Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wds of range extender of iets anders ?

Pagina: 1
Acties:

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:27
Hallo allemaal,

ik ben al enige tijd aan het "spelen/rommelen" met wifi netwerk.
Bedraad werkt alles eigenlijk vlekkeloos al tijden maar draadloos willen we het ook goed krijgen.

Wat ons "probleem" is dat we meerdere accespoints hebben staan en daar willen we van af.
Ik bedoel met vanaf eigenlijk dat we gewoon 1 SSID willen hebben en dat de computer / tablet / telefoon of wat dan ook automatisch overschakeld naar de sterkste zender zonder dat je telkens hoeft te reconnecten.
Het huis zelf heeft aluminum sier dakplaten, grote ramen en daar zit van dat isolatie spul in die het signaal flink blokkeren.
Buiten op het terras hebben we redelijk signaal dat vanuit de schuur komt die gelukkig van hout is.

Wat ik heb geprobeerd is de accespoints op andere kanalen zetten maar de SSID het zelfde , dit werkt op zich wel maar wat zich dus voor doet en vrij vervelend is dat als ik bijvoorbeeld eerst met mn laptop in de schuur zit hij daar verbonden is.
Daarna loop ik vanuit de schuur naar het huis en blijft hij verbonden met de schuur want die reikt tot in huis maar het signaal is erg zwak, nu raad je al wat er gebeurd natuurlijk.
Internet is niet vooruit te branden en wat je dan moet doen is de verbinding verbreken en opnieuw maken maar dan moet je geluk hebben dat hij niet weer het wifi netwerk in de schuur op pikt in plaats van het accespoint dat op zolder staat in huis.

Dus tot zover allemaal het zelfde SSID geven met een ander kanaal.

Stap 2 die ik heb ondernomen is hogere vermogens accespoints en kleine linears tussen de antenne en t AP zetten , andere antennes etc etc.
Dit werkte best goed en het signaal was over het hele erf redelijk te ontvangen, maar we hebben nogal veel aluminium in het huis zitten dus hier en daar word het toch tegen gehouden.
Dit signaal was natuurlijk ook wel overal te ontvangen maar zonder sterke zender (laptop telefoon tablet) in dit geval dan schiet je er ook niet erg veel mee op als je op enige afstand stond van de zender.
Uiteindelijk begaf 1 van de accespoints het en hebben we deze weer vervangen door de oude.

Wat ik eigenlijk probeer te maken is het zelfde als een gsm netwerk, je rijd bijvoorbeeld en merkt niet echt dat je over schakeld naar de sterkste zendmast in de buurt.
Nu las ik dat dit met WDS wel mogelijk om een soort gelijk effect te krijgen dat je 1 groot netwerk hebt met meerdere steunpunten maar niet merkt dat het vanzelf switched.
Wat ik dus las over WDS is dat het niet echt compatible is met verschillende merken, en dit is op zich niet zo heel erg want dan schaf ik andere AP's aan van het zelfde merk.
Maar wat ik ook erover las is dat als je WDS gebruikt en dit draadloos met elkaar laat verbinden de snelheid ook gehalveerd word want je hebt de downstream en upstream ondering nodig.
Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
In mijn geval is er op alle lokaties een kabel aanwezig om een AP te voorzien van het netwerk dus is draadloos niet nodig, is WDS ook op te zetten via een kabel om ze onderling te koppelen ?

Ik zie verschillende advertenties op internet en berichten over range extenders maar lees ook gelijk dat dit niet helemaal vlekkeloos werkt vaak.
Ook heb ik niet helemaal begrepen of een range extender of repeater nou het netwerk uitbreid dat je het effect heb met automatisch overschakelen naar het sterkste punt of dat je verschillende SSID's hebt van je AP en extender.

Dus mijn vraag is, iemand die hier ervaring mee heeft en of mij opweg kan helpen welke instellingen / apparatuur ik nodig heb om dit voor elkaar te krijgen ?
Zelf was ik van plan iets van Mikrotik aan te schaffen bijvoorbeeld en daar iets mee te bouwen maar dan moet dit wel mogelijk zijn natuurlijk.

Bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou even drie dingen uit elkaar:

1) fysieke access points.
2) logingegevens per AP (SSID + PSK)
3) 'roaming', dus handover van BSSID naar BSSID

Je probleem zit niet zozeer bij punt 1 of 2 maar bij ontbreken van punt 3 in huidige setup. Je wilt absoluut niet AP's vervangen door repeaters, dat gaat je performance om zeep helpen zonder je probleem aan te pakken :o

Punt 2 kun je makkelijk oplossen door overal zelfde SSID/key combo te gebruiken, maar helaas zijn client devices in de regel hersendood.

Wat je dus wilt is punt 3 aanpakken. Daar heb je grof gezegd drie opties. Wat mogelijk is hangt af van wat je nu hebt hangen. Altijd handig om dat soort info te geven dus ;)

3a: de 'ghetto' oplossing - geen extra code in die dingen bouwen, maar spelen met zendvermogen (juist omlaag, om overlap te verminderen) en minimale RSSI (dus als verbinding te zwak wordt, client vanuit AP kicken). Dit gaat trouwens in 5GHz het makkelijkst. Dit is niet perfect, want de 'handover' gebeurt door harde kick wat verlies van verbinding voor paar seconden inhoudt. Grootste voordeel is dat dit op veel hardware mogelijk is, dus mischien kun je dit met wat je al hebt hangen doen.
3b: als de AP's custom firmware (xWRT) kunnen draaien, kun je zelf een managed network in elkaar klussen. Kost flink wat moeite, maar kan mogelijk ook op zelfde hardware wat je nu hebt.
3c: als bovenstaande niet kan, of 3a onvoldoende is en 3b teveel werk, dan kun je een kant en klare managed WiFi oplossing kopen van bijv Ubiquiti of OpenMesh. Dan regelt de (cloud) controller zendsterkte, handovers etc. Je koopt APs van de vendor (reken EUR 150/stuk voor fatsoenlijke dualband modellen), logt in op de website waar je een virtueel netwerk aanmaakt (SSID en PSK opgeven) en koppelt vervolgens de AP's aan dat netwerk. Dan AP ophangen en klaar. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Oslik blyat! Oslik!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:27
Hallo Dion,

bedankt voor je bericht.
Dit maakt veel duidelijk.
Op 5Ghz zou ik wel willen draaien maar nog niet alle apparatuur hier heeft de mogelijkheid met 5Ghz te verbinden dus zit ik op het moment nog op 2.4 Ghz.
Wel zou het leuk zijn als het systeem ook op 5Ghz kan worden gezet of beide tegelijk als dit mogelijk is natuurlijk.

De AP's die ik op het moment gebruik is een TP link - TL-WR2543ND
En een oudere linksys WAP54G in de schuur waar wel een alternatieve software op kan draaien dacht ik.
Deze is wel aan vervanging toe en de TP link die in huis staat begint ook aardig wat kuren te vertonen, eens in de zoveel tijd moet ik hem rebooten software matig volstaat nog want dan werkt het internet niet meer.

Computers die dan ineens beperkte verbinding als melding krijgen en ga zo maar door.
Vervanging zijn we dus wel aan toe en hopelijk iets wat de roaming functie ondersteund.

Zo heel ver ben ik niet met de accespoints en netwerk techniek het is meer spelen wat ik doe en testen wat wel en niet werkt.
Beetje instellen dat een accespoint redelijk werkt kan iedereen wel denk ik.

Ubiquiti klinkt wel leuk , kost inderdaad wat meer maar als dit wel de oplossing zou kunnen bieden en met niet al teveel gedoe dan heb ik hier wel oren naar.
Al zie ik zoveel soorten langskomen , setjes met 3 stuks erin etc etc.

Open mesh heeft ook leuk spul en ziet er inderdaad vrij simpel uit, ook als ik het filmpje bekijk.
Ik ga even mezelf inlezen of dit misschien een optie voor ons is.

Bedankt !