[Win 7 Ultimate] Tijd en datum verspringen onvoorspelbaar

Pagina: 1
Acties:

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Geachte Tweakers,

Een vriend van mij richtte zich onlangs tot mij met het volgende probleem.
Aangezien ik er zelf ook geen raad mee wist, toch hier ook maar eens proberen:

Het geval:
Het gaat om Windows 7 Ultimate 64-bits.
De computer is 6 maanden terug bij een grote PC boer in onderdelen besteld en geassembleerd.
De computer heeft 4 maanden zonder problemen gefunctioneerd, en vertoond het probleem sinds 2 maanden.

Het probleem:
Zowel de tijd als de datum verspringen willekeurig. Wanneer de tijd en datum op de goede waardes worden gezet, duurt het maximaal 30 minuten voordat deze weer achterlopen. De PC hoeft niet te worden uitgeschakeld of opgestart om de tijd te doen verspringen. Hierdoor lijkt het mij niet de CMOS batterij, aangezien deze wel bij nieuw opstarten voor problemen kan zorgen maar terwijl de PC fuctioneert. Klopt dit?

Wat hebben we al geprobeerd:
Ik heb hem gedurende een week, op vaste tijden (volgens zijn telefoon) de tijd en datum van zijn PC laten noteren. De veranderingen lijken willekeurig, maar gaan wel altijd naar het verleden.

Ik heb gekeken naar de synchronisatie via internet.
Daar is de server time.windows.com gekozen, en synchronisatie staat aan.
Op het moment dat ik Update Now aanklik, krijg ik de melding "Windows Time Service could not be started"

ik zit vast....
Iemand nog ideëen?

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Je kan altijd gewoon het batterijtje vervangen,kost bijna niks en je weet zeker dat,dat het probleem niet of wel is.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoeveel verspringt de tijd/datum, welke tijdzone is ingesteld en waarom zou die service niet kunnen starten? Kijk dus eens in de Event Viewer voor eventuele meldingen over Time.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sowieso inderdaad je event logs checken. En waarom wil de Time service niet starten? Dat zou toch een aanknopingspunt moeten bieden ;)

Gebruik als tijdserver eens 0.nl.pool.ntp.org (of 1.nl.pool.ntp.org of 2.nl.pool.ntp.org). Dat is een pool van Nederlandse NTP-servers.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

draaid de w32tm service ?

Maar die synchroniseert ook niet binnen 30 minuten hoor

Je hoeft niet echt te noteren hoor
probeer dit maar eens
C:\Users\admin>w32tm /stripchart /computer:pool.ntp.org
Tracking pool.ntp.org [87.195.109.106:123].
The current time is 10-sep-14 21:18:33.
21:18:33 error: 0x800705B4
21:18:37 d:+00.0048907s o:-02.0388717s  [                     *     |                           ]
21:18:39 d:+00.0050565s o:-02.0389675s  [                     *     |                           ]
21:18:41 d:+00.0069376s o:-02.0399428s  [                     *     |                           ]
21:18:43 d:+00.0048836s o:-02.0389850s  [                     *     |                           ]
21:18:45 d:+00.0129678s o:-02.0353325s  [                     *     |                           ]
21:18:47 d:+00.0053695s o:-02.0383693s  [                     *     |                           ]

Met een beetje handigheid kun je dat ook om de 5 minuten doen met een batch en logfile

maareuh .. ultimate? weet je zeker dat die windows legaal is en er geen rare software loopt te poeren

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 10-09-2014 21:22 ]

Iperf

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fish schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:20:
[...]

maareuh .. ultimate? weet je zeker dat die windows legaal is en er geen rare software loopt te poeren
Hmm smells fishy, inderdaad...

pun intended :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
doe is een scan op malware, het en dan via register is kijken of de time sync wel op ntp staat en niet de interne hardware klok.

Het grote adblocking topic

• DutchManticore
Hero of Time schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:12:
Hoeveel verspringt de tijd/datum, welke tijdzone is ingesteld en waarom zou die service niet kunnen starten? Kijk dus eens in de Event Viewer voor eventuele meldingen over Time.
De tijd lijkt te langzaam te gaan.
Het komt regelmatig voor dat hij de PC om 22:00 savonds op de correcte tijd en datum zet.
Hij gaat dan slapen, en de volgende ochtend denkt de PC dat het 17:32 is, maar dan een dag eerder.
Deze draait, en is actief volgens Start > Zoekbalk > Services

[ Voor 16% gewijzigd door DutchManticore op 11-09-2014 11:38 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Simpele test : laat de PC is een nachtje in de BIOS staan (bij voorkeur op de klok daar) en kijk of deze de volgende dag nog correct staat.
Als deze correct blijft staat dan is het een probleem in de Windows installatie (malware oid, vooral omdat iedereen hier toch al een minder legale win7 ultimate vermoed).
Als de klok daar ook verspringt dan is het een hardware probleem/

• DutchManticore
Room42 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:20:
Sowieso inderdaad je event logs checken. En waarom wil de Time service niet starten? Dat zou toch een aanknopingspunt moeten bieden ;)

Gebruik als tijdserver eens 0.nl.pool.ntp.org (of 1.nl.pool.ntp.org of 2.nl.pool.ntp.org). Dat is een pool van Nederlandse NTP-servers.
Zie hier, er zijn wel redelijk wat meldingen over Time:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/28u30yg.jpg

• DutchManticore
Killah_Priest schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:42:
Simpele test : laat de PC is een nachtje in de BIOS staan (bij voorkeur op de klok daar) en kijk of deze de volgende dag nog correct staat.
Als deze correct blijft staat dan is het een probleem in de Windows installatie (malware oid, vooral omdat iedereen hier toch al een minder legale win7 ultimate vermoed).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of de Windows legaal is.
Wat ik wel weet, is dat hij een bedrijf heeft, en ook bedrijfsmatig die PC gekocht heeft en gebruikt.

Maar die test is inderdaad wel een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-10 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Event 134 wijst erop dat de computer zijn ingestelde NTP-server niet kan bereiken en/of resolven. Zie onderstaand artikel voor wat opties.

http://technet.microsoft....ry/cc756393(v=ws.10).aspx

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-10 11:01
De tijd en datum in de BIOS, kloppen die,wel gewoon altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Question Mark schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 14:07:
Event 134 wijst erop dat de computer zijn ingestelde NTP-server niet kan bereiken en/of resolven. Zie onderstaand artikel voor wat opties.

http://technet.microsoft....ry/cc756393(v=ws.10).aspx
Ik run CMD als administrator:

code:
1
w32tm /resync

Reponse : The following error occurred: The service has not been started. (0x80070426)

dus, ik typ:
code:
1
start w32tm

Komt geen response op, wel even een korte window popup dat w32 ook gestart wordt??

Ik probeer nu weer te resyncen:
code:
1
w32tm /resync

Reponse : The following error occurred: The service has not been started. (0x80070426)

Ik snap er geen hol van.
Heb nu ook in C://Windows/System32/W32TM.exe opgestart, geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
DutchManticore schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:39:
[...]

Ik run CMD als administrator:

code:
1
w32tm /resync

dus, ik typ:
code:
1
start w32tm

Komt geen response op, wel even een korte window popup dat w32 ook gestart wordt??

Ik probeer nu weer te resyncen:
code:
1
w32tm /resync

Ik snap er geen hol van.
Heb nu ook in C://Windows/System32/W32TM.exe opgestart, geen verandering.
Je moet de service (win32time) ook starten, jij probeert nu alleen een process te starten.

Probeer anders "net start win32time" te doen.
Als de service niet kan starten probeer dan "w32tm /register".

[ Voor 12% gewijzigd door Killah_Priest op 12-09-2014 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Ah bedankt, direct nog even geprobeerd:

Wederom CMD als admin:
code:
1
net start win32time

Response: Service cannot be started, either because it is disabled or because it has no enabled devices associated with it.

Daarom nu ook:
code:
1
w32tm /register

Reponse: W32Time succesfully registered

----------------------------------------
Hier ben ik op eigen houtje verder gegaan:
net start w32time
The Windows Time service is starting.
The Windows Time service was started succesfully.
w32tm /resync
Sending resyncommand to local computer...
The computer did not resync because no time data was available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Wat gebeurt er als je nu handmatig via de GUI probeert te syncen?

• DutchManticore
Killah_Priest schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 21:14:
Wat gebeurt er als je nu handmatig via de GUI probeert te syncen?
An error occured whilst Windows was trying to synchronize time with time-nw-nist.gov.
Hij heeft nu de tijd handmatig goedgezet, want de computer dacht nu dat het vrijdag 17:30 was, terwijl het zaterdag 15:12 is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
fish schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:20:
[..]
Met een beetje handigheid kun je dat ook om de 5 minuten doen met een batch en logfile
[..]
Let er wel op dat je daarmee mogelijk de regels van pool.ntp.org overtreed. Ik weet niet wat zij hanteren qua requests e.d., maar ik kan me voorstellen dat ze daar een limiet op hebben, en dat ze je blokkeren als je tevaak opvraagt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je onderstaande al gedaan?
Killah_Priest schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:42:

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DutchManticore schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:12:
[...]An error occured whilst Windows was trying to synchronize time with time-nw-nist.gov.
Hij heeft nu de tijd handmatig goedgezet, want de computer dacht nu dat het vrijdag 17:30 was, terwijl het zaterdag 15:12 is.
C:\Windows\system32>tracert time-nw-nist.gov
Unable to resolve target system name time-nw-nist.gov.

Waarom niet gewoon laten staan op time.windows.com?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:28:
[...]

Let er wel op dat je daarmee mogelijk de regels van pool.ntp.org overtreed. Ik weet niet wat zij hanteren qua requests e.d., maar ik kan me voorstellen dat ze daar een limiet op hebben, en dat ze je blokkeren als je tevaak opvraagt.
In ieder geval niet als je het eens per uur doet dat is vrij zeker *ervarin* en daar is de Pool toch uiteindelijk voor bedoeld

Iperf

Pagina: 1