Toon posts:

Condensators schakelen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uit een droogkast een defecte condensator gehaald. De droogkast zelf doet het nog maar als deze afslaat blijft de zoemer lawaai maken terwijl dit vroeger met periodes was. Ook hing er een vreemde brandlucht. Ik heb het apparaat opgeschroefd en daaruit kwam een kapotte condensator met volgende specificaties: 0,2 µf + 50Ω, 380V, 50/60hz. Meer kan ik er niet op aflezen.

Bij een elektronicazaak heeft de verkoper gezegd dat het moeilijker word om aan een gelijke condensator te geraken en daarom heeft de verkoper me 2 condensators van 0,22 µf 275V en een weerstand van 50Ω meegegeven. De verkoper zei dat het mogelijk om daarmee dezelfde condensator te maken. Meer uitleg heeft hij me niet gegeven. :/

Zelf weet ik wel wat op vlak van schakelen van condensators maar ik weet niet hoe ik deze moet schakelen om een ongeveer gelijke condensator te maken.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/smwxf8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/qwyrv6.jpg
De condensator

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/vhgad4.jpg
Opengesneden (duidelijk dat hier wat mis mee is)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/f4kxg0.jpg
Dit heb ik gekregen van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat de weerstand is om de condensator leeg te laten lopen. Dit zorgt ervoor dat het piepen met tussenpauzes gaat. (Condensator wordt opgeladen > loopt leeg, laad weer op > loopt weer leeg, etc etc)

De weerstand moet dus parallel over de condensator. Waarom je er 2 hebt meegekregen snap ik niet helemaal, de specificaties komen namelijk wel bijna 1:1 overeen (m.u.v. voltage).

Lijkt mij dat je gewoon de nieuwe condensator kan monteren, weerstand erover en dat het dan moet werken... maar not sure... beter nog even wachten op nog een antwoord van iemand.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 09-09-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 22:28
Het is alweer een tijdje geleden voor me maar volgens mij heb je in dit geval 4 condensators nodig. Je originele condensator had een maximale spanning van 380V, je nieuwe slechts 275V. Om toch die 380V aan te kunnen kan je je condensators dan in serie schakelen. Volgens mij halveert daar echter de capaciteit mee. Je zal dan twee van deze in serie geschakelde condensators parallel moeten zetten om weer de benodigde capaciteit te halen.

De weerstand is inderdaad om de condensator leeg te laten lopen. Deze moet waarschijnlijk in serie met de set condensators geschakeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:50

Stoney3K

Flatsehats!

Dit soort condensatoren worden normaal gebruikt als startcondensatoren voor asynchroonmotoren.

Als het echt een timing-circuitje is voor de zoemer, dan maakt de werkelijke waarde weinig uit: Dat heeft alleen als resultaat dat je tussenpozen langer of korter gaan duren.

Meestal wordt zo'n condensator dan opgeladen door de weerstand óf door de zoemer, en weer ontladen door het andere.

[ Voor 61% gewijzigd door Stoney3K op 09-09-2014 20:49 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 22:28
Het lijkt me stug dat een C voor de zoemer een maximale werkspanning van 380V zou moeten hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Matthijs B op 09-09-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe de weerstand geschakeld staat kun je wel meten over de contacten. Als je ergens 50 Ohm over meet weet je dat hij parallel staat. Als je hem niet kunt 'vinden' dan zal hij in serie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. _/-\o_ De droogkast zelf werkt gewoon op 230V. Waarom er dan een condensator in zat die max. 380V aankon, weet ik niet.
Ik dacht dat de aanloopcondensator bij de motor zit. Deze zat bij het programmagedeelte.

Ik ga eens kijken in het aansluitingsschema van de droogkast. Maar ik heb het even niet bij me.

EDIT: De droogkast is al ongeveer 30 jaar oud. Misschien daarom dat de condensator zo groot is. De werking zelf is goed maar het signaal dat hij aangeeft als hij klaar is (de zoemer) werkt niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2014 21:29 ]

• _Mithrandir
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

Het lijkt inderdaad op een aanloop condensator. De spec van 380 V is dan ook niet zo raar aangezien die waarschijlijk is gekozen voor spanningspieken die kunnen ontstaan bij in en uitschakelen van de motor.

At dawn on the fifth day look to the east

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Je moet de beide condensatoren in serie zetten om de juiste werkspanning(condensatoren paralel zetten is de capaciteit optellen en in serie zetten is de werkspanning optellen) te halen en de weerstand paralel over die twee heen zetten.

Deze waarde is de klein om als aanloopcondensator te zin, die zijn meestal >1 uf.

Volgens mij geld voor de werkspanning op condensatoren dat je ook moet kijken naar de werkelijke spanning, en niet naar het gemiddele rms waarde van 230 volt bij 50 hz maar naar de hele sinus en dan zit je op 325V bij 230 V.

euhmmmm

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Typisch voorbeeld, beetje beschamend vind ik, van een winkelmedewerker die niet echt kennis van zaken heeft over het product dat hij verkoopt. Oorspronkelijk exemplaar 0,2 µF, 380 V + 50 Ω.Heel aannemelijk dat de weerstand dient om te ontladen, dus inderdaad parallel..
Meer uitleg heeft hij me niet gegeven.
Dat kon hij denk ik ook niet, want anders had je zeker wat anders meegekregen. Het enige waar hij naar het lijkt over heeft nagedacht is waarschijnlijk het idee om ze in serie te schakelen waardoor de spanning waarvoor het geheel geschikt is 460 V wordt, ruim voldoende voor de topspanning van de netspanning 230 V, te weten 230 x √2 = 325 V, wat cactusman al terecht opmerkte. .
Zelf weet ik wel wat op vlak van schakelen van condensators maar ik weet niet hoe ik deze moet schakelen om een ongeveer gelijke condensator te maken.
Heel gemakkelijk, twee gelijke exemplaren in serie geeft de helft als vervangingswaarde, bij parallel tel je ze bij elkaar op. Met geen van beide krijg je dus met geen mogelijkheid de juiste oplossing, bij serieschakeling is de spanning goed, maar de capaciteit is maar de helft, bij parallel is de spanning te laag en de capaciteit is twee keer zo hoog.

Edit:
Wat betreft een paar door anderen geplaatste opmerkingen:
Die oorspronkelijke waarde van 380V, naar alle waarschijnlijkheid was de naastliggende kleinere waarde 250 V en dat is voor genoemde topwaarde van 325 V te klein. Ten opzichte van die topwaarde is 380 V zeker niet overdreven. Verder lijkt het me heel sterk dat het aan aanloopcondensator is, die heeft met een motor die toch wel een flink vermogen heeft een veel grotere capaciteit. Bovendien doet de trommel het nog goed en dat zou met een defecte aanloopcondensator niet het geval zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 10-09-2014 17:28 ]

• erazer33
  • Laatst online: 06-10 13:04
Als er daadwerkelijk 230V over de condensator staat, wil ik je ten zeerste afraden om de weerstand parallel te zetten. Dit in verband met het verstookte vermogen in de weerstand van ruim 1kW ( P = U^2 / R = 1058 W )

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die 50 ohm lijkt mij de ESR. Lijkt mij geen crucial factor in deze opstelling. Verder zegt de term "aanloopcondensator" me niks, denk dat daarvoor een snubber wordt bedoeld, en voor snubbers zijn foliecaps zeer geschikt. Wat techneut opmerkt over de vervangingswaarde van een cap klopt helemaal. Verder vind ik het verschil 200nF - 220nF allesbehalve denderend, die oude elco's hebben meestal een forse tolerantie van 20% of meer en dat is 40nF. Dat zijn geen afwijkingen waar ik dus wakker van lig. Als ik goed naar het opschrift van die foliecap kijk zie ik dat hij rated is voor AC netspanning. Die foliecap vind ik ook lang geen slechte keus als ik zoiets zou repareren. Dus ik zou die tweede foliecap en die weerstand opzij leggen, aansluiten en kijken of die piep weg is. Met die weerstand in serie verhoog je de ESR, maar ik betwijfel ten zeerste of dat echt invloed heeft in deze opstelling.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Dat lijkt me gewoon een filter condensator. Daar kan de zoemer wel eens van op hol slaan ja.
Doet je TL/Led verlichting nu ook raar?

Die gele dingen zijn MKP's. De voltage rating is gespecificeerd in AC, dus 275V AC is voldoende.
Dus... wat flake zij.

• Techneut
  • Niet online
Ik was aanvankelijk ook een beetje wat men noemt "puzzled" over die 50 ohm, want een condensator met een bewust ingebouwde weerstand was ik in al die jaren als technicus nog nooit tegengekomen. Maar enfin, je komt soms wel eens vreemde dingen tegen, dus las ik er min of meer overheen en dacht er verder niet meer over na. Ik had moet ik toegeven nog niet aan die ESR gedacht, maar alles overdenkend lijkt me dat een heel aannemelijke verklaring. En geen ramp als je die helemaal negeert. Dus in je onderdelenbakje met die 50 ohm weerstand.
Dat geringe verschilletje van 10% tussen oud en nieuw had ik niet eens over nagedacht, inderdaad te weinig om er een punt van te maken, in mijn beleving is dat gewoon eender. Wat blijft als aandachtspunt is dat je de halve capaciteit krijgt met twee in serie. Inderdaad is die 275 V de AC (ik ging aanvankelijk uit van de DC-waarde met daardoor rekening te houden met die topwaarde van 325 V), dus volstaat inderdaad één van de twee die TS heeft gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het schema nu bij me.
De droogkast is een miele t 333 series

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/23wv0k2.jpg

In het groot: http://i58.tinypic.com/w14hty.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2qmf1bt.jpg

http://i62.tinypic.com/2w1v146.jpg

• Flake
Waar zat die cap in het schema?

• _Mithrandir
  • Laatst online: 26-11-2024

_Mithrandir

tOOt TooT

De enige condensator die ik in het schame kan vinden is K1 over de motor

At dawn on the fifth day look to the east

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dergelijke condensatoren zijn anders prima te krijgen. zonder te klooien met serie/parallelschakelingen.
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=2887

Ik vraag me alleen af af dat wel het juiste soort condensator is (kijkende naar de grote cilinder die de oude is).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vermoeden is dat de condensator een onderdeel is van u1, namelijk het elektronica gedeelte.
Zitten de meeste startcondensatoren niet bevestigd op motor? Aangezien deze op het schema extra dicht bij de motor staat. Is ook de capaciteit van een startcondensator niet wat hoger?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Waarom bestel je niet gewoon bij Miele het originele onderdeel?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

Topicstarter
Lastig te achterhalen van waar de droogkast precies komt. Er staat een datum op het schema van sinds 1977 (weet niet of het dat jaar is dat de droogkast is gemaakt). Het model is denk ik te oud is om nog aan originele onderdelen te geraken.

• Flake
Nouja, bill of materials staat toch niet gespecificeerd. Wat timberleek aandraagt is ook een foliecap, zelfde als wat je nu zegt. Ik zeg sluit de cap die je hebt aan. Werkt het? Afblijven. Werkt het niet? Gewoon een nieuwe kopen.

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 17:54:
Mijn vermoeden is dat de condensator een onderdeel is van u1, namelijk het elektronica gedeelte.
Zitten de meeste startcondensatoren niet bevestigd op motor? Aangezien deze op het schema extra dicht bij de motor staat. Is ook de capaciteit van een startcondensator niet wat hoger?
Ik geloof ook niet zo erg in een startcondensator, omdat die doorgaans, afgezien van het al of niet rechtstreeks bevestigd zitten op de motor, inderdaad een veel hogere capaciteit hebben. Bovendien zou de motor zonder die condensator niet gaan draaien, met alle gevolgen van dien. Alles behalve die zoemer functioneert naar je zeggen nog, dus vergeet die aanloopcondensator.
Kortom, volg het advies dat al meerdere keren gegeven is, gewoon één van de nieuwe condensatoren er in en verder niets. Je vernielt er niets mee als je het goed doet, mits die aangegeven spanning van 275 V inderdaad de effectieve AC waarde is. Er moet dus 275 V AC op staan.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Het is geen startcondensator maar een snubber. Enig doel is dempen van de schakelpulsen/EMC. Die dingen fikken regelmatig uit, niet alleen in wasmachines.
Het idee is dat de condensator een kortsluiting vormt voor de hogere frequenties en dat die in de weerstaand uitgedempt worden. Dat komt neer op omzetten in warmte. Resultaat is dat bij veel meer storing dan verwacht de weerstand er uit fikt.

[ Voor 34% gewijzigd door jeronimo op 13-09-2014 16:16 ]

• Flake
Techneut schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 13:27:
[...]
Kortom, volg het advies dat al meerdere keren gegeven is, gewoon één van de nieuwe condensatoren er in en verder niets. Je vernielt er niets mee als je het goed doet, mits die aangegeven spanning van 275 V inderdaad de effectieve AC waarde is. Er moet dus 275 V AC op staan.
Ik zie een hele duidelijke tilde (~) op die foto staan. Dus AC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat meer opgezocht over een snubber. En volgens dat ik lees wat Techneut en iedereen heeft gezegd denk ik dat ik alles in serie zou moet zetten. De condensators in serie voor de juiste werkspanning en dan de weerstand in serie om uiteindelijk een snubber te bekomen. Klop dit wat ik zeg?

Ik ga voordat ik alles in de droogkast ga bouwen eerst eens meten wat de spanning was dat over de oude condensator heeft gestaan. Zo weet ik of ik de 2 condensatoren moet gebruiken of niet.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2014 17:19 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Techneut schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 13:27:
[...]
...volg het advies dat al meerdere keren gegeven is, gewoon één van de nieuwe condensatoren er in en verder niets.

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 16:55:
Ik heb nu wat meer opgezocht over een snubber. En volgens dat ik lees wat Techneut en iedereen heeft gezegd denk ik dat ik alles in serie zou moet zetten. De condensators in serie voor de juiste werkspanning en dan de weerstand in serie om uiteindelijk een snubber te bekomen. Klop dit wat ik zeg?

Ik ga voordat ik alles in de droogkast ga bouwen eerst eens meten wat de spanning was dat over de oude condensator heeft gestaan. Zo weet ik of ik de 2 condensatoren moet gebruiken of niet.
Kun je doen, de twee condensatoren in serie, al dan niet in serie met die weerstand. Maar realiseer je wel wat al uitgebreid is uitgelegd, dat je dan maar de halve capaciteit krijgt.
Nogmaals, lees wat ik in mijn vorigebericht schreef, als daar 275 V AC op staat is één exemplaar voldoende en heb je de juiste capaciteit en spanning. Je voorgenomen meting zou ik desondanks gewoon uitvoeren..

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet het, ik heb het allemaal gelezen maar ik wil zeker zijn zodat ik niks verder kapot maak. Ik zal dan al eens wat uitproberen. Ik hou jullie of de hoogte. Al bedankt zover. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb nu tijd gekregen om verder te kijken naar de droogkast. Uit mijn meting gebeurd het volgende: Draait de trommel naar rechts krijg ik 360V, komt deze tot stilstand krijg ik gewoon 230V en draait die naar links krijg ik 0V. Ik moet dus de 2 condensatoren zo schakelen dat ik max 380V er op mag zetten.

Heb even een video gemaakt van het gebeuren.

https://onedrive.live.com...CkkZNI&ithint=video%2cMOV

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Dan zal je de condensatoren in serie moeten zetten (de spanning halveert dan per condensator).
Maar je zal er dan 2 condensatoren meer moeten hebben aangezien de condensator waarde hierdoor halveert, dit kan je verhelpen door een tweede set condensatoren paralel te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal er dan 2 meer bij kopen. Zo duur is het ook weer niet. :)

• Techneut
  • Niet online
Kun je natuurlijk doen, als zodanig niets mis mee.
Maar is dit niet een beetje te vast denken in het stramien waarin je nu zit?
Beetje minder rechtlijnig denkend, als je dan toch opnieuw naar de (of desnoods een andere) winkel gaat zou je met de kennis die je nu hebt opgedaan ook kunnen proberen of je toch niet één condensator van de juiste waarden kan krijgen. Bedenk dat een wat hogere spanningswaarde natuurlijk ook kan. Hiermee heb je toch een wat minder volumineus geheel, een combinatie van serie- en parallelschakeling van vier eendere condensatoren vind ik niet echt een elegante oplossing. Maar als dat met het oog op de spanning toch niet slaagt, twee van de dubbele capaciteit in serie kan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een oplossing. Nu weet ik inderdaad wat ik moet doen. Ik denk dat ik gewoon die 2 condensatoren ga omwisselen voor 1 andere. Want inderdaad 4 condensatoren lijkt er niet echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de condensator omgeruild voor een 0.22 µf 400V en alles aangesloten. Alles lijkt het goed te doen. Geen problemen tot nu toe. Maar ik heb de droogkast nog niet uitgebreid kunnen testen. Toch iedereen al bedankt voor de hulp. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2014 21:46 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Volgens mij is dat een ontstoorcondensator.
Zoiets als deze. Hij moet dan 3 aansluitingen hebben. Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/mijnonderdelenhuis/full25227419_a.jpg
Pagina: 1