iMac 2007, onnodige spinup/spindowns

Pagina: 1
Acties:

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 23:46

reiker

dan jij!

Topicstarter
Hey lui,

Vraagje;

Ik heb vorige week mijn iMac 20" 2,4GHz C2D uit 2007 onder handen genomen. Oude 320GB HDD eruit, 120GB 840 EVO ervoor in de plaats. SuperDrive vervangen door een 1TB WD Blue (WD10JPVX) in een HDDCaddy.nl caddy. OS X (Mavericks) installatie overgezet: /Users dir naar de WD HDD, rest van het OS naar de SSD.
Functioneel gezien werkt alles perfect, en de snelheid is echt een verademing.

Nu het "probleem":
De WD HDD doet gemiddeld elke 100 seconden (!) een spindown/spinup. Het is niet merkbaar in performance, maar als het heel stil is om me heen, kan ik het net horen. Dit heeft tot gevolg dat de schijf op dit moment (SMART-info) 68 uur gedraaid heeft, en de start/stop count op 2392 staat... Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zet 'm namelijk gemiddeld twee keer per dag aan vanuit sleep.

Wat heb ik geprobeerd:
- Uiteraard alle energiebesparende instellingen uitgezet (was al zo): in de System Preferences -> Energy Saver, via de Terminal instellingen met pmset gecontroleerd (en nogmaals overschreven)
- Met een script gezorgd dat elke 10 seconden een 1-byte file getouch'd wordt op de HDD (dit gebeurt ook daadwerkelijk)
- Me een slag in de rondte gezocht op het grote interweb... maar kennelijk wil iedereen juist het liefst dat de extra schijf in slaap gaat... ik niet!

Het is zo dat de SuperDrive een ouderwetse ATA-aansluiting heeft, en de caddy dus een verloopje naar SATA bevat. Zou hier wat in kunnen zitten? Firmware van de WD Blue lijkt dit voor zover ik kan terugvinden niet te kunnen veroorzaken. Wat ik zo vreemd vind is dat het kennelijk niet uitmaakt of ik dat 1-byte file nou elke 10, 30 of 60 seconden laat touchen, die start/stop count blijft oplopen. Voor de rest merk ik er dus helemaal niks van, ik zie alleen maar dat tellertje vrij hard oplopen..

Heeft iemand een idee? :)

edit:
Applicatie "hdapm" (via hier) ingezet om te voorkomen dat OS X de schijfkoppen bij het minste of geringste wil parkeren, maar die zegt dat mijn schijf niet ondersteund wordt door hdapm.

[ Voor 8% gewijzigd door reiker op 10-09-2014 17:08 . Reden: hdapm geprobeerd, geen effect. ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spindown kan door de host gebeuren (host-based spindown) of door de device zelf via APM (Advanced Power Management). Wil je alle power management in de device zelf uitschakelen, stel APM dan in op 254 (niet 255). Hoe je dit doet verschilt per OS, maar hdparm onder Linux en camcontrol onder BSD kunnen dit in elk geval.

Mocht het met APM niet lukken en je hardeschijf gaat nog steeds downspinnen, dan moet je de oorzaak zoeken bij je besturingssysteem. Probeer eens een tijdje in het BIOS te draaien en kijken of je dan een spindown krijgt; zo nee dan ligt het aan je Mac OSX OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Topicstarter
Na nog wat rondgezocht te hebben, nu het volgende gedaan.
Geboot naar een Ubuntu Live omgeving, en in Terminal met hdparm de APM setting op 254 gezet.
Vervolgens in OS X de iMac een tijd aan laten staan, en de teller blijft voorlopig staan op 9F2, oftewel 2546 start/stop counts. Jeej! :)

In tegenstelling tot wat ik hier vond, werkt de OS X tool hdapm nu ook nog niet bij mij, helaas. Ook is het afwachten hoe het na reboots verloopt. Maar voorlopig lijkt het prima.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Topicstarter
Kleine kick, een paar weken verder.
De oplossing hierboven beschreven overleeft een reboot dus niet, zelfs na een sleep/wake is het alweer mis. Ondertussen zit de schijf op HEX 1393, oftewel 5011 start/stop counts..

Wat ik heb opgemerkt is dat als ik de iMac boot met de ALT-key ingedrukt (dus om boot-volume te kiezen) de schijf blijft doorgaan met z'n vele start/stops. Toch een teken van een overijverige schijf? Naar mijn idee wordt het probleem getriggerd doordat OS X de APM-instelling verandert, maar gaat de schijf vervolgens gewoon zelf vrolijk verder.

In OS X is nu trouwens ook merkbaar als de schijf even stilstaat, de Finder is dan voor een paar tellen unresponsive.

Eens overwegen of een schijf van een ander merk soelaas biedt?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfoubert
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 12:55
Ik heb sinds kort ook een WD10jpvx geplaatst in mijn macbook pro.
Ik heb deze gekoppeld met een 128gb SSD tot een fusion drive.

wanneer ik dit doe blijft mijn systeem af en toe hangen. Heeft iemand hier ervaring ermee?