100MB partitie op SSD

Pagina: 1
Acties:

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:45
Ik heb een Samsung 840 EVO 250gb SDD geinstalleerd. Werkt allemaal top; heerlijk snel.

Ik zal alleen dat ook daar een systeempartitie met o.a. system volume information en boot.mgr etc werd aangemaakt. Nu valt me twee dingen op:
- ding is bijna vol; er is 90mb van de 100 gebruikt. Ik neem aan dat met meer op de C schijf zetten, de system volume information gaat groeien..?? Met andere woorden: is dat dan niet te krap?
- die (door W zelf aangemaakte) partitie is zichbaar met een driveletter in zowel verkenner als schijfbeheer. Is dat wel de bedoeling..??

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-01 17:09

garriej

Ik las ondertieten.

Volgens mij kan deze wel groeien en dat hij een driveletter heeft en te zien is, is geen ramp. en als hij niet groeit, maakt het je iets uit? gebruik je de functies van de system volume information wel is?

• GurbY{nl}
Nee; maakt me uiteraard niets uit of ie een letter heeft; of ie groeit wel degelijk want van 93 naar 100MB is niet zo heul veul... Vandaar juist de vraag! Gaat er om, ALS ie groeit, dan zou ik em wat groter willen zien te zetten...

En de functies van s.volume.. volgens mij wordt dat gebruikt bij systeem herstel.... dus ja, dat wil ik wel gebruiken...

[ Voor 12% gewijzigd door GurbY{nl} op 10-09-2014 13:20 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:51
Dat is de "Door systeem gereserveerd" partitie die automatisch aangemaakt wordt bij het installeren van Windows 7 (wellicht 8 ook, dat durf ik niet te zeggen). Normaal gezien is deze partitie niet zichtbaar.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

gyedema schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:20:
Nee; maakt me uiteraard niets uit of ie een letter heeft; of ie groeit wel degelijk want van 93 naar 100MB is niet zo heul veul... Vandaar juist de vraag! Gaat er om, ALS ie groeit, dan zou ik em wat groter willen zien te zetten...

En de functies van s.volume.. volgens mij wordt dat gebruikt bij systeem herstel.... dus ja, dat wil ik wel gebruiken...
Als de schijf meer ruimte nodig heb, wordt hij vanzelf groter.

Maar de systeem reserved partitie en je system volume information zijn volgens mij 2 andere dingen.

[ Voor 8% gewijzigd door garriej op 10-09-2014 13:24 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er hoort helemaal geen driveletter te worden toegewezen, ook heb je normaalgesproken geen toegang.
Laat eens een plaatje van je schijfbeheer zien.

Beetje raar.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 13:16

donny007

Try the Nether!

Reepje schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:40:
Er hoort helemaal geen driveletter te worden toegewezen, ook heb je normaalgesproken geen toegang.
Laat eens een plaatje van je schijfbeheer zien.

Beetje raar.
Ik heb hem wel eens zichtbaar zien worden bij het clonen van HDD naar SSD. Ook sommige "minder legale" Windows activatietools kunnen die partitie zichtbaar maken om een vals OEM-certificaat te installeren.

/dev/null

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

donny007 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:47:
[...]

Ik heb hem wel eens zichtbaar zien worden bij het clonen van HDD naar SSD. Ook sommige "minder legale" Windows activatietools kunnen die partitie zichtbaar maken om een vals OEM-certificaat te installeren.
Ik heb eigenlijk niks inhoudelijks te melden, maar wilde je even bedanken voor de glimlach op mijn gezicht toen ik "minder legale" las. :+

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
gyedema schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:11:
Ik heb een Samsung 840 EVO 250gb SDD geinstalleerd. Werkt allemaal top; heerlijk snel.

Ik zal alleen dat ook daar een systeempartitie met o.a. system volume information en boot.mgr etc werd aangemaakt. Nu valt me twee dingen op:
- ding is bijna vol; er is 90mb van de 100 gebruikt. Ik neem aan dat met meer op de C schijf zetten, de system volume information gaat groeien..?? Met andere woorden: is dat dan niet te krap?
- die (door W zelf aangemaakte) partitie is zichbaar met een driveletter in zowel verkenner als schijfbeheer. Is dat wel de bedoeling..??
heb net idem nieuw binnen maar ziet deze niet . via usb dus. zou de ssd defect zijn?

• Reepje
  • Niet online
draadje schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:52:
[...]

heb net idem nieuw binnen maar ziet deze niet . via usb dus. zou de ssd defect zijn?
Je spreekt wartaal.
Maar evengoed is het antwoord op je vraag waarschijnlijk: Nee

• GurbY{nl}
Hier even overzicht uit verkenner en schijfbeheer. Gaat uiteraard om schijf R:.

Afbeeldingslocatie: http://bakker-timmenga.nl/GY/comp1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bakker-timmenga.nl/GY/comp2.jpg

Verwijderd

De 100 MB systeempartitie bestaat al sinds Windows 7. W8 heeft hem ook. Hij bevat de Windows boot programma's en bepaalde systeeminstellingen. Alhoewel het wel mogelijk is om erop te schrijven, is het verstandig om eraf te blijven. Want deze partitie is strikt voor intern gebruik door Windows. Windows zelf zal hem nooit vol schrijven. Je hoeft hem zelf dus niet te vergroten. De vrije ruimte die er is, moet vrij blijven zodat Windows ruimte heeft om gewijzigde configuratiefiles weg te schrijven.

Om te voorkomen dat programma's uit zichzelf in de systeempartitie gaan zitten rommelen kan je de drive letter eraf halen.Rechts-klik op de systempartitie en kies 'Change Drive Letter and Paths...'. Highlight de drive letter 'R' en kies 'Remove/Verwijder'. Bevestig de bla-bla waarschuwing. Een drive letter erop kan geen kwaad, maar het is zinloos en storend om de R-drive steeds in je Explorer te zien verschijnen.

Overigens: als je een image backup maakt dan is het handig om de backup altijd van de systeempartitie + de C: partitie samen te maken. Bij restore ook samen terugzetten. Dat scheelt veel gepruts met de Windows reparatie-CD.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik haat die extra partitie want bij het klonen van partities of het klonen van een harde schijf geeft dat soms problemen en worden er drive letter omgedraaid. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat Windows 7 die 100MB boot partitie op harde schijf 1 installeert en de rest op harde schijf 2. Ook vervelend als je een data schijf uit je computer haalt en hij wil opeens niet meer booten.

Ik doe meestal Shift + F10 bij elke Windows install en en dan gebruik ik diskpart om mijn schijf te cleanen, partitie aan te maken en een quick format. Dan het command verster sluiten en refresh doen. Die extra partitie met de bootmanager erop word dan niet aangemaakt en de bootmanager word gewoon op je C gezet. Ik snap niet wat het voordeel is van een extra partitie voor je boot manager. Iemand?

[ Voor 9% gewijzigd door Kain_niaK op 11-09-2014 08:46 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

donny007 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:47:
[...]

Hij is gewoon zichtbaar in je disk manager hoor, en je kunt hem ook gewoon een drive letter geven ook al heeft hij die standaard niet. Vervolgens kun je er mee doen wat je wilt al denk ik dat Windows wel een lock op die bestanden heeft. Ik weet niet wat er gebeurt als je je zelf volledige rechten op die bestanden geeft en of windows dat toe laat en of je ze kunt verwijderen vanuit windows zonder dat windows dat blokkeert.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17

Eagle Creek

Breathing security

Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:36:
De 100 MB systeempartitie bestaat al sinds Windows 7. W8 heeft hem ook. Hij bevat de Windows boot programma's en bepaalde systeeminstellingen.
Windows Vista.
Tesamen met de nieuwe bootmanager die Vista introduceerde.
Veel functies die aan 7 worden toegeschreven hebben al in Vista het levenslicht gezien.

- Het is normaal dat je heb hebt
- Hij "groeit" niet bij gebruik (dan zou immers je data-partitie opeens moeten krimpen :+)
- Normaliter heb je geen schijfletter en is hij niet benaderbaar, dus als je die letter wel hebt is er 'iets' gebeurd, zoals het klonen van een bestaande installatie. Ik zou de letter verwijderen en verder noooit meer aan die partitie denken :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• GurbY{nl}
OK; klinkt allemaal geruststellend. Ik verwijder de driveletter en voeg de partitie toe in het backupschedule wat ik heb. Iedereen dank voor de reacties!

• Reepje
  • Niet online
De drive letter verbergen en nooit meer aan denken, zoals boven beschreven.

Alleen, de systeempartietie in schijfbeheer heet "Door systeem gereserveerd" en krijgt als beschrijving mee "systeem, in orde, primaire partitie"

Bij jouw heet deze anders, en je hebt 2 van deze partities, eentje op de c en eentje op de D schijf samen met de I en de E partitie.

• GurbY{nl}
Reepje schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:50:
De drive letter verbergen en nooit meer aan denken, zoals boven beschreven.

Alleen, de systeempartietie in schijfbeheer heet "Door systeem gereserveerd" en krijgt als beschrijving mee "systeem, in orde, primaire partitie"

Bij jouw heet deze anders, en je hebt 2 van deze partities, eentje op de c en eentje op de D schijf samen met de I en de E partitie.
Omdat ik eerst vanaf HDD opstartte uiteraard. Alle schijven losgekoppeld, de SSD erin en daar W7 op geinstalleerd. Daarna de HDD's allemaal weer aangesloten en hij ziet nog een aantal oude windows partities. Wat volgens mij geen kwaad kan.
Pagina: 1