Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:06
Hoi tweakers,

Ik zou graag thuis met een oude pc een home server willen opzetten.
Het hoofdding wat ik er nu nog mee wil is een media server zodat ik mijn downloads kan afspelen op tv's in het netwerk.
Het punt is natuurlijk wel als ik .mkv bestanden heb kunnen mijn tv's dat niet afspelen. ze kunnen wel allebei Divx afspelen maar die heeft wat mindere kwaliteit en op een grote tv is het wel fijn om 720p of 1080p voor je te hebben.

Ik zoek dus in principe een media server die die bestanden automatisch transcodeert tot een afspeelbaar formaat.

Ik wil uiteindelijk wel wat toestanden met games draaien maar dat is niet mijn hoofddoel met de server.

Heeft iemand wat advies voor mij

B.v.d :)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 12:28

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

dannyger97 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:07:

Ik zoek dus in principe een media server die die bestanden automatisch transcodeert tot een afspeelbaar formaat.
Uit mijn eigen ervaring zou ik dan Plex aanraden, maar dit is wel nogal cpu intensief. Weet niet wat de specs zijn van je homeserver? Ook moet er aan de tv een client hangen (apple tv, chromecast of als het een smart tv is kan het zijn dat er een plex app voor je tv aanwezig is).

• Galukon
Uit mijn eigen ervaring zou ik dan Plex aanraden, maar dit is wel nogal cpu intensief. Weet niet wat de specs zijn van je homeserver? Ook moet er aan de tv een client hangen (apple tv, chromecast of als het een smart tv is kan het zijn dat er een plex app voor je tv aanwezig is).
Ah dat is jammer.
Ik ben nog een beetje aan het rond kijken, ik heb hier wel een pctje staan maar die is redelijk oud, zit nog een IDE schijfje in en vgm ook een 32 bits cpu..

kan wel een beetje rond kijken in de buurt voor een goedkoop pctje, met een dual of single core cputje

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
Mediaplayer apparaat en storage lekker scheiden.
Zet iets neer met veel schijven en draai er op waar je je prettig bij voelt (freenas, windows, bla bla)
MediaPlayer lekker klein pctje (zotac oid) of een raspberry pi voor gebruiken wat je achter of vlakbij je tv kwijt kan. XBMC er op uiteraard (openelec bijvoorbeeld)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Galukon
Ubuntu dan?
Ik wil eigenlijk die dingen gewoon op 1 servertje hebben want ding staat toch veel niks te doen, en ik kan daar ook tegelijk wat gametoepassingen kwijt ;d

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hou er wel rekening mee als je een oude pc gebruikt, dat het energie verbruik makkelijk oploopt tot 250 watt.
Geloof niet dat je vrolijk word daarvan als dat 24*7 aanstaat.

Van dat geld kan je haast een nieuw zuinig systeem van kopen die misschien 25 watt gebruikt.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Qua energieverbruik kan er weinig op tegen een nas icm een mediaspeler.
De eenmalige investering verdient zichzelf terug.

(Mijn synology trekt max 30 watt, mediaspeler trekt maar 5 watt.)

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 10:56

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zowiezo zou ik zeker naar Linux gaan voor server zaken. Al is het alleen maar omdat software uit de open source wereld vaker voor jouw doel gebruikt kan worden. Al is het wel zo dat veel zaken ook op Windows kunnen, aangezien Linux software vaak ook Windows ondersteunt. Ik heb van Linux veel meer de indruk dat het headless servers kan accommoderen. Bijna alle software is wel via de terminal (en dus SSH) te gebruiken. Linux is dan ook veel meer gericht op de terminal, hoewel gebruik ervan tegenwoordig optioneel is. Dat geeft nog wel eens voordelen voor servers.

En dan is er inderdaad wat bovenstaande mensen zeggen. Een oud systeem verbruikt zeker wel energie. Ik heb wel eens nagedacht om een oude Core 2 Duo bak in te zetten als Minecraft server, maar het is goedkoper om zelf een aparte server te huren, alleen al vanwege de energie. Dan heb ik het nog niet eens over onderhoud. Mijn schatting was dat het me enkele tientjes per maand zou kosten. Als ik geen rekenfout maak gaat het bovenstaande voorbeeld van 250 watt ook richting 36 euro in de maand.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
kijk eens in het zuinige server topic, en in het diy nas-topic ;)

wellicht vind je bij beiden wel wat informatie waarmee je zeker iets kunt doen.

• Galukon
Is het dan niet berekent op altijd 250 watt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De hardware wellicht wel, maar je portemonnee vindt het op de lange termijn wat minder fijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 12:54
Richtlijn:
Iedere 1 watt continu kost je €2,- per jaar

Reken maar uit bij 250watt

Interpolis, glashelder!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben begonnen door op mijn gewone PC met Linux de software MediaTomb te installeren.
MediaTomb deed de transcodering via ffmpeg van MKV naar TS.
De Humax 5100C en PS3 konden nu prima films afspelen in TS formaat.
Later overgestapt op een Synology NAS omdat deze veel minder stroom verbruikt dan PC (100W vs 3W), nadeel is dat de Synology de MKV's niet transcodeerd, maar met 3TB aan schijfruimte is het geen probleem om films in zowel MKV als TS op de HDD op te slaan.
Voordeel is dat ik nu op tablet, mobiel, PC, decoder, PS3, XBox 360 en Denon AVR films en muziek kan afspelen zonder problemen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Kobject
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 08:16
Nadat je wat bovenstaande reacties heb gelezen zul je wel informatie hebben opgedaan met betrekking tot stroom verbruik. Hier haak ik niet meer op in.

Ik zou als ik jou was zou ik deze setup bouwen.
-Raspberry Pi
-Externe HD (WD)
-XBMC & Samba

Je verbind een externe hd aan je Raspberry Pi en installeert samba en configureert hem via deze link:
http://travelinlibrarian....ntu-to-a-windows-network/

Vervolgens kan je dan via het IP address van je Raspberry verbinding maken met je Samba share. Stel je SabNZB , Bittorrent of Utorrent in dat hij moet opslaan op deze HD (Media bestanden).

Vervolgens installeer je XBMC:
http://www.raspbmc.com/ (Raspberry Pi XMBC)

You done!
Pagina: 1