Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stabiele verbinding opzetten (2e verdieping)

Pagina: 1
Acties:

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik woon op dit moment op een bovenverdieping in Amsterdam. Mijn huisbaas woont op de begane grond en de 1e verdieping en ikzelf heb een slaapkamer en badkamer op de 2e verdieping.

We hebben een UPC internet verbinding (standaard 50Mbit abbo) met de daarbij behorende modem. Vanwege de leeftijd van het huis is niet mogelijk om bedraad internet aan te leggen. De modem staat op de begane grond naast de TV en kan niet verplaatst worden. Aangezien het WiFi-signaal van de modem op de 2e verdieping dermate zwak is dat het niet bruikbaar was heb ik mijn oude WRT45G geflashed met DD-WRT, hier een repeater van gemaakt en deze op de 1e verdieping gezet.

Op zich heb ik op de 2e verdieping nu een redelijke snelheid te pakken (400-600 KB/sec met downloads en torrents), maar de verbinding is vrij instabiel. D.w.z. de snelheid dropt vaak ineens van 400 KB/sec naar 0-10 KB/sec of valt voor een paar seconden weg. Dit zorgt ervoor dat streamen (NPO app, UPC Horizon app) en gamen (Heartstone (Laptop), Mario Kart 8 (WiiU)) niet (stabiel) werkt.

Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik een stabielere verbinding kan aanleggen. Mogelijke opties zijn bijvoorbeeld:Welke van deze opties levert de meest stabiele verbinding op? Zijn er mogelijk nog alternatieven zonder hiervoor bedrading aan te moeten leggen?

Omelette du fromage!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vanwege de leeftijd van het huis is niet mogelijk om bedraad internet aan te leggen.
Bull :/

Waar een wil is, is een weg. 10 jaar geleden had niemand WiFi en hadden mensen zowel bij oude huizen (zelfs eeuwenoude monumentale panden) als nieuwe huizen (zelfs betonnen nieuwbouw) kabels naarboven toe. Wat je eigenlijk wilt zeggen is dus dat je geen zin hebt. Probeer ons maar vooral jezelf niet voor de gek te houden dat het niet kan :o

En verder: je probleem is gewoon dat je vloeren WiFi dempen. Een repeater verandert daar weinig aan. Als je signaal erg zwak is, is het ook erg kwetsbaar. Verder zijn je snelheden om te janken, 4Mbps throughput had ik 10 jaar terug 'redelijk' genoemd, maar met een 50Mbps internetverbinding en vooral ook 1Gbps LAN bekabeling... brr.

Oplossing is om linksom of rechtsom een of andere kabel door die vloer te steken en een AP aan te sluiten. Daar zijn zat opties voor die ik deze week alleen al in minstens tien topics genoemd heb, dus niet nog een keer ga noemen. Lees even wat topics van anderen, iedereen met een huis met dikke en/of geisoleerde vloeren heeft hetzefde probleem, oplossingen zijn ook identiek afhankelijk van je exacte eisen.

Oslik blyat! Oslik!

• dxta
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:34:
[...]

Bull :/

Waar een wil is, is een weg. 10 jaar geleden had niemand WiFi en hadden mensen zowel bij oude huizen (zelfs eeuwenoude monumentale panden) als nieuwe huizen (zelfs betonnen nieuwbouw) kabels naarboven toe. Wat je eigenlijk wilt zeggen is dus dat je geen zin hebt. Probeer ons maar vooral jezelf niet voor de gek te houden dat het niet kan :o
Tuurlijk kan het, maar de verwachting is dat ik er niet langer dan 2/3 jaar ga zitten en de huisbaas zit het niet zitten om gaten in de vloeren te gaan boren. Er lopen geen (beschikbare) leidingen of goten naar boven toe, dus deze optie valt helaas echt af :)
En verder: je probleem is gewoon dat je vloeren WiFi dempen. Een repeater verandert daar weinig aan. Als je signaal erg zwak is, is het ook erg kwetsbaar. Verder zijn je snelheden om te janken, 4Mbps throughput had ik 10 jaar terug 'redelijk' genoemd, maar met een 50Mbps internetverbinding en vooral ook 1Gbps LAN bekabeling... brr.

Oplossing is om linksom of rechtsom een of andere kabel door die vloer te steken en een AP aan te sluiten. Daar zijn zat opties voor die ik deze week alleen al in minstens tien topics genoemd heb, dus niet nog een keer ga noemen. Lees even wat topics van anderen, iedereen met een huis met dikke en/of geisoleerde vloeren heeft hetzefde probleem, oplossingen zijn ook identiek afhankelijk van je exacte eisen.
De enige kabels die er naar boven toe gaan (en bruikbaar zijn), zijn op dit moment dus de elektriciteitskabels. Echter volgens (http://gathering.tweakers...B%5D=19&keyword=powerline) zijn de ervaringen met een Powerline optie vrij negatief.

Laat ik de vraag dan specifieker maken: zijn er nog speciale voorwaarden aan verbonden om een Powerline succesvol aan te sluiten? En levert dit de verwachte resultaten op? Ik zie een aantal TP-Link oplossingen in de Pricewatch staan, maar heb persoonlijk niet zulke goede ervaringen met dat merk.

[ Voor 4% gewijzigd door dxta op 10-09-2014 13:45 ]

Omelette du fromage!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dxta schreef op woensdag 10 september 2014 @ 13:43:
[...]

Tuurlijk kan het, maar de verwachting is dat ik er niet langer dan 2/3 jaar ga zitten en de huisbaas zit het niet zitten om gaten in de vloeren te gaan boren. Er lopen geen (beschikbare) leidingen of goten naar boven toe, dus deze optie valt helaas echt af :)
Gewoon langs plint leiden en aan onderzijde trap naar boven toe. Gaat prima.
[...]

De enige kabels die er naar boven toe gaan (en bruikbaar zijn), zijn op dit moment dus de elektriciteitskabels. Echter volgens (http://gathering.tweakers...B%5D=19&keyword=powerline) zijn de ervaringen met een Powerline optie vrij negatief.

Laat ik de vraag dan specifieker maken: zijn er nog speciale voorwaarden aan verbonden om een Powerline succesvol aan te sluiten? En levert dit de verwachte resultaten op? Ik zie een aantal TP-Link oplossingen in de Pricewatch staan, maar heb persoonlijk niet zulke goede ervaringen met dat merk.
Ik heb niet al te lang geleden tests gedaan met verschillende Powerline sets in verschillende huizen. Paar conclusies:

Belangrijkste factor is gewoon het huis - beter gezegd de stroomnet in het huis. Je weet van tevoren totaal niet of het goed gaat werken of niet.

Vervolgens is er wel degelijk flink verschil tussen sets.
- Veruit slechtste waren een aantal Sitecom "500Mbps" sets (LN-530 en LN-555), die op een aantal plaatsen totaal geen verbinding konden maken waar alle andere sets wel verbinding hadden, en op de meeste locatie minder performance leverden dan "200Mbps" sets van andere vendors.
- Meest robuust waren de adapters van de (relatief onbekende) Powergrid 9042S. "Maar" 200Mbps, maar bleef online waar andere dat niet konden, ws dankzij 'clear path technology', wat voorzover ik kan zien neerkomt op differentiele signalering over nul vs aardelijn. Ook op plekken waar anderen maar net online waren gaf dit betere performance. Deze adapters worden in BE door Telenet onder eigen merk verkocht. Stokoude 200Mbps Devolo apparaten deden het trouwens bijna even goed :z
- Hoogste performance (bij goede tot redelijke verbinding) haalden twee TP-Link sets, TL-WPA4220 TL-WPA4226 (identiek muv al dan niet aanwezig zijn van passthrough voor stekker). Op korte afstand wisten zijn de 100Mbps Ethernetverbinding te saturaten, op mee realistische afstanden >50Mbps over 1 verdieping en rond 20Mbps over 2 verdiepingen in huizen waar daar ook maar iets werkte. Wel oliedomme software en default settings (typisch TP-Link): default management IP was 192.168.1.1. Als je router zelfde IP heeft (ongeveer 50% van routers...), verlies je internetverbinding achter de TP-Link bridge totdat je een ander IP kiest ervoor |:(

Maar goed, zoals gezegd, belangrijkste factor is je huis. Ik zou aanraden om ergens een setje te lenen. Als je daar probleemloze verbinding mee krijgt, heb je ws met die TP-Link beste performance. Als je daar wel verbinding krijgt maar marginaal, dan moet je op zoek naar setjes met Clear Path voor meeste stabiliteit en performance. Krijg je helemaal geen verbinding, dan moet je Powerline wegstrepen.

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een beperkt aantal HomePlug AV2 homeplugs gebruiken inmiddels ook MIMO via de aardedraad. Zorgt voor een substantiële boost in throughput.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik heb had hetzelfde probleem hier (kabels trekken onmogelijk), en heb het na veel uitzoekwerk opgelost met de TP-Link PA6030

Zie hier bijvoorbeeld wat benchmarks. _/-\o_

PS: In m'n praktijktest deed ie ~100+ Mb/s over 2 verschillende groepen.
Ziggo 90Mb/s abbo draait hier dus prima.
Zelfs met een stekkerdoos ertussen zakt de internetsnelheid niet in. (niet aan te raden! steek alles gewoon rechtstreeks in een stopcontact voor de beste verbinding)

PS2: Ping is 1 a 2 ms. Ziggo speedtest geeft 7ms dus echt (merkbare) vertraging heb ik er niet van..

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 11-09-2014 12:50 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allemaal leuk, maar jullie gaan voorbij aan belangrijkste wat ik aangaf:

Wat je kunt verwachten hangt volledig af van je huis

30-33% van gevallen gaat het gewoon helemaal niet (stabiel) werken en slechts 25% haalde hoge (>50Mbps) snelheden. (bron: eigen onderzoek met 86 huizen, weliswaar met vrij slechte adapters)

Met goede adapters verschuift dat iets naar boven toe, maar je moet echt uitgaan van minimaal 25% kans dat helemaal niets gaat werken en 25% kans om snelheden van 10-20Mbps. Daarom dat ik aanraad om setje te lenen en kijken wat het doet. Als jouw ervaring even goed is als SmiGueL, prima, gaan ermee. Zo niet niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:40
Je kan altijd een setje Powerline kopen en proberen. Werkt het niet naar behoren, inleveren. Bij ons werkt Powerline prima over verschillende groepen over 3 verdiepingen. Stabiel en prima downloadsnelheden maar je haalt niet het maximal van je provider

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• dxta
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ik ga eens rondvragen voor een TP-link setje om uit te proberen :)

Omelette du fromage!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
dion_b schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:50:
Allemaal leuk, maar jullie gaan voorbij aan belangrijkste wat ik aangaf:

Wat je kunt verwachten hangt volledig af van je huis
100% mee eens, als de afstanden te groot worden dan gaat de snelheid rap achteruit.

Dat is ook de reden waarom ik mijn situatie uit heb gelegd, en welke snelheden / vertraging ik hier in de praktijk mee haal.
Natuurlijk is het niet gezegd dat de TS deze snelheden ook gaat halen, maar dat kan niemand hem vertellen, of het nu via WiFi Bridge of Powerline is..
Dxta schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:38:
Bedankt voor de tips, ik ga eens rondvragen voor een TP-link setje om uit te proberen :)
Bedenk wel dat volgens de benchmarks de hierboven genoemde TP-link set van dion_b wel een stukje trager is als de PA6030. Koop iig niet het goedkoopste TP-link setje dat je kan vinden, want hier zit wel degelijk veel verschil tussen. :)
dion_b schreef op donderdag 11 september 2014 @ 09:50:
Met goede adapters verschuift dat iets naar boven toe, maar je moet echt uitgaan van minimaal 25% kans dat helemaal niets gaat werken en 25% kans om snelheden van 10-20Mbps.
Daarom dat ik aanraad om setje te lenen en kijken wat het doet.
Hier destijds ook 100Mb/s of 200Mb/s setjes getest, dit was behoorlijk drama..(van niet werken tot super traag/wegvallende verbinding)
Dus als je eerst een setje kunt testen is dat een zeer goed plan. :)

[ Voor 103% gewijzigd door SmiGueL op 11-09-2014 23:03 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
ALS je al met powerlines aan de slag gaat vermijd Sitecom, heb ze direct geruild voor een setje TP-Link
Pagina: 1