit ik tussen de 500 en 1000 Euro voor het totaalpakket, al zou het wel prettig zijn als het niet duurder is dan +/-800 Euro. En ik heb al gemerkt dat er meer dan genoeg keuze en mogelijkheden zijn met dit budget, alleen ik ben er achter gekomen dat ik niet de kennis heb om een goede keuze te maken.

Welke suggesties en tips hebben jullie voor mij?

Beachtek MCC-2 - €105,-
Afbeeldingslocatie: http://www.hdproguide.com/wp-content/uploads/2013/04/beachtekkk-snapshot-2.jpg
Eenvoudige passieve audio adapter met twee kanalen. Voldoet voor mijn situatie waarbij ik twee microfoons wil aansluiten.

Røde VideoMic Rycote - €90,-
Afbeeldingslocatie: http://www.rodemic.com/images/videomic/full_mic.png
Prima microfoon voor gebruik op de conferentievloer

Audio-Technica ATR-3350 - €25,-
Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/G/01/musical_instruments/detail-page/audiotechnica-ATR35S-hero-lg.jpg
Simpele clip microfoon met redelijk geluid en eigen stroomvoorziening. Vergt vrij weinig aandacht om goed te laten klinken.

Edit 1:
Ben natuurlijk zelf ook al onderzoek aan het doen en ben de Beachtek MCC-2 tegengekomen die precies is wat ik nodig heb qua audioaansluitmogelijkheden. Blijkt wel 100 Euro te kosten maar is gemaakt voor de use case die ik heb.

Edit 2:
Feedback van elhopo verwerkt en rekening gehouden met het feit dat veel camcorders geen plug in power leveren voor microfoons. Beide punten hebben wijzigingen veroorzaakt in gebruikte apparatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door collinmaessen op 11-09-2014 19:29 ]

• collinmaessen
Met wat onderzoek is de volgende keuze gemaakt voor de volgende audio apparatuur:

Beachtek MCC-2 - €105,-
Afbeeldingslocatie: http://www.hdproguide.com/wp-content/uploads/2013/04/beachtekkk-snapshot-2.jpg
Eenvoudige passieve audio adapter met twee kanalen. Voldoet voor mijn situatie waarbij ik twee microfoons wil aansluiten.

Røde VideoMic Pro - €170,-
Afbeeldingslocatie: http://www.truemediaplus.com/wp-content/uploads/2014/02/videomicpro_05.jpg
Prima microfoon voor gebruik op de conferentievloer

HMNSound Lavalier - €60,-
Voorlopige keuze. Mini-jack clip microfoon die direct aangesloten kan worden op de MCC-2 met een prettig geluid. Omdat ik niet investeer in een draadloze ontvanger en zender (erg duur) zal ik gebruik maken van een extra kabel om de benodigde lengte te geven voor statische interviews. Op de congresvloer draag ik de microfoon als back-up audio voor mijn stem. Enig nadeel is dat de microfoon omnidirectioneel is.Alternatief is de Røde smartLav+ met koppelstuk voor € 50,-. Moet nog controleren of dit goed werkt met een koppelstuk.

Dit brengt de totaalprijs voor de audio componenten op €350,-. Hierdoor is er een budget van ongeveer 500 a 600 euro voor videoapparatuur. Qua camcorders weet ik dat ik dan redelijk beperkt ben. Omdat de package nu al redelijk groot is, en qua gewicht het verder niet veel uitmaakt, zal ik toch gaan voor een DSLR.

Op het moment ben ik vergelijkingen aan het uitvoeren tussen DSLR camera's in die prijscategorie met kantelbare schermen (hoef ik niet perse direct achter de camera te staan om de opname te controleren). Hierdoor ben ik nu camera's zoals de Nikon D5200 met 18-55 VR II lens aan het vergelijken.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-12 16:51
De keus voor een DSLR snap ik niet. In de eerste post geef je argumenten waarom niet, en in de 2e post zeg je dat je naar een DSLR aan het kijken bent?!?

Begrijp goed dat filmen met een standaard filmcamera gewoon vaak als point en shoot kan gebeuren, maar dat dit bij een DSLR zeker niet zo zal zijn. Autofocus zal vaak bij een DSLR niet zo goed gaan, omdat deze camera's primair gemaakt worden voor fotografie. Videocamera's zijn hier vaak beter in, ook door de over het algemeen kleinere sensor. Bij filmen met een DSLR zet je het liefst alles op manual, en daardoor moet je continu opletten of alles wel scherp is en of de belichting nog goed gaat. Dat is lastig te doen als je daarnaast ook nog iemand moet interviewen.

Als microfoon kan je ook nog kijken naar de Videomic of de Videomic go. Die zijn nog wat voordeliger en voor een interview op Youtube maakt ht verschil in kwaliteit denk ik niet veel uit.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• collinmaessen
En om dit soort in de voet schiet acties te voorkomen heb ik dus dit topic gestart. ;)

Helemaal helder dat ik dus in mijn use case het beste niet voor DSLR kan gaan. Ik was niet op de hoogte dat je niet kon vertrouwen op de (semi) auto video opnames met een DSLR. Als ik thuis ben zal ik dus met mijn zoektocht verder gaan op camcorder gebied.

En bedankt voor de tip voor de microfoon, zal ik straks even induiken wat de verschillen zijn en of ze van belang zijn. :)

• collinmaessen
Heb de feedback volledig verwerkt in de huidige selectie die ik nu toegevoegd heb aan mijn openingspost.

De Go was geen optie omdat deze afhankelijk is van stroom van de camera. De VideoMic heeft zijn eigen stroomvoorziening en kan daardoor ook op camera's aangesloten worden die geen plug in power leveren (waarom dit belangrijk is komt later aan bod).

Om dezelfde reden heb ik ook de clip microfoon aangepast naar Audio-Technica. Deze heeft ook een kabel die lang genoeg is zodat ik hem direct op de camera kan aansluiten. Wel moet ik opletten op storing omdat het een unbalanced mic is. Maar zolang je hier rekening mee houdt zou het geen probleem moeten zijn.

Qua camera heeft de Canon Legria HF-G25 op het mijn positie nummer een. Prima bediening en prima beeld voor de camera die je hebt. Maar hij heeft geen plug in power waardoor alle microfoons zelf een stroomvoorziening moeten hebben. Niets ernstigs, maar wel iets waar je rekening mee moet houden. De hot shoe op deze camera is ook een niet standaard maat. Maar met een paar euro heb je een adapter.

Nummer twee is op het moment de Panasonic HC-X920. Is qua features net iets uitgebreider dan de Canon. Maar heeft een raar punt voor het monteren van microfoons e.d. (aan de linkerzijde bijna recht naast de lens). En ik ben niet zo te spreken over de software die deze camera heeft. Maar verder werkt deze camera prima en heeft een paar geinige functies zoals time lapse.

Op het moment ben ik deze twee camera's aan het bekijken en of er nog andere goede camera's zijn in deze categorie.

• elhopo
Misschien kan je nog aangeven waarom je twijfelt tussen de een of de ander. Ik heb zelf een Panasonic HDC-SD800 videocamera, die heeft net als de X920 3 CCD's. Wat mij opvalt is dat er ook bij weinig licht nog goed gefilmd kan worden en dat de kleuren erg mooi overkomen. Wat mij wat tegenvalt is de ondersteuning voor avchd, maar dat zal wellicht ook zo zijn bij de Canon.

De SD800 heeft geen microfoon ingang, maar dat los ik op door apart op te nemen en dat in post naast elkaar te leggen. Voor Youtube heb je in feite geen hoge kwaliteit nodig, dus je zou ook met een goedkopere camera toekunnen. Een nadeel is wel dat het nabewerken wat meer werk kost. Je neemt nu eigenlijk een dure camera omdat je een koptelefoon uitgang wil, en alleen de duurdere modellen hebben dat.

Denk je trouwens nog wel aan een statief oid?

• collinmaessen
Statief hoef ik niet aan te denken omdat ik die al heb. ;)

Maar er komt binnenkort nog een update. Ik heb een derde keuze gevonden die voldoet aan mijn voorwaarden voor een kleinere prijs. Zal dan even de verschillen uitwerken en hoe ik bepaalde punten heb laten wegen.

• collinmaessen
Ik zou inderdaad er voor kunnen kiezen om extern de audio op te nemen. Maar dat kost ook rond de 100 euro om iets te krijgen dat semi goed is (bijvoorbeeld de Zoom H1). En dat werkt natuurlijk prima voor een statische set up en is dan ook niet zo veel werk om tijdens post naast elkaar te leggen. Detail is dat ook een groot gedeelte ad hoc is waardoor een camera met audio in/uit aansluitingen dan gebruikersvriendelijker is (ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik dan eens goed de boot in ga als ik een losse recorder gebruik).

Hier is ook waar de derde keuze belangrijk wordt: de Panasonic HC-V750. Deze camera kan ik al kopen voor 580,- euro. En deze heeft audio in/uit en een cold shoe die ik kan gebruiken voor een externe microfoon.

Alle drie de camera's hebben trouwens AVCHD ondersteuning. Het verschil zit voornamelijk dan tussen progressief (Panasonic) en interlaced (Canon) HD opnames. Ook hebben de Panasonics de mogelijkheid om MP4 te gebruiken voor hogere bitrates dan AVHCD ondersteund (MP4 en AVHCD gebruiken beide H.264). De X920 heeft ook de mogelijkheid om 3D opnames te maken als je de lens hiervoor koopt voor €250,-. Geinig, maar niet iets dat voor mij interessant is. Het detail is dat de Panasonics in progressief de video opnames maken en dit betekend dat ze voor mij een voordeel hebben op de Canon.

De X920 en de G25 zijn erg goed in het nemen van opnames in omstandigheden met weinig licht. Belachelijk goed zelfs, maar de V750 is vrij goed hierin. Maar dit is voor mij niet erg belangrijk omdat ik niet van plan ben om in die omstandigheden video opnames te maken. Wat de V750 aan mogelijkheden heeft is voldoende voor mij.

Alle drie de camera's hebben trouwens ook een cold/hot/mini shoe. Echter de x920 heeft deze vooraan bij de lens, niet handig voor externe microfoons. De G25 heeft deze achter op de camera, maar dit is een afwijkend formaat waardoor je een adapter nodig hebt. De V750 heeft deze op de achterkant zitten, is een standaard formaat cold shoe, en kan afgenomen worden (is een adapter die je in de camera steekt). Raar genoeg is dus de goedkopere camera op dit vlak het beste...

Wat ook een leuke bonus is van de Panasonics is dat deze timelapse video kunnen nemen. En dit is iets dat ik veel sneller ga gebruiken omdat dit daadwerkelijk handig voor mij is. Alhoewel het geen deal breaker is of zwaar meeweegt.

Door de prijs in combinatie met de mogelijkheden is waarom de V750 nu de eerste keuze is. De MCC-2 laat ik vallen want ik kan hetzelfde bereiken met een goede mono naar stereo adapter van een paar euro. Met de twee clip microfoons en de externe microfoon heb ik een simpele maar redelijk leuke en goedkope set up om mee te beginnen.

• elhopo
Bij Panasonic heb je een paar series. De ene heeft 3CCD en de andere 1 CCD. De X920 heeft een 3CCD en de V750 maar 1. Voor de Youtube filmpjes zal je er denk ik niets van merken, het verschil zit hem in de kleurweergave en misschien ook in hoe goed de camera is met weinig licht. Daardoor is hij denk ik goedkoper maar toch completer.

De timelapse functie heb ik ook eens gebruikt, maar daarbij heb ik de belichting niet vastgezet, bij een zonsondergang is dat niet handig :)

Lijkt me verder een goede keus, veel succes ermee in ieder geval!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anderzijds gebruiken haast alle bekende youtubers dslrs voor hun filmpjes. De mooie geblurde achtergrond en de hogere lichtgevoeligheid is erg handig voor het maken van mooie filmpjes.

Kan je de apparatuur trouwens niet huren ipv kopen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• elhopo
link0007 schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:48:
Anderzijds gebruiken haast alle bekende youtubers dslrs voor hun filmpjes. De mooie geblurde achtergrond en de hogere lichtgevoeligheid is erg handig voor het maken van mooie filmpjes.

Kan je de apparatuur trouwens niet huren ipv kopen?
Heb je het verhaal wel gelezen? Een DSLR is wat hij zelf heeft overwogen maar dat is niet zo handig, omdat niemand de camera bedient. Als een persoon wat heen en weer beweegt, moet de camera opnieuw focussen wat vaak ook tot hunten e.d. lijdt. Een normale videocamera is hier juist erg geschikt voor, omdat je daar het effect van het hunten (bijna) niet hebt. Daarnaast spelen ook het gewicht en het formaat nog eens mee.

Videofilmen met een DSLR is niet iets wat je zo even oppakt, er zijn best wel wat zaken waar je steeds op moet letten, zoals belichting en scherpte. Daar kan je niet allemaal op letten als je iemand aan het interviewen bent.

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 29-09-2014 11:56 ]

• link0007
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:53:
[...]

Heb je het verhaal wel gelezen? Een DSLR is wat hij zelf heeft overwogen maar dat is niet zo handig, omdat niemand de camera bedient. Als een persoon wat heen en weer beweegt, moet de camera opnieuw focussen wat vaak ook tot hunten e.d. lijdt. Een normale videocamera is hier juist erg geschikt voor, omdat je daar het effect van het hunten (bijna) niet hebt. Daarnaast spelen ook het gewicht en het formaat nog eens mee.
Ik betwijfel of die effecten echt zo groot zijn, al helemaal als je het vergelijkt met kleine, goedkope, videocamera's. Recentere modellen hebben niet alleen hartstikke goede contrast-AF, maar sommige camera's hebben zelfs on-sensor fasedetectie-AF. De mate van hunting is dus absoluut niet hoger dan goedkope videocamera's.

Daarnaast is haarscherpe focus weinig waard als het beeld verder van belabberde kwaliteit is. De beeldkwaliteit die een grote sensor en lichtsterke lens met zich meebrengt is stukken belangrijker.

Kijk eens naar de panasonic m4/3-camera's, die zijn over het algemeen erg goed voor video's en niet groter dan een digicam. Als je kan huren, wat ik wel aanraad als het voor eenmalig gebruik is, kijk dan met name naar de Panasonic GH3.

• collinmaessen
Het zal zeker niet voor eenmalig gebruik zijn. Ik zal het niet elke maand gebruiken, maar het gaat wel meerdere keren in een jaar gebruikt worden. Daarom ook dat ik iets aan het uitzoeken ben dat goed genoeg is voor wat ik ermee wil. Investeren in betere apparatuur kan altijd nog op een later tijdstip als dit heel serieus wordt.

Er zijn twee punten waar in het algemeen een video camera beter in is dan een DSLR. Eenvoudig focussen en goede software die al veel werk uit je handen neemt op dat gebied. Ik heb verschillende video reviews gezien waarin ze een DSLR en en video camera vergeleken. En de video camera won het iedere keer qua focus. Je ziet al heel snel bij een DSLR dat het net niet in focus is of vrij traag weer in focus is. Alhoewel de Lumix hier redelijk goed in lijkt te zijn (snelle vergelijking).

De andere is beeld stabilisatie. Daar zit een enorm verschil tussen een DSLR en een video camera. Een perfect voorbeeld hiervan zie je in de volgende video (vanaf 1:20):
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JKcUOSWcWAg]
Dit is belangrijk omdat ik ook rondloop met de camera en dan niet altijd de kans zal hebben om een statief op te zetten.

De Limux serie die je noemt bevat zeer mooie camera's maar die hebben een paar nadelen. Een daarvan is video kwaliteit, de V750 wint het gewoon qua specs (progressief vs interlaced, hogere framerates, betere bitrates, etc). De camera heeft ook geen audio interface wat ik op prijs stel. En een belangrijk detail dat ik nog niet genoemd heb is dat deze camera geen kantelbaar scherm heeft (ik sta namelijk niet achter de camera maar er naast).

Als je cinematografisch bezig bent dan is de lumix en heel interessante optie. Maar depth of field boeit mij niet zoveel en ik ga het niet op zo'n manier gebruiken. Als ik een vervanging zou zoeken voor mijn huidige camera dan zal zo'n soort camera zeker op de lijst staan.

En ja je hebt een betere lens en andere voordelen met deze camera's. En je kan er hele mooie dingen mee doen. Detail is dat bekende YouTubers vaak veel controle hebben over de omgeving waarin ze filmen (plus of ze een DSLR gebruiken of een video camera hangt ook weer af van je use case, John Green gebruikt bijvoorbeeld een Canon G30 of G25).

Ook speelt prijs een rol hier. De DMC-GM1 kost schijnbaar €1.000,- met lens. Wat pittiger is dan ik budget voor heb op het moment.

Maar als er serieuze DSLR opties zijn die voldoen aan mijn eisen dan kan ik er prima induiken. Maar dan moet het iets specifieker zijn dan een hele camera serie aanraden. Voorkauwen hoeft niet, maar enkele modellen vergelijken tegenover een hele serie doorpluizen is wel een heel groot verschil. :P

• link0007
  • Niet online
collinmaessen schreef op maandag 29 september 2014 @ 18:49:
Als je cinematografisch bezig bent dan is de lumix en heel interessante optie. Maar depth of field boeit mij niet zoveel en ik ga het niet op zo'n manier gebruiken.
Dit vind ik een heel raar iets om te zeggen. Wat je voor mijn gevoel nu zegt is dat beeldkwaliteit je niet boeit.

Staar je niet blind op allerlei cijfertjes en objectieve maatstaven. Uiteindelijk is het toch je doel om een esthetisch aantrekkelijk product af te leveren?

'scherpte' op zich is geen doel. Goede beeldkwaliteit is het doel. En voor goede beeldkwaliteit in een redelijke prijsklasse kan je haast niet om dSLR/MILC heen.

• collinmaessen
Ik zei dat depth of field my niet zoveel boeide, dat is maar een onderdeel van hoe je beeldkwaliteit ervaart (het is niet zo snel belangrijk voor wat ik doe). Als je kijkt naar video camera's, en dan ook semi professionele en professionele, dan is depth of field anders voor deze camera's dan voor een DSLR. Dat is de reden waarom je interviewers meestal andere apparatuur ziet gebruiken (waaronder lenzen) dan iemand die een film aan het maken is of een natuurdocumentaire.

Als je kijkt naar wat de V750 kan is dit prima voor mij (In de eerste video wordt trouwens op een paar punten digitale zoom gebruikt, geen goed idee):

Jij bijt je op het moment vast op depth of field terwijl het voor mij geen doorslaggevend punt is. Ik heb verschillende punten waar ik rekening mee aan het houden ben. Zoals ik al eerder aangaf als je een optie hebt die binnen mijn budget past en een match lijkt te zijn dan kun je het gerust voorstellen.

• elhopo
link0007 schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:00:
[...]

Dit vind ik een heel raar iets om te zeggen. Wat je voor mijn gevoel nu zegt is dat beeldkwaliteit je niet boeit.

Staar je niet blind op allerlei cijfertjes en objectieve maatstaven. Uiteindelijk is het toch je doel om een esthetisch aantrekkelijk product af te leveren?

'scherpte' op zich is geen doel. Goede beeldkwaliteit is het doel. En voor goede beeldkwaliteit in een redelijke prijsklasse kan je haast niet om dSLR/MILC heen.
Wat ik raar vind is hoe je blijft verdedigen dat een apparaat wat is gemaakt om foto's te maken en als bijprodukt kan filmen in jouw ogen beter is voor dit doel dan een videocamera die puur gemaakt is om te filmen. Dan gaat het hier ook nog over een relatief dure camera, waarbij trouwens met filmcamera's van 150 euro al prima resultaten te halen zijn. Het gaat hier niet over het maken van een vervolg op de nieuwe wildernis, die overigens ook met filmcamera's is gefilmd (de Red One).

Je KAN mooiere effecten krijgen met een DSLR maar dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent, en dan moet je continu bijsturen voor een optimaal resultaat, met andere woorden: geen point and shoot. Als je een interview zou doen in een gecontroleerde setting (dus een aparte kamer met goede belichting), zou ik je gelijk geven maar hier is dat absoluut niet het geval. Overigens is DOF niet gelijk aan beeldkwaliteit...

Ter vergelijk: Een DSLR met klapscherm (vereiste) en koptelefoon uitgang met lens is volgens de pricewatch de Alpha SLT-A77 (maar die klapt niet opzij) voor 839 euro of de nieuwe Nikon D750 met klapscherm. voor over de 2000 euro. Wellicht heb ik er 1 gemist... Dan wil je eigenlijk niet de kitlens bij zo'n toestel maar een wat betere. Dan heb ik het nog niet over lampen e.d. gehad...

Probleem is dat er vaak al snel wordt geroepen: Neem een DSLR terwijl dat lang niet altijd een goede oplossing is.

• link0007
  • Niet online
elhopo schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:45:
[...]
Wat ik raar vind is hoe je blijft verdedigen dat een apparaat wat is gemaakt om foto's te maken en als bijprodukt kan filmen in jouw ogen beter is voor dit doel dan een videocamera die puur gemaakt is om te filmen.
Ik vind dit gewoon écht te kort door de bocht. Zo groot zijn die verschillen helemaal niet in functionaliteit. Misschien was dat 5 jaar geleden nog zo, maar tegenwoordig toch echt niet meer.
Overigens is DOF niet gelijk aan beeldkwaliteit...
Nee, maar het is wel erg belangrijk voor een prettige kijkervaring, vooral bij video. IMO is een goede scheiding tussen voorgrond en achtergrond veel belangrijker dan scherpte - al helemaal als je die scherpte bereikt door álles scherp te stellen. Dat is echt verschrikkelijk om naar te kijken in videobeeld.
Ter vergelijk: Een DSLR met klapscherm (vereiste) en koptelefoon uitgang met lens is volgens de pricewatch de Alpha SLT-A77 (maar die klapt niet opzij) voor 839 euro of de nieuwe Nikon D750 met klapscherm. voor over de 2000 euro. Wellicht heb ik er 1 gemist..
Vergeet de Panasonic DMC-G6 niet; klapscherm, fantastische videofuncties, goede AF, mic-input, en meer mogelijkheden wat betreft beeldkwaliteit.

Die camera kost +-440 euro in de PW: pricewatch: Panasonic DMC-G6-K Zwart

Dan moet je nog een lens hebben. De Sigma 19mm f2.8 is een zeer mooie lens voor video (snelle focus, stille motor, groot diafragma, natuurlijke beeldhoek): pricewatch: Sigma 19mm F2.8 DN Art Zilver (Four Thirds)

Dan heb je voor 600 euro een set waar je stukken mooier beeld uit haalt. Heb je ook meteen een goede camera voor op vakantie. 19mm is een heel handige beeldhoek voor een standaardlens op vakantie e.d.

Zelfs met de kitlens (pricewatch: Panasonic DMC-G6-K + 14-42mm F/3.5-5.6 Zwart) zou je voor 520 euro al betere beeldkwaliteit hebben dan een videocamera.
Probleem is dat er vaak al snel wordt geroepen: Neem een DSLR terwijl dat lang niet altijd een goede oplossing is.
Ik zie eigenlijk niet zo veel voordelen in de goedkopere videocamera's: voor huis-tuin-en-keuken-werk zijn ze te gespecialiseerd en onhandig, terwijl ze voor belangrijker gebruik weer te beperkt zijn in hun kwaliteit. Ik moet helaas vaak voor mijn werk met zulke instapmodellen werken (om lezingen op te nemen), maar het is echt huilen met de pet op. Focushunting is ook absoluut niet minder bij die camera's dan bij moderne MILC/dSLRs. En het eindresultaat is een filmpje met fantastische geluidskwaliteit (peperdure microfoons van de universiteit) maar het beeld is niet iets waar je graag naar wilt kijken. Dan kan je er net zo goed een podcast van maken, als toch niemand naar de beelden wil kijken 8)7

• collinmaessen
Welke camera's heb jij dan gebruikt die zo tegenvielen en heb je samples van het resultaat?

Nadeel wat mij gelijk opvalt bij de camera die je noemt is dat deze geen koptelefoon aansluiting heeft. Dit is voor mij een belangrijk punt omdat de paar keer dat ik iets zonder koptelefoon gedaan heb ik er spijt van heb gekregen.

[ Voor 56% gewijzigd door collinmaessen op 02-10-2014 15:15 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

collinmaessen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:05:
Welke camera's heb jij dan gebruikt die zo tegenvielen en heb je samples van het resultaat?

Nadeel wat mij gelijk opvalt bij de camera die je noemt is dat deze geen koptelefoon aansluiting heeft. Dit is voor mij een belangrijk punt omdat de paar keer dat ik iets zonder koptelefoon gedaan heb ik er spijt van heb gekregen.
Geluid is bij veel camera's/camcorders echt een ondergeschoven kindje.

Als het beeld van je video prachtig is maar je kan geen woord verstaan van wat er gezegd wordt, is dat veel irritanter dan goed geluid en beeld wat een beetje minder is (SD, slechte belichting, hoge compressie, etc.) maar door het fatsoenlijke geluid goed te volgen valt.

Investeren in beter geluid levert je dus meer op dan in goed beeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• elhopo
Daarom gaan er ook externe microfoons op worden aangesloten.

• link0007
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:28:
Investeren in beter geluid levert je dus meer op dan in goed beeld.
Dat sowieso. Maar geluid zal het probleem niet zijn; de audio-apparatuur lijkt me wel voldoende zo. Eventueel zou draadloos nog wel beter zijn, maar dat kost meteen weer zo veel geld.
collinmaessen schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 15:05:
De Sony HDR-XR520, en de CX380. Degelijke camera's, maar niet beter dan recente MILC's wat betreft hunting, shutter lag en andere kritieken die genoemd zijn.
Goed punt, maar dat is met een y-splitter opgelost. Niet ideaal, maar ook geen al te groot punt.

• elhopo
Een microfoon kan je niet op een Y-splitter aansluiten. Je kan hem wel een Y splitter aansluiten op bijvoorbeeld een Zoom H1, en dan de andere uitgang dmv weerstanden weer op de MIC-in aansluiten, maar dan ga je wel veel verder dan dit...
Van de XR-H520 die jij noemt kan ik geen negatieve reviews vinden. Er is 1 vraag over focus hunting bij de XR-H520 maar dat lijkt meer een defect te zijn. De G6 die jij aanhaalt daarentegen heeft daar wel last van als je wat filmpjes op Youtube bekijkt... De goedkoopste systeemcamera met klapscherm en koptelefoon aansluiting is de
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GH3EG-K Zwart
(zonder lens) voor 780 euro...

Heb je zelf wel eens gefilmt met een systeemcamera of dslr? Ik wel namelijk, en dat is ook de reden dat ik naast mijn fotocamera een goede videocamera heb gekocht. Als ik wil filmen met de videocamera zet ik hem aan en druk ik op record. Werkt altijd, prima kwaliteit en geen gezeur. Als ik wil filmen met mijn DSLR moet ik hem eerst op Manual mode zetten, met een sluitertijd van 1/50 sec. Dan zet ik het diafragma op 5.6 en vervolgens check ik de belichting. Met de ISO probeer ik dan op de goede belichting uit te komen, wat zeker in lichte omstandigheden wel eens een probleem is. ND filter erop, dan wil het wel. Vervolgens kijk ik met Liveview wat ik wil filmen en zoom ik in om te checken of het goed scherp is. Als alles dan scherp is ga ik filmen (met manual focus, anders krijg je soms dat hunten). Helaas is het resultaat niet altijd goed doordat het te filmen object bijvoorbeeld verschoven is... Het eindresultaat is overigens niet echt beter of slechter dan van mijn videocamera.
Op automatisch filmen met een DSLR wordt overigens over het algemeen afgeraden door de (semi) professionele DSLR filmers.

• collinmaessen
Koptelefoon aansluiten op dezelfde poort als de microfoon moet ik absoluut niet doen bij de Panasonic V750 (of welke andere camera die plug-in power levert). Dan staat er tussen de 3 en 5 volt aan spanning op de koptelefoon die bedoelt is om de microfoon van stroom te voorzien. Dat zou wat interessant kabel en soldeerwerk betekenen om mijn koptelefoon te beschermen.

Door de geleverde spanning kan ik microfoons zoals de VideoMic Go en de SmartLav+ gebruiken (beste goedkope instap clip microfoon die je kan krijgen). Als je een camera hebt die geen plug-in power levert dan zou je redelijk eenvoudig iets in elkaar kunnen solderen omdat de microfoons dan voor hun eigen stroom zorgen. Maar dit is niet ideaal qua kwaliteit en zoiets sneuvelt vrij snel is mijn ervaring. Vooral gezien de 6 vluchten en 2 weken veldwerk waarbij ik geen toegang heb tot materiaal om zoiets te repareren (nog niet een directe vlucht :| ).

Qua camera's is volgens mij de HDR-XR520 niet meer leverbaar. Die is als ik het goed heb vervangen door camera's zoals de HDR-PJ530E / HDR-PJ330E. Deze serie is tijdens mijn pre-selectie afgevallen, weet even niet meer waarom.

Met je kritiek op de CX380 geef ik je groot gelijk. Met 5 minuten zoeken vond ik al een hele berg aan klagende gebruikers over de prestaties van de sensor. Snel en veel ruis en ook problemen met reproductie van kleuren. Daarbij speelt ook dat deze camera binnen niet goed presteert zodra er voor de camera te weinig licht is (wat al snel is). Geen wonder dat je tijdens lezingen belabberd beeld had, vervelende camera om mee te werken. :/

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

[b]elhopo schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 23:34:Heb je zelf wel eens gefilmt met een systeemcamera of dslr? Ik wel namelijk, en dat is ook de reden dat ik naast mijn fotocamera een goede videocamera heb gekocht. Als ik wil filmen met de videocamera zet ik hem aan en druk ik op record. Werkt altijd, prima kwaliteit en geen gezeur. Als ik wil filmen met mijn DSLR moet ik hem eerst op Manual mode zetten, met een sluitertijd van 1/50 sec. Dan zet ik het diafragma op 5.6 en vervolgens check ik de belichting. Met de ISO probeer ik dan op de goede belichting uit te komen, wat zeker in lichte omstandigheden wel eens een probleem is. ND filter erop, dan wil het wel. Vervolgens kijk ik met Liveview wat ik wil filmen en zoom ik in om te checken of het goed scherp is. Als alles dan scherp is ga ik filmen (met manual focus, anders krijg je soms dat hunten).
Het wordt al helemaal een feest als je een bewegend onderwerp filmt en je er met de zoom + focus achteraan wil rennen. Een passerend vliegtuig krijg je bijvoorbeeld nóóit goed in focus over de volle afstand met een DSLR, terwijl een videocamera er met zijn AF followfocus vlekkeloos strak op blijft zitten.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, zoomen tijdens een shot moet je (naar mijn mening) sowieso niet willen, dus dan blijft focus over. Dat is prima aan te leren. Focus vastzetten en niet meefocussen met je bewegende onderwerp gaat natuurlijk niet goed, maar met een beetje MF-skills is dat prima op te lossen.

Voordeel van een DSLR is bij beperkt budget relatief hoge beeldkwaliteit en veel DoF- en andere instelmogelijkheden, ten koste van ergonomie en bedieningsgemak. Audio is iets beter bij een camcorder, maar nog steeds niet goed genoeg om serieuze interviews mee op te kunnen nemen.

Mijn advies: ga voor een lavelier die je aansluit op een losse audiorecorder (Zoom H1 of zo) en ga voor een (goedkopere) microfoon op de camera, zoals een VideoMic Go (voordeel van geen batterijen meesjouwen). Zo heb je altijd back-up van geluid maar heb je wel de hoogst mogelijke kwaliteit audio, want een on-cam microfoon geeft nooit de kwaliteit van een opgeclipte microfoon. Bijkomend voordeel: een audiorecroder heeft vaak een koptelefoon-uitgang, waardoor die niet meer in de camera zelf hoeft te zitten en je daardoor naar goedkopere modellen kunt gaan kijken.

Qua camera: de vraag is echt of je de tijd wil nemen om handmatig te leren filmen. Doe je dat, dan kan je met de meest basic DSLR nog prima filmpjes maken. Een Canon EOS 600D is dan voor een acceptabel bedrag aan te schaffen. Gebrek aan AF is niet erg in een gecontroleerde interviewsetting, ervan uitgaande dat je onderwerp geen meter naar voren gaat bewegen tijdens het interview.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-12 20:58
Stoney3K schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 11:31:
Het wordt al helemaal een feest als je een bewegend onderwerp filmt en je er met de zoom + focus achteraan wil rennen. Een passerend vliegtuig krijg je bijvoorbeeld nóóit goed in focus over de volle afstand met een DSLR, terwijl een videocamera er met zijn AF followfocus vlekkeloos strak op blijft zitten.
Knijp je diafragma maar eens dicht van je dslr (want een videocamera heeft ook een hele grote DoF) en gebruik een 70D (of een mirrorless).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Universal Creations schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 14:36:
[...]

Knijp je diafragma maar eens dicht van je dslr (want een videocamera heeft ook een hele grote DoF) en gebruik een 70D (of een mirrorless).
Klopt, met een diafragma wat ver dicht is zit je minder met je scherptediepte te knoeien, maar dan raak je natuurlijk wel een partij licht kwijt.

Er is een reden waarom de sensoren van videocamera's in verhouding zo klein gemaakt worden, want dan kun je je diafragma verder open zetten zonder dat je aan DoF inlevert. En kleinere sensoren kunnen makkelijker volcontinu blijven draaien tegenover een APS of een fullframe sensor die aardig wat koeling nodig heeft.

Als je het over opname-apparatuur hebt, dan zou ik gelijk zeggen: Canon XH-A1S of Sony HVR-Z1, maar die zijn waarschijnlijk nog net buiten budget als je ze tweedehands wil hebben.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-12 20:58
Stoney3K schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 18:57:
Klopt, met een diafragma wat ver dicht is zit je minder met je scherptediepte te knoeien, maar dan raak je natuurlijk wel een partij licht kwijt.
Krijg je gewoon exact hetzelfde beeld als met een videocamera (kwestie van iso omhoog gooien).
Er is een reden waarom de sensoren van videocamera's in verhouding zo klein gemaakt worden, want dan kun je je diafragma verder open zetten zonder dat je aan DoF inlevert.
Meer DoF bedoel je... Maar je wint uiteindelijk niets t.o.v. een grotere sensor als je daarbij het diafragma dichtknijpt.
En kleinere sensoren kunnen makkelijker volcontinu blijven draaien tegenover een APS of een fullframe sensor die aardig wat koeling nodig heeft.
Die hebben ook weer een groter oppervlak om warmte kwijt te raken en ik kan je vertellen dat mijn 5D2 ook gewoon zonder enig probleem 2uur achter elkaar kan filmen met hooguit een paar seconden pauze als ik het geheugenkaartje verwissel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Ik denk dat het verstandiger is om je eerste klusjes wat spullen te huren. Het geld wat je nu uitgeeft aan apparatuur waar je snel op uitgekeken bent is namelijk erg zonde. Je zal wanneer je dit vaker gaat doen al snel tegen de nare dingen van een dslr of een handycam aanlopen.

Op verschillende websites kun je heel makkelijk spullen huren en vaak kost het niet meer zoveel.

https://budgetcam.nl/camera-huren/sony/sony-hxr-nx30
https://budgetcam.nl/came...mpen/x6-ledpro-cameralamp
https://budgetcam.nl/came...ennheiser-ew112-zenderset
https://budgetcam.nl/came...aadloze-handmic-ontvanger

Een setje als dit kun je vaak weinig meer aan fout doen en ben je op alles voorbereid en is meteen je audio synch. Als je het een dagje gebruikt hebt kun je kijken wat je te kort kwam tijdens het draaien.

Als je het nog steeds tof vind om te doen na een paar keer draaien, zou ik gaan sparen voor je eigen camera spullen. En dan gewoon wat meer geld er aan besteden om vooruit te kunnen voor de toekomst. Filmen met een dslr is leuk, maar na een tijdje is het wel erg fijn om een gewoon een goede schoudercamera te hebben waar je alles direct op in kan pluggen.

• collinmaessen
Als ik zou huren wat jij noemt via je links dan kost mij dat minimaal € 576,85. Ik ben namelijk twee weken onderweg en dan wordt huren vrij duur, ook al zijn het schappelijke prijzen. En dit is berekend vanaf het moment dat ik onderweg ben, dus geen tijd om de werking te leren en te oefenen.

Het detail is ook dat dit niet zomaar apparatuur is waarop ik snel uitgekeken ben. Ik heb bijvoorbeeld ook mijn PowerShot SX220 HS bij mij die ook video zal opnemen in bepaalde situaties. Het is gewoon camera B in die situaties om een andere hoek te geven. De zwakheden van die camera gebruik ik dan in mijn voordeel door bepaalde effecten zodat je iets kan benadrukken.

De camera die ik nu uitzoek zal die rol krijgen als de overstap gemaakt wordt naar meer professionele apparatuur. Op het moment gebruik ik het niet vaak genoeg om een dergelijke investering te kunnen verantwoorden. Daar zou ik een veel grotere revenue stream voor moeten hebben.

• Stoney3K
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Universal Creations schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 19:05:
[...]

Krijg je gewoon exact hetzelfde beeld als met een videocamera (kwestie van iso omhoog gooien).

[...]
Niet exact: Grote sensor + hoge ISO geeft nogal een partij ruis... ;)

Pagina: 1