980 vs 970 - waardevastheid voor doorverkoop

Pagina: 1
Acties:

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 10:22
Misschien een beetje voorbarige vraag.
Maar ik ben van plan om na mijn upgrade naar de 900 serie van nvidia ieder jaar opnieuw te upgraden naar de nieuwe reeks, omdat de investering dan wel meevalt per jaar (ipv eens in 3 jaar een grote)

Nu vroeg ik me af wat waardevaster is...
Zelf heb ik het idee dat de 970 zijn prijs beter zal behouden dan de 980, ivm de release cycle die nvidia aanhoud (de 970 vervangt de 780, waardoor de 780 obsolete wordt, de 960 die de 770 vervangt komt pas over ong 2 maanden)
Of valt het wel mee met hoevel een x80 kaart van zn waarde verliest zo na de release van de volgende reeks? Ik wil m'n keus hier namelijk ook gedeeltelijk vanaf laten hangen. Ik wil best 500 voor een videokaart uitgeven, naar wel met het idee dat ik na een jaar +- 75% hiervan terug kan vangen

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Kaarten dalen in prijs, jaarlijks vernieuwen kan wel maar je ziet wat er nu is gebeurd met bijvoorbeeld de 280x / 7970.

De nieuwprijs daalt doordat deze kaart gerebrand is, dus de verkoopwaarde van een 2e hands GPU na een jaar zal bijna nooit op 75% liggen. Voor de 280x was dat de afgelopen gen in elk geval dus niet zo, en dat was het beste wat er toen te krijgen was.

Ik denk dat je eerder moet rekenen met een 50% verkoopwaarde.

Ik verkocht onlangs zelf 2x GTX 660 voor de prijs van een enkele, ook 50%. Daaruit kan je concluderen dat het zelfs niet uitmaakt of het om mid- of high end gaat.

Je levert altijd wat in door het nieuwste van het nieuwste te willen blijven hebben, simpel :) Het zal nooit rendabel zijn om steeds early adopter te zijn van het krachtigste model en die door te verkopen wanneer het niet meer het krachtigste model is. Je betaalt elke keer de hoofdprijs :) Dan kun je er beter 1 slagje onder gaan zitten, zoals nu bijv de R9 290 ipv de 290x.

[ Voor 38% gewijzigd door Vayra op 10-09-2014 15:04 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb net een 780 GTX lightning voor 300 euro via marktplaats gekocht. Op de originele bon van 1 jaar geleden staat een nieuwprijs van 669 euro.

Dit was een zeer goede deal maar dit geeft wel aan hoe snel videokaarten in prijs dalen. Het kan dus totaal niet uit om elk jaar een nieuwe kaart te kopen, je betaalt flink om steeds het nieuwste van het nieuwste te heben!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Ik denk inderdaad ook dat 50 - 60% van de nieuwprijs die jij nu betaald realistischer is.

Vergeet niet dat mensen die over zeg een jaar interesse hebben dan de nieuw prijs opzoeken die inmiddels ook wel een flink stuk gedaald zal zijn.

75% van de prijs die je zelf nu betaald hebt kan best de nieuwprijs over een jaar zijn, pc hardware wordt nou eenmaal snel vervangen waardoor de prijzen van oudere hardware snel dalen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarnaast kan je niet een jaar voorruit kijken wat er aan komt. Wellicht wat rebranding, wellicht wat spectaculaire prijsdalingen, wellicht veel snellere modellen,... ik zou nu niet gaan kopen met oog op doorverkopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ander puntje waar je ook rekening mee moet houden en wat je nu ziet, is dat er heel veel kaarten voor mining werden gebruikt, die nu gedumpt worden op de tweedehands markt, waardoor de prijzen ook onder druk staan.
Of dat zo blijft valt ook te bezien natuurlijk.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dit is eigenlijk ook een beetje wat ik doe. Verkopen voor 250-300 en dan 200 bijleggen voor de nieuwste modellen. En of ik voor een 290 een 290x een 780 of een 780ti kies hangt iedere keer weer van de prijskwaliteit af. Een 670gtx was bijvoorbeeld de betere keus in die tijd. Maar nu is de 780 een betere keus qua prijs/kwaliteit dan de ti. Het zelfde geld voor amd's 290 ivm de 290x. Persoonlijk vind ik het altijd wel handig om te wachten tot de concurentie is geariveerd. Omdat je dan echt weet wat de huidige generatie gaat doen. (hoewle je de komst van een titan of een ti card soms niet kunt voorspellen). Maar als de 980 er is, is het misschien handig om te wachten wat amd doet. Hoeveel % je voor je oud ekaart zult krijgen is nooit bekent. Soms zal het inderdaad 75% zijn. Maar vaak zegt dat ook wel iets over de verbetering van de nieuwe generatie :) Het kost je wel gewoon 200 euro per generatie. En 1 generatie is tegenwoordig niet meer gelijk aan 1 jaar. Eerder 1,5.En vooral tegenwoordig gaan de NM stappen steeds minder snel.

• Timmmeeehhh
Hmmm. 50/60% van het nieuwbedrag is idd redelijk laag. Ligt er denk ik ook aan hoe nvidia ze in de markt gaat zetten?

De 780 kwam voor 700 op de markt maar dropte daarna heel snel in prijs toen de ti arriveerde, terwijl nu eigenlijk al bijna zeker is dat er een 980ti aan zit te komen. Dus hoger als 500 zullen ze hem niet in de markt zetten.

Reden dat ik wel perce op de 900 serie wacht ipv 2e hands 700 serie is omdat ik minimaal 4gb vram wil (naast gamen doe ik ook veel 3d design en dan is veel vram handig) en de huidige 780 komt alleen in overpriced 6gb modellen of 3gb (wat ik te weinig vind)

Nja ik wacht de prijzen wel ff af de 19e en anders desnoods nog even wachten met upgraden. Mn 570 houd het ook nog wel ff paar maanden langer vol maar ik wil dolgraag een nieuwe kaart :p

• Vayra
Nog een puntje: vaak zijn er bij nieuwe GPU's kinderziektes en driver updates nodig. Daar ontkom je nooit helemaal aan met high-end, maar het effect daarvan is altijd het sterkst bij de allerbeste kaarten.

Zowel Nvidia als AMD hebben hier met Kepler/GCN allebei meerdere malen last van gehad. De release van GK104 was een poosje problematisch voor een aantal grote titels, GK106 (GTX660) had nul problemen en schaalde lange tijd ook beter in SLI; zo ook met de release van de R9 kaarten waar AMD problemen had met Powertune en de koeling (en ook op de Tahiti's was er wat mee!).

Als early adopter betaal je dus niet alleen de hoofdprijs, je ervaart ook alle early adopter probleempjes. Ik heb daar nooit de meerwaarde van gezien :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Timmmeeehhh schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:22:
De 780 kwam voor 700 op de markt maar dropte daarna heel snel in prijs toen de ti arriveerde, terwijl nu eigenlijk al bijna zeker is dat er een 980ti aan zit te komen. Dus hoger als 500 zullen ze hem niet in de markt zetten.
Dit is echt onzin. De 980 zit op een GM204 chip. Dit is de kleinere chip van de nieuwe generatie.
We zagen bij de kepler eerst een 600 series kaart uitkomen. En dat was de kleinere GK104 chip. Later bij de 700 series kwam pas de GK110. Die was voor het eerst te krijgen in de vorm van de TITAN. Waar nvidia erg lekker op kon verdienen. Dus wie zegt dat nvidia niet aan een GM210 werk en nu eerst de GM204 op de markt gaat zetten en later met een TITAN 2 komt die een volledige GM210 chip krijgt. Om vervolgens een nieuwe generatie uit te brengen waar een GM210 chip te krijgen is met net iets meer cuda's geklokt in de vorm van een 1090GTX of welke naam ze ook gaan bednekn na de 900 series.
Aannemen dat er een 980TI komt is iets wat ik niet zou doen! Sterk nog, het lijkt me onwaarschijnlijk. Ik verwacht eerder een titan 2:) Die dan vervolgens als 1ste kaart met 8gig zou komen en door het toevoegen van wat futures weer rond de 999 eurotjes gaat kosten.

Edit: nog een reden om aan te nemen dat er later een grotere broer komt is dat het snelheids verscihl met deze kleinere chip erg klein is met de 780ti. Die de grotere chip bevat. Ik ben dan ook erg benieuwd hoeveel cuda's de 980 gaat bevatten. Hierdoor kunnen we echt zien hoeveel sneller maxwell is. Of dat het alleen maar energyzuiniger is geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door j0ppie op 10-09-2014 23:55 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou gewoon kopen waar je het meeste aan hebt, verkoopwaarde tussen verschillende modellen daalt toch bijna gelijk.

Zo kocht ik 2 HD7850's met Asus DCII voor 190 euro per stuk en verkocht deze een jaar later (of 1,5jaar?) vlak na de release van de R9 2xx serie waarna ik 120 euro per kaart gevangen heb, echt verschrikkelijk high end zijn deze niet, het is gewoon de helft van een HD7970/280X en staat gelijk aan een 660/660TI, tel zelf maar uit.

Meestal kom je met goede foto's en garantiebewijzen al een heel eind...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je moet gewoon kopen wat je nodig hebt op dat moment. Heb je voor wat je wil spelen op een bepaalde resolutie bijvoorbeeld een 770 nodig, koop dan geen 780. Het is niet slim om meer uit te geven aan een snellere kaart als je er geen gebruik van maakt. 75% na 1 jaar ga je sowieso niet halen. Ik upgrade mijn videokaart wanneer ik het nodig heb en kijk op dat moment wat het beste is qua prijs/prestatie. Of dit dan een AMD of Nvidia is maakt mij ook niet uit. Zijn er even geen spellen die het nodig hebben of speel ik ze niet dan doe ik een tijdje langer met een kaart.

Rekening houden met wat kaarten over een jaar of wat nog waard zijn is sowieso lastig. Je weet niet precies welke nieuwe kaarten er komen en hoe snel deze zullen zijn. Als Nvidia met iets komt zal AMD na enige tijd ook met iets komen en kunnen de prijzen van kaarten opeens ook dalen.

Gewoon kijken wat je nodig hebt en niet meer uitgeven dan dat.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Volledig mee eens, meer dan een jaar vooruit kijken is eigenlijk niet mogelijk. Koop dus wat je komend jaar denkt nodig te hebben en upgrade pas wanneer dat nodig blijkt.
Daarnaast is het zelden verstandig om de top van de top te kopen, die laatste 10% performance betaal je vaak 25% extra voor (en dat verschil krijg je niet terug bij verkoop).

• Timmmeeehhh
Ga denk ik dan toch voor de 980 ivm de extra cuda cores (voor gpu rendering) ligt nog wel beetje aan de prijs (500 wil ik er aan uitgeven, meer niet) zie tezijnertijd wel of ik hem doorverkoop bij volgende lichting kaarten.
Eerst nog ff benchmarks afwachten natuurlijk ;) vooral ook benieuwd of de opengl/cl prestaties ook nog een beetje ok zijn, die vielen bij gk104/110 een beetje tegen

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Videokaarten zijn geen investering waar je veel geld voor terugkrijgt, zo kostte een HD 7970 €450 bij de release, en nu gaan ze voor minder dan de helft van het geld weg.

Als AMD met een videokaart komt die sneller is dan de 980 voor een lagere prijs, zal de kaart nog minder waard worden, in ~2 jaar zal de waarde misschien nog 50% zijn.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 12:27
Timmmeeehhh schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:42:
Ga denk ik dan toch voor de 980 ivm de extra cuda cores (voor gpu rendering) ligt nog wel beetje aan de prijs (500 wil ik er aan uitgeven, meer niet) zie tezijnertijd wel of ik hem doorverkoop bij volgende lichting kaarten.
Eerst nog ff benchmarks afwachten natuurlijk ;) vooral ook benieuwd of de opengl/cl prestaties ook nog een beetje ok zijn, die vielen bij gk104/110 een beetje tegen
Dat valt nu waarschijnlijk ook tegen. Zoals hierboven aan wordt gegeven gaat het hoogstwaarschijnlijk om GM104/GM204, wat een mid-size chip is (net als GK104).

Staar je ook niet blind op het aantal SP's (sorry, CUDA cores). Dit zijn Maxwell SP's, geen Kepler SP's. Een 1536 SP Maxwell chip zal niet hetzelfde presteren als een 1536 SP Kepler chip.

Zoals je zelf al zegt, benchmarks afwachten ;)

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-01 10:52
Zou wel mooi zijn als ze 2100+ maxwell cores er gewoon in rammen omdat het kan.:D

• Vayra
We weten allemaal denk ik wel dat Maxwell, net als elke vorige generatie, geen vuurwerk zal worden ofzo.

Er wordt gewoon netjes afgemeten doorgebouwd aan het eeuwig evoluerende 'trapsgewijze' opvolgen van de vorige GPU familie. Rebranden hebben we ook in "Maxwells" eerste mobiele gpu's al gezien (dat was gewoon Kepler met een typenummer 8xx), en nu komen dan de nieuwe GPU's die voor 99% zekerheid vooral een slag gaan maken in energieverbruik. Verder zal de performance per prijspunt gewoon weer een 10-15% hoger liggen zoals dat elke generatie het geval is. De komst van 4k dwingt nu tot het aanleveren van een bredere bus of een andere truc om met grotere hoeveelheden VRAM te werken (Maxwell haalt daar volgens mij ook zijn lagere energieverbruik, en ook Kepler wint daar tov AMD door een smallere bus met hoger geklokt geheugen), en dan heb je het wel gehad denk ik.

En AMD zal weer gewoon volgen. Same old same old.

[ Voor 20% gewijzigd door Vayra op 11-09-2014 20:52 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vayra schreef op donderdag 11 september 2014 @ 20:50:
We weten allemaal denk ik wel dat Maxwell, net als elke vorige generatie, geen vuurwerk zal worden ofzo.

Er wordt gewoon netjes afgemeten doorgebouwd aan het eeuwig evoluerende 'trapsgewijze' opvolgen van de vorige GPU familie. Rebranden hebben we ook in "Maxwells" eerste mobiele gpu's al gezien (dat was gewoon Kepler met een typenummer 8xx), en nu komen dan de nieuwe GPU's die voor 99% zekerheid vooral een slag gaan maken in energieverbruik. Verder zal de performance per prijspunt gewoon weer een 10-15% hoger liggen zoals dat elke generatie het geval is.

En AMD zal weer gewoon volgen. Same old same old.
Je kunt wel een "raket" uitvinden qua rekenkracht en het model van de competitie met 500% meer performance wegblazen, maar het probleem is dan, dat jij én geen geld meer hebt, én dat jij jezelf dan nog maar moeilijk kan verbeteren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Vayra
Je hebt helemaal gelijk, dat onderschrijft nogmaals dat Maxwell ook geen enorme verrassingen gaat opleveren, we zeggen hetzelfde volgens mij :))

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
De prijs gaat wel heel zwaar dalen als er daan een 980ti bijkomt, dus ik zou wachten en dan kijken of er spulations zijn over een 980ti
Pagina: 1