Ik denk dat ik in de haast een cruciaal onderdeel over het hoofd heb gezien. Dat is deze:
Draai op de Mac Yosemite met iTunes beta 12. Ben ook ontwikkelaar voor de iPhone dus kan de beta gewoon downloaden.
Dat besloot ik gisteren te doen om 17:31. Ik maakte een backup in iTunes, herstelde mijn iPhone als nieuwe iPhone en BAM. Bij het opnieuw opstarten van de telefoon crashte iTunes constant. Dus mijn telefoon was in DFU zonder enige mogelijkheid tot herstel.
Na heel veel zoeken en proberen (via een oude XP bak tot aan VMware op de MacBook) kreeg ik het idee dat het wel eens aan iTunes 12 kon liggen. Maar ja, tijdsnood en andere dingen te doen dus ik hing mijn iPhone aan de Windows laptop van mijn vriendin en kon daar een herstel uitvoeren. Toen hing ik hem weer aan mijn Mac en ik kon daar de backup van 17:31 restoren.
So far, so good. Toen had ik eigenlijk het idee moeten hebben van: niks meer aan doen, laten zo, dat gaat niet goed.
Uiteraard had ik dat niet. Ik zag dat ik beta 4 had en niet beta 5 dus ik dacht, misschien ligt het daar aan. Ik heb ook niet via de Check voor update geinstalleerd maar via de restore functie dus daar leken mij fouten te kunnen zitten.
Vanochtend besloot ik daarom nogmaals de beta te installeren en ik draaide toen weer een backup. Die van vanmorgen 09:58 (later bleken daar totaal geen apps in te zitten).
Enfin: exact hetzelfde verhaal. Onderzoek op internet bracht me eindelijk bij een oplossing, iTunes 12 is inderdaad de veroorzaker van het probleem. De oplossing was op iTunes 11 weer er op te zetten, maar die zorgt voor problemen met de library, die is te nieuw voor 11, dus die moest eraf.
Via AppZapper iTunes 12 verwijderd (die verwijdert alles wat er bij hoort) en iTunes 11 aan de praat gekregen. Toen kreeg ik zonder problemen iOS 8 beta 5 erop, maar ja, toen had ik het synchronisatie probleem.
Nu ik eindelijk even rustig nadenk snap ik wat het is. Ik heb ook die library's verwijderd van de oude bibliotheek, me niet realiserend dat in zo'n bibliotheek natuurlijk ook de apps staan.
Het grappige is dat alle bestanden van iTunes nog in mijn prullenbak staan, inclusief de apps. Maar hoe krijg ik dat in vredesnaam terug?