Kiezen tussen twee 4k TN schermen.

Pagina: 1
Acties:

• brammetje1994
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-01 09:05
Ik zoek een budget 4k monitor, en kwam uit op een keuze tussen:

Iiyama ProLite B2888UHSU - 4K HD Monitor

of

Samsung U28D590D

Voordelen van de Liyama zijn de uitgebreide set aan plug-in opties, de verstelbare arm en ingebouwde speakers (die ik toch niet gebruik :P) Wel twijfel ik aan de kwaliteit en of de helderheid te laag is, omdat deze lager is dan het samsung scherm. Ook is het scherm toch €40,- goedkoper.

De voordelen van de Samsung is het mooie, slanke en strakke design, het heldere scherm en alle extra opties en ondersteuning.

Wat zouden jullie kiezen?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:25
Is een 1440p IPS scherm niet een betere keuze?

En volgens mij gebruiken beide schermen hetzelfde paneel, dus dat verschil in helderheid is er alleen op papier. Waarom twijfel je bij een Iiyama scherm aan de kwaliteit, wat doet je denken dat Samsung op dat vlak beter is? Iiyama is een A-merk, ik zou eerder twijfels hebben bij de Samsung.

Als het toch één van die twee moet zijn, zou ik vooral zien dat het scherm de aansluitingen heeft die je gebruikt en dat het design wat mooi is om naar te kijken. En verstelbaarheid is voor mij een grote plus (even kijken naar mijn eigen schermpje dat staat te balanceren op een stapel boeken..).

• brammetje1994
MacPoedel schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:53:
Is een 1440p IPS scherm niet een betere keuze?

En volgens mij gebruiken beide schermen hetzelfde paneel, dus dat verschil in helderheid is er alleen op papier. Waarom twijfel je bij een Iiyama scherm aan de kwaliteit, wat doet je denken dat Samsung op dat vlak beter is? Iiyama is een A-merk, ik zou eerder twijfels hebben bij de Samsung.

Als het toch één van die twee moet zijn, zou ik vooral zien dat het scherm de aansluitingen heeft die je gebruikt en dat het design wat mooi is om naar te kijken. En verstelbaarheid is voor mij een grote plus (even kijken naar mijn eigen schermpje dat staat te balanceren op een stapel boeken..).
Bij TN kan de backlight toch verschillend zijn?

Ik heb op dit moment 1600p IPS en verklaar me voor gek, maar ik gebruik de kleuren accuratie nergens voor. Ik wil hoge resolutie games kunnen doen, dus daarvoor is het :) Ik ben inderdaad bang voor de wiebeligheid van de samsung.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Van IPS naar TN gaan is zoiets als je mooie BMW 7-serie inruilen voor 25 jaar oude Lada

TN is immers kutte kijkhoeken, slechte kleuren, en vaak nog slechter contrast dan IPS. En dat ga je zekerweten merken.

Sowieso is 4k gamen zelfs met CF R9 290's moeilijk.

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

VasZaitsev schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:18:
Van IPS naar TN gaan is zoiets als je mooie BMW 7-serie inruilen voor 25 jaar oude Lada

TN is immers kutte kijkhoeken, slechte kleuren, en vaak nog slechter contrast dan IPS. En dat ga je zekerweten merken.

Sowieso is 4k gamen zelfs met CF R9 290's moeilijk.
Zo erg is het nu ook weer niet hoor..

Ik gebruik al sinds jaar en dag TN panelen en toen ik een keer een random Samsung van 24" bij een winkel oppikte viel me pas na een paar dagen op dat er een verschil in contrast zat. Dus zwart was zwart en niet donkergrijs.

Ik vraag me vaak ook af wat mensen met die idioot grote kijkhoeken moeten, je zit immers recht voor je monitor (dat mag ik hopen althans) en buiten wat verkleuring bij het van boven en van onder bekijken kan ik nu echt niet zeggen dat voor de gemiddelde consument dat verschil ook echt te zien is.

Zo zit ik nu al meer dan een half jaar te kijken naar mijn 32" 1080P tv en iedereen hier huilen over de resolutie van 1080P bij 27" of hoger, feit is dat je dat na zoveel tijd nieteens meer opvalt....

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• brammetje1994
Ik heb er momenteel twee TN schermen naast staan. Deze schermen zijn beduidend minder kwaliteit dan het paneel waar hier over gesproken wordt, In zowel contrast, kleuren als kijkhoeken. Ik moet gewoon een keuze maken tussen de twee.

Ik weet dat mijn IPS scherm voor velen de betere keus zou zijn, maar ik wil gewoon die 4k... Noem me dom, for all I care. Mijn vraag is enkel: Welk scherm?

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:19
Als je de kwaliteit niet veel uitmaakt kan je ook een scherm halen vanuit china ofzo. Dit zijn vaak schermen van A- kwaliteit (nogsteeds erg goed, maar de batch is de inspectie niet doorgekomen voor bijvoorbeeld samsung). Dit zijn an sich de zelfde schermen als in de hele dure modellen, alleen heb je iets meer kans op dode pixels of iets meer backlight bleeding.

Kiek em goan!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier is al een review van de samsung
http://nl.hardware.info/r...eview-4k-wordt-betaalbaar

En hier nog een video over HD monitors
http://nl.hardware.info/t...d-monitoren-roundup-video

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
kuusj98 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 00:27:
[...]

Zo erg is het nu ook weer niet hoor..

Ik gebruik al sinds jaar en dag TN panelen en toen ik een keer een random Samsung van 24" bij een winkel oppikte viel me pas na een paar dagen op dat er een verschil in contrast zat. Dus zwart was zwart en niet donkergrijs.

Ik vraag me vaak ook af wat mensen met die idioot grote kijkhoeken moeten, je zit immers recht voor je monitor (dat mag ik hopen althans) en buiten wat verkleuring bij het van boven en van onder bekijken kan ik nu echt niet zeggen dat voor de gemiddelde consument dat verschil ook echt te zien is.

Zo zit ik nu al meer dan een half jaar te kijken naar mijn 32" 1080P tv en iedereen hier huilen over de resolutie van 1080P bij 27" of hoger, feit is dat je dat na zoveel tijd nieteens meer opvalt....
Mbt kijkhoeken merk ik vooral in fotografie dat het heel fijn is dat het beeld niet 'veranderd' als ik mijn hoofd beweeg.. En jawel ik zit altijd een beetje scheef achter mijn monitor.
Wel ben ik het met je eens dat als je goed zit het voor games niet zoveel uitmaakt.. En zo schijnen sommige TN-panelen nog best goed te zijn, aldus techreport: http://techreport.com/rev...q-g-sync-monitor-reviewed
(niet bedoeld als suggestie voor ts, maar als illustratie)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er zijn zat TN panelen met zulke slechte kijkhoeken dat zelfs al zit je er recht voor, je [flinke] kleurverschillen ziet op het scherm, hoe dichter je bij de randen komt, hoe lichter. En tja, somehow accepteer ik dat niet als ik honderden euro's ga uitgeven aan iets.

Een monitor is toch iets waar je heel wat uurtjes naar gaat turen, dus, waarom zou je een slecht scherm willen?

People as things, that’s where it starts.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:52
VasZaitsev schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:34:
Er zijn zat TN panelen met zulke slechte kijkhoeken dat zelfs al zit je er recht voor, je [flinke] kleurverschillen ziet op het scherm, hoe dichter je bij de randen komt, hoe lichter. En tja, somehow accepteer ik dat niet als ik honderden euro's ga uitgeven aan iets.
Fair enough
Een monitor is toch iets waar je heel wat uurtjes naar gaat turen, dus, waarom zou je een slecht scherm willen?
Je zet nu je allerslechtste ervaringen met TN panelen voorop, alsof alle TN panelen zo slecht zijn als de allerslechtste. Zoals aangehaald via de review van Techreport, zijn niet alle TN panelen even slecht/goed.
Ik denk dat, zeker met een monitor, je het gewoon even moet zien. Wie weet zijn de aangehaalde 4k schermen eigenlijk zeer acceptabel tot goed.

• brammetje1994
Ik heb de Iiyama besteld. Rede was toch de goedkopere prijs en de steun. Ik haal hem morgen op, dus kan ik hem direct uittesten, laat bij de reviews weten hoe en wat, anders stuur ik 'm gewoon lekker terug! :)
Pagina: 1